Gå til innhold

Hvordan få av bombrikke i bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen gode tips til hvordan man lettest mulig kan få av bombrikke i bil? Den sitter som støpt😆

Anonymkode: 20467...9fc

AnonymBruker
Skrevet

Brikken elelr tapen til å feste den med? Har du lim eller borelås feste?

Tror det var på bomselskaper sine sider der stod hva du kunne gjøre. 
Har bombrikken i hanskerommet på ny bil. Forhandler sa det ikke er krav til å lime den fast, lengre.

Anonymkode: 2c7de...431

Skrevet (endret)

Vri på den, så bør den løsne. Har du eldre festepatent? Hvit plastikk dings. 
Da mener jeg du skal vri den av. De nye nå, er plastborrelås liknende patent. 
vil du i tillegg fjerne limet, så kan du bruke en tynn kakespade eller lignende å bikke fra side til side, så vil den løsne etterhvert.

Endret av Einus
AnonymBruker
Skrevet

Kan det funke med tanntråd eller fiskesnøre?

Anonymkode: ad6ed...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Er det den biten som sitter igjen på frontruta, ta tak med ei tang og dra. Det gjorde jeg og det gikk fint. Lirka ut litt av ene hjørnet så jeg fikk tak.

Anonymkode: be55f...f6e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Det er limfeste på denne. Brikken sitter også veldig godt i festet, så får ikke ut brikken en gang. Bør vel få ut brikken før jeg begynner med Zalo på limfestet? Fiskesnøre har jeg ikke, men kan prøve med tanntråd! Og en tang, om ikke det andre funker. At det skal være så styrete å flytte brikken! Har lite lyst til å lime denne til ruta på ny bil😝

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, alle sammen! Det er limfeste på denne. Brikken sitter også veldig godt i festet, så får ikke ut brikken en gang. Bør vel få ut brikken før jeg begynner med Zalo på limfestet? Fiskesnøre har jeg ikke, men kan prøve med tanntråd! Og en tang, om ikke det andre funker. At det skal være så styrete å flytte brikken! Har lite lyst til å lime denne til ruta på ny bil😝

Sånn plaster løser brukte jeg, det løser opp plasterlim og anna lim, da løsna den fort og ble ikke limrester igjen.

Plasterlim fjerner eller hva det heter

Anonymkode: 76a47...623

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brikken elelr tapen til å feste den med? Har du lim eller borelås feste?

Tror det var på bomselskaper sine sider der stod hva du kunne gjøre. 
Har bombrikken i hanskerommet på ny bil. Forhandler sa det ikke er krav til å lime den fast, lengre.

Altså, hæ? Hvordan skal kamera fange opp det? 

Anonymkode: e9fb5...8ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den leser skilt. Ikke brikken fikk jeg høre. Men jeg stoler ikke på det så jeg har hengt den opp. 

Anonymkode: 6ecf3...a35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilket kamera?, bombrikker bruker radiosignaler så det går fint å ha brukken i hanskerommet så lenge signalet ikke blir blokkert.

Anonymkode: e660d...049

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilket kamera?, bombrikker bruker radiosignaler så det går fint å ha brukken i hanskerommet så lenge signalet ikke blir blokkert.

Anonymkode: e660d...049

Skyttelpass skriver om hvor nøye det er å henge den opp godt synlig i frontruten sånn at bomringene skal fange den opp. Men kanskje det fungerer annerledes med andre selskaper? Fremtind har visst borrelåsfunkjson også, mye bedre løsning. Kanskje man må boikotte skyttelpass😆

AnonymBruker
Skrevet

Fikk av brikken ved hjelp av plasterfjerner💪👏 Nå til neste spørsmål; hvordan feste brikken i ny bil? Dobbeltsidig teip var ikke godt nok feste🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk av brikken ved hjelp av plasterfjerner💪👏 Nå til neste spørsmål; hvordan feste brikken i ny bil? Dobbeltsidig teip var ikke godt nok feste🤔

Borrelås med lim, husk å rense godt før du limer borrelåsen på brikken. 

Anonymkode: e3e48...cdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det den biten som sitter igjen på frontruta, ta tak med ei tang og dra. Det gjorde jeg og det gikk fint. Lirka ut litt av ene hjørnet så jeg fikk tak.

DETTE må ingen finne på å gjøre da sprekker ruten!

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kravet om bombrikken limt i frontruten er falt bort. Du kan legge den i Fronken, om du har, elelr slik jeg har kjørt ringt i bomringen i flere uker, med bombrikken i hanskerommet. Og jeg passerer flere bommer hver enest dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, når du gjør det riktig går det helt fint. Jeg sa dra, ikke bend, det er det forskjell på. Men nå har det løst seg og da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kravet om bombrikken limt i frontruten er falt bort. Du kan legge den i Fronken, om du har, elelr slik jeg har kjørt ringt i bomringen i flere uker, med bombrikken i hanskerommet. Og jeg passerer flere bommer hver enest dag.

Gjelder det alle bomselskap? Hvorfor står det da på skyttelpass sine sider at brikken må plasseres godt synlig i frontruten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette står det:

RIKTIG PLASSERING: SkyttelPASS-brikken er festet på det skraverte området på høyre side av speilet slik at radaren i bomstasjonen enkelt kan lese den av. 

Men det står også at bommene registrerer bilnummeret, og at man derfor får rabattene så fort man har registrert avtalen. Brikken godt synlig vil bare gjøre det lettere å lese og registrere, og man unngår lettere feilregistreringer. 

Skrevet

Det er tre selskaper som leverer brikker i Norge: Flyt, Fremtind Service, og SkyttelPASS

Alle benytter samme teknologi - AutoPASS for å lese av brikken. Ved bomstasjonen står det en AutoPASS antenne for hvert kjørefelt, sammen med kamera. Avlesning via AutoPASS har svært liten feilrate. Bomstasjonen vil sende kravet videre til en av de tre nevnte utstederselskaper.

Kamera har høyere feilrate, og må i tvilstilfelle behandles manuelt for å sikre det blir korrekt.
Å benytte brikken har dermed en stor fordel for bomselskapet, ved at det leser riktig, og krever mindre manuelt arbeid.

Om brikken ikke er montert vil en få samme rabatt som avtalen ellers gir rett til. 
Det er etter det jeg kjenner til ingen reaksjon for manglende bombrikkebruk i personbil pr. idag.

I biler med totalvekt over 3.500 kilo som benyttes i næring er abonnement og bombrikke i bilen påbudt. Det blir gitt høye bøter ved overtredelse.

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (18 minutter siden):

Det er tre selskaper som leverer brikker i Norge: Flyt, Fremtind Service, og SkyttelPASS

Alle benytter samme teknologi - AutoPASS for å lese av brikken. Ved bomstasjonen står det en AutoPASS antenne for hvert kjørefelt, sammen med kamera. Avlesning via AutoPASS har svært liten feilrate. Bomstasjonen vil sende kravet videre til en av de tre nevnte utstederselskaper.

Kamera har høyere feilrate, og må i tvilstilfelle behandles manuelt for å sikre det blir korrekt.
Å benytte brikken har dermed en stor fordel for bomselskapet, ved at det leser riktig, og krever mindre manuelt arbeid.

Om brikken ikke er montert vil en få samme rabatt som avtalen ellers gir rett til. 
Det er etter det jeg kjenner til ingen reaksjon for manglende bombrikkebruk i personbil pr. idag.

I biler med totalvekt over 3.500 kilo som benyttes i næring er abonnement og bombrikke i bilen påbudt. Det blir gitt høye bøter ved overtredelse.

Takk! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Send en henvendelse til det selskapet du gar brikke fra, så går du nytt feste👍

Anonymkode: 7915f...856

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...