Gå til innhold

Israels troverdighet der de seier de ønsker fred er BULLSHIT

Proaktiv

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, velociraptor said:

ja jeg ser at folk stadig avviser alle sånne argumenter med påstander om whataboutism. Men jeg lurer helt oppriktig  på hvorfor mange mener at palestinerene fortjener så mye bedre enn alle andre fattige i verden (og hvorfor det er verre at jøder dreper muslimer enn at muslimer dreper muslimer). Det bare fremstår så veldig hyklerisk.

Er litt usikker på hvem som har sagt at palestinere har det bedre en andre fattige i verden, og at jøder som dreper muslimer er verre enn muslimer som dreper muslimer. Kan ikke si annet enn at jeg aldri har lest eller hørt dette.

Du leser i en tråd som handler om denne spesifikke konflikten så du burde forstå hvorfor fokuset ligger her..

Hilsen en som selvstendig har hjulpet fattige i andre utviklingsland som også syntes lidelsene i Gaza er veldig triste..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ghostwalker skrev (21 minutter siden):

Har du kilder på dette eller er dette bare egne veldig sterke meninger? 

jeg spør igjen, hva spesifikt er du vil ha kilder på?

Bigote skrev (2 minutter siden):

Er litt usikker på hvem som har sagt at palestinere har det bedre en andre fattige i verden, og at jøder som dreper muslimer er verre enn muslimer som dreper muslimer. Kan ikke si annet enn at jeg aldri har lest eller hørt dette.

Du leser i en tråd som handler om denne spesifikke konflikten så du burde forstå hvorfor fokuset ligger her..

Hilsen en som selvstendig har hjulpet fattige i andre utviklingsland som også syntes lidelsene i Gaza er veldig triste..

jeg vet ikke noen propal som sier at palestinerene har det bedre enn andre fattige i verden? Etter 7. oktober tror jeg forøvrig palestinerene har det verre enn svært mange andre. Kanskje også nettopp fordi de hadde det veldig mye bedre enn andre fattige, FØR 7. oktober. Å jages og bombes er hinsides jævlig enten man er fattig eller rik. Å ikke ha tilgang på strøm, ferskt kjøtt og friske bær, dyre medisiner og kuvøser er derimot helt normalt i store deler av verden 

Ja, jeg skjønner at fokuset ligger her i denne tråden om denne konflikten. Men jeg registrer at det er lite engasjement og lite tråder om andre konflikter og lite kritikk av muslimer som dreper muslimer. Både her på KG, på some og i media generelt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, velociraptor said:

Ja, jeg skjønner at fokuset ligger her i denne tråden om denne konflikten. Men jeg registrer at det er lite engasjement og lite tråder om andre konflikter og lite kritikk av muslimer som dreper muslimer. Både her på KG, på some og i media generelt.

Jeg tror et problem med de fleste politiske debatter er ofte at folk stiller seg lite kritiske, og er veldig selektive i forhold til hva man velger å ta i betraktning. Å formene seg om denne konflikten er mere "in" enn det å forholde seg til det som har skjedd i f.eks Yemen. 

Grunnen til at jeg velger å  ikke i gå inn i gruppene av de som tar side i denne konflikten er fordi det ligger ekstremt mye neglisjering av et kritisk øye mot "sine egne" når man forholder seg til konflikten. Veldig få av de som utelukkende støtter Palestina er villige til å stille seg kritisk til det Palestina har gjort, og de fleste som  utelukkende holder med Israel mener nesten alt er Palestinas feil. Det sistnevnte har jeg sett i stor grad her.

Grunnen til at jeg går mot Israelbrukerne i denne tråden er fordi at jeg virkelig misliker at fabrikkering av "fakta" og at missrepresentasjoner av det som har skjedd i konflikten basert på feil tall og feil forløp får et ekko.

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 6.8.2024 den 9.22):

I Palestina er det langt flere av terroristene og de bor tett og gjemmer seg blant sivile, derfor blir det flere sivile tap selv om Israel forsøker å unngå det. Imotsetning til Hamas/Palestina-terroristene som bevisst sikter på israelske sivile i sitt forsøk på å fjerne de fra kartet.

OK. Hvis det ikke er så mange "terrorister" i Iran kan du kanskje fortelle meg hvorfor dere angriper landet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (5 timer siden):

Jeg tror et problem med de fleste politiske debatter er ofte at folk stiller seg lite kritiske, og er veldig selektive i forhold til hva man velger å ta i betraktning. Å formene seg om denne konflikten er mere "in" enn det å forholde seg til det som har skjedd i f.eks Yemen. 

Grunnen til at jeg velger å  ikke i gå inn i gruppene av de som tar side i denne konflikten er fordi det ligger ekstremt mye neglisjering av et kritisk øye mot "sine egne" når man forholder seg til konflikten. Veldig få av de som utelukkende støtter Palestina er villige til å stille seg kritisk til det Palestina har gjort, og de fleste som  utelukkende holder med Israel mener nesten alt er Palestinas feil. Det sistnevnte har jeg sett i stor grad her.

Grunnen til at jeg går mot Israelbrukerne i denne tråden er fordi at jeg virkelig misliker at fabrikkering av "fakta" og at missrepresentasjoner av det som har skjedd i konflikten basert på feil tall og feil forløp får et ekko.

Jeg er sterkt kritisk til mye av det Israel gjør. Bosetting-politikken er helt på trynet, både at de tillater (eller enda verre oppmunterer) israelere til å fortsette å utvide området, og også at de ikke fengsler jøder som terroriserer uskyldige palestinere, som utøver vold, bedriver hærverk, skremmer, kanskje til og med dreper palestinere. Det er helt sykt at de får holde på sånn.

I tillegg er jeg sterkt kritisk til spesialbehandling av ultraortodokse jøder, som slipper militærtjeneste, og som får penger uten å jobbe «så de kan studere religion». Det hører ingen sted hjemme med sånn positiv spesialbehandling av religion.

Og så synes jeg ikke de har gjort nok for å unngå sivile tap i Gaza. Jeg synes det er latterlig overdrevent å kalle det etnisk rensing og folkemord, hadde det faktisk prøvd hadde de kunnet utrydde 99 % av befolkningen i Gaza på noen få uker, men at jeg ikke er enig i at det er folkemord betyr ikke at det er greit. 

Det er helt sikkert mange andre ting jeg er kritisk til også.

Jeg mistenker at min støtte til Israel har bunn i det samme som gjør at du støtter palestinerene - jeg mener konflikten er komplisert og begge sider har mye skyld, men i Norge har det så lenge jeg kan huske (fra 90-tallet) vært veldig pk å være pro-palestina, all skyld legges på Israel og selv kritikk av Hamas sin 7-oktober massakre følges oftes av et «men» og så fortsetter de med hvor slemme Israel alltid er og har vært. Så siden all skyld legges på Israel og palestinerene kun utsettes for de lave forventningers rasisme, taler jeg Israels sak i disse diskusjonene. Men jeg støtter dem på ingen måte ukritisk nei.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (36 minutter siden):

Jeg er sterkt kritisk til mye av det Israel gjør. Bosetting-politikken er helt på trynet, både at de tillater (eller enda verre oppmunterer) israelere til å fortsette å utvide området, og også at de ikke fengsler jøder som terroriserer uskyldige palestinere, som utøver vold, bedriver hærverk, skremmer, kanskje til og med dreper palestinere. Det er helt sykt at de får holde på sånn.

I tillegg er jeg sterkt kritisk til spesialbehandling av ultraortodokse jøder, som slipper militærtjeneste, og som får penger uten å jobbe «så de kan studere religion». Det hører ingen sted hjemme med sånn positiv spesialbehandling av religion.

Og så synes jeg ikke de har gjort nok for å unngå sivile tap i Gaza. Jeg synes det er latterlig overdrevent å kalle det etnisk rensing og folkemord, hadde det faktisk prøvd hadde de kunnet utrydde 99 % av befolkningen i Gaza på noen få uker, men at jeg ikke er enig i at det er folkemord betyr ikke at det er greit. 

Jeg mistenker at min støtte til Israel har bunn i det samme som gjør at du støtter palestinerene - jeg mener konflikten er komplisert og begge sider har mye skyld, men i Norge har det så lenge jeg kan huske (fra 90-tallet) vært veldig pk å være pro-palestina, all skyld legges på Israel og selv kritikk av Hamas sin 7-oktober massakre følges oftes av et «men» og så fortsetter de med hvor slemme Israel alltid er og har vært. Så siden all skyld legges på Israel og palestinerene kun utsettes for de lave forventningers rasisme, taler jeg Israels sak i disse diskusjonene. Men jeg støtter dem på ingen måte ukritisk nei.

Akkurat samme her.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, velociraptor said:

Jeg mistenker at min støtte til Israel har bunn i det samme som gjør at du støtter palestinerene - jeg mener konflikten er komplisert og begge sider har mye skyld, men i Norge har det så lenge jeg kan huske (fra 90-tallet) vært veldig pk å være pro-palestina, all skyld legges på Israel og selv kritikk av Hamas sin 7-oktober massakre følges oftes av et «men» og så fortsetter de med hvor slemme Israel alltid er og har vært. Så siden all skyld legges på

Du..

Jeg støtter ikke Palestina noe mer enn det jeg støtter Israel.. Jeg satte meg ordentlig inn i konflikten i en tid jeg datet en israelsk kvinne som i likhet med meg innrømmet at vi visste for lite om konflikten til å formene oss sterkt om den.. Hun har levd igjennom dette og skjønte selv at veldig mye av informasjonen folk forholdt seg til er basert på "hvilket lag du holder med".

7 hours ago, Bigote said:

Dette er forøvrig innlegget du siterte ved å si at jeg støtter Palestina.. Les og ta ansvar for at du tillegger andre meninger de ikke har.. Du finner ikke et innlegg av meg der jeg har støttet Hamas for noe de har gjort, men jeg ser at påvirkningene rundt hendelsesforløpet i konflikten har gjort det kulturelle håpløst..

Jeg er kun i mot at det skapes et ekkokammer av missinformasjon rundt konflikten. Det radikaliseres veldig på dette forumet basert på dette. Flere brukere i denne tråden er skyldige her, og det er utelukkende de som "heier" på Israel som fremstår som pådriveren til ren propaganda.. På KG. Også av brukere som påstår at de ikke gjør det.. Inkludert deg selv.

Det finnes flere beviser i denne tråden på dette..

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (9 timer siden):

Dette var det jeg tenkte på med at jeg støtter Israel på samme måte som du støtter palestina - jeg ser jeg burde sagt at jeg støtter Israel her av samme grunn som du går i mot Israelbrukerene. For å unngå en for ensidig debatt. (for på sosiale medier under fullt navn innrømmer jeg lett at jeg ikke tør å støtte Israel)

Bigote skrev (3 timer siden):

Du..

Jeg støtter ikke Palestina noe mer enn det jeg støtter Israel.. Jeg satte meg ordentlig inn i konflikten i en tid jeg datet en israelsk kvinne som i likhet med meg innrømmet at vi visste for lite om konflikten til å formene oss sterkt om den.. Hun har levd igjennom dette og skjønte selv at veldig mye av informasjonen folk forholdt seg til er basert på "hvilket lag du holder med".

Dette er forøvrig innlegget du siterte ved å si at jeg støtter Palestina.. Les og ta ansvar for at du tillegger andre meninger de ikke har.. Du finner ikke et innlegg av meg der jeg har støttet Hamas for noe de har gjort, men jeg ser at påvirkningene rundt hendelsesforløpet i konflikten har gjort det kulturelle håpløst..

Jeg er kun i mot at det skapes et ekkokammer av missinformasjon rundt konflikten. Det radikaliseres veldig på dette forumet basert på dette. Flere brukere i denne tråden er skyldige her, og det er utelukkende de som "heier" på Israel som fremstår som pådriveren til ren propaganda.. På KG. Også av brukere som påstår at de ikke gjør det.. Inkludert deg selv.

Det finnes flere beviser i denne tråden på dette..

Hvis det ble oppfattet som jeg mente at du støtter Hamas har jeg uttrykt meg svært klønete, så da beklager jeg. Jeg synes du er av flere som er saklig og lett å diskutere med selv om man har litt forskjellig synspunkt, og som absolutt ikke fremstår fanatisk. @Apis og @rebella81 er andre som står på «motsatt side» som heller ikke er helt svart hvitt. Jeg støtter som sagt ikke Israel ukritisk jeg heller, men jeg liker ikke demoniseringen av jøder og av staten Israel. (Netanyahu må dere derimot gjerne demonisere, mens jeg applauderer enig).

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du @Bigote hevder at vi som fremstår Israel-vennlige i trådene her er de som utelukkende driver med å pushe propaganda. 
Det er jeg sterkt uenig i. Det pushes vel så mye propaganda og desinformasjon fra de som er Palestina-venner. 
Senest i går var det en propal her som mente at det var propaganda at flere av de drepte 7/10 var fredsaktivister, noe som er ren løgn. 
Tok samme bruker i en ny løgn i dag tidlig. 

Når det gjelder påstander om at det drives med radikalisering her (her går jeg ut fra at du mener radikalisering i favør av Israel) må du nevne hvilke synspunkt du mener er ytterliggående og radikale. 
Er det radikalt å mene at det ikke er bevist at Israel begår folkemord på Gaza?

Er det radikalt å mene at «antisionisme» KAN være antisemittisme?

Er det radikalt å mene at konflikten primært ikke er en konflikt mellom Israel og palestinere representert ved Hamas, men mellom Israel og Iran representert ved deres proxyer?

Og ikke minst, er det radikalisering at noen prøver å balansere den nærmest ensidige fordømmelsen og demoniseringen av Israel som foregår i Norge? Og som litt for ofte bikker over i jødehat…hadde nesten sagt at et slikt forsøk på balansering er det MOTSATTE av radikalisering.

Det er spesielt at et israelsk guttelag måtte spille fotball i hemmelighet på Sørlandet i frykt for hets og vold.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, velociraptor said:

Dette var det jeg tenkte på med at jeg støtter Israel på samme måte som du støtter palestina - jeg ser jeg burde sagt at jeg støtter Israel her av samme grunn som du går i mot Israelbrukerene. For å unngå en for ensidig debatt. (for på sosiale medier under fullt navn innrømmer jeg lett at jeg ikke tør å støtte Israel)

Hvis det ble oppfattet som jeg mente at du støtter Hamas har jeg uttrykt meg svært klønete, så da beklager jeg. Jeg synes du er av flere som er saklig og lett å diskutere med selv om man har litt forskjellig synspunkt, og som absolutt ikke fremstår fanatisk. @Apis og @rebella81 er andre som står på «motsatt side» som heller ikke er helt svart hvitt. Jeg støtter som sagt ikke Israel ukritisk jeg heller, men jeg liker ikke demoniseringen av jøder og av staten Israel. (Netanyahu må dere derimot gjerne demonisere, mens jeg applauderer enig).

Om du går i mot Netanyahu får du trekke tilbake det du skriver/retorikken om:

- Palestinere i Gaza kun ønsker å leve på vestlige midler uten å løfte en finger.

- De humantiære krisene i Gaza er ikke viktige fordi andre lider verre.

- Folk mener at jøder som dreper muslimer er verre en muslimer som dreper muslimer

Jeg forholder meg hovedsakelig til det du skriver her... Å gå tilbake på dette å skylde på at du ikke tør å debattere under fult navn fremstår mer som en avledning i forhold at du ikke tar ansvar eller står for det du selv har utalt deg om..

2 hours ago, Bacteria said:

Du @Bigote hevder at vi som fremstår Israel-vennlige i trådene her er de som utelukkende driver med å pushe propaganda. 
Det er jeg sterkt uenig i. Det pushes vel så mye propaganda og desinformasjon fra de som er Palestina-venner. 
Senest i går var det en propal her som mente at det var propaganda at flere av de drepte 7/10 var fredsaktivister, noe som er ren løgn. 
Tok samme bruker i en ny løgn i dag tidlig. 

Har aldri påstått at det ikke pushes propaganda fra Pro palestinere heller generelt i debatten..

Sett deg inn i konflikten så skjønner at mye av det du og andre frontet i konflikten er tull. Du konspirer blant annet mot FN i denne tråden. Om du benekter dette skal jeg finne innlegget hvor du ser deg enig i denne påstanden.. Du er virkelig i null posisjon til å kritisere andres propaganda basert på hva du selv skriver.. 

Når det kommer til radikaliseringen av saken fra Israelsbrukernes side har jeg nevnt dette flere ganger i tråden.

Skjerpings.

Endret av Bigote
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (3 timer siden):

Om du går i mot Netanyahu får du trekke tilbake det du skriver/retorikken om:

- Palestinere i Gaza kun ønsker å leve på vestlige midler uten å løfte en finger.

- De humantiære krisene i Gaza er ikke viktige fordi andre lider verre.

- Folk mener at jøder som dreper muslimer er verre en muslimer som dreper muslimer

Jeg forholder meg hovedsakelig til det du skriver her... Å gå tilbake på dette å skylde på at du ikke tør å debattere under fult navn fremstår mer som en avledning i forhold at du ikke tar ansvar eller står for det du selv har utalt deg om..

Nå skjønner jeg ikke logikken din. Kan man ikke være i mot Netanyahu uten å trekke tilbake de tingene under som du parafraserte meg på? 

Jeg står så absolutt for at jeg ikke skjønner hvorfor palestinere har krav på høyere levestandard enn andre fattige mennesker, for at mange reagerer mye kraftigere når jøder dreper muslimer enn når muslimer dreper muslimer og  for at jeg ikke skjønner hvorfor palestinerene står i en sånn en særstilling og får så mye mer empati og oppmerksomhet enn andre som har det like ikke eller verre. Jeg sa vel også at etter 7. oktober tror jeg ikke mange har det verre mtp bombingen etc, men at det er mange mange andre som ikke har tilgang på strøm, luksusmatvarer (jeg tviler ikke på at en del palestinerene heller ikke har nok mat generelt altså, men det var fra et intervju flere reagerte på, der det ble klaget over mangel på ferskt kjøtt, ferskt fisk og friske frukt og grønnsaker), kuvøser, respiratorer og dyre medisiner.

Derimot må jeg visst gå tilbake på at jeg sa at du var en av dem som debatterer redelig og saklig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel vil ha tilbake gislene som de palestinske terroristene har kidnappet. Lite mat er et virkemiddel for å lykkes med det. Hvis min familie var kidnappet av palestinske terrorister ville jeg ikke bekymret meg veldig mye om de samme terroristene sultet eller ikke. Jeg forstår taktikken veldig godt. De sivile gislene og palestinske befolkningen er bare uskyldige ofre i dette spillet. Palestinere må rydde oppi sin ledelse skal de noengang få noe som minner om fred. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/5/2024 at 6:01 PM, Who is she said:

De gjør det ikke av den enkle grunn at de hadde mistet USA sin støtte, samt at de selvfølgelig da ville stått fullstendig alene. Det ville betydd undergangen for Israel.

men de gjør det på en innfløkt taktikk med å bosette VB og finansiere Hamas slik  at Gaza er ubeboelig. 

De må allikevel være temmelig inkompetente, for samme hvilken innfløkte taktikk de bruker, foregår det okke som en befolkningseksplosjon i Palestina. Det er noe som vanskelig kan kalles en utrydding?
Lurer på om ikke den palestinske befolkningsøkningen er blant de høyeste i verden. 

Det er helt bisarr tankegang at Israel ønsker å utrydde palestinere ved å ikke stanse bistandspenger til Gaza. Å gi Israel skylden for at Hamas valgte å ikke bruke midler på, å prioritere vannanlegg, kloakkanlegg, elektrisk nett, produksjon etc. 
Når man ser alt Hamas valgte å ikke bruke penger på av nødvendigheter, som kommer begolknnngen til gode, så har denne krigen avslørt hvorfor de prioriterte å bruke penger på sykehus og skoler. For det har de ikke lite av. Hvorfor skal et samfunn hvor innbyggerne og i alle fall ikke kvinnene arbeidet, ha så mange barnehager? Vel det har blitt avdekket som del av det militære.

Kan heller ikke se at å bygge boliger er en draps handling, eller taktikk for å utrydde noen som helst, verken på Vestbredden, eller andre steder. Det utrydder ingen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Who is she said:

Kan du heller lese deg opp på det. Det blir så vanskelig å diskutere hvis du ikke setter deg mer inn i det. Syns linkene jeg la ut er meget lett forståelig. Fødselstallene er synkende i forhold til hva det har vært. Den er nå på 4,08, men ned 2,47. Noe høyere på Gaza enn VB. 

Liste over land og territorier etter fertilitetsrate – Wikipedia

Studer linken under så vil du se at fertiliteten er synkende. Tidligere fikk palestinere opp mot 8 barn. Nå får de i gjennomsnitt 4 barn og om 30 år er det forventet at de får 2 barn. Deretter vil de synke under 2,1% noe som dermed vil føre til at folketallet synker. På lik linje som de fleste land i verden.

Fruktbarhetstall (fn.no)

Men da kan vi jo ta tallene dine da, og så argumentere for eller mot om de viser folkemord og utslettelse av et folk?

2.47? 4.08?

Norges rate er på under 2. Bedrives det folkemord her også?

For å sammenligne var samme rate omtrent 0 for Armenere i det Osmanske riket under det Armenske og Assyriske folkemordet, for Europeiske Jøder var det langt under 1 under 2. verdenskrig, du vet et par virkelige folkemord, ikke et sånn folkemord man bare kaller det for å føle seg bedre. Tallene i Gaza er helt på linje eller under tapstall på sivile i andre kriger. Vi er ikke engang i nærheten av tapstallene i Syria eller Yemen, f.eks. Kaller du de konfliktene også folkemord?

Tallet ditt, som du mener viser det motsatte, viser absolutt ikke folkemord. Det gjør ikke de årlige folketellingene heller. Man trenger ikke være matematiker for å forstå det.

Om du mener FN er nøytral i denne konflikten kan jeg forslå at du sjekker hvor mange resolusjoner Israel har mot seg de siste ti årene, også sammenligne det med samme tall for Nord-Korea, Iran, Kina og Syria til sammen. Da skjønner man ganske fort hvor 'nøytralt' FN er. Nøytralitet foregår ikke i en verden hvor Arabiske land rotter seg sammen for resolusjoner mot Israel i hytt og pine, selv i fredstid.

At FN har et eget organ for å pumpe penger inn i Palestinske organisasjoner sier vel egentlig sitt, når antall flyktninger, døde og skadde ikke engang er en dråpe i havet i forhold til Sudan, Syria og andre steder. Hvorfor er det bare Palestina som har sin egen organisasjon innenfor FN, tror du?

FN har jo måttet undersøke UNRWA selv, da UNRWAs egen rapport hvitvasket seg selv på en helt latterlig måte. Nå har FN funnet nærmere 20 UNRAWA-ansatte som var involvert i 7 oktober, og sparket disse. Er det ikke da litt merkelig at man går ut med et bestillingsverk av en rapport først, og ikke i hvert fall undersøker anklagene? En av de som er sparket er lederen av lærerunionen i UNRWA, som hyllet angrepet i en felles whatsappgruppe med alle andre lærere i organisasjonen. Hvordan tror du det går med de i unge i Gaza, når holdningene er sånn?

Endret av Anonio
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 10.8.2024 den 11.13):

De må allikevel være temmelig inkompetente, for samme hvilken innfløkte taktikk de bruker, foregår det okke som en befolkningseksplosjon i Palestina. Det er noe som vanskelig kan kalles en utrydding?
Lurer på om ikke den palestinske befolkningsøkningen er blant de høyeste i verden. 

Det er helt bisarr tankegang at Israel ønsker å utrydde palestinere ved å ikke stanse bistandspenger til Gaza. Å gi Israel skylden for at Hamas valgte å ikke bruke midler på, å prioritere vannanlegg, kloakkanlegg, elektrisk nett, produksjon etc. 
Når man ser alt Hamas valgte å ikke bruke penger på av nødvendigheter, som kommer begolknnngen til gode, så har denne krigen avslørt hvorfor de prioriterte å bruke penger på sykehus og skoler. For det har de ikke lite av. Hvorfor skal et samfunn hvor innbyggerne og i alle fall ikke kvinnene arbeidet, ha så mange barnehager? Vel det har blitt avdekket som del av det militære.

Kan heller ikke se at å bygge boliger er en draps handling, eller taktikk for å utrydde noen som helst, verken på Vestbredden, eller andre steder. Det utrydder ingen.

Det som er uthevet i fet skrift er hva jeg har svart på. Ingen befolkningseksplosjon i sikte, merkelig ordvalg forresten og et negativt ladet ord om palestinere. Samt det gis et inntrykk av at befolkningen i Palestina øker mest i verden når palestinere stadig får færre barn. I 1990 fikk de i snitt 6-7 barn, mens de nå får 3-4 barn. I 2070 er det forventet at de vil komme under 2,1 som er reproduksjonstallet for å opprettholde befolkningen. Israelere derimot er forventet å få fler barn enn palestinere så da må det jo være de som har en befolkningseksplosjon eller? 

Endret av Who is she
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 hours ago, Who is she said:

Det som er uthevet i fet skrift er hva jeg har svart på. Ingen befolkningseksplosjon i sikte, merkelig ordvalg forresten og et negativt ladet ord om palestinere. Samt det gis et inntrykk av at befolkningen i Palestina øker mest i verden når palestinere stadig får færre barn. I 1990 fikk de i snitt 6-7 barn, mens de nå får 3-4 barn. I 2070 er det forventet at de vil komme under 2,1 som er reproduksjonstallet for å opprettholde befolkningen. Israelere derimot er forventet å få fler barn enn palestinere så da må det jo være de som har en befolkningseksplosjon eller? 

Det er ikke et negativ ladet begrep. Det blir også brukt om etterkrigstiden, og om tiden med den industrielle revolusjonen. Israel har også helt klart hatt en befolkningseksplosjon etter staten ble opprettet.

Fødselstallene er et aspekt, men også levealder, og innvandring/utvandring, når det gjelder om en populasjon vokser eller ikke. Det er vel konsensus om at fødselstallene i stor grad henger sammen med dødstallene. Når folk lever lenger, barnedødeligheten går ned, så ser man at fødselstallene går ned også, etter en tid. Da snur man trenden med høye fødselstall.

Å snakke om at en befolkning krymper, utryddes ikke mindre, så er ikke det tilfellet når det er økt levealder, lavere barnedødelighet, og en stabil vekst. Det er ingen som utryddes, befolkningen vokser. Lenkene jeg gav forklarer dette. De snakker om vekst, levealder, om en vekst så stor at den er forventet å gi farlig høyt press på ressurser og infrastruktur i løpet av få år.

Repeat ordene dine var utryddet, og israelsk propaganda. At kildene var feil. Det er jo enighet om dette. Tallene dine forteller det samme.
Kranglevoren? 

Om befolkningen i Gaza kommer til å krympe, som følge av krig, eller utvandring, eller som følge av høyere levealder, da kan man analysere situasjon. Det har ikke skjedd enda.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Det er ikke et negativ ladet begrep. Det blir også brukt om etterkrigstiden, og om tiden med den industrielle revolusjonen. Israel har også helt klart hatt en befolkningseksplosjon etter staten ble opprettet.

Fødselstallene er et aspekt, men også levealder, og innvandring/utvandring, når det gjelder om en populasjon vokser eller ikke. Det er vel konsensus om at fødselstallene i stor grad henger sammen med dødstallene. Når folk lever lenger, barnedødeligheten går ned, så ser man at fødselstallene går ned også, etter en tid. Da snur man trenden med høye fødselstall.

Å snakke om at en befolkning krymper, utryddes ikke mindre, så er ikke det tilfellet når det er økt levealder, lavere barnedødelighet, og en stabil vekst. Det er ingen som utryddes, befolkningen vokser. Lenkene jeg gav forklarer dette. De snakker om vekst, levealder, om en vekst så stor at den er forventet å gi farlig høyt press på ressurser og infrastruktur i løpet av få år.

Repeat ordene dine var utryddet, og israelsk propaganda. At kildene var feil. Det er jo enighet om dette. Tallene dine forteller det samme.
Kranglevoren? 

Om befolkningen i Gaza kommer til å krympe, som følge av krig, eller utvandring, eller som følge av høyere levealder, da kan man analysere situasjon. Det har ikke skjedd enda.

Det er israeelsk propaganda å komme med palestinsk befolkningseksplosjon som ikke er tilfelle da befolkningen ikke øker noe mer enn hva som er naturlig og forventet i regionen. Det er ikke noe som kan bli brukt imot de eller har særlig relevans. 

Men det brukes som en tynn argumentasjon imot folkemord eller for å dehumanisere palestinere som grusomme mennesker som får flere barn  og at de bør slutte med det. Blir bare tullete argumentasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sklidd litt ut her, men det å diskutere folketallene er litt klønete og unødvendig, spesielt med tanke på dagens situasjon. Israel og Palestina ligger høyt på fødselstall til nå. Palestina har også folketall fra Jordan, Libanon og Syria i utregningen som gir et uriktig bilde. 

Det som skjer i dag vil vises på tallene senere, ikke nå. Så får vi se når den tid kommer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Who is she said:

Men det brukes som en tynn argumentasjon imot folkemord eller for å dehumanisere palestinere som grusomme mennesker som får flere barn  og at de bør slutte med det. Blir bare tullete argumentasjon. 

Du leser inn ting som ikke er tilfellet, eller holdepunkter for i tallene. Tillegger andre og ikke minst jødene grusomme holdninger og handlinger. Det er også dehumanisering.

2 hours ago, Ghostwalker said:

Det som skjer i dag vil vises på tallene senere, ikke nå. 

Ja.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...