AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Barnet snart 3 er vant til at vi ligger der til det sovner. Det funker ikke lenger , det tar 3-4 timer og det har fått et søsken. Vi har null pause med en som spver 2 timer, våkner og en som ikke sovner før 23-24. Føler vi har prøvd alle dille metoder. Lese bok, være mye sammen med det på kvelden så det ikke føler at det trenger oss etter bhg og så videre. Nå har vi forklart at vi leser bok og så går vi. Da skal barnet ligge i senga. Holder enda på, og løfter opp i senga igjen og igjen og igjen. Skal sies at barnet egentlig ikke burde sove på dagen, men om det ikke sover så blir det grining og styrete før kvelden så det går ikke det heller. Spesielt ikke i barnehagen. Noen tips? Jeg er helt på felgen og det funker ikke slik det er nå. Anonymkode: cb9c8...10f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Burde vi ta kampen på å legge og legge igjen og igjen? Barbet forstår at vi ikke er borte og er ikke redd. Syns det er en morsom lek og ler og tulller. Sier kan du løfte meg opp i senga igjen? Anonymkode: cb9c8...10f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Dropp duppen på dagen og start leggeprosessen 17.15-17.30. Anonymkode: dfef7...182 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 Mange foreldre gjør dette i dag. Det er egentlig dumme uvaner. Dere må bare stå i det, og begynne å gå ut etter lest bok. Følg barnet tilbake i senga. Dette vil ta en god stund, i og med at barnet er vandt til at dere sover der ved siden av. Men dere må bare ta kampen. Anonymkode: 37459...ece 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dropp duppen på dagen og start leggeprosessen 17.15-17.30. Anonymkode: dfef7...182 Når vi dropper dupp på dagen og legger i 18 tida våkner barnet igjen kl 24 og er våken noen timer. Anonymkode: cb9c8...10f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når vi dropper dupp på dagen og legger i 18 tida våkner barnet igjen kl 24 og er våken noen timer. Anonymkode: cb9c8...10f Sovner barnet 18, eller starter dere legging 18? Anonymkode: dfef7...182 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 Enig i at dere må kutte dagsøvn, åpenbart. Ja, barnet blir trøtt og sutrerte, men det går seg til. Også enig med den som skriver at man starter leggeprosessen ved 17. tiden, det måtte vi også i en overgangsperiode. Anonymkode: 8f8c6...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sovner barnet 18, eller starter dere legging 18? Anonymkode: dfef7...182 Sovner kanskje i 18:30 tida eller før ja. For da er barnet helt på felgen og må følges med på hele tiden for hvis ikke dupper det av fra 16 tida. Anonymkode: cb9c8...10f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 Hadde droppa duppen og lagt barnet tidlig. Starte legging 17, faste rutiner (f eks middag/kveldsmat 16.30, bade 17-17.15, pusse tenner. 17.30 natta..) Følge tilbake i seng, vær konsekvent, ikke snakk for mye. «Nå skal du sove, god natt» Her tok det 3 kvelder så sovnet barnet alene i sengen sin. Nå tar leggingen 10-20 minutter, står opp 1 gang kanskje men da følger vi tilbake og sier «god natt» Ungen vil være sliten og trøtt den første uken, men det går seg til når dere kommer inn i nye rutiner. Anonymkode: 82803...caf 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde droppa duppen og lagt barnet tidlig. Starte legging 17, faste rutiner (f eks middag/kveldsmat 16.30, bade 17-17.15, pusse tenner. 17.30 natta..) Følge tilbake i seng, vær konsekvent, ikke snakk for mye. «Nå skal du sove, god natt» Her tok det 3 kvelder så sovnet barnet alene i sengen sin. Nå tar leggingen 10-20 minutter, står opp 1 gang kanskje men da følger vi tilbake og sier «god natt» Ungen vil være sliten og trøtt den første uken, men det går seg til når dere kommer inn i nye rutiner. Anonymkode: 82803...caf Kan prøve dette, men barnehagen mener at barnet bør sove der. og nå når begge begynner på jobb igjen så vil det være dager barnet ikke blir hentet før 16:30 i barnehagen. Huff! Jeg er nok ekstra negativ fordi jeg er så sliten og lei. Skjønner ikke at jeg skal på jobb igjen opp i alt dette her. Anonymkode: cb9c8...10f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 Føler med deg! Duppen må bort, er et styr, men det går over og kveldene og natten vil bli mye bedre. Anonymkode: d1901...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 Når mitt barn fortsatt sov på dagen som 2-åring, var det ikke noe vits å legge før kl 22-23 på kvelden. Anonymkode: 7e819...3d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan prøve dette, men barnehagen mener at barnet bør sove der. og nå når begge begynner på jobb igjen så vil det være dager barnet ikke blir hentet før 16:30 i barnehagen. Huff! Jeg er nok ekstra negativ fordi jeg er så sliten og lei. Skjønner ikke at jeg skal på jobb igjen opp i alt dette her. Anonymkode: cb9c8...10f Jeg sa rett ut til bhg at jeg var utslitt da de argumenterte for at min 3-åring skulle sove dupp. Da ble det slutt på duppen. Anonymkode: d1901...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan prøve dette, men barnehagen mener at barnet bør sove der. og nå når begge begynner på jobb igjen så vil det være dager barnet ikke blir hentet før 16:30 i barnehagen. Huff! Jeg er nok ekstra negativ fordi jeg er så sliten og lei. Skjønner ikke at jeg skal på jobb igjen opp i alt dette her. Anonymkode: cb9c8...10f Altså, hvis ungen ikke sovner før midnatt så må dere prøve andre rutiner. Vi kuttet dagsoving når ungen var 2 år, fikk altfor lite søvn på natten når han sov på dagen.. sovnet sent, våknet om natten, våken tidlig om morgenen… Nå sover han 18-06.30-07. Våkner veldig sjeldent på natten, og sovner i såfall med en gang igjen. Anonymkode: 82803...caf
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når mitt barn fortsatt sov på dagen som 2-åring, var det ikke noe vits å legge før kl 22-23 på kvelden. Anonymkode: 7e819...3d1 Samme! La oss samtidig Anonymkode: d1901...f6e
tussi84 Skrevet 5. august 2024 #16 Skrevet 5. august 2024 Når tid står barnet deres opp ts? Vi har også en 3 åring som ikke sovner før 2130 på kvelden tidligst, men her har ikke barnet sovet lur på to år snart. Er våken fra stort sett 0730/0800 - 2130 + hver dag. Ble senere stå opp/sovne i feriene. Uansett vi holdt også på slik du beskriver. Holdt på med legging 3 t + stort sett hver kveld. Sovnet aldri uansett og nok frustrasjon på oss voksne som måtte holde på slik hver kveld. Hjalp ikke å vekke barnet tidligere heller. Selv om står opp 0630 som eksempel så kommer på en måte ikke søvnen før 2130 uansett. Så istedenfor å holde på sånn i lengden, så aksepterte vi bare til slutt at ungen er et B menneske som ikke føler seg trøtt før etter kl 21. Vi har derfor slutta med å legge kl 19/1930 selv om det på en måte er standarden. Vi slipper å bruke timesvis hver kveld. Så vi legger han rett etter 21 istedenfor. Det ser ut til å fungere for han, og han er heller ikke trøtt dagen etter. Mitt råd er derfor dropp søvnen på dagen, og legg senere. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #17 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 21.50): Barnet snart 3 er vant til at vi ligger der til det sovner. Det funker ikke lenger , det tar 3-4 timer og det har fått et søsken. Vi har null pause med en som spver 2 timer, våkner og en som ikke sovner før 23-24. Føler vi har prøvd alle dille metoder. Lese bok, være mye sammen med det på kvelden så det ikke føler at det trenger oss etter bhg og så videre. Nå har vi forklart at vi leser bok og så går vi. Da skal barnet ligge i senga. Holder enda på, og løfter opp i senga igjen og igjen og igjen. Skal sies at barnet egentlig ikke burde sove på dagen, men om det ikke sover så blir det grining og styrete før kvelden så det går ikke det heller. Spesielt ikke i barnehagen. Noen tips? Jeg er helt på felgen og det funker ikke slik det er nå. Anonymkode: cb9c8...10f Legg han med madrass ved siden dere.....du har fått baby...da er det unntakstilstand... Anonymkode: fb33c...ed0
lajlaj Skrevet 10. august 2024 #18 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 21.50): Barnet snart 3 er vant til at vi ligger der til det sovner. Det funker ikke lenger , det tar 3-4 timer og det har fått et søsken. Vi har null pause med en som spver 2 timer, våkner og en som ikke sovner før 23-24. Føler vi har prøvd alle dille metoder. Lese bok, være mye sammen med det på kvelden så det ikke føler at det trenger oss etter bhg og så videre. Nå har vi forklart at vi leser bok og så går vi. Da skal barnet ligge i senga. Holder enda på, og løfter opp i senga igjen og igjen og igjen. Skal sies at barnet egentlig ikke burde sove på dagen, men om det ikke sover så blir det grining og styrete før kvelden så det går ikke det heller. Spesielt ikke i barnehagen. Noen tips? Jeg er helt på felgen og det funker ikke slik det er nå. Anonymkode: cb9c8...10f Barnet må slutte å sove på dagen. Sorry ass.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #19 Skrevet 10. august 2024 lajlaj skrev (13 minutter siden): Barnet må slutte å sove på dagen. Sorry ass. Vi gjør det noen ganger hjemme, men barnehagen frarådet oss å gjøre det der. Hva sier du sorry for? Anonymkode: cb9c8...10f
lajlaj Skrevet 10. august 2024 #20 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi gjør det noen ganger hjemme, men barnehagen frarådet oss å gjøre det der. Hva sier du sorry for? Anonymkode: cb9c8...10f Barnehagen kan tilrettelegge for hvile. Barnet må ikke på død og liv sove. Om barnet ditt ikke sovner før sent om kvelden FORDI det sover på dagen, så vil selvfølgelig ikke barnehagen anbefale at dagluren fjernes, fordi de ser en unge som hangler. Men ungen hangler jo nettopp fordi den sover på dagen... Så det er en ond sirkel, og alle barnehage-personell må klare å ha øynene såpass åpne til at de ser hele syklusen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå