Gå til innhold

Noen andre som har BMW i3 her som kan svare på litt forskjellig jeg lurer på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann folkens

For et par uker siden kjøpte jeg meg en BMW i3 og er så langt ganske fornøyd. Ikke 100%, men håper jeg blir det etterhvert hvis de får fikset et par ting på verksted.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med navigasjonssystemet. Det fulgte ikke med på bilen jeg kjøpte og jeg lurer på om det er noe som går an å få satt inn hos BMW verksted? Og om hvordan det funker da?

Og så lurer jeg på AC. På min bil så endrer ikke temperaturen seg når jeg trykker inn AC, så det er altfor varmt nå når sola steker i 27 grader. Er det sånn det er? Eller skal det bli kaldere ved å trykke inn AC? Når jeg har på vifta på 16 grader så er det litt kjølig, men ikke så det blir noe kaldt og når jeg trykker inn AC-knappen så endrer ikke temperaturen seg. 

Og så lurer jeg på om det går an å slå av ulingen og pipingen når jeg rygger? Jeg tror jeg kan slå av ryggeassistanse, men da blir vel også ryggekamera borte?

Anonymkode: df533...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres ut som om det er tomt for AC-gass. Ta det opp når bilen er på verksted. Var veldig fornøyd med Ac på den bilen jeg hadde for noen år siden. 

Anonymkode: c7084...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Høres ut som om det er tomt for AC-gass. Ta det opp når bilen er på verksted. Var veldig fornøyd med Ac på den bilen jeg hadde for noen år siden. 

Anonymkode: c7084...71e

Jeg håper det er bare noe så enkelt, at det virkelig er en greie og ikke bare meg som er litt kravstor etter den forrige bilen som hadde knallbra AC som ble skikkelig kald når jeg satte den på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilnavigasjon er ofte kjempedårlig, hvorfor ikke bare bruke Google Maps på mobilen?

Anonymkode: a7523...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest sannsynlig tomt for kjølemedie. Er den levert uten navigasjon, får du heller ikke lagt til etterpå. Ikke bruk google å kjøre etter, minst pålitelige jeg har brukt.

Anonymkode: 25f57...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg håper det er bare noe så enkelt, at det virkelig er en greie og ikke bare meg som er litt kravstor etter den forrige bilen som hadde knallbra AC som ble skikkelig kald når jeg satte den på. 

Min i3 har veldig bra AC, høres ut som noe er galt med din.

Anonymkode: 24410...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker Google Maps vanligvis, men det er ikke plass til å feste mobilen noe sted som gjør at det både ser bra ut og ikke er i veien for enten sikten eller andre ting på dashbordet. Derfor jeg tenkte å få inn navi i konsollen.

Nå blir jeg veldig usikker ift dette med å legge til navigasjon i ettertid. Jeg leverte bilen på rep i ettermiddag og han sa at han kunne legge det inn og at han skulle legge det inn på en annen i3 også. Grunnen til at jeg spurte her var fordi jeg rett og slett ble usikker på om denne mekanikeren trodde at jeg hadde navi fra før og bare skulle oppdatere med kart fra usb. 

Så da er det kanskje sånn at jeg ikke får lagt inn navigasjonsystem i konsollen? 

Jeg håper AC blir bra når de får sett på det og fikset det. (Har ei venninne som også har en i3, men ble ikke klokere av å spørre henne for hun hadde ikke lagt merke til om den funket, hun liker sannsynligvis ikke å ha det så kaldt i bilen sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å feste mobilen er BRODIT ProClip en god løsning. Faller ikke ned slik som sugekopp fester.

Består av to deler, en del tilpasset bilen, og en tilpasset mobilen som settes i sammen. Har benyttet slike fester på en rekke ulike biler og mobiler, sitter helt støtt.

https://thandel.no/brodit-proclip-center-mount-unpl-pos/cat-p/c/p7592941

I følge forum er det mulig med ettermontering av Android Auto og Carplay på i3. Om det gjelder alle modeller vet jeg ikke.

https://elbilforum.no/index.php?topic=61592.0

https://www.bimmer-tech.net/category-bmw-carplay-mmi-pro-retrofit

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips :) Skal sjekke ut i morgen når jeg ikke er halvveis i drømmeland.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis du kjenner at det er liv i annlegget, men ikke blåser kaldt er det nok så enkelt som AC-gass. Men det er dyrt, så hvis bilen er nyinnkjøpt hadde jeg tatt det opp med selger. Dette er noe som skal være på plass hvis ikke annet er opplyst om det. 

Anonymkode: 21602...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du kjenner at det er liv i annlegget, men ikke blåser kaldt er det nok så enkelt som AC-gass. Men det er dyrt, så hvis bilen er nyinnkjøpt hadde jeg tatt det opp med selger. Dette er noe som skal være på plass hvis ikke annet er opplyst om det. 

Anonymkode: 21602...268

Han på verkstedet sa at feilsøkning koster over 2000 kroner og jeg sa at det skal ikke jeg betale siden jeg for det første kjøpte bilen for bare et par uker siden og den har vært sånn hele tiden og at jeg har garanti. Så han skulle ta det med selgeren. 

Har fått fylt opp gass til AC på forrige bilen min og da fikk jeg rabatt og betalte 1500,- så vet at det kan være ganske dyrt med gass, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (11 timer siden):

For å feste mobilen er BRODIT ProClip en god løsning. Faller ikke ned slik som sugekopp fester.

Består av to deler, en del tilpasset bilen, og en tilpasset mobilen som settes i sammen. Har benyttet slike fester på en rekke ulike biler og mobiler, sitter helt støtt.

https://thandel.no/brodit-proclip-center-mount-unpl-pos/cat-p/c/p7592941

I følge forum er det mulig med ettermontering av Android Auto og Carplay på i3. Om det gjelder alle modeller vet jeg ikke.

https://elbilforum.no/index.php?topic=61592.0

Den BRODIT er det med en liten magnet jeg må klistre bakpå mobilen?

Fikk tlf fra verkstedet nå. AC virket ikke pga kompressoren, så da må den byttes. Han sa at de skal søke om å få det på garantien, men jeg kan ikke skjønne at det skal gå på meg når den kompressoren må ha vært gåen også for to uker siden da jeg kjøpte bilen? Det må jo gå på garantien?

Og så gikk det ikke an å sette inn navigasjon siden det ikke lå inne fra før. Så da blir det å kjøpe enten noe jeg kan feste mobilen i eller kjøpe en egen gps"greie". (Trenger gps så noe må jeg finne ut av)

Jeg er litt usikker ift Android Auto, jeg spurte fyren på verkstedet da han ringte i stad, men han visste ikke han heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk tlf fra verkstedet nå. AC virket ikke pga kompressoren, så da må den byttes. Han sa at de skal søke om å få det på garantien, men jeg kan ikke skjønne at det skal gå på meg når den kompressoren må ha vært gåen også for to uker siden da jeg kjøpte bilen? Det må jo gå på garantien?

Og så gikk det ikke an å sette inn navigasjon siden det ikke lå inne fra før. Så da blir det å kjøpe enten noe jeg kan feste mobilen i eller kjøpe en egen gps"greie". (Trenger gps så noe må jeg finne ut av)

Jeg er litt usikker ift Android Auto, jeg spurte fyren på verkstedet da han ringte i stad, men han visste ikke han heller. 

Da kjøper du en Garmin gps med livstids oppdatering, har en selv og er kjempefornøyd. Har prøvd google når gps ikke har vert i bilen, men den er helt håpløs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Da kjøper du en Garmin gps med livstids oppdatering, har en selv og er kjempefornøyd. Har prøvd google når gps ikke har vert i bilen, men den er helt håpløs!

Det er nok det det blir til da -  enten Garmin eller Tomtom eller noe sånt. Tror det er Garmin jeg så på Elkjøp til 1400 kroner, så blir nok noe sånt. 

Må bare finne et sted på dashbordet eller i vinduet jeg kan få festet det. Vinduet er så utrolig langt borte, det er lang plass mellom dashen og kanten av vinduet. og så er det stoff, så får ikke festet noe med sugekopp eller lim der heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Brodit består av to deler. Den ene tilpasset bilen (som linket til lengre opp i tråden.)  Ingen skruer i bilen, slik en kan enkelt ta ut igjen holder. Den andre delen passer til telefonen, slik telefonen kan settes ned i holderen, og står støtt. 
Disse to Brodit delene skrues i sammen, men holder kan fjernes fra bilen uten skade senere.

Det er flere veier frem:

Er bilen yngre enn 5 år fra nyregisteringen og kjørt mindre enn 100 000 km gjelder produsent garantien.
For elbiler fra BMW er det 8 år eller 160 000 km garanti på høyvoltbatteriet. 
Produsentgarantien gjelder biler importert av BMW Norge.
Er bilen importert av andre vil garantien fra produsent være kortere, men du kan da reklamere til selger i stedet for. 

Er bilen kjørt lengre, eldre enn 5 år eller brukt importert kan en søke BMW om å få utført garanti reparasjon.

Fører ikke det frem, bilen er eldre enn 5 år, eller kjørt lengre enn 100 000 km kan du reklamere til selger.

Har du kjøpt bilen som privatperson fra en næringsdrivende vil det være 5 år reklamasjon.
At AC kompressor ikke fungerte, eller slutter å fungere umiddelbart etter kjøp vil være en mangel. etter kjøpsloven.

Da må først selger få mulighet til å rette mangelen, i form av å bytte AC kompressor. Om selger ikke klarer eller ønsker å rette mangelen kan du forlange prisavslag, omlevering eller heving av kjøp. 

Her kan du lese litt om dette: https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/hva-kan-kreves-ved-reklamasjon-bil

Den løsning jeg lenket til er en 3. partslønsing for ettermontering av Android Auto og Carplay på BMW i 3. Om det gjelder alle modeller vet jeg ikke, det kan være begrensninger. 

Ved at det ikke er originalt BMW utstyr kjenner ikke nødvendigvis et merkeverksted til løsningen. En må finne andre som kjenner løsningen til å bistå med denne delen.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for informasjon og linker @TBL12 :) 

Jeg har fått time til å bytte kompressor og han sa at at det går på garantien. Så jeg betaler ingenting.

Jeg så en video på YT der noen skiftet ut navigasjonspanelet med en Android Auto, det så rimelig omfattende ut. Vet ikke om det er nødvendig for å bytte konsollen, men de to på videoen tok vekk lista og baksetene  og styra noe voldsomt for å bytte. Jeg så en annen video i går der det så ut som det var bare å vippe bort noe foran under dashbordet og bytte ut den computeren der, men det kan ha vært en annen BMW.

Jeg har kjøpt meg en Garmin 53 nå og skal se om jeg får festet den i bilen ett eller annet sted. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...