Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg fødte for en stund siden men er fortsatt ganske lei meg og sjokkert over typens familie og venner. 

Da vi fikk vår førstefødte oppsto det blandt annet komplikasjoner som gjorde at jeg måtte ha hastehjelp etter fødsel og fikk ikke båndet med baby da, våknet på intensiven noen timer etterpå.

Da har søren meg familiemedlemmene til typen annonsert fødselen av vår baby på fb før vi i det hele tatt har fått summet oss. De har skrevet på sin egen side og gratulert inn på typen sin side. 

Jeg er skikkelig lei meg, jeg hadde planlagt hvordan bilde med hendene våre skulle være og alt 😭 Det ble revet vekk fra oss. 

Typen er såpass dott at han ikke turte konfrontere andre enn én, som bare lo det vekk med at vi uansett ikke hadde mange felles venner. 

Altså, folk jeg ikke kjenner har fått vår nyhet før medlemmer i min egen familie. Og jeg gledet meg til å skape dette minnet. Dessuten var det veldig forstyrrende på barsel da når alle visste og sendte meldinger i ett. 

Går det virkelig ann å være så selvsentrert og tjukk i huet på fb nå om dagen? Er ikke dette en typ gylden regel om at slikt gjør vi ikke? 

Fikk dere fortelle/legge ut selv? 

Anonymkode: 4661a...bda

• Liker 1
  • Hjerte 19
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt fikk vi det. Dette var ikke greit.

Anonymkode: 2b5bf...9fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Annonserte ikke på fb. Jeg har aldri lagt ut bilde av barna ellers heller. Vi har heller ingen familiemedlemmer som la ut noe.

Anonymkode: 3f372...49b

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes helt ærlig ikke så mye om å annonsere sånt på Facebook (har for mange perifere venner, jobbkontakter og diverse tilfeldige folk fra ungdomsskolen der til at jeg ville postet noe om fødsel. I tillegg er det litt «boomer» å bruke Facebook på den måten).

MEN, når det er sagt, så skjønner jeg veldig godt at det føles som et overtramp av mannens familie å «kuppe» hele nyheten. Dette er først og fremst deres nyhet å dele, og om de vil poste noe, så burde de venta en god stund (og helst spurt dere om det var greit å poste noe i det hele tatt). 

Anonymkode: d9f4a...9d7

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, her la først svigerfar ut om graviditeten på Facebook, før jeg hadde rukket å fortelle min side av familien, vennene mine osv. Hadde gledet meg til å fortelle det selv og se reaksjonene. Han slettet det raskt, men siden han taget oss var skaden gjort 😔 

Så skjedde det samme mens vi var på barsel! Jeg hadde ikke rukket å fortelle noen siden jeg lå og sov etter fødsel, samboer hadde kun rukket å fortelle sine foreldre. Og der lå det på Facebook. 

Anonymkode: cdac8...8cc

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg fødte for en stund siden men er fortsatt ganske lei meg og sjokkert over typens familie og venner. 

Da vi fikk vår førstefødte oppsto det blandt annet komplikasjoner som gjorde at jeg måtte ha hastehjelp etter fødsel og fikk ikke båndet med baby da, våknet på intensiven noen timer etterpå.

Da har søren meg familiemedlemmene til typen annonsert fødselen av vår baby på fb før vi i det hele tatt har fått summet oss. De har skrevet på sin egen side og gratulert inn på typen sin side. 

Jeg er skikkelig lei meg, jeg hadde planlagt hvordan bilde med hendene våre skulle være og alt 😭 Det ble revet vekk fra oss. 

Typen er såpass dott at han ikke turte konfrontere andre enn én, som bare lo det vekk med at vi uansett ikke hadde mange felles venner. 

Altså, folk jeg ikke kjenner har fått vår nyhet før medlemmer i min egen familie. Og jeg gledet meg til å skape dette minnet. Dessuten var det veldig forstyrrende på barsel da når alle visste og sendte meldinger i ett. 

Går det virkelig ann å være så selvsentrert og tjukk i huet på fb nå om dagen? Er ikke dette en typ gylden regel om at slikt gjør vi ikke? 

Vi fikk selvfølgelig legge ut selv. Tror det hadde blitt månelyst om noen hadde tatt det øyeblikket fra oss. Dessuten ville jeg ha tid til å fortelle de nærmeste selv… 

Det tok noen timer før vi fortalte til familie, siden jeg lå på operasjonsstue og overvåking. Men mannen min sa det heller ikke til noen før vi hadde fått landet litt og han fikk avklart med meg. 

Anonymkode: d0811...905

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp, her la først svigerfar ut om graviditeten på Facebook, før jeg hadde rukket å fortelle min side av familien, vennene mine osv. Hadde gledet meg til å fortelle det selv og se reaksjonene. Han slettet det raskt, men siden han taget oss var skaden gjort 😔 

Så skjedde det samme mens vi var på barsel! Jeg hadde ikke rukket å fortelle noen siden jeg lå og sov etter fødsel, samboer hadde kun rukket å fortelle sine foreldre. Og der lå det på Facebook. 

Hadde forsåvidt ikke tenkt å legge ut på Facebook heller, vi er ikke typen til det. Men følte nesten vi måtte når det allerede var «ute». 😓😓

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg annonserte det ikke på Facebook. De som er mine nærmeste fikk det jo med seg uansett, og de som ikke er så nær har uansett egentlig ikke interesse av å få den type informasjon. 

Om svigermor hadde lagt det ut på Facebook at hun hadde blitt bestemor ovenfor sine venner, hadde det ikke brydd meg stort. Men om folk hadde begynt å lagt ut masse bilder av barnet på Facebook, ville jeg brydd meg.

Anonymkode: 63c78...6d1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bilder på Facebook er noe verken vi eller andre familiemedlemmer har lov til å legge ut, verken av voksne eller barn. Grunnen er mannens jobb, barnas bakgrunn og generelt at man aldri vet hva som skjer med bilder på Facebook elelr andre meta plattformer.

Hadde du hatt samme regelen, så hadde du unngått situasjonen du nå multer over. Gjort er gjort og spist er spist, gå videre og lær av dumheter som er skjedd, og forhindre at tilsvarende skjer igjen. 

Ville heller aldri annonsert noen fødsel i sosiale medier, verken i åpne eller lukkede grupper. 

Anonymkode: 6ead5...fce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bilder på Facebook er noe verken vi eller andre familiemedlemmer har lov til å legge ut, verken av voksne eller barn. Grunnen er mannens jobb, barnas bakgrunn og generelt at man aldri vet hva som skjer med bilder på Facebook elelr andre meta plattformer.

Hadde du hatt samme regelen, så hadde du unngått situasjonen du nå multer over. Gjort er gjort og spist er spist, gå videre og lær av dumheter som er skjedd, og forhindre at tilsvarende skjer igjen. 

Ville heller aldri annonsert noen fødsel i sosiale medier, verken i åpne eller lukkede grupper. 

MULKER

AnonymBruker
Skrevet

Nope, en slektning av min mor la inn gratulasjon på fb før vi fikk fortalt noen andre enn foreldrene våre.

Anonymkode: b1a72...d37

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tråkket en gang i baret, ved å skrive gratulerer på veggen til pappaen før det var annonsert.  Jeg vet ikke hva jeg tenkte på, kunne jo mye heller sendt en melding - men jeg var på vei offshore og så gikk det litt fort i svingene. Sa selvfølgelig unnskyld når det gikk opp for meg, og la meg flat. Det er ikke alltid teite ting er gjort i verste mening. 

Anonymkode: 17733...64d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

😭 

Jo, jeg tenker det er en gyllen regel: fødsel, dødsfall, bryllup og store begivenheter "tilhører" hovedpersonene. Perifere slektninger og bekjente har ingenting med å kappes om å være først til å legge ut slike nyheter. 

Kan sikkert finnes unntak, og noen har kanskje spurt og fått lov. Men det er i alle fall ikke greit å gjøre det uten å sjekke om det er ok!

Anonymkode: 7a39c...f6b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Annonserte aldri, sendte et bilde til venner og familie via messenger/sms.

Skulle jeg gjort det og noen kom meg i forkjøpet hadde jeg likevel lagt ut og skrevet «det var dessverre noen som rakk å annonsere nyheten vår før vi var klare for det, men her er altså vår lille ….»

Anonymkode: dcfe2...c00

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt du ble forbanna. Med det sagt synes jeg det er blodharry å annonsere baby på Facebook, så ville aldri gjort det selv. 

Anonymkode: 59d70...f26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja selvsagt fikk vi det. Ikke greit at andre enn foreldre annonserer noe slikt. Det er dessverre ikke en gylden regel på det.. Mange besteforeldre/andre familiemedlemmer ser det som sin rett å fortelle slikt og at det er helt naturlig. Selv helt uenig i det så klart! 

Men vi hadde også sagt veldig klart og tydelig at ingenting skulle postes eller sendes ut til noen før vi gjorde det selv. 

Anonymkode: 25c7d...391

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det ble ikke lagt ut noe bilde, og som jeg skrev så skulle vi bare ha sånn søt klisjé greie med hendene våre og at det var en liten gutt. Jeg er uansett sjokkert og lei om vi uansett ikke hadde tenkt å dele. 

Folk jeg ikke engang har møtt kuppet våt nyhet, vårt livs største bragd med å få et barn, og det var veldig forstyrrende på barsel der jeg lå og var veldig dårlig med en liten baby. Jeg reagerer på overtrampet ved å gjøre slik. Ja, vi kunne sikkert sperret fb osv, men trodde vel at voksne mennesker klarte å oppføre seg i 2024

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår godt du ble forbanna. Med det sagt synes jeg det er blodharry å annonsere baby på Facebook, så ville aldri gjort det selv. 

Anonymkode: 59d70...f26

Er forsåvidt enig, men jeg har mye familie og venner i utlandet og det er fint og enkelt slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns sånt er skikkelig ugreit, og det er faktisk ekkelt at så mange har blitt så vant til å dele alt mulig på sosiale medier at de ikke klarer å skjønne selv at det ikke er en grei ting å gjøre. Det er deres baby, og deres nyhet å dele når dere er klare. Og det har de tatt fra dere fordi det er så viktig å annonsere for hele verden og sanke likes. 

Vi fikk dessverre heller ikke være de første. Men hos oss var det min bestemor som delte først. Alle andre hadde respekt for at vi ville vente. Nå har det gått noen år siden den gang, og nå føles det ikke så viktig lengre. Men akkurat da føltes det surt og som et overtramp. 

Hvis noen som leser her skal bli tante, onkel, besteforelder, oldeforelder, eller noe sånt. Hvis foreldrene ikke har delt det på sosiale medier selv, ikke gjør det du. Hvertfall ikke uten å spørre først! Jeg skjønner at det er stas med en ny baby i slekta, men det å dele det med hele verden har tid til å vente. La foreldrene nyte nyfødttiden i fred så lenge de ønsker. 

Anonymkode: 1bb11...339

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner følelsen. Jeg har en søster som gratulerer barna min med dagen på FB før jeg har opp hver eneste gang. Hun lager en egen stor post der hun tagger alle… Så min blir fattigslig to timer senere. Alle gratulerer på hennes side..

Anonymkode: 2ac77...5cd

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...