Bacteria Skrevet 7. august #41 Del Skrevet 7. august Bigote skrev (3 timer siden): Du er klar over at denne Israelske juristen motsier ekstremt mange andre jurister med denne påstanden? Det er vel tilnærmet enstemmig at Israel har brutt internasjonale konvensjoner og lover i bosetningene på vestbredden I FN. At en som sannsynligvis ville vært inhabil i en rettsak om dette argumenterer for det motsatte endrer ingenting. Du burde også lese deg litt opp på forskjellene på vestbredden og Gazastripen. Det virker som om du trekker egne tolkninger opp av en hatt å konstaterer at det som fakta for å være ærlig... Selv prosentandelen du påpekte stemte ikke engang... Akkurat Vestbredden, feller Judea og Samaria er jo omstridt (så vidt jeg har skjønt) pga seksdagerskrigen i 67. Et land som blir angrepet/invadert, har rett til å annektere land erobret i krig. Dette ifølge folkeretten. I 67 erobret Israel golan høydene fra Syria, VB fra Jordan og Gaza fra Egypt. Israel kom i krig med alle disse landene (dette var før palestinsk identitet ble en greie) og vant. Det er kun golanhøydene som Israel har annektert. Grunnen til at Israel og FN er uenige er at de ikke kommer til enighet om hvem som angrep hvem i 67. FN sier at Israel angrep, noen som sikkert stemmer. Grunnen til at Israel angrep, er at disse tre landene (minst) hadde samlet styrker og var klare til å angripe Israel. Israel angrep først av strategiske grunner, for ikke å bli eliminert. Så dette blir en helt annen situasjon enn si Russland i Ukraina, eller Hitler i Polen. Jordan og Egypt har visstnok i ettertid vært uinteresserte i å få tilbake områdene. Forresten erobret også Israel Sinai, men dette området er «levert tilbake» til Egypt. 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. august #42 Del Skrevet 7. august GP950mAh skrev (3 timer siden): FN sin beslutning er politisk, ikke juridisk. FN er partisk mot Israel og har vedtatt en rekke resolsjoner mot Israel som forsøker å få Israel fjernet fra kartet. Her er det du som blander, jeg vet godt forskjellen. Er enig i det med FN. FN er ikke bedre enn de landene som er medlemmer. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 7. august #43 Del Skrevet 7. august 2 hours ago, Bacteria said: Akkurat Vestbredden, feller Judea og Samaria er jo omstridt (så vidt jeg har skjønt) pga seksdagerskrigen i 67. Et land som blir angrepet/invadert, har rett til å annektere land erobret i krig. Dette ifølge folkeretten. I 67 erobret Israel golan høydene fra Syria, VB fra Jordan og Gaza fra Egypt. Israel kom i krig med alle disse landene (dette var før palestinsk identitet ble en greie) og vant. Det er kun golanhøydene som Israel har annektert. Grunnen til at Israel og FN er uenige er at de ikke kommer til enighet om hvem som angrep hvem i 67. FN sier at Israel angrep, noen som sikkert stemmer. Grunnen til at Israel angrep, er at disse tre landene (minst) hadde samlet styrker og var klare til å angripe Israel. Israel angrep først av strategiske grunner, for ikke å bli eliminert. Så dette blir en helt annen situasjon enn si Russland i Ukraina, eller Hitler i Polen. Jordan og Egypt har visstnok i ettertid vært uinteresserte i å få tilbake områdene. Forresten erobret også Israel Sinai, men dette området er «levert tilbake» til Egypt. Jeg er målløs her.. Hvor er det denne toleransen for feilinformasjon kommer fra? Folkerettsbruddene og uenighetene handler langt i fra kun om oppdelingen av territorier etter seksdagerskrigen.. Selv Israel anerkjenner ikke selv at de har suverenitet på Vestbredden med mindre du snakker med de radikale jødene som mener landet er hellig.. Kjenner og har snakket med flere eksmilitante fra Israel som også støtter Israel i konflikten.. Ikke en sjel av disse har støttet det Israel har gjort på Vestbreddden i denne graden propaganda-maskineriet på KG- gjør. For øvrig er påstanden rundt at FN konspirerer i mot Israel en konspirasjonsteori.. Tror jeg hopper av etter denne.. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 7. august #44 Del Skrevet 7. august 12 hours ago, rebella81 said: Men hvorfor i HIMMELENS navn kunne de ikke tatt ut dette mennesket lenge før da, så kunne kanskje titusenvis av liv vært spart? For en tilbakestående regjering dette Israel har. Israel kan ikke angripe i Qatar hvor Haniyeh har holdt til. Han ble angrepet under en reise i Iran hvor han deltok i innvielsen til den nye presidenten. Angivelig skal planleggingen ha tatt måneder, og involverte en bombe som ble smuglet inn for et par måneder siden. https://www.nytimes.com/2024/08/01/world/middleeast/how-hamas-leader-haniyeh-killed-iran-bomb.html Titusenvis av liv ville ikke vært spart om Haniyeh ble drept tidligere. Han sto ikke alene om angrepet 7. oktober eller krigen. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassiuss Skrevet 7. august #45 Del Skrevet 7. august Rosalilje84 skrev (På 6.8.2024 den 9.30): Ingen land som sier at de vil ha fred, samtidig som de fortsetter å skyte, snakker sant. Man kan ikke oppnå fred ved å fortsette å drepe. Jo selvfølgelig kan man det. Utrolig at enkelte her inne ikke ser sammenhengen mellom å ønske fred, og det å utslette nabolandets terroristorganisasjon. Med Hamas fremdeles ved roret blir det aldri fred, så de må bort. Så enkelt er det. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 7. august #46 Del Skrevet 7. august Svava skrev (4 timer siden): Israel kan ikke angripe i Qatar hvor Haniyeh har holdt til. Han ble angrepet under en reise i Iran hvor han deltok i innvielsen til den nye presidenten. Angivelig skal planleggingen ha tatt måneder, og involverte en bombe som ble smuglet inn for et par måneder siden. https://www.nytimes.com/2024/08/01/world/middleeast/how-hamas-leader-haniyeh-killed-iran-bomb.html Titusenvis av liv ville ikke vært spart om Haniyeh ble drept tidligere. Han sto ikke alene om angrepet 7. oktober eller krigen. Nei, men sannelig sto ikke 50 000 døde palestinere «alene om angrepet 7. oktober eller krigen» de heller. Underlig og merkelig tankegang bak denne krigen. Sjokkerende nok kommer det nye Hamas-ledere til ettersom Israel «eliminerer» ivei, rart det der altså. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 7. august #47 Del Skrevet 7. august 23 minutter siden, Bigote said: Da kan jo du gjerne opplyse oss om det totale bildet som viser at palestinerne ønsker fred selv om meningsmålinger viser det stikk motsatte. Meningsmålingene blir for øvrig referert til i anerkjent media: https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-rise-support-armed-struggle-by-palestinians-2024-06-13/ 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 7. august #48 Del Skrevet 7. august 1 hour ago, Svava said: Da kan jo du gjerne opplyse oss om det totale bildet som viser at palestinerne ønsker fred selv om meningsmålinger viser det stikk motsatte. Meningsmålingene blir for øvrig referert til i anerkjent media: https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-rise-support-armed-struggle-by-palestinians-2024-06-13/ Du er klar over at tallene over dødsfallene som kommer fra helsemyndighetene i Gaza også ble referert til i denne artikkelen? Samtidig det at 80% av de som bor i Gaza har mistet familie i massakrene.. Selv den Israelske talsmannen til klovnen Netanyahu understreker at ikke han er sikker på at meningsmålingen stemmer i denne artikkelen selv om han tror det. Rett og slett fordi det er vanskelig å vite om det ligger kredibilitet bak dem og at det har vært mye feilaktig informasjon som har kommet i fra Gaza gjennom krigen.. Denne artikkelen er vel en rapportering på tall som har kommet ut.. Ikke en legitimering av dem. Anbefaler deg å lese litt nøyere neste gang.. Og lykke til med det 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. august #49 Del Skrevet 7. august Bigote skrev (2 timer siden): Les gjennom tråden og se hvor mye informasjon som blir delt som er egenkontruerte fakta som ikke stemmer overens med virkeligheten.. Det at uenigheten mellom Israel og FN kun handler om seksdagers-krigen i forhold til hvem som angrep først er feil. Det at FN konspirerer politisk og ikke forholder seg til det juridiske og konvensjoner er for øvrig HEEELT feil... ( re. brukeren du så deg enig med😇) Ellers siterte du meg på Russland/ukrania og Hitler. Om man skal legge seg etter dine standarder om siteringer så kaster du stein i glasshus på denne da jeg aldri har referert til noe av dette. Ellers er jeg ikke pro-Palestina i denne konflikten.. Ser bare at det dyrkes veldig mye Islamofobi i disse trådene i kjølevannet av feilinformasjon og en missrepresentasjon av den vanlige Palestiner som ønsker trygghet og fred... Jeg sier ikke at du her skyldig her, men jeg kan ikke ha sett av noen av Pro israel- brukerne stå opp mot disse høyre-ekstreme brukerne. Man skal være ekstremt forsiktig når man retorisk tillegger alle Palestinere terroristholdninger basert på veldig svake kilder der man forkaster det totale bildet. Jeg er helt enig i at det KAN ligge grumsete motiver bak de som uforbeholdent støtter Israel,samtidig som det kan ligge like grumsete holdninger bak de som støtter palestinerne uforbeholdent. Derfor er det viktig å holde middelveien åpen. Det er blitt slik i offentligheten nå at å erklære seg som antisionist er helt ok, men å være skeptisk til islam er fyfy, nei og rasisme og islamofobi. Dette er en helt enorm dobbeltmoral etter min mening. Jeg er skeptisk til elementer i islam. Jeg respekterer fortsatt oppriktige religiøse, enten de er kristne, muslimer eller jøder. Jeg hater islamisme, på samme måte som jeg hater fascisme, kommunisme, erkekonservativ kristendom og de jødene som mener de har rett på halve Midtøsten fordi de mener de er Guds utvalgte. Kan også opplyse at jeg hater fanatisme også når den ikke er religiøst eller politisk begrunnet, som ekstreme klimaaktivister. Disse ideologiene er menneskefiendtlige, og hvis det at jeg er skeptisk til ekstrem religion og islamisme gjør meg høyreekstrem, ja så er jeg høyreekstrem. Helt greit. Hei er forresten enig med @NatNati at begrepet islamofobi er tull. Det virker som et begrep, «nytale» for å holde befolkningen i sjakk slik at ingen tør å ta opp problemene med overdreven innvandring før det er for sent. Jfr Sverige. Hva som er motivasjonen til de som har funnet på dette begrepet har jeg ingen formening om. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 7. august #50 Del Skrevet 7. august (endret) 25 minutter siden, Bacteria said: Jeg er helt enig i at det KAN ligge grumsete motiver bak de som uforbeholdent støtter Israel,samtidig som det kan ligge like grumsete holdninger bak de som støtter palestinerne uforbeholdent. Derfor er det viktig å holde middelveien åpen. Det er blitt slik i offentligheten nå at å erklære seg som antisionist er helt ok, men å være skeptisk til islam er fyfy, nei og rasisme og islamofobi. Dette er en helt enorm dobbeltmoral etter min mening. Jeg er skeptisk til elementer i islam. Jeg respekterer fortsatt oppriktige religiøse, enten de er kristne, muslimer eller jøder. Jeg hater islamisme, på samme måte som jeg hater fascisme, kommunisme, erkekonservativ kristendom og de jødene som mener de har rett på halve Midtøsten fordi de mener de er Guds utvalgte. Kan også opplyse at jeg hater fanatisme også når den ikke er religiøst eller politisk begrunnet, som ekstreme klimaaktivister. Disse ideologiene er menneskefiendtlige, og hvis det at jeg er skeptisk til ekstrem religion og islamisme gjør meg høyreekstrem, ja så er jeg høyreekstrem. Helt greit. Hei er forresten enig med @NatNati at begrepet islamofobi er tull. Det virker som et begrep, «nytale» for å holde befolkningen i sjakk slik at ingen tør å ta opp problemene med overdreven innvandring før det er for sent. Jfr Sverige. Hva som er motivasjonen til de som har funnet på dette begrepet har jeg ingen formening om. Når jeg siktet til Islamofobien siktet jeg hovedsakelig til forslagene om å forby Islam i tråden om løsninger på konflikten. Retorisk sett går dette under høyreekstremisme og administratoren gjorde helt rett i å slette disse under hatefulle ytringer... Å sanksjonere en gruppe mennesker pga. religion og tro er veldig voldsomt og at disse ble upvota i den grad de ble var forstyrrende. Jeg er skeptisk til elementer i Islam selv.. Når det kommer til de polariserte kultur-aspektene i denne konflikten der så mange bærer sorg og fortvilelse blir det feil å skylde på Islam alene for at det er polarisering. Det virker som at mange ikke forstår hvordan denne konflikten har preget partene.. Spesielt Palestina som alltid har vært underlegne Israel og som alltid vil stå igjen som taperne og de som sitter igjen med humanitære problemer etter eskaleringer. Dette har også gitt en enda mer fiendtlig innstilling til Israel. Religion har alltid vært et problem i denne konflikten.. Fra jødisk side også. Jeg prøver å forholde meg til denne konflikten så objektivt jeg bare kan, og jeg vil aldri støtte grusomme handlinger fra noen av partene. Det finnes ingen engler i denne konflikten, og Israel har virkelig ikke kjempet for fred i den grad det påståes her i tråden. Endret 7. august av Bigote 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 7. august #51 Del Skrevet 7. august Bigote skrev (4 timer siden): Når jeg siktet til Islamofobien siktet jeg hovedsakelig til forslagene om å forby Islam i tråden om løsninger på konflikten. Retorisk sett går dette under høyreekstremisme og administratoren gjorde helt rett i å slette disse under hatefulle ytringer... Å sanksjonere en gruppe mennesker pga. religion og tro er veldig voldsomt og at disse ble upvota i den grad de ble var forstyrrende. Jeg er skeptisk til elementer i Islam selv.. Når det kommer til de polariserte kultur-aspektene i denne konflikten der så mange bærer sorg og fortvilelse blir det feil å skylde på Islam alene for at det er polarisering. Det virker som at mange ikke forstår hvordan denne konflikten har preget partene.. Spesielt Palestina som alltid har vært underlegne Israel og som alltid vil stå igjen som taperne og de som sitter igjen med humanitære problemer etter eskaleringer. Dette har også gitt en enda mer fiendtlig innstilling til Israel. Religion har alltid vært et problem i denne konflikten.. Fra jødisk side også. Jeg prøver å forholde meg til denne konflikten så objektivt jeg bare kan, og jeg vil aldri støtte grusomme handlinger fra noen av partene. Det finnes ingen engler i denne konflikten, og Israel har virkelig ikke kjempet for fred i den grad det påståes her i tråden. Greit å vite at Palestina opprinnelig var navnet til jødenes land. Araberne ønsket ikke å bli kalt palestinere.. og om de ønsket det, så var i så fall Palestina et navn som omfattet både jøder og arabere. Så tidligere i tråden at jødene tok Palestina. Det blir jo også litt merkelig da Palestina var området som ble tatt fra jødene av romerne og fikk dette navnet. Ja, det er lenge siden, men likevel. Det er dermed viktig å forstå at det egentlig ikke finnes Palestinere slik vi ser og forstår det i dag. Det at Palestina i dag er underlegne Israel har sin naturlige forklaring i at araberne ønsket hele Israel og ville ikke dele. De fikk Jordan og det ble foreslått at Israel/palestina området som var igjen også skulle deles. De ville ikke, så de startet en krig de var ment til å vinne. Dette skjedde ikke og siden har de aldri klart å akseptere dette. Det begynner virkelig å bli lenge siden nå, og tilsynelatende blir livet verre og verre for den alminnelige palestiner. Samtidig er ikke disse menneskene de eneste som har hatt det tøft og måtte gå videre etter tap i livet. Dersom man opphøyer offerrollen og bruker hver krone på terror i håp om å få tilbake huset bestefar bodde i, samtidig som man lærer barn om vold, hat og drap - ja, da er det ikke mye håp. De fortsetter å angripe, Israel fortsetter å forsvare. Vi burde holde dem ansvarlig for hvordan de steller i stand alt dette rotet. Hvordan de bruker våre penger. Starter kriger og intifadaer. Nok er nok. Jeg vil ikke se flere barn drept på noen side, men det begynner med at vi fordømmer denne måten å oppføre seg på. Får de ikke støtte til dette blir de kanskje tvunget til å stoppe med disse destruktive handlingene. Og BTW, pga all støtte de har fått så har de hatt det ekstremt mye bedre enn andre mennesker rundt i verden som ikke har tilgang til mat, sykehus, rent vann osv. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 8. august #52 Del Skrevet 8. august (endret) 12 hours ago, OconMissy said: Og BTW, pga all støtte de har fått så har de hatt det ekstremt mye bedre enn andre mennesker rundt i verden som ikke har tilgang til mat, sykehus, rent vann osv. Har du vært i Gaza? Ellers fremstår det som du har pålagt deg selv en "Israel didnt do anything wrong" bias i dette du skriver.. Saken har flere sider og igjen. Å over-simplifisere en slik konflikt og ignorere utrolig mange hendelser og tendenser gjennom konflikten og si at Palestinere må ta seg sammen blir litt for enkelt.. Jeg kunne liksom skrevet en vegg av tekst basert på det jeg vet om hva Israel og Palestina har gjort galt. Med dette ville jeg kun kommet fram til at løsninger rundt konflikten er et helt håpløst tema per dags dato.. Palestina og Israel har begge sin del av skylden for dette og dette burde vært allmennkunnskap. Endret 8. august av Bigote 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 8. august #53 Del Skrevet 8. august Apis skrev (På 6.8.2024 den 14.38): Bosetningene på VB, som blir støttet av det offentlige og beskyttet av IDF er det beste eksemplet på at Israel ikke ønsker en fredelig løsning som inneholder en 2 statsløsning. Her er jeg dessverre helt enig med deg. Bosettingene er en skamplett for Israel, her er jeg fullstendig på palestinerene sin side. Bigote skrev (På 6.8.2024 den 22.42): Nå får du slutte med disse tullekildene dine. Skal du linke til en kilde rundt en avtale om at Israel vil gi fra seg Vestbredden for fred får du linke til noe bedre enn en powerpoint-slide fra bluestar.us.com i en konflikt der det har vært okkupert flere områder på Vestbredden etter disse årstallene..At folk kjøper disse kildene er veldig alarmerende. Prossessen rundt å gi tilbake vestbredden ville vært så omfattene at det hadde vært langt mer dokumentasjon rundt et avtaleforslag i forhold til premisser rundt avtaler enn: "ISRAEL WANTS PEACE!" Selv på et ungdomskolenivå ville ikke en slik kilde holdt til noe som helst.. Om Israel ønsket å gi fra seg vestbredden ville dette ført med seg et internt kaos innad i Israel... En radikalisering i denne konflikten finnes på begge sider. Dette har historien vist oss. Det er en grunn til at denne konflikten blir ansett som håpløs og ekstremt vanskelig å finne en løsning på... Men de trenger ikke å fortsette å utvide bosettingene, eller å la soldater tillate bosettere å terrorisere og utøve vold og hærverk mot palestinere. Den delen er ikke så komplisert, her er Israel rett og slett in the wrong. Bigote skrev (10 minutter siden): Har du vært i Gaza? Nei, men i starten av krigen hørte jeg stadig hyling om mangel på kuvøser og respiratorer for eksempel. Hvor mange fattige på bygda i Sierra Leone, Afghanistan, India, Sudan eller Somalia tror du har tilgang på kuvøser og respiratorer? Har lest intervjuer med palestinere i Gaza, midt under «sultkatastrofen», som klaget over at hermetikk er kjedelig og de vil ha ferskt kjøtt, fisk, kylling og friske grønnsaker og frukt og bær… Hvor mange fattige sultende mennesker i verden tror du hadde grått av takknemlighet over hermetikk, ris, bønner og linser? Palestinerene i Gaza er en mena-befolkning som har levd fett (sammenlignet med andre fattige mena-land) på bistandsmidler i generasjoner. De forventer vestlig luksus og standard, uten å løfte en finger. Jeg synes ikke det er mer trist om en palestinsk baby dør på grunn av manglende kuvøse enn om en somalisk baby gjør det. Det er ikke mer trist om et palestinsk barn er underernært enn om et barn i Jemen eller Sudan er det. Men det er selvsagt heller ikke mindre trist om et palestinske barnehagebarn blir skutt enn om et israelsk eller svensk småbarn blir det (men denne utingen med å omtale tenåringer som «barn» må det bli slutt på). Det skjer mye jævelskap i verden, men somhow er alt fokus og all sympati alltid med palestinerene. Jeg FATTER det ikke. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 8. august #54 Del Skrevet 8. august 16 hours ago, Bigote said: Du er klar over at tallene over dødsfallene som kommer fra helsemyndighetene i Gaza også ble referert til i denne artikkelen? Samtidig det at 80% av de som bor i Gaza har mistet familie i massakrene.. Ja, hva med det? Det er tall som også FN refererer til. Tallene er heller ikke langt unna et estimat Israel gav for en tid siden over antall drepte. Dog noe høyere. Massakre er dine ord. Meningsmålingen viste for øvrig at 80% enten hadde mistet en slektning eller hadde en slektning som hadde blitt skadet i krig. Det er altså fra samme meningsmåling som viste at flertallet av palestinerne støttet væpnet kamp. 17 hours ago, Bigote said: Selv den Israelske talsmannen til klovnen Netanyahu understreker at ikke han er sikker på at meningsmålingen stemmer i denne artikkelen selv om han tror det. Rett og slett fordi det er vanskelig å vite om det ligger kredibilitet bak dem og at det har vært mye feilaktig informasjon som har kommet i fra Gaza gjennom krigen.. Denne artikkelen er vel en rapportering på tall som har kommet ut.. Ikke en legitimering av dem. Anbefaler deg å lese litt nøyere neste gang.. Og lykke til med det Kan du noe annet enn å bruke hersketeknikker? Som jeg sa så refererer Reuters til tallene. Flere anerkjente mediahus refererer til tall fra "Palestinian Center for Policy and Survey Research". Medier har et ansvar om å ikke videreformidle feilinformasjon - i alle fall ikke uten å stå uimotsagt. Hvis det er kjent at PSR ikke bruker å ha troverdige meningsmålinger, så har faktisk media et ansvar om å enten ikke bruke tallene eller om å formidle at tallene ikke har kredibilitet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 8. august #55 Del Skrevet 8. august 1 minutt siden, velociraptor said: Men de trenger ikke å fortsette å utvide bosettingene, eller å la soldater tillate bosettere å terrorisere og utøve vold og hærverk mot palestinere. Den delen er ikke så komplisert, her er Israel rett og slett in the wrong. Jepp. Det at Palestinere som bor i det Israelske okkuperte områdene i vestbredden ikke blir tilbudt noe demokratisk rett og blir satt som annenrangs innbyggere etter at Israelske relgiøst motiverte bosettere valset inn har aldri hjulpet på konflikten.. Rundt dette her ligger også deler av punktene på Israels brudd på folkeretten. 8 minutter siden, velociraptor said: Palestinerene i Gaza er en mena-befolkning som har levd fett (sammenlignet med andre fattige mena-land) på bistandsmidler i generasjoner. De forventer vestlig luksus og standard, uten å løfte en finger. Har du kilder på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 8. august #56 Del Skrevet 8. august Bigote skrev (11 minutter siden): Jepp. Det at Palestinere som bor i det Israelske okkuperte områdene i vestbredden ikke blir tilbudt noe demokratisk rett og blir satt som annenrangs innbyggere etter at Israelske relgiøst motiverte bosettere valset inn har aldri hjulpet på konflikten.. Rundt dette her ligger også deler av punktene på Israels brudd på folkeretten. Har du kilder på dette? Kilder på hva? Kilder på at fattige mennesker i typ Sudan og Afghanistan ikke har tilgang til respiratorer og kuvøser? Kilder på at media problematiserer at de fattige i Gaza ikke har godt nok tilgang på respiratorer og kuvøser? Kilder på at menneskene i Gaza har hatt tilgang på vann, mat og medisiner, men også smarttelefoner, internett, elektrisitet, betalt for av bistandsmidler, over generasjoner - noe mange andre fattige i verden ikke har? 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 8. august #57 Del Skrevet 8. august 2 minutter siden, Svava said: Ja, hva med det? Det er tall som også FN refererer til. Tallene er heller ikke langt unna et estimat Israel gav for en tid siden over antall drepte. Dog noe høyere. Massakre er dine ord. Meningsmålingen viste for øvrig at 80% enten hadde mistet en slektning eller hadde en slektning som hadde blitt skadet i krig. Det er altså fra samme meningsmåling som viste at flertallet av palestinerne støttet væpnet kamp. Kan du noe annet enn å bruke hersketeknikker? Som jeg sa så refererer Reuters til tallene. Flere anerkjente mediahus refererer til tall fra "Palestinian Center for Policy and Survey Research". Medier har et ansvar om å ikke videreformidle feilinformasjon - i alle fall ikke uten å stå uimotsagt. Hvis det er kjent at PSR ikke bruker å ha troverdige meningsmålinger, så har faktisk media et ansvar om å enten ikke bruke tallene eller om å formidle at tallene ikke har kredibilitet. Tro du misforstod veldig at jeg dro opp det som ble skrevet om at 80% hadde mistet slektninger... Av og til henger ting sammen. At mange har mistet slektninger i konflikten vil ikke hjelpe på tallene i forhold til holdninger.. Israel har vært en pioner for blodhevn i denne konflikten selv. Media videreformidler ikke feilinformasjon.. De refererer til hvor kildene kommer fra, at de ikke er skuddsikre + at tallene kan ha påvirkninger av situasjonens tilstand.. Media referer også til Palestinske helse-myndigheter uten at de legitimerer dem som skuddsikre kilder... Dette tror jeg selv de fleste pro Israel-brukerne er enig i. Ellers er det ikke noe nytt fenomen at Israel blir ansett som djevelen selv av mange Palestinere i Gaza om man faktisk har fulgt konflikten etter blokkaden.. Man kan fint diskutere om blokkaden var et nødvendig vonde som er innenfor, men å se bort i fra at Israels håndtering av Gaza før man drøfter og påstår at det er Palestinas feil at det ikke er fred er veldig enkelt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 8. august #58 Del Skrevet 8. august (endret) 22 minutter siden, velociraptor said: Kilder på hva? Kilder på at fattige mennesker i typ Sudan og Afghanistan ikke har tilgang til respiratorer og kuvøser? Kilder på at media problematiserer at de fattige i Gaza ikke har godt nok tilgang på respiratorer og kuvøser? Kilder på at menneskene i Gaza har hatt tilgang på vann, mat og medisiner, men også smarttelefoner, internett, elektrisitet, betalt for av bistandsmidler, over generasjoner - noe mange andre fattige i verden ikke har? Påstanden om at Palestinere kun ønsker å leve på vestlig bistand, og ikke ønsker å løfte en finger. Jeg velger heller å stole på FN, flykninghjlpen, Amnesty og Rødekors. Måten du fremstiller Palestinerne på er giftig propaganda. Det er ikke slikt at de humanitære forholdene er Gaza er noe bedre bare fordi DU velger å lene deg på mennesker som lider i andre land. Dette er veldig overforenklet og rart å utnytte disse menneskenes situasjon for å bygge under din egen mening om en helt annen konflikt fra sofaen din i Norge.. Kom igjen da... Retorikken om at en persons tragedie er bedre fordi en annens er verre er ikke helt innafor etter min mening.. Dette kan brukes til å rettferdiggjøre veldig mange grusomheter på et generelt basis.. Endret 8. august av Bigote 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 8. august #59 Del Skrevet 8. august Bigote skrev (52 minutter siden): Påstanden om at Palestinere kun ønsker å leve på vestlig bistand, og ikke ønsker å løfte en finger. Jeg velger heller å stole på FN, flykninghjlpen, Amnesty og Rødekors. Måten du fremstiller Palestinerne på er giftig propaganda. Det er ikke slikt at de humanitære forholdene er Gaza er noe bedre bare fordi DU velger å lene deg på mennesker som lider i andre land. Dette er veldig overforenklet og rart å utnytte disse menneskenes situasjon for å bygge under din egen mening om en helt annen konflikt fra sofaen din i Norge.. Kom igjen da... Retorikken om at en persons tragedie er bedre fordi en annens er verre er ikke helt innafor etter min mening.. Dette kan brukes til å rettferdiggjøre veldig mange grusomheter på et generelt basis.. ja jeg ser at folk stadig avviser alle sånne argumenter med påstander om whataboutism. Men jeg lurer helt oppriktig på hvorfor mange mener at palestinerene fortjener så mye bedre enn alle andre fattige i verden (og hvorfor det er verre at jøder dreper muslimer enn at muslimer dreper muslimer). Det bare fremstår så veldig hyklerisk. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ghostwalker Skrevet 8. august #60 Del Skrevet 8. august velociraptor skrev (1 minutt siden): ja jeg ser at folk stadig avviser alle sånne argumenter med påstander om whataboutism. Men jeg lurer helt oppriktig på hvorfor mange mener at palestinerene fortjener så mye bedre enn alle andre fattige i verden (og hvorfor det er verre at jøder dreper muslimer enn at muslimer dreper muslimer). Det bare fremstår så veldig hyklerisk. Har du kilder på dette eller er dette bare egne veldig sterke meninger? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå