AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Hvor kan man gå for å få hjelp når et barn har veldig mye sinne? Anonymkode: cce05...3a3
Cest Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Hvor gammelt er barnet, og hvordan utarter det seg?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Cest skrev (12 minutter siden): Hvor gammelt er barnet, og hvordan utarter det seg? 6 år gammel og greier ikke kontrollere seg når noe går h*n imot. H*n føler noe er urettferdig eller at h*n har rett og de andre feil. Reagerer med å bli veldig sint, voldelig, stygg i munnen og spytting. Det er faktisk så ille at både jeg og faren har separat begynt å lure på om noe kan være galt at h*n kanskje har en eller annen diagnose Anonymkode: cce05...3a3
Cest Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/Pp3xV6/6-aarspubertet-og-6-aarskrise-hva-skjer-med-6-aaringen Aha.. noe her som virker kjent? Eller har h*n vært slik lenge?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Cest skrev (4 minutter siden): https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/Pp3xV6/6-aarspubertet-og-6-aarskrise-hva-skjer-med-6-aaringen Aha.. noe her som virker kjent? Eller har h*n vært slik lenge? Kan ikke lese linken men skal google 6 års krisen. H*n har alltid hatt sinne men syns det er blitt ekstremt ille nå iår Anonymkode: cce05...3a3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 6 år gammel og greier ikke kontrollere seg når noe går h*n imot. H*n føler noe er urettferdig eller at h*n har rett og de andre feil. Reagerer med å bli veldig sint, voldelig, stygg i munnen og spytting. Det er faktisk så ille at både jeg og faren har separat begynt å lure på om noe kan være galt at h*n kanskje har en eller annen diagnose Anonymkode: cce05...3a3 Ikke se det an. Når det er snakk om voldelighet ville jeg gått via fastlegen og fått henvisning til BUP. 👍 Ellers: Det beste dere kan gjøre er å ikke reagere fysisk mot hen (med mindre vold mot andre må avverges), men vente til hen er rolig og vise forståelse for barnets frustrasjon. Hvordan har hen det i barnehage/ skole? Er det noen som plager barnet? Hvordan fungerer dere som familie? Uansett er BUP veien jeg ville gått. Hilsen lærer Anonymkode: fde4a...046 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 Barnet mitt har mye temperament, og blir rasende når han ikke blir møtt av voksne på en ordentlig måte. For eksempel hvis han blir ignorert eller avvist uten å forstå hvorfor. Anonymkode: 85dc3...905
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Ser det står at man ikke skal gi raserianfall oppmerksomhet. Problemet her er at hvis vi gjør det så kan h*n angripe søsken eller ødelegge inventar i huset. Det er jo helt uaktuelt å la en unge holde på å ødelegge huset Anonymkode: cce05...3a3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser det står at man ikke skal gi raserianfall oppmerksomhet. Problemet her er at hvis vi gjør det så kan h*n angripe søsken eller ødelegge inventar i huset. Det er jo helt uaktuelt å la en unge holde på å ødelegge huset Anonymkode: cce05...3a3 Ved vold mot andre (slik jeg skrev i innlegget) må man avverge. Spesielt hvis det er snakk om vold mot andre familiemedemmer og inventar i huset. Men man må vente til barnet er blitt rolig for å snakke med det om hvorfor hen blir så sint, og som voksen må man prøve å forholde seg rolig og ikke kjefte og rope når slikt skjer. Det som beskrives er ikke normalt, og jeg ville søkt hjelp så fort som mulig. Regner med at fastlegen kan skrive i henvisning at det haster også. Anonymkode: fde4a...046
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): 6 år gammel og greier ikke kontrollere seg når noe går h*n imot. H*n føler noe er urettferdig eller at h*n har rett og de andre feil. Reagerer med å bli veldig sint, voldelig, stygg i munnen og spytting. Det er faktisk så ille at både jeg og faren har separat begynt å lure på om noe kan være galt at h*n kanskje har en eller annen diagnose Anonymkode: cce05...3a3 Hva hadde du tenkt om dette hadde vært en på 30 år? Hvorfor blir folk sinte når de ikke blir forstått eller hørt, og ikke klarer å nå frem til andre med vanlig tale? Om situasjonen har oppstått over natta, så har nok sinne og frustrasjon bygget seg opp over lang tid. Du bør få hjelp med å finne teknikker der barnet slipper å bli så sint, for å bli hørt. Helsestasjonspsykologen er et fint sted å begynne. Anonymkode: 3e964...4a8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke se det an. Når det er snakk om voldelighet ville jeg gått via fastlegen og fått henvisning til BUP. 👍 Ellers: Det beste dere kan gjøre er å ikke reagere fysisk mot hen (med mindre vold mot andre må avverges), men vente til hen er rolig og vise forståelse for barnets frustrasjon. Hvordan har hen det i barnehage/ skole? Er det noen som plager barnet? Hvordan fungerer dere som familie? Uansett er BUP veien jeg ville gått. Hilsen lærer Anonymkode: fde4a...046 H*n skal begynne på skole nå. Siste månedene i barnehagen var det nesten daglig telefon om ett eller annet barnet foretok seg som ikke var helt bra. Det var ofte enten stikke av fra barnehageområdet eller være voldelig mot noen av de andre barna. Vi har alltid fungert veldig godt som familie men kjenner nå at det begynner å røyne på for alle sammen. Barnehagestyrer sa at hun har sett stor forbedring i barnet og er ikke bekymret men jeg syns barnet har blitt verre nå over sommerferien Anonymkode: cce05...3a3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva hadde du tenkt om dette hadde vært en på 30 år? Hvorfor blir folk sinte når de ikke blir forstått eller hørt, og ikke klarer å nå frem til andre med vanlig tale? Om situasjonen har oppstått over natta, så har nok sinne og frustrasjon bygget seg opp over lang tid. Du bør få hjelp med å finne teknikker der barnet slipper å bli så sint, for å bli hørt. Helsestasjonspsykologen er et fint sted å begynne. Anonymkode: 3e964...4a8 Jeg har alltid sagt til barnet at det er lov å bli sint men det er ikke lov å slå/lugge/bite etc. det går bare ikke inn. Vold skjer hver dag. Enten kniping, slag eller spark. Og h*n har alltid en unnskylding. "Jammen hun sa ditt eller datt" eller "hun gjorde ditt eller datt" Ja jeg trenger hjelp til å takle dette, derfor jeg spurte hvor jeg skal henvende meg Anonymkode: cce05...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): 6 år gammel og greier ikke kontrollere seg når noe går h*n imot. H*n føler noe er urettferdig eller at h*n har rett og de andre feil. Reagerer med å bli veldig sint, voldelig, stygg i munnen og spytting. Det er faktisk så ille at både jeg og faren har separat begynt å lure på om noe kan være galt at h*n kanskje har en eller annen diagnose Anonymkode: cce05...3a3 Har h*n empati ellers? Omsorg for dyr, f.eks? Blir lei seg om noe trist skjer på "barnetv"? Kan dere snakke fint sammen når h*n er rolig, sitter på fanget og har kosestund? Anonymkode: cc925...baf
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har h*n empati ellers? Omsorg for dyr, f.eks? Blir lei seg om noe trist skjer på "barnetv"? Kan dere snakke fint sammen når h*n er rolig, sitter på fanget og har kosestund? Anonymkode: cc925...baf Ja h*n har empati og viser både glede og sorg. Er også god til å si unnskyld når h*n har kommet seg vekk fra situasjonen og roet seg ned. vi har veldig gode stunder sammen på tomannshånd og h*n vil sitte på fanget og vil ha ofte kos Anonymkode: cce05...3a3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 "Explosive child" Ross Greene. Pøs på med omsorg og kjærlighet selvom det føles counterintuitive. Gi litt mer frihet, de kan vokse på det. Og vær konsekvent og stram der det virkelig teller. Har fungert her med et voldsomt sinna barn fra en velfungerende familie. Anonymkode: 469d0...41a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #16 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja h*n har empati og viser både glede og sorg. Er også god til å si unnskyld når h*n har kommet seg vekk fra situasjonen og roet seg ned. vi har veldig gode stunder sammen på tomannshånd og h*n vil sitte på fanget og vil ha ofte kos Anonymkode: cce05...3a3 Sier unnskyld ❤️ .. åh. Høres jo ut som en liten fining dette, da. Som den over her sier, pøs på med kjærlighet og forsikre om at h*n er fin og god uansett. Anonymkode: cc925...baf 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #17 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 20.14): Jeg har alltid sagt til barnet at det er lov å bli sint men det er ikke lov å slå/lugge/bite etc. det går bare ikke inn. Vold skjer hver dag. Enten kniping, slag eller spark. Og h*n har alltid en unnskylding. "Jammen hun sa ditt eller datt" eller "hun gjorde ditt eller datt" Ja jeg trenger hjelp til å takle dette, derfor jeg spurte hvor jeg skal henvende meg Anonymkode: cce05...3a3 Da er du på en god start. Da kan du si at det at hun sa datt og han gjorde datt. Det gir ikke deg lov til å slå. Blir du så sinna av sånt må du gå unna og heller ta det ut med en løpende eller noe. Du må gi han alternativer iht å avreagere. Og snakke om hvilke følser inni han, han kjenner på og når han bør gå vekk. Folk som har lett for å bli sinna blir aldri bedre om det er flere på dem. Så hvis han blir sinna hjemme, bør han få gå på rommet sitt til det gå over. Slik at det ikke går utover de andre barna i huset. Også må du passe litt ektra på at det ikke skjer, nå da du vet at han kan gå etter søsken. Obs rommet skal ikke være en straff. Men et fristed å komme seg ned på. Til han er klar. Det funket bra her. Sa fra at nå tenker jeg du bør gå en tur på rommet ditt. Lot han være litt alene i noen minutter og så gå etter å spørre hvordan det går. Var han fortsatt sinna, kunne jeg spørre vil du ha litt mer tid før jeg kommer. Det ville han ofte. Også fikk vi da snakket oss litt igjennom det når han var klar. Helst en veldig positiv prat. Og da kunne jeg feks si. Nå var du flink som gikk hit, og at du satte en grense på at du ikke var klar for å snakke med meg. Vi hadde også snakket om at han av og til hadde lyst til å ødelegge alt når ha ble sinna. Og da fikk vi snakket om og bli enige om at det er jo litt dumt. Og etterhvert foreslo jeg det at blir du så sinna st du har lyst til å ødelegge noe. Kan det kanskje være lurere gå bak huset å sparke i muren. Så etterhvert kunne han plutselig sprette opp og løpe ut. Da lot jeg han få gjøre det. Og spørre med litt stolt av deh stemme når han kom inn igjen. Går det bra nå? Ja det gikk kjempefint. Og fikk da en klem. Sinne som bobler er ikke lett å håndtere om de ikke har noen alternativer å avreagere på. Av og til hadde jeg noen blader jeg ga han når an begynte å bli sint. Og sa ta med disse ut og riv de i fillebiter. Da skjønte han hvorfor jeg sa det og gjorde det. Når han begynte å mestre sinnet sitt ble han mindre sint. Og det ble mer hyggelig i heimen. Men når man starter på dette så må ma være litt ekstra på og litt i forkant. Slik at du kan si, nå tror jeg du begynner å boble litt på innsiden. Kanskje du skal ta den turen ut på muren nå? Det hjelper ikke å si at ditt og datt ikke er lov. Når det er en trykkoker som må få ventilert. Da må man heller lære de å ventilere på måter som ikke går utover andre Anonymkode: 1a6e4...cc9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #18 Skrevet 8. august 2024 https://www.nrk.no/ostfold/xl/han-er-en-av-guttene-i-skolevoldsstatistikken-1.16798952 dette kunne vært en artikkel om min sønn for noen år siden. Vi fikk god hjelp av bup. Anonymkode: 6a43e...96b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #19 Skrevet 8. august 2024 Vi har en datter som er tilsvarende. MEN den store forskjellen er at hun aldri sier unnskyld, og når ting har roet seg og vi prøver forsiktig å snakke om "episoden" og hva som lå under, eksploderer det på nytt, da hun blir påmint hvorfor hun var sint, og forsvarsmekanismer kicker inn, og det eskalerer til nye høyder. Vi måtte få hjelp hos Bup, og hun fikk en diagnose. Ikke at det er så mye hjelp i det, men nå vet vi i alle fall at det er en grunn til denne oppførselen. Anonymkode: 1a54f...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå