Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser veldig mange er imot å kjøpe brukt, men forstår ikke helt begrunnelsen. Vi prøver å sløse minst mulig, og holde kostnader til baby nede i samme slengen. Ser at det selges enormt mange bilstoler. Vil selvsagt kjøpe en som har fått gode testet osv, men er det så ille å bruke brukt? Vi bor sentralt til så bruker bil kanskje 3-4 ganger i måneden.

Anonymkode: c692c...df2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser veldig mange er imot å kjøpe brukt, men forstår ikke helt begrunnelsen. Vi prøver å sløse minst mulig, og holde kostnader til baby nede i samme slengen. Ser at det selges enormt mange bilstoler. Vil selvsagt kjøpe en som har fått gode testet osv, men er det så ille å bruke brukt? Vi bor sentralt til så bruker bil kanskje 3-4 ganger i måneden.

Jeg hadde ikke kjøpt brukt bilstol. Man vet ikke hvordan andre har behandlet stolen, og skader trenger ikke alltid være synlige. 

Bilstol er det jeg prioriterer høyest, klær og annet utstyr kjøper jeg gjerne brukt (utenom madrass). 

Anonymkode: 3a288...b4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke kjøpt brukt bilstol. Man vet ikke hvordan andre har behandlet stolen, og skader trenger ikke alltid være synlige. 

Bilstol er det jeg prioriterer høyest, klær og annet utstyr kjøper jeg gjerne brukt (utenom madrass). 

Men hva er dårlig behandling? At noen har vært i ulykke og ikke gir beskjed? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva er dårlig behandling? At noen har vært i ulykke og ikke gir beskjed? 

Ja, det kan jo også forekomme. Eller at man har mistet stolen i bakken, vært uforsiktig. 

Ellers må du se til at den er innenfor på dato, at den ikke har vært utsatt for fukt / mugg osv. noen vasker bare bort det som er synlig… 

Hvis du ikke bruker bil ofte så trenger du jo uansett ikke base, da kan du kjøpe en rimelig bilstol på salg. De hadde Maxi Cosi Pebble pro på salg for litt siden til halve prisen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt brukte bilstoler, men vi ser ann folket vi kjøper fra osv selvfølgelig. Det er kanskje naivt av meg å tenke at folk ikke ville solgt noe som kan drepe et annet barn?

Anonymkode: 89540...9c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er overdrevent hysterisk å ikke kunne kjøpe brukt bilstol. De aller fleste som selges brukt er jo nesten flunkende nye og brukt et par måneder. Så lenge du ser nøye på stolen at den ser fin ut så er det ikke noe problem. Må være grenser for hvor mye man skal overforbruke. Brukt er bra nok!

Anonymkode: d00b8...8d0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har kjøpt brukte bilstoler, men vi ser ann folket vi kjøper fra osv selvfølgelig. Det er kanskje naivt av meg å tenke at folk ikke ville solgt noe som kan drepe et annet barn?

Anonymkode: 89540...9c0

Ja, såpass naiv er jeg også… kan også kanskje kjøpe fra bekjente, venners venner, kanskje det dukker opp noe.

Skrevet

Her kjøpte svigers brukt...jeg var ikke så happy for der...men de kjente disse og da måtte jeg stole på at stolen faktisk var ok.

Jeg kan si at engang kræsjet jeg med en stillestående bil ( jepp...amme tåke er virkelig) jeg kjørte ikke fort..men nok til at egentlig stolen burde byttes ut...men akkurat viste jeg ikke ar seter måtte byttes om man kræsjet i 15-20 km. Eller at man fikk ny stol av forsikringen...( Dette var 10 år siden) 

Så jeg kjørte flere mnd med denne stolen..når vi måtte bytte stol tenkte jeg å selge den ..MEN... heldig da kom jeg over en artikkel over at slikt sete ikke må brukes videre.

Så jeg tenker at det er nok mange der ute som tenker kræsj som en stor kræsj med store ødeleggelser... og ikke om man blir kjørt på parkeringsplassen eller bare 15 km/ i stolpen 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukt bilstol går fint det så lenge en er litt kritisk. Babystol er vel eneste jeg ikke ville kjøpt brukt med mindre jeg kjenner de jeg kjøper fra, da den ofte blir tatt inn/ut av bilen, slengt på gulvet, i handlevogner ++ og alle er virkelig ikke like forsiktige med ting.

Småbarnsstol har jeg kjøpt brukt selv, men har også avtalt kjøp for så å si nei takk ved overlevering da selger kastet det fra bagasjerommet og ned på asfalten når hun skulle ta det ut av bilen (og jeg hadde presisert at jeg ville kjøpe dersom alt var helt og pent, og stolen var blitt forsiktig behandlet). Hun hevdet bestemt at hun behandlet stolen pent og forsiktig, til tross for at hun slengte den såpass hardt at den spratt litt på asfalten der, isoporen var knekt ++.

Så ver kritisk. Se an selger, sjekk datoen på stolen (svært mange lyver her), ta av trekket og sjekk isoporen, se etter om det er mye hvite merker/striper i plastikken (tyder på hard bruk/uforsiktighet), se etter tegn til mugg osv.

Dessverre er det mange som ikke tar sikring av barn på alvor, og det blir solgt seter som er funnet på dynga og er 20 år gamle, seter som mangler viktige deler som feks antirotasjonsbøylen eller forankringsseler, babystoler uten innlegg til nyfødt osv. Så du må vite hva du skal ha, hvordan stolen fungerer, hvilke deler den skal ha osv. i tillegg til overnevnte sjekkliste ved bruktkjøp.

Men er du kritisk så finnes det også stoler verdt å kjøpe ja, og de kan fint brukes 😊

Anonymkode: 7b3b2...dac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt brukt både babybilstol og småbarnsstol. Kjøper de som er lite brukt (til 1 barn), begge vi har hatt ser ut som nye. 

Hvis vært eneste barn i vesten skal ha 2 nye bilstoler hver, hvor mange bilstoler produsert blir det? Det er ikke rart det er overforbruk i vestlige land. 

Jeg forstår dette med sikkerhet, og at mange setter det foran å kjøpe brukt. Men vi er vel naive da vi tror på de vi kjøper av at stolene ikke har vært i ulykker, skadet osv. 

Anonymkode: 66c51...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi arvet en stol fra nær familie, så vi visste hvordan stolen var blitt behandlet/ikke vært i krasj etc. 

da det var på tide  for ny stol(den vi fikk begynte å nærme seg grensen på år, tror det er 8(?)), så kjøpte vi ny. Tenker at om vi havner i en ulykke og det absolutt verste skjer, så skal vi ikke sitte igjen å tenke at om vi bare hadde kjøpt ny stol så kunne det vært unngått. 

Anonymkode: 9618c...2cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Å bruke samme bilstol til flere barn er ok, men hadde ikke turd kjøpt brukt på slikt da en aldri har hele forhistorien

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du vet ikke hva du får når du kjøper brukt. Folk flest tenker likt, sikkerhet i bil gambler man ikke med, derfor flyter bruktmarkedet over. 
Finnes nok av eksempler på barn som har dødd elelr blitt alvorlig og livsvarig skadet i trafikken, der bilstoler har vært for dårlige, for dårlig sikret eller der bilstolene har vært av en slik kvalitet at de har reddet både liv og helse. 
Som regel skjer det ingenting, men hvem som er uheldig, på glattceller uheldig og møter på en tulling som skulle vært buret inne for sin uvettige kjøring, det vet ingen. 
Hvilken risiko du vil ta med ditt barn i bil og i trafikken, det kan bare du/foreldrene avgjøre. 
Her i huset gambler vi ikke med sikkerheten verken når det kommer til seter og festing av barn i bil, eller til bilmerke. Barna får heller ikke kjøre med andre, der vi ser at bil, sikring av barn i bil eller kjøring er slik at vi er ørlite i tvil. Da kjører vi heller barna i våre biler og tar den ekstrabelastningen. Vi har mistet to i trafikken på grunn av en fyllekjører på rødt lys. 

Anonymkode: e11a4...2a3

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Å bruke samme bilstol til flere barn er ok, men hadde ikke turd kjøpt brukt på slikt da en aldri har hele forhistorien

Men bilstoler har og sin levetid. Er de 7 eller r det 8 år gamle fra produksjonsår at de skal kasseres?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men bilstoler har og sin levetid. Er de 7 eller r det 8 år gamle fra produksjonsår at de skal kasseres?

Bilstol til baby bør vel ikke overstige 5 år. Bakovervendt bilstol, spesielt av de nye typene, har mange leverandører satt +10 år som levetid på. 

Skrevet

Det er mange ting jeg kjøper brukt til ungene men akkurat når det gjelder sikkerhet i bil så betaler jeg det det koster for tipp topp kvalitet. Jeg ønsker aldri å befinne meg i en situasjon hvor det viser seg at livet kunne vært reddet dersom man hadde brukt bedre sikring. Det spiller heller ingen rolle hvor ofte/lite man bruker bilen eller hvor langt/kort man kjører, ulykker kan skje når som helst. 

Når det er sagt så er jeg sikker på at det i de aller fleste tilfeller går bra med brukt stol, men personlig er ikke sikkerhet noe jeg velger å spare penger på så derfor har vi valgt å kjøpe nytt. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikkerheten til bilstolen er avhengig av tilstanden på materialene den er laget av. 

Mange av dem har isopor i seg, og er den skadet, vil sikkerheten være svekket. Har stolen vært i en ulykke, kan den ha blitt skadet. 

OM man kjøper brukt, bør man insistere på å få den den uten trekk på, så man kan se tilstanden på isoporen. 

Materialene kan også svekkes av elde - isopor blant annet blir svekket jo eldre den er. Det er bla derfor man bør bytte sykkelhjelm når den er over 6 år.. Samme med bilstoler. En gammel bilstol er mindre sikker fordi materialene svekkes av elde. 

Jeg kunne fint kjøpt en bilstol som var mindre enn 5 år, om jeg stolte på dem jeg kjøpte av. Jeg ville sett kvittering, for å forvisse meg om alderen på stolen, og jeg ville insistert på å undersøke den fysisk selv, uten trekk på. 

Jeg har solgt to bilstoler på finn, til helt fremmede, og ingen av dem var interessert i å undersøke stolene. Han ene ble til og med litt irritert over at jeg hadde tatt av trekket for å vise at den var uskadd under... 

Anonymkode: 3cac5...b6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer at de ikke varer evig. 10 år etter kjøp bør de kasseres, vi regner 10 år fra prod dato

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte brukt babystol av noen i lokalområdet som virket som ordentlige folk. Stolen var brukt hos besteforeldre av ett barn i 6 mnd, så ikke akkurat mye brukt. Ga bort soætolen til et vennepar når vår baby var vokst ut av den, siden den da knapt har vært brukt i et år, og jeg vet vi har behandlet den varsomt. Har null problemer med å gjøre noe lignende med unge nr. 2.

Anonymkode: 2e22a...944

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...