Gå til innhold

Dere med glutenintoleranse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe man bare "kan få" helt plutselig? De siste månedene har jeg blitt så dårlig etter jeg spiser, og har prøvd å luke ut hva jeg er reagerer på. Jeg har kommet frem til at hvete er en av tingene. Har holdt meg unna og magen har vært fin. I går var vi bedt på middag hvor det servertes noe med melpanering. Hadde så sinnsykt vondt i magen, diare og var generelt slapp. Har enda etterdønninger, og må holde meg i nærheten av badet. Hvordan testes man for glutenintoleranse? Blodprøve? Biopsi? Hvilke symptomer er typiske? Har litt sykehusskrekk, så jeg må forberede meg psykisk før legetime😅

K36

Anonymkode: faad1...6e6

AnonymBruker
Skrevet

Ja man kan få plutselige symptomer på gluten. Du bør gå til lege og ta blodprøver og avføringsprøver, og også få henvisning til gastroskopi for å utelukke cøliaki. Utfordringen er at du må spise gluten i flere uker før du skal ta undersøkelsen. Hvordan er det med spelt, går det bedre enn hvete?

Anonymkode: 2a3d7...967

Skrevet

Tja, man kan ha hatt cøliaki lenge uten særlig merkbare symptomer, men så plutselig reagerer man. 

Ja, gå til lege og få en utredning. IKKE kutt ut det du reagerer på før legetimen, ellers vil det i verste fall ikke vises på tester. 

AnonymBruker
Skrevet

Glutenallergi/hveteallergi testet ved blodprøve. Cøliaki (som jeg tror mer på med så akutte og sterke plager) vises med blodprøve og gastroskopi.

Men da må du slutte å leve uten. Hvis du har levd uten lenge heles tarmene dine og prøvene viser negativ selv om du har sykdommen. For cøliaki er en tarmsykdom, ingen allergi.

Så bestill legetime og spis litt hvete hver dag fram til testene.

Anonymkode: f44ad...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Cøliaki og glutenintoleranse er to forskjellige ting. Cøliaki er en autoimmun sykdom, som kan oppstå når som helst i livet. Du trenger ikke ha mange symptomer. Men ut i fra det du beskriver, ville jeg sjekket det opp. Du må spise gluten for at det skal slå ut på blodprøve/gastroskopi.

Anonymkode: 32fd1...574

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at hvis det er cøliaki er det vanligere at slår ut i voksen alder framfor når en er barn. De fleste merker det i en alder av 30 - 60.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte å skrive at hvis det er cøliaki er det vanligere at slår ut i voksen alder framfor når en er barn. De fleste merker det i en alder av 30 - 60.

Ja, men da kan man ha hatt det i flere tiår uten særlige symptomer. Flere i min familie fikk diagnosen i 50-60 årene, fordi yngre familiemedlemmer først fikk cøliaki påvist. Bare derfor ble de som var eldre testet. De ville kanskje utviklet symptomer senere, hvem vet. Umulig å si. 

Anonymkode: 8222c...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Ai ai. Ok, får spise mer hvete da. Har ikke bestilt legetime enda, men tipper det er lang ventetid som alltid, så har sikkert tid på meg til å bli skikkelig dårlig igjen😅 Takk for svar!

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men da kan man ha hatt det i flere tiår uten særlige symptomer. Flere i min familie fikk diagnosen i 50-60 årene, fordi yngre familiemedlemmer først fikk cøliaki påvist. Bare derfor ble de som var eldre testet. De ville kanskje utviklet symptomer senere, hvem vet. Umulig å si. 

Anonymkode: 8222c...b5a

Stemmer. Det går mange uten diagnose der ute  fordi de ikke merker noe eller har små plager de har lært seg å leve med. Det betyr ikke at det er greit da senvirkningene er like alvorlige for disse som de som blir veldig dårlige. De som går uten diagnose er spiser gluten har økt sjanse for benskjørhet og tarmkreft. Derfor er det viktig å lytte til kroppen og ta slikt alvorlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette noe man bare "kan få" helt plutselig? De siste månedene har jeg blitt så dårlig etter jeg spiser, og har prøvd å luke ut hva jeg er reagerer på. Jeg har kommet frem til at hvete er en av tingene. Har holdt meg unna og magen har vært fin. I går var vi bedt på middag hvor det servertes noe med melpanering. Hadde så sinnsykt vondt i magen, diare og var generelt slapp. Har enda etterdønninger, og må holde meg i nærheten av badet. Hvordan testes man for glutenintoleranse? Blodprøve? Biopsi? Hvilke symptomer er typiske? Har litt sykehusskrekk, så jeg må forberede meg psykisk før legetime😅

K36

Du har nok problemet hele livet men plutselig så kommer eller forverrer symptomene seg. 
Med mage kan mye annet være problemet enn mel. Ta en tur til lege. 

Anonymkode: 18d46...9d1

AnonymBruker
Skrevet

JHvordan er det med spelt, går det bedre enn hvete?

Glemte å svare på denne. Ikke prøvd spelt, rett og slett fordi jeg ikke liker det 😅 Får man ikke plager av det? I så fall skal jeg gi det en sjanse til.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glemte å svare på denne. Ikke prøvd spelt, rett og slett fordi jeg ikke liker det 😅 Får man ikke plager av det? I så fall skal jeg gi det en sjanse til.

Ts

Men ikke kutt ut noe før testing!! *pekefinger* 

AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (5 minutter siden):

Men ikke kutt ut noe før testing!! *pekefinger* 

Alright! 🫡

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ai ai. Ok, får spise mer hvete da. Har ikke bestilt legetime enda, men tipper det er lang ventetid som alltid, så har sikkert tid på meg til å bli skikkelig dårlig igjen😅 Takk for svar!

Ts

Går du med mageplager og diare, så skal du ha en hurtigere time enn første ledige time, for allmuen. Der finnes i alle fastlegetimebøker timer tilpasset behov og situasjon. Men bestiller du time elektronisk så får du langt frem i tid, fordi ingen vurderer behovet ditt. Derfor ringer du, forklarer situasjonen og ber om en hurtigere time. 
bed cøliaki så blir tarmtottene avflatet når du spiser gluten. Derfor skal du ikke kutte ut noe før du har fått vurdert om det kan være cøliaki, da forbedrer tarmtottene seg, og diagnose blir vanskeligere/umulig å stille. Men du kan ikke gå med diare i ukesvis heller, derfor rask legetime. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går du med mageplager og diare, så skal du ha en hurtigere time enn første ledige time, for allmuen. Der finnes i alle fastlegetimebøker timer tilpasset behov og situasjon. Men bestiller du time elektronisk så får du langt frem i tid, fordi ingen vurderer behovet ditt. Derfor ringer du, forklarer situasjonen og ber om en hurtigere time. 
bed cøliaki så blir tarmtottene avflatet når du spiser gluten. Derfor skal du ikke kutte ut noe før du har fått vurdert om det kan være cøliaki, da forbedrer tarmtottene seg, og diagnose blir vanskeligere/umulig å stille. Men du kan ikke gå med diare i ukesvis heller, derfor rask legetime. 

Okei, takk for informativt svar! Skal ringe i morgen da.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts

Det er mindre gluten i spelt, og inneholder mindre fruktaner. Prøv det i små mengder. F.eks speltpasta fra helios smaker jo ikke noe annerledes. Kok bare 50 gram eller noe, og se hva som skjer. 

Jeg har IBS og blir styggdårlig av hvete, men spelt i små mengder går bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mindre gluten i spelt, og inneholder mindre fruktaner. Prøv det i små mengder. F.eks speltpasta fra helios smaker jo ikke noe annerledes. Kok bare 50 gram eller noe, og se hva som skjer. 

Jeg har IBS og blir styggdårlig av hvete, men spelt i små mengder går bedre. 

Takk for tips!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk for tips!

Ts

Obs, når du sjekker ut spelt, pass på å ikke spis noe annet som også er typisk triggere for mage, som f.eks melkeprodukter. Kun litt spelt og evnt rent kjøtt. Hvis du tåler det bedre, så kan du i hvert fall spise spelt regelmessig før du utredes, for da spiser du gluten :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Obs, når du sjekker ut spelt, pass på å ikke spis noe annet som også er typisk triggere for mage, som f.eks melkeprodukter. Kun litt spelt og evnt rent kjøtt. Hvis du tåler det bedre, så kan du i hvert fall spise spelt regelmessig før du utredes, for da spiser du gluten :) 

Nydelig, skal prøve!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Husk at det er gluten i alle typer korn (med unntak av havre, som du forøvrig må kjøpe i glutenfri variant for å unngå forurensing av andre korntyper.) Det er også mulig å ha ren hveteallergi eller intoleranse for kun hvete.

Uansett. Som de over skriver. For å få diagnosen må du spise gluten (tilsvarende 2-4 brødskiver) daglig og lenge nok. Rundt 3-6 uker. Ellers kan du fort få negativ test til tross for cøliaki..

Anonymkode: 7a71f...44d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...