AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Mine foreldre var svært unge da jeg vokste opp, og var derfor opptatt med egen skolegang, venner og hobbyer. Jeg har derfor klart meg mye selv, lagde egen middag, gjorde lekser på egen hånd i den grad jeg gjorde noen lekser, jeg meldte meg selv på aktiviteter og syklet til/fra. De har aldri møtt opp på noe og jeg har klart meg mye selv. Jeg har nå egne barn, og lurer på hvordan jeg kan følge dem opp best mulig. Hva betyr egentlig å følge barna opp, hva gjør en god forelder som følger opp barna sine? Anonymkode: 879d8...300 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre var svært unge da jeg vokste opp, og var derfor opptatt med egen skolegang, venner og hobbyer. Jeg har derfor klart meg mye selv, lagde egen middag, gjorde lekser på egen hånd i den grad jeg gjorde noen lekser, jeg meldte meg selv på aktiviteter og syklet til/fra. De har aldri møtt opp på noe og jeg har klart meg mye selv. Jeg har nå egne barn, og lurer på hvordan jeg kan følge dem opp best mulig. Hva betyr egentlig å følge barna opp, hva gjør en god forelder som følger opp barna sine? Anonymkode: 879d8...300 Det er det nok ingen fasit på. Det er jo noe avhengig av barnas behov da.. Noen krever mer og tettere oppfølging enn andre. Hva savnet du at dine foreldre gjorde/deltok på? Hva skulle du personlig ønske var annerledes i din oppvekst som du nå kan endre for dine barn? Anonymkode: 95298...420 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Å følge opp betyr vel å sørge for at barnets behov er dekket, både nåværende og fremtidige. F.eks lager jeg middag til barnet mitt og smører matpakker fordi han må ha mat. Jeg lager avtaler med andre foreldre, drar på lekeplassen og leser bøker for å støtte utviklingen hans. Osv osv. det er 1000 ting som inngår i oppfølging. Anonymkode: e3762...ab6 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 Finnes ingen fasit her, og som andre sier hva savnet du i egen oppvekst? Tror ærlig talt at mange foreldre i dag følger opp for mye. Jeg har jobbet i videregående og tror du ikke foreldrene selv der ringer, og krangler om barnas karakterer og engasjerer seg i mer enn de egentlig må. I min egen tid på videregående så var foreldrene mine ikke involvert i skolen. tror de var på ett foreldremøte i 1 videregåedne og var og hørte på noen ting ellers klarte jeg selv å si fra om det som trengtes. Anonymkode: d1fb3...488 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Finnes ingen fasit her, og som andre sier hva savnet du i egen oppvekst? Tror ærlig talt at mange foreldre i dag følger opp for mye. Jeg har jobbet i videregående og tror du ikke foreldrene selv der ringer, og krangler om barnas karakterer og engasjerer seg i mer enn de egentlig må. I min egen tid på videregående så var foreldrene mine ikke involvert i skolen. tror de var på ett foreldremøte i 1 videregåedne og var og hørte på noen ting ellers klarte jeg selv å si fra om det som trengtes. Anonymkode: d1fb3...488 enig i denne. Tror det er for mye oppfølging, barna blir for lite selvstendige Anonymkode: 1b2cf...061 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 Foruten å hjelpe til med lekser ved behov, holde et øye med at de blir gjort etc, så tenker jeg -delta på foreldremøter og annet i regi av skolen -delta/bidra (eller rett og slett være tilstede) på barnets fritidsaktiviteter, engasjere deg/dere i barnets fritid. Anonymkode: 30151...242
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 Jeg tenker at å følge opp barnet er å være i bakhånd, og steppe inn, om barnet ikke gjør det som er nødvendig. Passe på at barnet bytter klær, dusjer, pusser tennene. Gjør ikke barnet det av seg selv, må du gi beskjed om at det må gjøres og påse at det skjer. Også påse at lekser blir gjort, påse at barnet får med seg alle beskjeder fra skolen. Feks grilldag. Gjør ikke barnet det selv, må ha fulgt med, slik at du kan sende med pølser ++. Få barnet til tannlege, frisør, følge foreldremøter. Følge opp påmelding til cuper etc, om barnet går på aktiviteter. Har du ett barn som er flink å ta ansvar selv, blir dette lettere, enn om barnet og lite selvstendig og du må være veldig på. Blir mindre oppfølging jo eldre barnet blir, med tanke på hygiene, lekser, etc. Anonymkode: 83b48...822 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Noen barn kommer ferdig oppdratt og bare gjør og klarer alt selv, og så er det barn som må «hales», «dras», «dyttes», lirkes, tvinges, lures, påminnes og likevel ikke klarer noe selv til de flytter ut. Når man må passe på vekking, frokost, tannpuss, matboks, komme seg til skolen, passe på klær, lekser, mat, komme seg i seng, orden, hygiene osv så må det følges opp mye mer. Har ett barn som alltid fikser det meste selv og vi stoler på at ting blir gjort, står opp selv, fikser frkokost og matboks før vi står opp, har orden på skoleting og alt av gymklær og utstyr til skolen, tar bussen til skolen, lager seg bra mat før trening, gjør lekser rett etter skolen, legger seg tidlig. Har gode karakterer og er på kretslaget i sin idrett. Så har vi barn 2. Må vekkes HVER dag. Ingen matboks om jeg ikke fikser, ingen lekser uten masing, vi kan ikke ha noe snacks hjemme ellers raides skap. Må minnes på tannpuss og dusjing. Passer ikke tider, får ikke med seg beskjeder på skolen. Barna må følges opp ulikt. Det er lettest å også mase litt på det selvstendige barnet, glemmer at barn kan klare mye selv. Har man selvgående barn - eller var ett selv (meg) er det vanskelig å forstå at noen barn bare ikke gidder/ikke får til enkle rutiner. Anonymkode: 143d4...cf5 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #9 Skrevet 6. august 2024 Noen ting mine foreldre gjorde/fulgte opp: - Fritidsaktiviteter: Meldte meg på og betalte. Hjalp meg å komme meg til og fra (enten kjørte, hjalp meg å avtale kjøring med andre eller kjøpte busskort til meg og hjalp med å finne bussrute hvis jeg trengte det). Passet på at jeg alltid hadde utstyret jeg trengte til aktivitetene. Feks drev jeg med alpint så pappa preppet og ordnet skiene mine hver uke. Fulgte meg til konkurranser. Deltok på dugnader. Var foreldrekontakt på turer (vi dro på en del treningsturer og måtte ha med noen foreldre) - Skole: Hørte meg i leselekser. Øvde til prøver med meg. Hjalp meg med lekser når jeg trengte det. Laget kostymer til ting vi hadde på skolen (vi hadde mye forestillinger av en eller annen grunn). - Arrangerte bursdag med alle jentene i klassen hvert år på barneskolen (iallfall de første årene). Temabursdag med leker, kake osv. - Hadde juleverksted hvert år, hjalp meg med å lage julegaver til alle i familien. - Lærte meg å svømme før skolen, pappa dro jevnlig i svømmehallen med meg og øvde. Lærte meg å sykle. - Øvelseskjørte (og betalte for lappen så jeg fikk tatt den da jeg ble 18) Anonymkode: 427de...bb2 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #10 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen barn kommer ferdig oppdratt og bare gjør og klarer alt selv, og så er det barn som må «hales», «dras», «dyttes», lirkes, tvinges, lures, påminnes og likevel ikke klarer noe selv til de flytter ut. Når man må passe på vekking, frokost, tannpuss, matboks, komme seg til skolen, passe på klær, lekser, mat, komme seg i seng, orden, hygiene osv så må det følges opp mye mer. Har ett barn som alltid fikser det meste selv og vi stoler på at ting blir gjort, står opp selv, fikser frkokost og matboks før vi står opp, har orden på skoleting og alt av gymklær og utstyr til skolen, tar bussen til skolen, lager seg bra mat før trening, gjør lekser rett etter skolen, legger seg tidlig. Har gode karakterer og er på kretslaget i sin idrett. Så har vi barn 2. Må vekkes HVER dag. Ingen matboks om jeg ikke fikser, ingen lekser uten masing, vi kan ikke ha noe snacks hjemme ellers raides skap. Må minnes på tannpuss og dusjing. Passer ikke tider, får ikke med seg beskjeder på skolen. Barna må følges opp ulikt. Det er lettest å også mase litt på det selvstendige barnet, glemmer at barn kan klare mye selv. Har man selvgående barn - eller var ett selv (meg) er det vanskelig å forstå at noen barn bare ikke gidder/ikke får til enkle rutiner. Anonymkode: 143d4...cf5 Som om jeg skulle sagt det selv, vi har det helt likt! Anonymkode: d95f5...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #11 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noen barn kommer ferdig oppdratt og bare gjør og klarer alt selv, og så er det barn som må «hales», «dras», «dyttes», lirkes, tvinges, lures, påminnes og likevel ikke klarer noe selv til de flytter ut. Når man må passe på vekking, frokost, tannpuss, matboks, komme seg til skolen, passe på klær, lekser, mat, komme seg i seng, orden, hygiene osv så må det følges opp mye mer. Har ett barn som alltid fikser det meste selv og vi stoler på at ting blir gjort, står opp selv, fikser frkokost og matboks før vi står opp, har orden på skoleting og alt av gymklær og utstyr til skolen, tar bussen til skolen, lager seg bra mat før trening, gjør lekser rett etter skolen, legger seg tidlig. Har gode karakterer og er på kretslaget i sin idrett. Så har vi barn 2. Må vekkes HVER dag. Ingen matboks om jeg ikke fikser, ingen lekser uten masing, vi kan ikke ha noe snacks hjemme ellers raides skap. Må minnes på tannpuss og dusjing. Passer ikke tider, får ikke med seg beskjeder på skolen. Barna må følges opp ulikt. Det er lettest å også mase litt på det selvstendige barnet, glemmer at barn kan klare mye selv. Har man selvgående barn - eller var ett selv (meg) er det vanskelig å forstå at noen barn bare ikke gidder/ikke får til enkle rutiner. Anonymkode: 143d4...cf5 Dette!! Noen får mye å følge opp, andre får det lettere . Jevnt over er det nok lettere å ha jenter, de er Jevnt over mer selvstendige og tar mer ansvar. Anonymkode: 83b48...822
Uanonym bruker Skrevet 6. august 2024 #12 Skrevet 6. august 2024 Folk legger nok mye forskjellig i det, men det handler i alle fall om å passe på at barna har det de trenger, engasjere deg i livene deres, hjelpe og støtte dem når de trenger, og være der for dem. Men hvordan det er best å gjøre det, finnes det jo ingen fasit på. Det kommer an på både barna, foreldrene og hvilken "oppdragerfilosofi" man følger. Noen mener det er god oppfølging å kjøre barna rundt og være med på alle fotballtreninger, andre mener det er god oppfølging å lære barna å bli selvstendige.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #13 Skrevet 6. august 2024 Syns folk har nevnt mange fine ting. Føyer til: - sørger for tilstrekkelig søvn - sørger for fine høytider og andre feiringer - inviterer andre barn hjem til seg - sørger for ok måltider/matpakker - sørger for at barna har klær og sko tilpasset årstiden - sørger for at barnet bruker refleks, hjelm, lærer å svømme - møter på dugnader og andre tilstelninger der barna møter andre barn og deres foreldre Anonymkode: a8fec...acb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå