Gå til innhold

Noen som har tatt celleprøve sent i 1. trimester?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid 9+3 og har time til celleprøve siden det er tre år siden sist. Har hatt en SA for tre år siden, og i svangerskapet med første barnet mitt som nå er litt over ett år blødde jeg mye og var kjemperedd for ny SA. Har blødd litt i dette svangerskapet også, og kjenner at jeg gruer meg masse til den celleprøven. Men fastlegen var veldig tydelig i anbefalingen av å ta celleprøve nå så lenge jeg er i 1. trimester. Det er vel relativt nye retningslinjer at man anbefaler celleprøve i 1. trimester, og skjønner at faren for livmorhalskreft er noe å ta på alvor. Er bare så redd for at celleprøven kan utløse en SA på noe vis. Er jeg helt på jordet med bekymringen? Noen som har tatt celleprøve i graviditeten som kan berolige meg?

Anonymkode: a6f12...a3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Tok celleprøve i uke 14 dette svangerskapet. 

De utfører ikke celleprøve hvis de mener det utgir en risiko. Celleprøven tas ikke fra noe som påvirker graviditeten. 

Anonymkode: ff480...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Tok i uke 10, gikk helt fint. Blødde ikke en dråpe etterpå, mot normalt.

Anonymkode: 4bdd4...f3f

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det ikke var vits å ta celleprøve i graviditeten da cellene forandrer seg under graviditet og vanskelig/umulig å påvise hva som er normalt. Så jeg måtte vente til etter graviditeten.

Skrevet

Jeg tok celleprøve i uke 18 eller 19, husker ikke helt. Det gikk helt fint det☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta etter svangerskapet i stedet, så jeg tok prøven 10 uker etter fødsel. Vil tro det går fint å vente om du er bekymret, og alt var fint på forrige prøve. 

Anonymkode: 69691...274

AnonymBruker
Skrevet

Fikk også beskjed om å vente til 10 uker etter fødsel, men var i uke 20 eller noe når jeg fikk påminnelse om å ta celleprøven. 

Anonymkode: 2c022...b28

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: ville bare oppdatere om at det gikk veldig fint med celleprøve i uke 9+3. De har egne testpinner for gravide som er mer skånsomme. Har ikke blødd i etterkant. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte ta celleprøve i ca. uke 24, fordi jeg hadde en persisterende infeksjon med høyrisiko HPV. Må ta celleprøve hver 6. måned inntil HPV:n er borte. Gikk fint å ta celleprøve. 

Anonymkode: f9e6a...4a0

Skrevet
On 8/5/2024 at 6:32 PM, Thyra said:

Jeg fikk beskjed om at det ikke var vits å ta celleprøve i graviditeten da cellene forandrer seg under graviditet og vanskelig/umulig å påvise hva som er normalt. Så jeg måtte vente til etter graviditeten.

De tar ikke lenger celleprøve slik som før tror jeg, tror de kun tester for HPV? Vet ikke detaljene om forskjellen men kan hende det er likt å teste på gravide/ikke gravide :)

Anonymkode: 2e843...972

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De tar ikke lenger celleprøve slik som før tror jeg, tror de kun tester for HPV? Vet ikke detaljene om forskjellen men kan hende det er likt å teste på gravide/ikke gravide :)

De tester ihvertfall både for celleforandringer og hpv for ikke gravide. 

En positiv hpv-prøve kan jo bety alt fra "kun" positiv hpv, til ulike grader av celleforandringer og kreft. De må jo undersøke om dette er noe alvorlig eller noe man "bare" må følge med på..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 17.50):

Jeg er gravid 9+3 og har time til celleprøve siden det er tre år siden sist. Har hatt en SA for tre år siden, og i svangerskapet med første barnet mitt som nå er litt over ett år blødde jeg mye og var kjemperedd for ny SA. Har blødd litt i dette svangerskapet også, og kjenner at jeg gruer meg masse til den celleprøven. Men fastlegen var veldig tydelig i anbefalingen av å ta celleprøve nå så lenge jeg er i 1. trimester. Det er vel relativt nye retningslinjer at man anbefaler celleprøve i 1. trimester, og skjønner at faren for livmorhalskreft er noe å ta på alvor. Er bare så redd for at celleprøven kan utløse en SA på noe vis. Er jeg helt på jordet med bekymringen? Noen som har tatt celleprøve i graviditeten som kan berolige meg?

For en del år siden var celleprøve en del av første konsultasjon ved graviditet. 
I ditt tilfelle ville jeg faktisk valgt å avstå fra celleprøve til etter fødsel, selv om det er opplyst å være aldri så trygt. Skjer det noe, så vil du klandre deg selv i ettertid, mens helsevesenet vil stå på at der ikke er noen sammenheng. 
Husk at du bestemmer og ikke legen. Så du tar beslutningen til syvende og sist. 
Slike tråder er det nyttig for folk i ettertid om du oppdater  med hva som skjer etterpå. 

Anonymkode: 2578e...049

Skrevet
17 minutter siden, Thyra said:

De tester ihvertfall både for celleforandringer og hpv for ikke gravide. 

En positiv hpv-prøve kan jo bety alt fra "kun" positiv hpv, til ulike grader av celleforandringer og kreft. De må jo undersøke om dette er noe alvorlig eller noe man "bare" må følge med på..

Jeg tok det nylig, tidligere i år, og i brevet jeg fikk med resultat sto det at de ikke testet for celleforandringer om de ikke kunne påvise noe hpv. Siden jeg hadde negativ på hpv skrev de iallfall at det ikke var testet for celleforandringer. (Jeg er ikke gravid)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tok det nylig, tidligere i år, og i brevet jeg fikk med resultat sto det at de ikke testet for celleforandringer om de ikke kunne påvise noe hpv. Siden jeg hadde negativ på hpv skrev de iallfall at det ikke var testet for celleforandringer. (Jeg er ikke gravid)

Men om de påviser hpv, tester de nok for celleforandringer. Det er jo veldig lite sannsynlig å finne celleforandringer uten hpv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...