AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Samboer skal selge leilighet som vi bor i - han eier, jeg leier. Vi har snakket om å pusse opp - ikke noe omfattende, men sparkling, male alle rom, pussing og sliping, innkjøp, styling osv. Dette er noe jeg liker å gjøre, så det er avtalt at jeg skal gjøre størsteparten. Vi er vanligvis veldig gavmilde med hverandre og fører ikke regnskap på noe som helst, både med gaver og tjenester. Men her føler jeg sterkt at dette er en såpass konkret tjeneste/jobb som direkte fører til økt verdi for han, at jeg burde få betalt for det. Ikke mye, men noen tusen kanskje. Er dette helt uhørt av meg å tenke på? Tenkte å spørre dere før jeg tar det opp med han. Vi skal forresten ikke kjøpe noe sammen med det første, da hadde det nok vært litt annerledes. Anonymkode: 267fe...874
Kålrota Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 (endret) Det er det rareste jeg har hørt. Du sier jo at du liker det? Jeg hadde gjort det slutt hvis samboeren min hadde foreslått noe lignende. Herlighet. (men hvorfor kaller du hen samboer hvis dere ikke bor sammen?) Endret 5. august 2024 av Kålrota 13 3
lillevill Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Nei. Du hjelper han, og han gjør mesteparten av jobben. Du bare viser hvordan, og så hjelper til. Sparkle,male,sliping,pussing kan alle apetusser gjøre. Også han. Og meg. 3 5
Honey Dew Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 Hmmm... Kanskje jeg skal begynne å ta betalt fordi jeg lager mat til mannen min? Gruble gruble... 16 2
Karo* Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Jeg hadde ikke tenkt tanken på å ta betalt for selve jobben, men synes det er naturlig at han betaler alt av maling etc. som trengs. Hadde også prøvd å få det til å bli et felles prosjekt, ikke riktig at du skal holde på med dette i timesvis uten at han hjelper til. Lykke til! 10 2
Tipaa Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 Kunne hjulpet med å velge farger og shoppa inn litt nips og puter og hjulpet med styling, men selvfølgelig med hans kort. Male, sparkle, pusse klarer han fint selv vel? og så hadde jeg jammen forventet meg en fin middag ute som takk. gjør du mer enn dette, og bruker mange timer med å hjelpe med maling, vasking, pussing osv, så hadde det vel vært naturlig å få litt betalt? Eller at han kan gjøre andre ting tilbake? Er han flink med bil? Andre ting? 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 Selvsagt får du betalt for å arbeide på andre sin eiendom. Må ikke være naiv og la deg bli utnyttet, selv om du liker slikt arbeid. Du kan få en verditakst før renovering og ny etter for å regne ut hva du bør tilgodesees. Det er også vanlig å avtale timessats for alt arbeidet du utfører - som du også får betalt ut ved salg. Anonymkode: 659c2...e72 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Kålrota skrev (1 time siden): Det er det rareste jeg har hørt. Du sier jo at du liker det? Jeg hadde gjort det slutt hvis samboeren min hadde foreslått noe lignende. Herlighet. (men hvorfor kaller du hen samboer hvis dere ikke bor sammen?) Selv om hun liker det, binder en slik prosess gjerne all fritid et par tre uker. Jeg "liker" å strikke, men tar ikke inn gratis bestilling på mariusgensere til en hel familie på en uke heller. Herregud. Bare fair at han kompenserer dette selv om det ikke er et ork for henne. Anonymkode: fdf23...232 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 Honey Dew skrev (1 time siden): Hmmm... Kanskje jeg skal begynne å ta betalt fordi jeg lager mat til mannen min? Gruble gruble... Ja, hvis mannen din får en verdiøkning i form av 100 000+ kroner av middagen og du ikke får noe, så kan det hende du burde det. Anonymkode: 56c1c...bd2 6 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Synes det er helt fair å forvente å noe for et slik arbeid. Ikke kontant men en bedre restaurant eller helg et sted. Anonymkode: f4579...587 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 Du bør i hvert fall slippe en månedsleie Anonymkode: 4f8b4...870 3 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 Du er leieboer, så da kan du i det minste få avslag på leien for oppgavene du gjør i hans hjem? Anonymkode: 31696...144 11 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er leieboer, så da kan du i det minste få avslag på leien for oppgavene du gjør i hans hjem? Anonymkode: 31696...144 Støtter denne Anonymkode: 2c89a...56a 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 Det er jo ganske omfattende da! Mye jobb, selv om det ikke er rørlegging og elektro liksom, det hadde kostet han mange tusen å få gjort profesjonelt, og mange timer å gjøre selv. Jeg hadde forventet at han betalte alt av materiell og innkjøp, men hadde ikke tatt noe for arbeidet selv. Men hadde nok forventet å bli påspandert et eller annet, som forsåvidt ikke er så langt fra å ta betalt. Eller at tjenesten ble gjengjeldt, kanskje det er du som trenger hans hjelp til noe neste gang? Eller om han for eksempel tar seg av alt innkjøp av og laging av mat eller noe under arbeidet. Du kan jo høre med han om du kan få redusert leie som jo er normalt i et vanlig leieforhold om leietaker tar oppussingen for utleier. Du kjenner til syvende og sist deres dynamikk best.. Anonymkode: a0199...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 Han betaler alt av materialer, antar jeg? Det skulle i hvert fall bare mangle. Så må du nesten bare se an hva som føles mest riktig for deg, både i forhold til gevinst ved salg og hvor mye han gjør i forhold til deg. For meg hadde det vært rart å få penger, men redusert husleie eller en helgetur for å feire etter endt oppussing hadde vært en fin takk for hjelpen. Du må uansett ikke finne på å gjøre noe så omfattende uten at du får noe igjen for det. Ikke havne i den typiske kvinnefella! Anonymkode: 84046...004 1
Fremmed fugl Skrevet 5. august 2024 #16 Skrevet 5. august 2024 Selvfølgelig skal han betale deg, du betaler han for å bo der, så da er det modellen dere har. 3 1
Rosalilje84 Skrevet 5. august 2024 #17 Skrevet 5. august 2024 Når han tar betalt fra henne for at hun skal bo der, skal hun selvfølgelig ta betalt for å jobbe masse på hans personlige objekt. 9 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #18 Skrevet 5. august 2024 Det ryddigere er nok at han gjør det meste av arbeidet selv. Anonymkode: afd61...5be 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #19 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selv om hun liker det, binder en slik prosess gjerne all fritid et par tre uker. Jeg "liker" å strikke, men tar ikke inn gratis bestilling på mariusgensere til en hel familie på en uke heller. Herregud. Bare fair at han kompenserer dette selv om det ikke er et ork for henne. Anonymkode: fdf23...232 Nei, men jeg strikker da til min egen kjæreste uten å ta betalt for det!! Ærlig talt. Anonymkode: 5084e...726 4
Eric_B Skrevet 5. august 2024 #20 Skrevet 5. august 2024 Jeg orker ikke svare på om du ska ta betalt for det tror jeg du skjønner ettersom du spør. Men, vurder med en megler om maling av vegger virkelig er nødvendig. Farge på vegger bidrar ikke nevneverdig på verdi på eiendommen. Fiks synlige skader og fjern eventuelt eksentriske eller grelle farger, men alle vegger hørtes voldsomt ut. Det står sjelden i en takstrapport at vegger må males, bare nevner det. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå