Gå til innhold

Den evige permisjonskabalen - hva lønner seg mest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begge jobber 100%, den ene dagjobb, den andre offshore med fast rotasjon.

Termin i november, med ønske om barnehagestart januar 2026. 

NAV betaler bare maks 6G i foreldrepenger, så far offshore taper vesentlig i lønn - dersom permisjon tas sammenhengende etter mors permisjon. 

En mulighet er at far tar sin permisjon i friukene, slik at han får både lønn og (delvis) foreldrepenger. Men - det fordrer at mor tar ulønnet permisjon. 

Vi er veldig usikre på hva som vil lønne seg mest for oss. Trolig 100% foreldrepenger? 

Noen i samme situasjon, som har gjort gode valg? Jeg er også ubekvem med å ta ulønnet permisjon i ca seks måneder, da man raskt taper rettigheter, etc. Noe spesielt jeg bør tenke på her? 

Vi er gift, og har selvsagt forsørgerplikt. Men vi taper likevel mye penger, og jeg klarer enda ikke se helt klart hva vi egentlig "tåler" økonomisk.

Om økonomi ikke var et problem, kunne jeg gjerne ha vært hjemme enda lenger, for barnet sin del. Men slik er jo ikke realitetene for de fleste i 2024. 

Anonymkode: e77ba...408

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja far kan dele opp sin perm og kun ha perm i friukene sine. 

Hva som lønner seg best for dere, vil kun dere kunne sjekke. Bruk permisjonsplanleggeren eller søknadsskjemaet for å se hvordan dere kan løse det. 

Det er minimal forskjell på det økonomiske ved 80% og 100% nå etter endringen som er trådd i kraft. Så for å være hjemme lengst mulig er 80% en god løsning. Økonomisk sett må dere se ann deres økonomi. 

Anonymkode: 8bd91...df6

AnonymBruker
Skrevet

Om far tar ut permisjon i friukene sine kan du ta ut ulønnet permisjon samtidig, eventuelt jobbe litt om ønskelig :) Da får du forskjøvet din permisjon litt mer, og går ikke fult så mye ned I lønn siden far får vanlig lønn + permisjonspenger samtidig :)

Taper ikke noe særlig rettigheter så lenge du tar ulønnet permisjon i sammenheng med foreldrepermisjon, bare husk å søk på riktig type ulønnet permisjon! Husker ikke helt om den ulønnede permisjonen da eeegentlig må tas ut sammenhengende etter lønnet, men jeg tok en dag i uken ulønnet permisjon og beholdt rettighetene mine likevel. Eneste er vel pensjonsopptjening, men en får jo litt poeng for å gå hjemme med barn så taper ikke så mye på det :)

Anonymkode: 04cb7...016

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du ta ulønnet permisjon de ukene far har permisjon? Hvorfor ikke jobbe, helt eller delvis? 

Anonymkode: 84625...5d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor må du ta ulønnet permisjon de ukene far har permisjon? Hvorfor ikke jobbe, helt eller delvis? 

Anonymkode: 84625...5d6

Det har med arbeidets art å gjøre - at å finne en vikar som bare kan jobbe i tre eller fire uker av gangen, for så å ikke jobbe i to uker når jeg vil jobbe, ikke er så enkelt i en kontorjobb 8-4 hvor man i utgpkt ikke har vikarer. Jeg vet ikke om dette er noe jeg kan kreve å få tilrettelagt ... Vi er avhengige av å ha alle på jobb til enhver tid, da arbeidet gjøres fortløpende (helse). 

Anonymkode: e77ba...408

AnonymBruker
Skrevet

Min mann er sjømann. 

Han tok ut permisjon de ukene han var hjemme, da fikk både foreldrepenger og lønn. 

Fra barnet var 4 mnd ( jeg sluttet å amme pga lite melk) tok vi permisjon annen hver måned. 

Anonymkode: c6b1e...35f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...