mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Jeg har etter mange år med flyttedrømmer satt meg i en ‘artig’ situasjon. Jeg har bodd i et gammelt oppussingsobjekt etter samlivsbrudd for snart 15 år siden. Jeg har vært og er enslig forsørger til to jenter som nå er 17 og 20, og økonomien har vært stram i alle år til tross for fast og full jobb. Huset har fortsatt mange mangler og utbedringsbehov til tross for at det er gjort mye i årenes løp. Men jeg har nå søkt jobb i en annen by ca 3 timer fra hvor jeg bor i dag... Og i dag fikk jeg henvendelse fra arbeidsgiveren der som ønsker meg på intervju. Plutselig ble alt veldig reelt, og alle grubleriene mine rundt flytting og praktiske ting må tas tak i veldig snart. Huset mitt trenger nytt bad og etterisolering av en yttervegg. Jeg har begrenset med midler og har landet på at veggen bør prioriteres før jeg kan legge ut for salg. Jeg har også tenkt å gjøre ferdig flater og småting som ikke er ferdigstilt. Men så kommer det store dilemmaet. Hvis jeg skulle få den jobben jeg har søkt vil det bli tiltredelse ved nyttår. Så da har jeg i prinsippet 4 måneder på å få ferdigstilt prosjekter i huset og få det ut for salg. Mitt største problem er hvis jeg ikke får solgt. Jeg har tenkt å leie på det nye stedet, ingen planer om kjøp med det første. Det blir dermed ikke aktuelt med mellomfinansiering. Er det noen som har peiling på hvordan man kan løse det økonomiske aspektet i sånne tilfeller? Jeg vil jo ikke ha råd til å sitte både med huslån og andre utgifter relatert til huset jeg eier og husleie… Jeg kan eventuelt søke om avdragsfrihet mens huset ligger ute for salg, men må jo fortsatt betale kommunale avgifter, strøm og forsikring…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Lei noe veldig billig på det nye stedet. Lei ut boligen. Anonymkode: 9f338...a89
Stjertmeis Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Hvis du skulle bli tilbudt stillingen, kan du be om en senere tiltredelse pga. logistikk mtp. flytting, finne nytt bosted og salg av eksisterende bolig? En ny arbeidsgiver vil normalt være fleksibel for å få den riktige arbeidstakeren.
mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lei noe veldig billig på det nye stedet. Lei ut boligen. Anonymkode: 9f338...a89 Ja det er en mulighet, men da bør jo badet pusses opp først 🙈
mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2024 Stjertmeis skrev (2 minutter siden): Hvis du skulle bli tilbudt stillingen, kan du be om en senere tiltredelse pga. logistikk mtp. flytting, finne nytt bosted og salg av eksisterende bolig? En ny arbeidsgiver vil normalt være fleksibel for å få den riktige arbeidstakeren. Det hadde jeg ikke tenkt på. Det kan jo hende de er villige til å gi meg en måned eller to ekstra til å komme på plass ☺️ 1
Sniff76 Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 Er det en ide å få tatt takst på huset og be om en vurdering både på slik det er nå og hvis du etterisolerer og ordner den veggen? Hvis det etter evt etterisolering fortsatt er mye jobb/kostnader som gjenstår, er det ikke sikkert at etterisolering lønner seg for deg å gjøre før salg. F.eks hvis huset egentlig også trenger nye vinduer eller kledning på den veggen. Hvis du avtaler tid asap med noen som kan ta takst kan du i mellomtiden bruke tiden til å fikse enkle overflater og småtterier som er enkelt. På denne måten (kanskje uten etterisolering) kan du få huset raskere ut for salg og kan kanskje få solgt det før du starter i ny jobb. 2
mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2024 Sniff76 skrev (Akkurat nå): Er det en ide å få tatt takst på huset og be om en vurdering både på slik det er nå og hvis du etterisolerer og ordner den veggen? Hvis det etter evt etterisolering fortsatt er mye jobb/kostnader som gjenstår, er det ikke sikkert at etterisolering lønner seg for deg å gjøre før salg. F.eks hvis huset egentlig også trenger nye vinduer eller kledning på den veggen. Hvis du avtaler tid asap med noen som kan ta takst kan du i mellomtiden bruke tiden til å fikse enkle overflater og småtterier som er enkelt. På denne måten (kanskje uten etterisolering) kan du få huset raskere ut for salg og kan kanskje få solgt det før du starter i ny jobb. Jeg har avtalt å få en megler hit på befaring som muligens kan gi meg tips om hva som vil lønne seg. Jeg regner ikke med å selge med stor gevinst, men så lenge jeg får igjen det jeg har i lån skal jeg være fornøyd. Jeg har aldri solgt hus på egenhånd før så jeg synes alt virker uoverkommelig og vanskelig akkurat nå, men det er sikkert lurt å få en ekstern og nøytral vurdering i stedet for å produsere krisetanker 🙈
Sniff76 Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 mammatiltojenter skrev (2 minutter siden): Ja det er en mulighet, men da bør jo badet pusses opp først 🙈 Å pusse opp bad for 200.000 kr ++ vil ta veldig mange år å tjene inn ved utleie... Hvis du beholder huset og skal drive med utleie 3 timer unna, vil du måtte bruke tid i ny og ne til å reise 6 timer for å fikse ting, male osv iblant mellom utleie. Du må i så fall tenke godt gjennom om dette er noe du vil bruke fritiden på. Det ER enklere å bare selge huset. 5
mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2024 Sniff76 skrev (Akkurat nå): Å pusse opp bad for 200.000 kr ++ vil ta veldig mange år å tjene inn ved utleie... Hvis du beholder huset og skal drive med utleie 3 timer unna, vil du måtte bruke tid i ny og ne til å reise 6 timer for å fikse ting, male osv iblant mellom utleie. Du må i så fall tenke godt gjennom om dette er noe du vil bruke fritiden på. Det ER enklere å bare selge huset. Ja jeg tenker også det beste er å bare bli kvitt det. I disse tider med ekstreme boligpriser kan det jo tenkes at endel kjøper rimelige oppussingsobjekt for å i det hele tatt komme inn på boligmarkedet ☺️ 2
newman01 Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Å pusse opp et bad koster mer enn 200k, og etterisolere yttervegg er definitivt ikke billig. Samtidig bør man bytte vinduer og kledning når man først er igang. Jeg hadde nok droppet å by på noe med et halvveis oppgradert bad, om jeg uansett måtte hogget det opp og gjort jobben skikkelig. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 mammatiltojenter skrev (3 timer siden): Ja det er en mulighet, men da bør jo badet pusses opp først 🙈 Nei, det vil ikke lønne seg økonomisk. Meglere anbefaler stort sett å IKKE pusse opp bad før salg. Anonymkode: 9f338...a89 2
kaleidoskop Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 Det lønner seg sjeldent å pusse opp før salg. Selg det heller billigere, for den prisen laver du eventuelt hadde tenkt å bruke på oppussing. Høres ut som 500 000 - 1 mill. 4
mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 Forfatter #13 Skrevet 5. august 2024 newman01 skrev (51 minutter siden): Å pusse opp et bad koster mer enn 200k, og etterisolere yttervegg er definitivt ikke billig. Samtidig bør man bytte vinduer og kledning når man først er igang. Jeg hadde nok droppet å by på noe med et halvveis oppgradert bad, om jeg uansett måtte hogget det opp og gjort jobben skikkelig. Jeg vil nok ikke tjene på å gjøre store forandringer på huset nå nei. Og badet er uaktuelt å ta uansett, jeg kommer ikke til å ta opp mer gjeld enn jeg allerede har 🙈
mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 Forfatter #14 Skrevet 5. august 2024 (endret) kaleidoskop skrev (11 minutter siden): Det lønner seg sjeldent å pusse opp før salg. Selg det heller billigere, for den prisen laver du eventuelt hadde tenkt å bruke på oppussing. Høres ut som 500 000 - 1 mill. Kan fort ryke på 500000 i alle fall, det er heldigvis ikke stort bad og heller ingen stor yttervegg. Men gratis blir det ikke 🤭 Endret 5. august 2024 av mammatiltojenter
mammatiltojenter Skrevet 5. august 2024 Forfatter #15 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, det vil ikke lønne seg økonomisk. Meglere anbefaler stort sett å IKKE pusse opp bad før salg. Anonymkode: 9f338...a89 Nei det er det jeg også har lest meg fram til så badet er uaktuelt å gjøre noe med.
kaleidoskop Skrevet 6. august 2024 #16 Skrevet 6. august 2024 10 hours ago, mammatiltojenter said: Kan fort ryke på 500000 i alle fall, det er heldigvis ikke stort bad og heller ingen stor yttervegg. Men gratis blir det ikke 🤭 Om badet er lite eller stort tilsvarer nesten samme pris. Du må likevel ha vask, dusj, do. Så klart noe dyrere med litt mer flis på større bad
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #17 Skrevet 6. august 2024 Jeg hadde droppet å gjøre noe som helst med huset, og bare solgt det som det står. Får nok litt mindre for det da, men sparer deg selv masse tid og stress, og kostnader til oppussing. Anonymkode: 114c9...303 2
mammatiltojenter Skrevet 6. august 2024 Forfatter #18 Skrevet 6. august 2024 kaleidoskop skrev (2 timer siden): Om badet er lite eller stort tilsvarer nesten samme pris. Du må likevel ha vask, dusj, do. Så klart noe dyrere med litt mer flis på større bad Ja det er vel sikkert sant… Jeg får overlate jobben til nestemann, hvis jeg får solgt 🤭
mammatiltojenter Skrevet 6. august 2024 Forfatter #19 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg hadde droppet å gjøre noe som helst med huset, og bare solgt det som det står. Får nok litt mindre for det da, men sparer deg selv masse tid og stress, og kostnader til oppussing. Anonymkode: 114c9...303 Ja det blir nok ikke gjort så mye mer enn overflatebehandling, men jeg har igjen 60000 på et utbedringslån som jeg tenkte kunne vært putta inn i å gjøre noe fornuftig 😊
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #20 Skrevet 6. august 2024 Først nå du vel få tilbud om jobben.. Anonymkode: 245eb...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå