Gå til innhold

Hvorfor liker ikke folk de som vil jobbe i det kreative?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ingenting i mot kreative yrker eller at kunstnere får stipend av staten. 

Det jeg har noe i mot er de som ønsker seg et kreativt yrke og sitter pal og later seg, hever sosialstødnad og forventer at et kreativt yrke faller i fanget på en fordi de mener de selv er så flinke. Jeg har møtt noen slike i livet, da jeg generelt henger med "den typen folk". De fleste er flinke og hardtarbeidene folk som virkelig prøver å skape noe.

Anonymkode: 67c54...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan hende dette bare er i min egen erfaring, men spørsmålet jeg har er:
hvorfor er det tilsynelatende slik at folk er imot deg om du sier du vil ha en jobb innen
det kreative, kunstneriske eller andre kule jobber? Da vil de enten prøve å knuse drømmen din,
eller ikke ta deg alvorlig. Det er som om de ikke vet at der er tusenvis av folk som allerede har slike jobber

Anonymkode: 2f162...95d

Fordi det er vanskelig og krevende å få fast jobb og ok eller god lønn. I tillegg er få beskyttede titler og mye ansettelser basert på vennskap o.l. som gjør det vanskelig å klatre uansett hvor flink du er faglig hvis du ikke er i slekt eller kamerat med. Én siste ting er at alt kompliseres når penger involveres. De flinkeste var ikke opprinnelig økonomisk motivert, men trenger også penger. Så sitter man der med velutviklet talent langt over hva som er normalt å ha i en hvilkensomhelst jobb, men betales knapt allikevel mens lederen over deg ikke kan faget overhodet.

Anonymkode: 456b8...8a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Tenkte mer på filmregissører, videospilldesignere, musikere, dgitale kunstnere, animatører etc

Det var det jeg også tenkte på, alle de andre begynner å snakke om bananskall og maling opp i rumpa, sier mye om hvor uvitende A4 folka på kg er.

Anonymkode: c9916...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle hatt en jobb ville jeg nok gått den kreative veien ja, for jeg ville ha gjort noe jeg kunne hatt det gøy med, trives med, at det ikke føltes ut som en vanlig og kjedelig a4 jobb. Noe på et teater, museum og/eller foto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 18.25):

Mulig Janteloven har litt effekt på dette også

dette kan være ja, jeg liker kreativitet og jeg tror jeg er kreativ, men det føltes pretensiøst å si at jeg kan lage kunst med en verdi som tilsvarer en fulltidsjobb.

Anonymkode: efeda...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...