AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Gjelder behandlende sykehuslegen, om hen kan lese pasientens journal uten at pasienten får vite om det eller kan se det på helsenorge? Anonymkode: 14c72...d6a
Gjest kittkatt Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Pasienten skal alltid kunne se loggen over hvem som har lest hva.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Jeg vet ikke 100% men jeg mener det skal vises. Ingen som kan gå inn å lese uten at det vises. Dem må logg seg inn. Så da blir det loggført. Anonymkode: c2c53...072 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 Dersom du er usikker, kan du be sykehuset om innsyn i loggen Anonymkode: 52d62...133
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjelder behandlende sykehuslegen, om hen kan lese pasientens journal uten at pasienten får vite om det eller kan se det på helsenorge? Anonymkode: 14c72...d6a Alt loggføres, du finner loggen på Helse-Norge.no Men der er deler av journalen som kan arbeides med uten at du får opp hvilken/alle deler legen har vært inne i. Da ber du om utvider logg. Noen ganger går det nærmere en uke før det kommer opp at legen har åpnet journalen, særlig dersom legen/sykehuset er i en annen helseregion enn der pasienten er bosatt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke 100% men jeg mener det skal vises. Ingen som kan gå inn å lese uten at det vises. Dem må logg seg inn. Så da blir det loggført. Anonymkode: c2c53...072 Det er sikkert som amen i kirken. Alt helsepersonell må og grunngi hvorfor de åpner en sykehusjournal. Anonymkode: 2b566...1da 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dersom du er usikker, kan du be sykehuset om innsyn i loggen Anonymkode: 52d62...133 Men er ikke det det samme som innsynsloggen på helsenorge? Anonymkode: 14c72...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alt loggføres, du finner loggen på Helse-Norge.no Men der er deler av journalen som kan arbeides med uten at du får opp hvilken/alle deler legen har vært inne i. Da ber du om utvider logg. Noen ganger går det nærmere en uke før det kommer opp at legen har åpnet journalen, særlig dersom legen/sykehuset er i en annen helseregion enn der pasienten er bosatt. Det er sikkert som amen i kirken. Alt helsepersonell må og grunngi hvorfor de åpner en sykehusjournal. Anonymkode: 2b566...1da Ja det kan stå at noen har vært inne men ikke åpnet noen dokumenter, men kan ha åpnet eldre dokumenter eller dokumenter som ikke vises på nett. Har de kanskje vært i papirarkivet da? Anonymkode: 14c72...d6a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men er ikke det det samme som innsynsloggen på helsenorge? Anonymkode: 14c72...d6a Logg vises på Helse-Norge. Utvider logg, som jeg skrev over er en detaljert logg over åpnede dokumenter, hvor lenge vedkommende har vært inne i hvert enkelt dokument med mer. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja det kan stå at noen har vært inne men ikke åpnet noen dokumenter, men kan ha åpnet eldre dokumenter eller dokumenter som ikke vises på nett. Har de kanskje vært i papirarkivet da? Anonymkode: 14c72...d6a Papirarkiv har jeg fått beskjed om at ikke eksister lengre, det er ulovlig å oppbevare. Alle eldre papirjournaler skal være scannet inn. Men noen kan ha åpnet blodprøvesvar eller lignende og derfor får du ikke opp hva de har åpnet. Men det står jo hvorfor de har åpnet en journal. Anonymkode: 2b566...1da 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 Alt av nyere dato ser du, tror jeg. Husker sist jeg var innom og alt fra sekretær til nevrokirurg var logget inn med grunn og klokkeslett. Utrolig mange som er innom disse journalene egentlig så godt at det blir registrert i dag. Anonymkode: 81fa4...5e7
Stor pike Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Finner ikke en dritt på Helsenorge, jeg. Ikke får jeg sjekket medisiner, hvor mye jeg har igjen, vaksiner ikke oppdatert (tok booster i fjor) sykehusinnleggelser, kreftbehandling. Helsenorge kan for meg kun brukes til å bestille time hos fastlegen.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 Stor pike skrev (Akkurat nå): Finner ikke en dritt på Helsenorge, jeg. Ikke får jeg sjekket medisiner, hvor mye jeg har igjen, vaksiner ikke oppdatert (tok booster i fjor) sykehusinnleggelser, kreftbehandling. Helsenorge kan for meg kun brukes til å bestille time hos fastlegen. Tilhører du Helse Midt? Anonymkode: de58f...88e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 Stor pike skrev (1 minutt siden): Finner ikke en dritt på Helsenorge, jeg. Ikke får jeg sjekket medisiner, hvor mye jeg har igjen, vaksiner ikke oppdatert (tok booster i fjor) sykehusinnleggelser, kreftbehandling. Helsenorge kan for meg kun brukes til å bestille time hos fastlegen. Er vel ikke alle landsdeler som er like oppdatert ennå så muligens derfor. Selv tilhører jeg Helse Vest og her er alt oppdatert. Alt fra 2008 er inne der. Alt før den tid er ikke på nett. Anonymkode: 81fa4...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjelder behandlende sykehuslegen, om hen kan lese pasientens journal uten at pasienten får vite om det eller kan se det på helsenorge? Anonymkode: 14c72...d6a AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er ikke det det samme som innsynsloggen på helsenorge? Anonymkode: 14c72...d6a Det kan også variere mellom foretak hva som ligger i loggen. Fra Helsenorge sine sider: "Pasientjournal På denne siden får du se utvalgt innhold i pasientjournalen og hvilket helsepersonell som har arbeidet i den. Foreløpig er kun dokumenter fra sykehus i Helse Nord, Helse Vest og Helse Sør-Øst tilgjengelig." Alle journalsystemer har egen logg i tillegg. Anonymkode: 0b3bb...58e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Logg vises på Helse-Norge. Utvider logg, som jeg skrev over er en detaljert logg over åpnede dokumenter, hvor lenge vedkommende har vært inne i hvert enkelt dokument med mer. Papirarkiv har jeg fått beskjed om at ikke eksister lengre, det er ulovlig å oppbevare. Alle eldre papirjournaler skal være scannet inn. Men noen kan ha åpnet blodprøvesvar eller lignende og derfor får du ikke opp hva de har åpnet. Men det står jo hvorfor de har åpnet en journal. Anonymkode: 2b566...1da Hva med psykiatrijournal. Er den også scannet inn og tilgjengelig for innsyn fra legen? Gjelder Oslo universitetssykehus. Hva med lokalsykehus? Fastlegen sin journal er ikke tilgjengelig slik jeg forstår. Anonymkode: 14c72...d6a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 Har ingen erfaring selv med journal fra psykiatrien men mener at en venninne sa at hennes var inne, men det er altså vestlandet. Anonymkode: 81fa4...5e7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #16 Skrevet 5. august 2024 Legen kan i alle fall lese epikrisene. Om dette ikke er noe du vil så kan du sperre journalen fra enkelte steder. Anonymkode: b17fa...e1b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #17 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men er ikke det det samme som innsynsloggen på helsenorge? Anonymkode: 14c72...d6a Det er ikke alle helsevirksomheter som viser journal og logg i Helsenorge. Dersom du ikke finne opplysninger fra den virksomheten du leter etter, kan du henvende deg direkte dit og be om innsyn i logg Anonymkode: 52d62...133
William_S Skrevet 6. august 2024 #18 Skrevet 6. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Alt av nyere dato ser du, tror jeg. Husker sist jeg var innom og alt fra sekretær til nevrokirurg var logget inn med grunn og klokkeslett. Utrolig mange som er innom disse journalene egentlig så godt at det blir registrert i dag. Anonymkode: 81fa4...5e7 Men det er som oftest en grunn til det. Sekretær gjør mye praktiske ting , klargjør epikriser fra lege osv, klargjør utskriving etc. Sykepleierne som har deg på sykehuset må kunne danne seg et bilde over behandlingsplan etc. Også kan det jo være assistenter som gjerne er studenter innenfor sykepleie eller andre helsefag som tar målinger etc. Og så må jo legen som går visitt kunne lese for evt å justere forløpet videre (medisiner som kan seponeres , legges til etc) . Har du vært på røntgen etc har garantert radiografer vært inne. Ja mange som har innsyn men en må samtidig huske på at det er for å få best mulig behandling. Dersom du mener noen urettmessig har hatt tilgang må man sende klage. Ja glemte fysioterapeuter , om du hat fått hjelp til postoperativ mobilisering fra en fysioterapeut har de garantert vært inne for å se hvordan du fungerer og finne ut hvordan du skal mobiliseres etc. Endret 6. august 2024 av William_S 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå