Gå til innhold

3 åring som aldri sovner

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legg han med madrass ved siden dere.....du har fått baby...da er det unntakstilstand...

Anonymkode: fb33c...ed0

Babyen er ikke nyfødt og ligger på eget rom. Og madrassen ville ikke hjulpet på problemet. 

Anonymkode: cb9c8...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 21.50):

Barnet snart 3  er vant til at vi ligger der til det sovner. Det funker ikke lenger , det tar 3-4 timer og det har fått et søsken. Vi har null pause med en som spver 2 timer, våkner og en som ikke sovner før 23-24. 

Føler vi har prøvd alle dille metoder. Lese bok, være mye sammen med det på kvelden så det ikke føler at det trenger oss etter bhg og så videre. 

Nå har vi forklart at vi leser bok og så går vi. Da skal barnet ligge i senga. Holder enda på, og løfter opp i senga igjen og igjen og igjen. 

Skal sies at barnet egentlig ikke burde sove på dagen, men om det ikke sover så blir det grining og styrete før kvelden så det går ikke det heller. Spesielt ikke i barnehagen. 

Noen tips? Jeg er helt på felgen og det funker ikke slik det er nå. 

dropp duppen. at ungen blir grinete på ettermiddagen i overgangsperioden er helt normalt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser deg og høyner med min 12-åring... 🤪

Skrevet
luxifine skrev (2 minutter siden):

Jeg ser deg og høyner med min 12-åring... 🤪

Som gjør hva?

Skrevet

Når står barnet opp om morgenen og hvor lang er denne dagduppen i barnehagen?

Hvis barnet er så trøtt etter barnehagen at det sovner i 16-tiden om det ikke har dagdupp, så trenger barnet fortsatt dagdupp. Men varigheten på dagduppen bør begrenses, og dere må bare prøve dere frem på hvor lang denne dagduppen skal være og at den ikke kommer for sent utpå dagen. For min jente som snart er 3 år må det gå minst 4 timer mellom dagdupp og søvn. Hvis ikke sovner hun ikke på mange timer. Men hun trenger fortsatt noe søvn på dagtid. Å ta i fra små barn søvn fører bare til enda mer søvnproblemer, er min erfaring. At barnet ditt slukner i 18-tiden på dager uten dagdupp hjelper jo ingenting når det våkner igjen senere på kvelden. Det tyder på at barnet er overtrøtt. Da sover de ofte mye mer urolig og våkner igjen uten å finne roen igjen.

Mitt barn er også veldig tullete om kvelden. Vi har laget en rutine med at vi leser tre små bøker hun liker. Dette tar ca. 10 minutter. Deretter sier vi godtatt. Det er store protester enkelte kvelder, men hun roer seg som oftest raskt ned. Har kamera på rommet og kan se at hun roter med alt mulig: kryper under sengen, åpner vinduet, osv...Men vi lar henne holde på. Går kun inn igjen på rommet om vi ser på kameraet at det er noe vi bør ordne. Som i går da hun mistet kosedyret ut vinduet.

Vi har satt opp en sikkerhetsgrind (av typen som man setter rundt peis/ovn) som romdeler, for at hun ikke skal komme ut av selve rommet. Er dette noe dere kunne vurdert?  Vi har plassert den slik at den står et stykke unna sengen, og hun kan ikke klatre over den. Så hun har kun seng, noen bøker og kosedyrene sine tilgjengelig.  

Anonymkode: bc37c...7c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barnet er så trøtt etter barnehagen at det sovner i 16-tiden om det ikke har dagdupp, så trenger barnet fortsatt dagdupp. Men varigheten på dagduppen bør begrenses, og dere må bare prøve dere frem på hvor lang denne dagduppen skal være og at den ikke kommer for sent utpå dagen. For min jente som snart er 3 år må det gå minst 4 timer mellom dagdupp og søvn. Hvis ikke sovner hun ikke på mange timer. Men hun trenger fortsatt noe søvn på dagtid. Å ta i fra små barn søvn fører bare til enda mer søvnproblemer, er min erfaring. At barnet ditt slukner i 18-tiden på dager uten dagdupp hjelper jo ingenting når det våkner igjen senere på kvelden. Det tyder på at barnet er overtrøtt. Da sover de ofte mye mer urolig og våkner igjen uten å finne roen igjen.

Mitt barn er også veldig tullete om kvelden. Vi har laget en rutine med at vi leser tre små bøker hun liker. Dette tar ca. 10 minutter. Deretter sier vi godtatt. Det er store protester enkelte kvelder, men hun roer seg som oftest raskt ned. Har kamera på rommet og kan se at hun roter med alt mulig: kryper under sengen, åpner vinduet, osv...Men vi lar henne holde på. Går kun inn igjen på rommet om vi ser på kameraet at det er noe vi bør ordne. Som i går da hun mistet kosedyret ut vinduet.

Vi har satt opp en sikkerhetsgrind (av typen som man setter rundt peis/ovn) som romdeler, for at hun ikke skal komme ut av selve rommet. Er dette noe dere kunne vurdert?  Vi har plassert den slik at den står et stykke unna sengen, og hun kan ikke klatre over den. Så hun har kun seng, noen bøker og kosedyrene sine tilgjengelig.  

Hvorfor går dere inn og fikser kosedyret uten at hun selv får si ifra? Hvorfor lar dere henne ikke lære seg å si ifra selv, men sitter og kameraovervåker henne og bare dukker opp på et eller annet mystisk vis når dere må?

En 3-åring trenger ikke kameraovervåkes når det skal sove.

• Liker 1
Skrevet
lajlaj skrev (4 minutter siden):

Hvorfor går dere inn og fikser kosedyret uten at hun selv får si ifra? Hvorfor lar dere henne ikke lære seg å si ifra selv, men sitter og kameraovervåker henne og bare dukker opp på et eller annet mystisk vis når dere må?

En 3-åring trenger ikke kameraovervåkes når det skal sove.

Herlighet for et svar! 

Hvem har sagt at hun ikke får si ifra? 

Hvem har sagt at vi "sitter og kameraovervåker"?

I tilfellet med kosedyret ropte hun navnet på det flere ganger. 

Skrevet
Pidla skrev (31 minutter siden):

Som gjør hva?

Fremdeles ikke klarer å legge seg, ikke sovner, og som er oppe til 01-02 tiden om natta og romvesterer i stua/kjøkkenet/badet  og finner på rølp/spiser/gudvethva...

Vi har gjort alt etter boka og prøvd det aller meste av gode råd og legemidler, men niks.. ungen får ikke sove. Maken til  lakenskrekk.. og når han ikke sover sover ikke jeg heller skikkelig, det er forferdelig for jeg blir irritert og så blir han trist og føler seg avvist.. mammehjertet blør men når klokka er midnatt er jeg bare så ferdig og en morsom video du så på YouTube i går er liksom ikke der jeg er...

Skrevet
luxifine skrev (9 timer siden):

Fremdeles ikke klarer å legge seg, ikke sovner, og som er oppe til 01-02 tiden om natta og romvesterer i stua/kjøkkenet/badet  og finner på rølp/spiser/gudvethva...

Vi har gjort alt etter boka og prøvd det aller meste av gode råd og legemidler, men niks.. ungen får ikke sove. Maken til  lakenskrekk.. og når han ikke sover sover ikke jeg heller skikkelig, det er forferdelig for jeg blir irritert og så blir han trist og føler seg avvist.. mammehjertet blør men når klokka er midnatt er jeg bare så ferdig og en morsom video du så på YouTube i går er liksom ikke der jeg er...

Off, stress 😛

Skrevet
On 8/5/2024 at 9:50 PM, AnonymBruker said:

Barnet snart 3  er vant til at vi ligger der til det sovner. Det funker ikke lenger , det tar 3-4 timer og det har fått et søsken. Vi har null pause med en som spver 2 timer, våkner og en som ikke sovner før 23-24. 

Føler vi har prøvd alle dille metoder. Lese bok, være mye sammen med det på kvelden så det ikke føler at det trenger oss etter bhg og så videre. 

Nå har vi forklart at vi leser bok og så går vi. Da skal barnet ligge i senga. Holder enda på, og løfter opp i senga igjen og igjen og igjen. 

Skal sies at barnet egentlig ikke burde sove på dagen, men om det ikke sover så blir det grining og styrete før kvelden så det går ikke det heller. Spesielt ikke i barnehagen. 

Noen tips? Jeg er helt på felgen og det funker ikke slik det er nå. 

Kutt dagduppen, legg tidligere og vær konsekvente med hvordan leggingen skal være. Lite dulling, men ny fast vane. Stell, bok, sang og natta. Følg tilbake til sengen hver gang barnet kommer tuslende. Ikke kjeft, men være rolig og bestemt. Nå er det natta. Så lett (og så vanskelig) er det egentlig. Regn med at det tar 2-3 uker med sur unge før bedring. Ha is i magen. Å endte vaner er ikke gjort på ett døgn.

Anonymkode: c47f1...488

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

i samråd med lege forsøkte vi melatonin. Det fungerte og han sovner relativt lett. 

Hør med legen, evnt kjøp på helsekosten/apotek. 

Anonymkode: 38e0e...aa9

Skrevet

Hadde det sånn med min datter også. Det eneste som hjalp meg, var å gå ut fysisk med henne etter middagen og være ute til leggetid nærmet seg. Var vi inne, så var det et mareritt av sutring fordi hun var trøtt. Prøv det noen dager og se om dette kan hjelpe dere.

• Nyttig 1
Skrevet

Duppen må kuttes. Det vil være forferdelig i en uke eller to, og så blir det gradvis  bedre. Legg barnet i 18-tiden når duppen er kuttet. Våkentiden på natten vil nok også forsvinne i løpet av noe uker når dere gradvis justerer leggetid/stå-opptid til å passe med barnets søvnbehov. Min (2 1/2) sovnet heller ikke før kl 23 hvis han sov dupp på dagtid. BHG protesterte mot å kutte duppen, men det var ingen annen mulighet. Hvis en av dere er hjemme med baby, er kanskje det beste å ta noen dager fri fra bhg i tilknytning til helg slik at den verste trøttheten i duppetiden har gitt seg før barnet skal være i bhg. Vi gjorde det i påskeferien. Ta vogna med hjem, ellers risikerer du at de ødelegger alt fordi «han var så sliten, stakkars, at han måtte få sove». Det er slitsomt å endre søvnmønster, men det må til når barnet ikke får sove om kvelden. Min fikk en time mer søvn i døgnet totalt når vi kuttet dagduppen og ble mer opplagt etter at det hadde gått seg til. Lykke til! 😊

Anonymkode: 3aaa8...db3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Våkner rundt 7 , men noen ganger 8 også siden den søvnen blir litt så som så. I barnehagen sovner de rundt 12 og en og en halv time. Begrenset til en time , men problemet oppstår likevel. Det blir bedre om barnet sovner tidligere og våkner tidligere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...