Gå til innhold

Adopsjon fra Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt det er mulig å adoptere barn fra Norge. Hvordan er denne prosessen? Hvor søker man osv.

Anonymkode: cec2a...520

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel nesten ingen barn som blir gitt bort til adopsjon i Norge. 

Anonymkode: cae0e...2f2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hele prosessen står beskrevet her: https://www.bufdir.no/adopsjon/barn-fodt-i-norge/

Når det er sagt så er det ekstremt sjeldent at barn blir gitt vekk til fri adopsjon i Norge. De norskfødte barna som blir adoptert er ofte stebarn eller fosterbarn av adoptivforeldrene sine. Noen ganger er de nære slektninger av barnets biologiske foreldre. 

Anonymkode: 272fd...284

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Biologiske foreldre må nesten gi klart uttrykk for at barnet skal til utlandet selv ikke det trenger å være tilstrekkelig. 
Norge har for få barn til å oppfylle ønsker om adopsjon fra/til Norske som ønsker å adoptere. 

Anonymkode: 66f82...387

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norge har for få barn til å oppfylle ønsker om adopsjon fra/til Norske som ønsker å adoptere. 

_Verden_ frigir for få barn til å oppfylle ønsker om adopsjon til norske adoptivforeldre. Det er en grunn til at par står i adopsjonskø i årevis, mange blir også for gamle jfr øvre aldersgrenser før de tildeles barn. Rare greier, når man vet hvor mange barn somm lider.

Anonymkode: 0ea6f...a20

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det SKJER adopsjonen i Norge, men det er ytterst ytterst skjelden at det skjer. 

De aller fleste innlands adopsjoner i Norge er stebarnsadopsjoner. Deretter er det fosterbarnsadopsjoner som er neste på listen. Rene innlandsadposjoner - altså samtykke adopsjoner hvor foreldre velger å gi fra seg barna sine i Norge - så er det snakk om under 10 barn per år. 

Anonymkode: b5ff7...78c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det SKJER adopsjonen i Norge, men det er ytterst ytterst skjelden at det skjer. 

De aller fleste innlands adopsjoner i Norge er stebarnsadopsjoner. Deretter er det fosterbarnsadopsjoner som er neste på listen. Rene innlandsadposjoner - altså samtykke adopsjoner hvor foreldre velger å gi fra seg barna sine i Norge - så er det snakk om under 10 barn per år. 

Spørsmålet er ikke adopsjon i Norge, men fra Norge og til andre land. 

De fleste adopsjoner i Norge er stebarns adopsjoner, men der er og adopsjoner av barn der foreldrene er uegnet eller dør. Men der er for få barn til at alle som ønsker å adoptere får adopter.

Vi har fått adoptere, men vårt barn ble det uttrykkelig ønsket fra bio mamma at skulle til oss. Men dette er en annen historie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørsmålet er ikke adopsjon i Norge, men fra Norge og til andre land. 

De fleste adopsjoner i Norge er stebarns adopsjoner, men der er og adopsjoner av barn der foreldrene er uegnet eller dør. Men der er for få barn til at alle som ønsker å adoptere får adopter.

Vi har fått adoptere, men vårt barn ble det uttrykkelig ønsket fra bio mamma at skulle til oss. Men dette er en annen historie.

Jeg tolker ikke hovedinnlegget som spørsmål av norske barn til adopsjon ut av landet. Så da tolker man det ulikt. 

Men i så tilfelle - så er det enda sjeldnere det skjer. Norske barn adopteres ikke til utlandet sånn uten videre. 

Ja av de du sikter til - uskikket foreldre  eller døde foreldre- faller under de 2 andre kategoriene jeg skrev om - fosterbarnsadopsjon eller samtykke adopsjon - Og det er fremdeles svært få tilfeller årlig av slike adopsjoner av norske barn - enda færre av dem - mest sannsynligvis ingen av dem adopteres ut av Norge. 

Det er ikke mangel på barn som trenger adopteres i verden, men slik det er nå med adopsjonsstopp i store deler av verden er situasjonen vanskeligere både for barna som trenger det og de som ønsker å adoptere. 

I lys av alle ulovlige adopsjoner så er det soleklart ar noe må endres med systemet. Det fungerer ikke godt nok på noe nivå - verken for barna, bio foreldre eller de som ønsker adopsjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For 50 år siden ble en del norske barn figitt til adopsjon, nå er det så og si ingen.

Vet om fosterbarn som er permanent plassert hos fosterforeldre som er adoptert. Hvis du har barn med en som dør så hender det at stemor eller oftest stefar adopterer dette barnet, men dette er svært få tilfeller.

Anonymkode: 6f119...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg mente adopsjon av norske barn  innad i Norge ja

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som sagt - det skjer - i svært sjeldne tilfeller - og i hovedsak stebarnsadopsjon og fosterbarnadopsjon. I følge statistikken på SSB for 2022:

149 - stebarnsadopsjoner 

35 fosterbarnsadopsjoner 

3 andre adposjoner 

45 utenlands adopsjoner inn til Norge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

_Verden_ frigir for få barn til å oppfylle ønsker om adopsjon til norske adoptivforeldre. Det er en grunn til at par står i adopsjonskø i årevis, mange blir også for gamle jfr øvre aldersgrenser før de tildeles barn. Rare greier, når man vet hvor mange barn somm lider.

Anonymkode: 0ea6f...a20

Det går faktisk veldig rakt å få adoptert barn fra utlandet, hvis man er villig til å ta i mot et barn med en kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelse. Da kan man også adoptere barn fra enkelte europeiske land. 

Anonymkode: 37ed4...f31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det går faktisk veldig rakt å få adoptert barn fra utlandet, hvis man er villig til å ta i mot et barn med en kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelse. Da kan man også adoptere barn fra enkelte europeiske land. 

Anonymkode: 37ed4...f31

Dette er feil. I snitt er ventetiden mellom 1.5år og 4 år. Og slik har det vært i mange år. Nå er det enda lengre ventetid pga stopp i adopsjoner fra flere og flere land. Bare i år har Norge stoppet alle adopsjoner fra 8 land - inkludert Ukraina og Tsjekkia. 

Og det ligger for øyeblikket en anbefaling fra Bufdir som skal på høring om å stanse all adopsjon fra utlandet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For 50 år siden ble en del norske barn figitt til adopsjon, nå er det så og si ingen.

Fordi p-piller var ganske nytt (og ganske skumle den gangen), og fordi fri abort ikke var tillatt ennå. Det ble brått slutt på å «måtte» gifte seg som tenåring da abortloven kom.  Enda et par tiår tidligere var det stor skam å få barn uten å være gift, og mange ble født i hemmelighet og adoptert bort på femtitallet.

Anonymkode: eb0f1...2be

AnonymBruker
Skrevet

Er nok mest aktuelt for barn man kjenner godt og er i familie med. 

Anonymkode: 4b9dd...28d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi p-piller var ganske nytt (og ganske skumle den gangen), og fordi fri abort ikke var tillatt ennå. Det ble brått slutt på å «måtte» gifte seg som tenåring da abortloven kom.  Enda et par tiår tidligere var det stor skam å få barn uten å være gift, og mange ble født i hemmelighet og adoptert bort på femtitallet.

Anonymkode: eb0f1...2be

ja og godt er det at vi er ferdig med den tiden. Bodde ved siden av et par som måtte gifte seg, hun ble mamma som 17 åring. Dette på 70-tallet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjenner ei som fikk barn som 18 åring. Hun valgte å adoptere bort barnet sitt. Barnet ble adoptert av en familie i Norge.

Anonymkode: 5b457...59b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innlandsadoptert, men det var i 1981. Så jeg vet ikke hvordan det er i dag.

Min biologiske mor var rusmisbruker som dessverre ikke klarte å holde seg rusfri under graviditeten. Jeg er født med FAS ( føtalt alkoholsyndrom) og abstinenser av heroin.

Jeg fikk dessverre en dårlig start på livet, og de skadene jeg fikk i mors mage har forfulgt meg gjennom hele livet. 

Anonymkode: d0172...288

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Turid Birkeland fikk jo en sønn som enslig og døde dessverre når han var rundt 10 år. Han tror jeg flytte til onkel og tante og de har sikkert adoptert ham, slike tilfeller finnes. men de er selvsagt sjeldne.

Turid Birkeland er død – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

¨De fleste som mister foreldrene sine blir ikke adoptert bort, men bor i fosterhjem, gjerne hos familie. I Norge er det ganske gode støtteordninger og disse forsvinner dersom barnet blir adoptert bort. Bl.a en betydelig sum med barnepensjon som tilfaller barnet.

Anonymkode: 04e62...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...