Gå til innhold

Hvordan beregnet dere med økonomibryllup mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våre gjester skal selvfølgelig få nok mat, det er ikke der vi strammer inn. Men hvordan vite helt sikkert at det ikke blir for MYE mat? Snakk om 90-95 gjester, å gi bort til overs-mat etter brullupet er ikke et alternativ hos oss.

Anonymkode: c3d5a...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste måten er tallerkenservering med forrett, hovedrett og dessert. Da blir det beregnet tilstrekkelig med mat. Skal man ha koldtbord eller buffet vil det alltid bli for mye mat. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Den beste måten er tallerkenservering med forrett, hovedrett og dessert. Da blir det beregnet tilstrekkelig med mat. Skal man ha koldtbord eller buffet vil det alltid bli for mye mat. 

Vi skal ha buffet. Da får vi tenke litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færre retter, men likevel buffet kan fungere. F.eks en gryterett som er rimelig (og god) sammen med tapas/koldtbord. Noen har to ulike gryteretter, for variasjon. Jo større variasjon, jo vanskeligere er det å beregne, for en vet ikke helt hva de ulike gjestene vil foretrekke, og en vil ikke at de siste 30 skal sitte med «småplukk» fordi en ikke har beregnet nok av noe mange har tatt rikelig av. 
Så jeg hadde redusert på variasjonen. Trenger ikke redusere på smak og kvalitet, for er mye godt som er rimeligere. 
Jeg har vært med på suppe som base, med ulike toppinger, og det var veldig godt. Én suppe for alle, men folk valgte selv hva de ville tilsette av ulikt. Det vet jeg ikke ble så dyrt. Taco/tapas-suppe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere planlegge type mat der evt rester kan fryses og brukes senere? Gryterett, rundstykker, foccacia, oppskåret kjøtt av ulikt slag, røykalaks osv kan fryses så det verken "går tapt" av å måtte kastes eller gis bort. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneri skrev (3 timer siden):

Kan dere planlegge type mat der evt rester kan fryses og brukes senere? Gryterett, rundstykker, foccacia, oppskåret kjøtt av ulikt slag, røykalaks osv kan fryses så det verken "går tapt" av å måtte kastes eller gis bort. 

Nei skrev jeg jo!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei skrev jeg jo!! 

Eh, du vil unngå å måtte gi bort restemat. Jeg foreslår jo å fryse det til eget bruk; altså velge matvarer som er aktuelle for frysing for  nettopp å UNNGÅ å måtte kaste eller gi bort. Jeg tror rett og slett ikke du forsto hva jeg prøvde å formidle. 

• Liker 38
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter fortjener ikke flere svar, hun roper jo bare uansett hva som skrives 🙊

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei skrev jeg jo!! 

Det skrev du ikke. Vedkommende kom med et fint forslag til deg. Du skrev at det var uaktuelt å gi bort mat, her var det ikke snakk om å gi bort mat. Det er uansett helt normalt å ha litt til overs når det er snakk om buffet. Er det helt skrapet, har det sannsynligvis vært for lite mat. 

Du får snakke med de som skal lage buffeten om beregning. De kan gi dere bedre svar på det, basert på hva dere skal ha i buffeten. 

Anonymkode: b72aa...e64

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men økonomibryllup til nesten 100 personer? Dette er jo så å si umulig å beregne hvis det er så om å gjøre at det ikke er noe til overs. Da hadde jeg heller begynt i andre enden med færre gjester.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Nesten 100 gjester og hovedfokus er å ikke ha for mye mat. Spesielt. 

Anonymkode: 07e86...784

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei skrev jeg jo!! 

Håper ikke jeg er bedt i bryllupet deres for du høres ut som en surtruse.

Anonymkode: fd949...91f

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere ikke skal ha tallerkenservering slik det ble foreslått tidligere i tråden, og tviholder på å skulle ha buffet, så KAN DERE ikke gjøre noe for å "vite at det helt sikkert ikke blir for mye mat". 

Se dere buffet, så SKAL det være en god del mat igjen etterpå. 

Er det helt tomt når alle har forsynt seg, så er det FOR LITE mat. Og det er bare jævlig flaut å invitere nesten 100 av deres nærmeste familie og venner til det. 

Anonymkode: d6471...188

• Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha buffet med varmmat, eller koldtbord? Dersom dere skal lage selv kan du google, finner du masse sider med beregning av mat til X antall personer. Dersom dere bestiller catering beregner de. Enig med de andre her, at disse beregningene har som regel godt mål - nettopp fordi det er mildt sagt pinlig å gå tom for mat… Evt må du jo ta sjansen på å beregne til færre enn de som kommer, men det er ganske dristig… 

Anonymkode: 39a42...4b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder servering til så mange mennesker er det umulig å forutse om du vil få rester.  Beregn i hvertfall nok mat om dere skal ha koldtbord/tapas.  Ikke gamble på at noe spiser lite. Noen spiser også MYE!   Jeg hadde heller bestilt for mye.   Mange historier om fester hvor det siste bordet ikke har fått mat fordi det ble beregnet f.eks 50 pors til 60 gjester. Når gjester har satt av en hel dag for å feire deg skal det bugne.  Jeg hadde dødd av skam om jeg ikke hadde hatt nok mat til gjestene mine!

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Altså om det viktigste her er at det ikke er mat igjend til overs, så er det jo bare å ha for litte mat? Da går gjestene sultne og du sliper å hive noe.....

Ønsker du derimot et hygelig selskap hvor folk kan spise seg mette, er du nødt til å beregne MYE mat. Blir alt spist opp har du beregnet for litte, og gjestene komer til å synes det er flaut at du har tabbet deg ut på noe så grunnlegende. 

Har du ikke økonomi til nok mat til 95 gjester så tenker jeg du må velge billigere mat eller invitere mindre gjester. Det er bedre å spise seg mett på lapskaus en å sitte sulten mens nabo bore spiser delikatesser! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 timer siden):

Altså om det viktigste her er at det ikke er mat igjend til overs, så er det jo bare å ha for litte mat? Da går gjestene sultne og du sliper å hive noe.....

Ønsker du derimot et hygelig selskap hvor folk kan spise seg mette, er du nødt til å beregne MYE mat. Blir alt spist opp har du beregnet for litte, og gjestene komer til å synes det er flaut at du har tabbet deg ut på noe så grunnlegende. 

Har du ikke økonomi til nok mat til 95 gjester så tenker jeg du må velge billigere mat eller invitere mindre gjester. Det er bedre å spise seg mett på lapskaus en å sitte sulten mens nabo bore spiser delikatesser! 

Er jo mye som også kan fryses om det blir for mye.  Da har man jo billig middag fremover etter festen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Er jo mye som også kan fryses om det blir for mye.  Da har man jo billig middag fremover etter festen. 

Det var visst uaktuelt å fryse ned noe også. Rimelig spesielt opplegg. 

Anonymkode: 07e86...784

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 18.01):

Skal dere ha buffet med varmmat, eller koldtbord? Dersom dere skal lage selv kan du google, finner du masse sider med beregning av mat til X antall personer. Dersom dere bestiller catering beregner de. Enig med de andre her, at disse beregningene har som regel godt mål - nettopp fordi det er mildt sagt pinlig å gå tom for mat… Evt må du jo ta sjansen på å beregne til færre enn de som kommer, men det er ganske dristig… 

Anonymkode: 39a42...4b8

I bryllupet til en barndomsvenninne av meg var det over 60 gjester. Det var bestilt tapasbuffet til 45 personer, noe cateringselskapet hadde frarådet. De hadde anbefalt å bestille rett antall kuverter + å bestille ekstra av retter de visste det gikk mye av, som f.eks. kjøttboller og stekte poteter.

Bruden og hennes mor insisterte på å bestille færre kuverter enn antall gjester. De mente at siden det var sommer og varmt ville ikke gjestene orke så mye mat, dessuten ville det jo vært bortkastet om det var mye til overs og synd om folk ikke orket kake. Buffeten var ganske tom da 2/3 av gjestene hadde forsynt seg og det var ikke mer mat å fylle på med. Det endte med at det ble bestilt noen pizzaer så de som ikke fikk mat fra buffeten fikk noe å spise. Skikkelig pinlig spør du meg :rødme:.

Som flere andre sier er den beste måten å være sikker på å ikke få for mye mat å kjøre tallerkenservering. Skal man ha buffet eller koldtbord er det helt normalt at det blir noe til overs om man har bestilt rett antall kuverter.

Anonymkode: 8a6e0...95e

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...