AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Har vondt i nakken så å si hele tiden i varierende grad. Nakken har bare blitt verre og verre siste månedene. Ryggen er også vond 30% av tiden. Enten korsryggen eller så er det øverste del av ryggen. Er det egentlig vanlig når man er i 20-30årsalderen? Anonymkode: 178f8...e94
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Det er ikke uvanlig nei, jeg hadde prolaps da jeg var tidlig i 20 årene. Smerter i rygg og nakke henger ofte sammen, og ofte er det muskulært. Årsaker er alt fra stress til behov for styrketrening. Madrass og hodepute er også viktig. Du kan gå til legen først for å utelukke evnt andre ting, jeg fikk hjelp hos fysioterapeut og kiropraktor med behandling og treningsopplegg. Anonymkode: ddedb...10e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Hva jobber du med? Trener du? Hvor aktiv er su i hverdagen? Har du riktig madrass og pute? Har du vært til noe behandling? Anonymkode: 57eea...766 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke uvanlig nei, jeg hadde prolaps da jeg var tidlig i 20 årene. Smerter i rygg og nakke henger ofte sammen, og ofte er det muskulært. Årsaker er alt fra stress til behov for styrketrening. Madrass og hodepute er også viktig. Du kan gå til legen først for å utelukke evnt andre ting, jeg fikk hjelp hos fysioterapeut og kiropraktor med behandling og treningsopplegg. Anonymkode: ddedb...10e Hvordan fikk du diagnostisert prolaps? Kunne de se det på mr? Anonymkode: 178f8...e94
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Jeg er ei kraftig overvektig dame på 40. Jeg hadde før perioder med slike smerter. Det som hjalp for meg er å gå turer i skogen og passe på å ikke sitte for mye i feil stilling eller sitte for lenge i sofaen hver dag. Er fortsatt kraftig overvektig men mye sprekere med ingen smerter lengre. Anonymkode: acc99...9de 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 Det er helt normalt om du ikke trener, ja. Jeg er nå 50, ikke hatt vond rygg på 15 år etter at jeg begynte med forholdsvis enkel trening. I 20-årene hadde jeg så mye problemer og smerter at jeg slet veldig. To prolapser i rygg og en i nakke. Ingen ble operert, fikk beskjed om å trene for å holde dem i sjakk. Det funker fint! Halvparten av nordmenn over 40 har en eller flere prolapser, og de lever fint med det. Mange vet ikke engang at de har prolaps. Anonymkode: 1998a...537 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt normalt om du ikke trener, ja. Jeg er nå 50, ikke hatt vond rygg på 15 år etter at jeg begynte med forholdsvis enkel trening. I 20-årene hadde jeg så mye problemer og smerter at jeg slet veldig. To prolapser i rygg og en i nakke. Ingen ble operert, fikk beskjed om å trene for å holde dem i sjakk. Det funker fint! Halvparten av nordmenn over 40 har en eller flere prolapser, og de lever fint med det. Mange vet ikke engang at de har prolaps. Anonymkode: 1998a...537 Hvordan diagnoseres prolaps? Er det sånt som de ser på mr? Tok du mr? Eller røntgen? Går det vekk av seg selv uten behandling? Anonymkode: 178f8...e94
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Jeg begynte å kjenner det slutten av tjueårene, fikk diagnose FM etter et par år. Kommer langt med aktivitet og yoga. Anonymkode: 4f383...34f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan diagnoseres prolaps? Er det sånt som de ser på mr? Tok du mr? Eller røntgen? Går det vekk av seg selv uten behandling? Anonymkode: 178f8...e94 Ser det på MR. Går aldri vekk, men gjør sjelden vondt hvis muskulaturen rundt støtter ryggraden. Noe som oppnås ved å trene litt. Anonymkode: 1998a...537
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan fikk du diagnostisert prolaps? Kunne de se det på mr? Anonymkode: 178f8...e94 Ja, måtte ta bilder. Nei, måtte ha behandlinger og trene opp mage/rygg. Viktig å trene riktig, ikke situps og andre øvelser som "vrir" korsryggen. Man får opplegg av behandler. Gå og få riktig diagnostikk, så kan du ta det derfra. Kan være du "bare" har spenninger. Anonymkode: ddedb...10e
Mezzosoprena Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vondt i nakken så å si hele tiden i varierende grad. Nakken har bare blitt verre og verre siste månedene. Ryggen er også vond 30% av tiden. Enten korsryggen eller så er det øverste del av ryggen. Er det egentlig vanlig når man er i 20-30årsalderen? Anonymkode: 178f8...e94 Det er ikke uvanlig, spesielt ikke "nå til dags" hvor man bruker mye telefon, data og gaming... Spesielt telefonbruk er veldig hardt for nakken. Du bør snakke med en kiropraktor eller en fysiopterapeut, som kan hjelpe deg med å løsne opp stiv muskulatur og evt. låsninger...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 Overbelastning? Trener du? Tøyer ut? Kanskje yoga kan hjelpe lindre vondt? Evt massasje Anonymkode: ee5fa...0c6
megda Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 Det er normalt dersom du sitter mye i ro og ikke beveger deg eller er ute i solen.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 Jeg har mye smerter i kroppen selv om jeg går turer hver dag. Anonymkode: 596bb...efd
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #15 Skrevet 6. august 2024 I utgangspunktet er det ikke normalt. Men med den livsstilen mange har, har det blitt normalt desverre. Inkl meg selv. Jeg jobber nå for å snu det om. Jeg har kun et liv og en kropp. Kroppen og helsen min er jo det viktigste jeg har. Det man kan gjøre er å spise sunt, mat laget fra bunn med rene råvarer. Optimalt med vitaminer og mineraler. Styrketrening - svært viktig. Belaste kroppen riktig. Bevegelse. Nok frisk luft, sollys og gåturer. Nok søvn. Mindre stress. Yoga, mindfullness, meditasjon osv osv. Anonymkode: 4e096...5db
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #16 Skrevet 6. august 2024 Har du hatt mye stress så kan det begynne å vise seg som smerter da ja. Anonymkode: f6312...fa8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå