AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Det er ingen i familien som bruker briller, så har ikke så mye peiling på dette. I dag var vi hos øyelege. Vi ble informert om at 4 åringen vår skjeler litt på det ene øyet, og at dette øyet må trenes opp. Hun skal gå med briller i 4 måneder, og så skal hun starte med lapp over øyet to timer om dagen for å trene opp øyet. Legen sa at dette er kategori 1, kan ikke si jeg helt forstår hva det er. Men legen sa at det ikke var store skjelingen. Er det noen som har vært borti det samme? Kan man bli så bra at man ikke trenger å bruke briller hele tiden? Tips og triks mottas også med takk:) Hilsen en litt hysterisk og bekymret mor:) Anonymkode: cad15...e3e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Høres veldig likt ut som "caset" til vår datter. Det gikk veldig fint, brillene forsvant etter et halvt års tid, det samme med lappene (hun brukte briller og lapp litt om hverandre). Hun brukte ikke brillene hele tiden og ikke under aktiv lek. Mest under stille leking og titting i bøker hjemme. Jeg var også litt nervøs i forkant, det var det ingen grunn til. 😊 Anonymkode: f2f0d...716 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Er ikke noe å stresse med, eneste jeg reagerer på er at hun ikke begynner med lapptrening før, at briller skal på og ingen lapptrening høres rart ut med tanke på egen erfaring men vi er alle forskjellige. Om hun ender opp med å slutte med briller så håper jeg dere følger det opp og sjekker henne årlig hos optiker, synet kan fort endre seg. Alt for mange foreldre som driter i øyehelse og barna får ikke nye briller eller briller i det hele tatt. En venninne av mitt barn er nesten blind på ene øyet fordi hun har ikke blitt fulgt opp og nå er det for seint for hun er for gammel. Så følg det opp. Anonymkode: 622bb...c94
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen i familien som bruker briller, så har ikke så mye peiling på dette. I dag var vi hos øyelege. Vi ble informert om at 4 åringen vår skjeler litt på det ene øyet, og at dette øyet må trenes opp. Hun skal gå med briller i 4 måneder, og så skal hun starte med lapp over øyet to timer om dagen for å trene opp øyet. Legen sa at dette er kategori 1, kan ikke si jeg helt forstår hva det er. Men legen sa at det ikke var store skjelingen. Er det noen som har vært borti det samme? Kan man bli så bra at man ikke trenger å bruke briller hele tiden? Tips og triks mottas også med takk:) Hilsen en litt hysterisk og bekymret mor:) Anonymkode: cad15...e3e Har hun konstantert dårlig syn? Eller kun skjeling? Min datter skjeler, men vi fikk beskjed om at siden synet er helt normalt, så vil ikke lapp/brille ha noen effekt Anonymkode: b2539...ed8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen i familien som bruker briller, så har ikke så mye peiling på dette. I dag var vi hos øyelege. Vi ble informert om at 4 åringen vår skjeler litt på det ene øyet, og at dette øyet må trenes opp. Hun skal gå med briller i 4 måneder, og så skal hun starte med lapp over øyet to timer om dagen for å trene opp øyet. Legen sa at dette er kategori 1, kan ikke si jeg helt forstår hva det er. Men legen sa at det ikke var store skjelingen. Er det noen som har vært borti det samme? Kan man bli så bra at man ikke trenger å bruke briller hele tiden? Tips og triks mottas også med takk:) Hilsen en litt hysterisk og bekymret mor:) Anonymkode: cad15...e3e Kjøp briller av kvalitet de får nok litt juling ved bruk. Når barnet blir vant til brillene og ser at hen ser bedre med enn uten, så går det seg til. Prismebrille hen får? Da tvinges øyet i posisjon. Briller er en uskyldig ting å måtte bruke og ikke noe å fortvile over for voksne, selv om barn med briller lett skiller seg ut i en flokk med andre barn uten briller. Kommer det kallenavn som brilleslange ol fra andre eldre, så ta tak i det med en gang. Barn med behov for høreapparat tror jeg sliter mer enn barn med briller, uten å bagatellisere briller. Anonymkode: 80102...543 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har hun konstantert dårlig syn? Eller kun skjeling? Min datter skjeler, men vi fikk beskjed om at siden synet er helt normalt, så vil ikke lapp/brille ha noen effekt Anonymkode: b2539...ed8 Hun har svakere syn på øyet der hun skjeler. Jeg kan ikke se at hun skjeler, og det kom som en sjokk at hun trengte briller. Hun Har aldri tenkt at det er noe med synet hennes. Anonymkode: cad15...e3e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er ikke noe å stresse med, eneste jeg reagerer på er at hun ikke begynner med lapptrening før, at briller skal på og ingen lapptrening høres rart ut med tanke på egen erfaring men vi er alle forskjellige. Om hun ender opp med å slutte med briller så håper jeg dere følger det opp og sjekker henne årlig hos optiker, synet kan fort endre seg. Alt for mange foreldre som driter i øyehelse og barna får ikke nye briller eller briller i det hele tatt. En venninne av mitt barn er nesten blind på ene øyet fordi hun har ikke blitt fulgt opp og nå er det for seint for hun er for gammel. Så følg det opp. Anonymkode: 622bb...c94 Mine foreldre dreit i den oppfølgingen, og i dag mangler jeg samsyn og er regnet som teknisk blind på det ene øyet. Det betyr at jeg ikke får synskorrigerende kirurgi, som jeg ønsker meg, fordi om noe skulle skje med det friske øyet, så mister jeg evnen til å kjøre bil. Det er fryktelig kjipt. Skjelingen var nesten ikke synlig og synet var ikke kjempedårlig som barn, men med årene har jeg altså mistet evnen til å bruke det ene øyet. Anonymkode: 9055c...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå