Gå til innhold

Dere med glutenintoleranse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at det er gluten i alle typer korn (med unntak av havre, som du forøvrig må kjøpe i glutenfri variant for å unngå forurensing av andre korntyper.) Det er også mulig å ha ren hveteallergi eller intoleranse for kun hvete.

Uansett. Som de over skriver. For å få diagnosen må du spise gluten (tilsvarende 2-4 brødskiver) daglig og lenge nok. Rundt 3-6 uker. Ellers kan du fort få negativ test til tross for cøliaki..

Anonymkode: 7a71f...44d

Kjenner jeg gruer meg. Men det høres jo ut som jeg blir nødt. Ja, havre har jeg brent med på før pga krysskontaminering. Mistet litt lysten på det en stund🫠

Ts

Anonymkode: faad1...6e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mindre gluten i spelt, og inneholder mindre fruktaner. Prøv det i små mengder. F.eks speltpasta fra helios smaker jo ikke noe annerledes. Kok bare 50 gram eller noe, og se hva som skjer. 

Jeg har IBS og blir styggdårlig av hvete, men spelt i små mengder går bedre. 

Anonymkode: 2a3d7...967

Det er en vanlig misoppfatning at spelt har mindre gluten dessverre. Spelt inneholder ikke mindre gluten enn hvete, men mer. Dersom problemet ditt er cøliaki er derfor spelt en dårlig ide. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner jeg gruer meg. Men det høres jo ut som jeg blir nødt. Ja, havre har jeg brent med på før pga krysskontaminering. Mistet litt lysten på det en stund🫠

Ts

Det skjønner jeg❤️ Men det er veldig lurt å finne ut av dette, så kanskje det er verdt det likevel. Med cøliaki får du dessuten rett på støtte til fordyret kosthold, (rundt 6-700 i mnd for de over 35), og det kan jo komme godt med. Er ikke akkurat billig å leve glutenfritt. God bedring og lykke til🌸

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er en vanlig misoppfatning at spelt har mindre gluten dessverre. Spelt inneholder ikke mindre gluten enn hvete, men mer. Dersom problemet ditt er cøliaki er derfor spelt en dårlig ide. 

Takk for oppklaringen! Det er jo veldig ok å ha kontroll på, kan man si😅 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det skjønner jeg❤️ Men det er veldig lurt å finne ut av dette, så kanskje det er verdt det likevel. Med cøliaki får du dessuten rett på støtte til fordyret kosthold, (rundt 6-700 i mnd for de over 35), og det kan jo komme godt med. Er ikke akkurat billig å leve glutenfritt. God bedring og lykke til🌸

Tusen takk 🥰

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo spelt har faktisk noe mindre gluten enn havre, i tillegg til mindre fruktaner. Jeg foreslo dette kun for at TS skulle teste det ut inntil hun blir utredet, for hun MÅ spise gluten i forkant uansett. Og tåler hun dette bedre, så er det åpenbart et langt bedre alternativ.
Jeg tåler litt spelt, men overhodet ikke hvete. Man må ikke automatisk ha cøliaki selv om man ikke tåler gluten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo spelt har faktisk noe mindre gluten enn havre, i tillegg til mindre fruktaner. Jeg foreslo dette kun for at TS skulle teste det ut inntil hun blir utredet, for hun MÅ spise gluten i forkant uansett. Og tåler hun dette bedre, så er det åpenbart et langt bedre alternativ.
Jeg tåler litt spelt, men overhodet ikke hvete. Man må ikke automatisk ha cøliaki selv om man ikke tåler gluten. 

*hvete, ikke havre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...