Gå til innhold

Hvordan gå ned 10 kg på 10 uker ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror lavkarbo kanskje er best for min del:) så flink du var :) var det med vilje?

Anonymkode: 5f7d5...985

Ja, hadde noen kg ekstra eg ville ha vekk. Enda ikke ferdig. Ble en stopp i sommer, men nå er jeg på'n igjen😎 lavkarbo er greit, da får man kanskje også mindre sultfølelse etterhvert. 

Anonymkode: 7bb36...fc8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenkte kanskje røkt laks og egg med majones  til lunsj  og normal middag uten potet og ris osv+ en liten propud.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for langt og utfyllende svar :) ble mamma for ikke så lenge siden så ikke fått kommet i gang med trening utenom trilleturer.når det gjelder mat så har jeg vurdert lavksrbo men litt usikker. Også er jeg litt vel avhengig av brus :(

Om man ammer skal man ikke gå raskt ned i vekt, da fett i kroppen også lagrer giftstoffer. Dette skilles ut i morsmelka. 

Ta det heller litt om litt du, og det siste du trenger er ekstra stress som ny mamma. Å slanke seg innebærer også gjerne at man sover dårlig, noe som nok ikke funker så bra i din situasjon nå? 

Du har født barn, gratulerer!! 🌸

Anonymkode: 500bf...194

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man ammer skal man ikke gå raskt ned i vekt, da fett i kroppen også lagrer giftstoffer. Dette skilles ut i morsmelka. 

Ta det heller litt om litt du, og det siste du trenger er ekstra stress som ny mamma. Å slanke seg innebærer også gjerne at man sover dårlig, noe som nok ikke funker så bra i din situasjon nå? 

Du har født barn, gratulerer!! 🌸

Anonymkode: 500bf...194

Jeg ammer ikke . Ikke noe problem med søvn så tror det skal gå helt fint :) tusen takk ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte kanskje røkt laks og egg med majones  til lunsj  og normal middag uten potet og ris osv+ en liten propud.

Det er good stuff, bruker å være en favoritt her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er good stuff, bruker å være en favoritt her også!

Bare redd det blir altfor lite :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som ganske nybakt mamma følte jeg at jeg trengte litt ekstra energi, selvom jeg sov bra. Pass på at du ikke stresser med å gå ned vekta du la på deg i svangerskapet. 
I stedet for å fokusere på hva du ikke skal spise så er det kommet mer og mer fokus på hva du kan, og bør, spise mer av. Og jeg liker det mye bedre enn å finne ut hva jeg skal ta vekk, noe faller nemlig vekk av seg selv når man fyller på med grønnsaker, bær, frukt og proteiner som hovedkilder.

Mitt tips er å begynne med grønnsaker, bær og frukt, alltid ha det tilgjengelig for snack om du blir sulten (og ikke bare tørst). Bygg opp måltidene ved å skjære opp grønnsaker først, finn deretter proteinkilden din, litt fett og karbohydrater. 

Jeg personlig blir mer mett av brødskive med mager skinkeost (ganske mye), salatblad (stort), litt godt med ost og masse paprika enn to knekkebrød med lite pålegg. Eller to kokte egg til en skive brød med grønnsaker ved siden av, tomat er godt oppå egg f.eks. Hvis jeg fortsatt er litt sulten så kan det holde med en gulrot eller et eple, eventuelt litt yoghurt (gresk eller yt) for mer proteiner. 

Husk å faktisk spise deg mett sånn at du ikke går rundt med konstant sultfølelse. Og nok vann, jeg opplever at hvis jeg starter dagen med minst 0,3 l vann så går det litt lenger tid før jeg blir skikkelig sulten. Og det er ikke alle som kan droppe frokost, for noen så er det oppskriften på en dårlig matdag hvis man skipper den, men frokost trenger ikke å være kl. 8, det kan like gjerne være kl. 10. 😊

Anonymkode: 698cd...c71

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare redd det blir altfor lite :(

Jeg bruker ha litt spekeskinke eller salami attåt. Blir litt mer da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som ganske nybakt mamma følte jeg at jeg trengte litt ekstra energi, selvom jeg sov bra. Pass på at du ikke stresser med å gå ned vekta du la på deg i svangerskapet. 
I stedet for å fokusere på hva du ikke skal spise så er det kommet mer og mer fokus på hva du kan, og bør, spise mer av. Og jeg liker det mye bedre enn å finne ut hva jeg skal ta vekk, noe faller nemlig vekk av seg selv når man fyller på med grønnsaker, bær, frukt og proteiner som hovedkilder.

Mitt tips er å begynne med grønnsaker, bær og frukt, alltid ha det tilgjengelig for snack om du blir sulten (og ikke bare tørst). Bygg opp måltidene ved å skjære opp grønnsaker først, finn deretter proteinkilden din, litt fett og karbohydrater. 

Jeg personlig blir mer mett av brødskive med mager skinkeost (ganske mye), salatblad (stort), litt godt med ost og masse paprika enn to knekkebrød med lite pålegg. Eller to kokte egg til en skive brød med grønnsaker ved siden av, tomat er godt oppå egg f.eks. Hvis jeg fortsatt er litt sulten så kan det holde med en gulrot eller et eple, eventuelt litt yoghurt (gresk eller yt) for mer proteiner. 

Husk å faktisk spise deg mett sånn at du ikke går rundt med konstant sultfølelse. Og nok vann, jeg opplever at hvis jeg starter dagen med minst 0,3 l vann så går det litt lenger tid før jeg blir skikkelig sulten. Og det er ikke alle som kan droppe frokost, for noen så er det oppskriften på en dårlig matdag hvis man skipper den, men frokost trenger ikke å være kl. 8, det kan like gjerne være kl. 10. 😊

Anonymkode: 698cd...c71

Tusen takk for svar :) allerede gått ned alle kiloene jeg la på meg + mer. Tror lavkarbo kanskje er det beste for meg da jeg har ibs og ikke tåler så mye mel osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spiser aldri frokost og aldri spist kvelds så tenkte lunsj og middag ,men usikker på hva eksakt jeg skal spise til de måltidene .

Da bør det være enkelt å slippe å telle kalorier hele tiden. Det du kan gjøre er å feks finne 4-5 forskjellige lunsj og middag, regne ut kaloriene og skrive det ned et sted. Så er det bare å sjekke og sørge for at total antall kalorier for lunsj+middag er feks 1200 kalorier dagen. 

Anonymkode: 74914...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da bør det være enkelt å slippe å telle kalorier hele tiden. Det du kan gjøre er å feks finne 4-5 forskjellige lunsj og middag, regne ut kaloriene og skrive det ned et sted. Så er det bare å sjekke og sørge for at total antall kalorier for lunsj+middag er feks 1200 kalorier dagen. 

Anonymkode: 74914...01c

Er veldig småspist så tror det kan bli vanskelig å komme opp i 1200 kalorier :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er veldig småspist så tror det kan bli vanskelig å komme opp i 1200 kalorier :(

🙄 Hvorfor sier du dette? Føler med deg, og vet selv at det er vanskelig å gå ned i vekt, men det absolutt første du gjør er å være 100% ærlig med deg selv uansett hvilket kosthold du velger som vil hjelpe deg å nå målet ditt. 

Du kan ikke ha en BMI på 28 og samtidig påstå at det er "vanskelig å komme opp i 1200 kcal". 

Anonymkode: 06db2...c45

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk ned fra 76kg til 69 på 5 uker uten trening men da spiste jeg ikke frokost, lunsj 11:30 tiden og middag mellom 15-16 tiden og spiste jeg litt godteri på kvelden(potetgull og sjokolade så spiste jeg ikke kveldsmat.

Anonymkode: b1cbf...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må i fryktelig lavt kaloriunderskudd for å gå ned 10 kg på så kort tid. Og mtp at du ikke ønsker å telle kalorier kan det bli vanskelig kanskje. Jeg går fortest ned med 5:2 faste. Da trenger jeg ikke telle kalorier slavisk men må likevel ha kontroll på kalorierne. Søk opp dietten.

Om jeg er flink til å bevege meg (trener ikke, men er aktiv med andre ting, dette hjelper på overspisinga og snacksinga jeg driver med i sofaen etter leggetid). Alt fra prosjekt som å male et rom, pusse opp noe, hagearbeid, rusletur, rydde osv på kveldstid isteden for sofa og tv titting. Kjøper ikke inn noe potetgull eller store sjokoladeplater, unner meg en sjokoladebar i ny og ned, dropper da andre mellom måltid. Holder meg til en prosjon middag, som også er siste måltid. Spiser ikke frokost (kan ta en shake om jeg er sulten). Lunsj og middag, samt et mellommåltid er bra nok. Lurt å spise en del proteiner om man faster for å beholde muskelmasse.

Anonymkode: cc5fa...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

🙄 Hvorfor sier du dette? Føler med deg, og vet selv at det er vanskelig å gå ned i vekt, men det absolutt første du gjør er å være 100% ærlig med deg selv uansett hvilket kosthold du velger som vil hjelpe deg å nå målet ditt. 

Du kan ikke ha en BMI på 28 og samtidig påstå at det er "vanskelig å komme opp i 1200 kcal". 

Anonymkode: 06db2...c45

Før så var det ikke vanskelig nei ,men spiste lite I svangerskapet og nå . Er i perioder jeg spiste mye som gjorde at jeg la på meg .jeg har aldri overspist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

1-2 kilo i uka er fullt mulig, men krever et veldig strengt regime. Lavkarbo/ketogen diett hadde fungert best på meg, selvsagt med kaloritelling (jeg hadde valgt å ligge på ca 12-1300 daglig). Får du til å trene litt styrke hver dag også, er det supert. I lengden er jo ikke dette å anbefale, da, men det vet du sikkert.

Anonymkode: febe0...750

AnonymBruker: Jeg tipper at du er mann, og forbrenner mer enn damer på ca. 2000 kcal per dag. 2 kg i uke er IKKE mulig for damer med mindre de er veldig overvektige og det er ikke TS.

TS: Du ammer, så da har du allerede en "fordel" siden du gir fra deg energi til barnet, men du må også sørge for å få nok til å oppretteholde melkeproduksjonen. Da jeg var fersk mamma kuttet jeg ut alt av unødvendige kalorier som brus, godteri, snacks, og tok en gjennomgang på de vanligste måltidene mine og logget dem så jeg visste om jeg burde redusere f.eks. mengden potet. Du sier du ikke vil logge kalorier MEN hvis du ikke har en anelse om hvor mye du faktisk spiser på en dag er det et veldig godt verktøy å ihvertfall sjekke en vanlig dag hvor mye du får i deg. Da får du også en ide om hva du kan kutte ut - enkelte ting har mye mer kalorier enn en skulle tro! Jeg fikk sjokk da jeg så hvor lite spaghetti 350 kalorier egentlig er, så jeg la meg på 200 gram kokt spaghetti og spiste salat til så jeg kunne kutte litt på middagsmåltidet. 

Lykke til!

Anonymkode: 90f14...2f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Før så var det ikke vanskelig nei ,men spiste lite I svangerskapet og nå . Er i perioder jeg spiste mye som gjorde at jeg la på meg .jeg har aldri overspist

Men da burde det ikke være noe problem da. Hvis du nå per dags dato sliter med å få i deg så lite som 1200 kalorier, burde du bare rase ned i vekt. Gjør du ikke det, så har du ikke anelse hvor mye du får i deg likevel. Husk at småposjoner med ting kan være høyt med kaloriinnhold, som smør, oljer, sauser, majones har mye kalorier, osv. Mange har faktisk ikke anelse. Jeg har en kamerat som trodde det var rundt 300 kalorier i en hel pizza grandiosa, for å si det sånn så er det langt over 1000 kalorier i en hel grandis. Drikke du får i deg med mindre det er lettprodukter, har masse kalorier osv. For å være helt ærlig så tror jeg ikke du har kontroll. 

Jeg ser du ikke vil telle kalorier, men jeg anbefaler deg bare å telle i et par dager for å se hvor mye du faktisk får i deg på en vanlig dag for deg. 

Anonymkode: 929c5...e00

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker: Jeg tipper at du er mann, og forbrenner mer enn damer på ca. 2000 kcal per dag. 2 kg i uke er IKKE mulig for damer med mindre de er veldig overvektige og det er ikke TS.

TS: Du ammer, så da har du allerede en "fordel" siden du gir fra deg energi til barnet, men du må også sørge for å få nok til å oppretteholde melkeproduksjonen. Da jeg var fersk mamma kuttet jeg ut alt av unødvendige kalorier som brus, godteri, snacks, og tok en gjennomgang på de vanligste måltidene mine og logget dem så jeg visste om jeg burde redusere f.eks. mengden potet. Du sier du ikke vil logge kalorier MEN hvis du ikke har en anelse om hvor mye du faktisk spiser på en dag er det et veldig godt verktøy å ihvertfall sjekke en vanlig dag hvor mye du får i deg. Da får du også en ide om hva du kan kutte ut - enkelte ting har mye mer kalorier enn en skulle tro! Jeg fikk sjokk da jeg så hvor lite spaghetti 350 kalorier egentlig er, så jeg la meg på 200 gram kokt spaghetti og spiste salat til så jeg kunne kutte litt på middagsmåltidet. 

Lykke til!

Anonymkode: 90f14...2f6

Takk for svar :) men som jeg skrev tidligere I tråden så ammer jeg ikke. Tenkte spise lavkarbo da jeg har prøvd det før og da slapp jeg å være opphengt i kalorier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor 10 veker? Du vil miste masse muskelmasse uansett trening pga for drastisk kutt i matinntaket. Om du går lavkarbo vil du sprette opp det sekundet du får i deg et rundstykke. Ikkje vil du telle heller. Alt dette når du er nybakt mamma, amming eller ei, er ei oppskrift på katastrofe og jojoslanking. Beklager. Dette går ikkje.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da burde det ikke være noe problem da. Hvis du nå per dags dato sliter med å få i deg så lite som 1200 kalorier, burde du bare rase ned i vekt. Gjør du ikke det, så har du ikke anelse hvor mye du får i deg likevel. Husk at småposjoner med ting kan være høyt med kaloriinnhold, som smør, oljer, sauser, majones har mye kalorier, osv. Mange har faktisk ikke anelse. Jeg har en kamerat som trodde det var rundt 300 kalorier i en hel pizza grandiosa, for å si det sånn så er det langt over 1000 kalorier i en hel grandis. Drikke du får i deg med mindre det er lettprodukter, har masse kalorier osv. For å være helt ærlig så tror jeg ikke du har kontroll. 

Jeg ser du ikke vil telle kalorier, men jeg anbefaler deg bare å telle i et par dager for å se hvor mye du faktisk får i deg på en vanlig dag for deg. 

Anonymkode: 929c5...e00

Det jeg har spist siste dagene nå er 2 skiver røkt laks , 1 egg,en liten propud og kyllingsalat/kyllingwok/ liten burger med ost uten brød så det er ikke mye jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...