Gå til innhold

Har ikke hatt bensinbil siden 2012 og nå måtte jeg plutselig fylle en tank...prissjokk!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en Leaf og siden en Ioniq siden 2012 og ikke vært bort i bensinbil siden da. I dag var jeg på befaring med en kollega og vi brukte privatbilen hans fordi arbeidsgiverens elbiler var booket. Han ba meg fylle opp mens han løp på do.

30 liter med 98 bensin var nesten 800 kr!!!

Det bruker jeg jo på strøm på et halvt år. Bilen hans bruker nesten en liter på mila også, så det er jo nesten 3 kr per kilometer...jeg måtte sitte helt stille i bilen etterpå for ikke å brøle ut hvor sjokkerende jeg synes det var. 

Istdf. holder jeg maska på jobb og deler sjokket med en vennlig gjeng her inne. Svarte!!!

Anonymkode: fa376...494

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rart du fikk prissjokk, for bensinprisen er det jo nesten umulig å følge med på. Ikke har det vært omtalt i media, og ikke er det mulig å se når man kjører forbi en bensinstasjon.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Altså, lever du under en stein ellers? Og hvem i alle dager får du strøm fra? 

800 er jo ikke mer enn hva man bruker om man er ute og tar noen drinker med venninner en fredag. Hva en taxi til flyplassen koster. Hva fiber koster oss i måneden. Til og med lavere enn kattens "forbruk" en normal måned. 

Anonymkode: 5bfed...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager slags underbetalt drittjobb er det du får sjokk av en kostnad på 800,-?

Anonymkode: 2c283...a27

AnonymBruker
Skrevet

Den største kostnaden er avskrivning.

Anonymkode: 007b9...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, alle er vrange? :S Haha, undervurderte denne gjengen.

Hvorfor skulle jeg ha fulgt med på bensinprisen til vanlig?

Tja, kanskje 800 kr er ikke mye penger, men for å kjøre 30 mil? Masse!

Og jeg skriver i innlegget at han måtte ha 98 bensin, altså ingen lureri her.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg husker når det kostet 10 kr literen i helgen, og hva det koster nå aner jeg ikke, så du er ikke alene. Jeg har ikke lappen (bla synshemmet🤓) og tar bussen over alt, så jeg tenker ikke på det. Demrer at jeg husker en samtale om 13-15kr literen var fryktelig dyrt, men når den samtalen var vet jeg ikke. 
Ikke tar jeg taxi til flyplassen, eller noen drinker med venninner på en fredagskveld til 800kr, så jeg bor nok under en stein, og lever godt med det 😆🥰 Både venninner og familie er glad i å være i naturen, med både matpakke og bål. 

Vi er ulike og det er heldigvis helt i orden 😊 Jeg forstår godt du reagerer, TS 🤑🫠🫣

Anonymkode: 4a1bd...a0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men dette er jo ikke representativt, det er veldig få som MÅ ha 98.  Hva er det slags gammel drittbil han har som ikke tåler 95 og som bruker en liter på mila?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Enig. Jeg bruker ca 40 kroner på 30 mil… 

800,- er det jeg lader for ila 3 mnd, å jeg kjører mye…. 

Anonymkode: 9a762...7b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den største kostnaden er avskrivning.

Anonymkode: 007b9...cf7

Ikke på biler over 6-7 år, da er det reparasjoner og drivstoff.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: 4a1bd...a0c

Setter stor pris på din kommentar, jeg har heller aldri tatt taxi til 800 kr. Jeg er ikke en pengesløser generelt. Men folk er forskjellige, som du sier, og reaksjonene her inne er nettopp grunnen til at jeg måtte ta meg sammen så mye med kollegaen min. Kan jo ikke ose er du helt idiot? av alle porene mine... :D

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette er jo ikke representativt, det er veldig få som MÅ ha 98.  Hva er det slags gammel drittbil han har som ikke tåler 95 og som bruker en liter på mila?

Forskjellen mellom 95 og 98 var 2 kr. Hipp som happ.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Setter stor pris på din kommentar, jeg har heller aldri tatt taxi til 800 kr. Jeg er ikke en pengesløser generelt. Men folk er forskjellige, som du sier, og reaksjonene her inne er nettopp grunnen til at jeg måtte ta meg sammen så mye med kollegaen min. Kan jo ikke ose er du helt idiot? av alle porene mine... :D

Forskjellen mellom 95 og 98 var 2 kr. Hipp som happ.

Men dere har jo fylt til nesten 27 kroner literen, det er da fullstendig unødvendig hvis man evner å planlegge litt. 

AnonymBruker
Skrevet

26-27kr/literen for 98 oktan er nokså standardpris det, jeg fylte 95 i går, kostet 20,90 kr/literen, og den fulle tanken kostet meg rett under 800, men så har jeg og større tank… 

Hvaslags bil kjører kollegaen din som krever 98 oktan??

Anonymkode: 2a6e2...6e7

Skrevet

Hvis kollegaen din har en bil som MÅ ha 98 oktan og også bruker en liter på mila, så har han en bil som er dyr i drift. Man får mange bensinbiler som er rimeligere å kjøre.

Når det er sagt, bensinprisene varierer, og det er ikke lenge siden bensinprisene var ganske lave, dvs. 95 oktan har vært nede i 18-20 kr per liter i vår.

En annen ting, du må jo ha fått med deg prisstigningen ellers i samfunnet? Pris på alt fra toalettpapir og lyspærer til appelsiner og kaffe er jo doblet siden 2012, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så sjokkert ...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvaslags bil kjører kollegaen din som krever 98 oktan??

Det er en eller annen asiatisk SUV fra årtusenskiftet. Jeg er ikke veldig bilkyndig, men han mente bare at 98 "er bedre".

Seff skrev (15 minutter siden):

En annen ting, du må jo ha fått med deg prisstigningen ellers i samfunnet? Pris på alt fra toalettpapir og lyspærer til appelsiner og kaffe er jo doblet siden 2012, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så sjokkert ...

Klart det, men man kjøper bare ikke toalettpapir hver dag? Plutselig legger du merke til en prisoppgang og får gulpe litt.

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at konsensus er at dette ikke er dyrt. Da er det rom for å sette opp avgiftene.

Anonymkode: e2ab7...eb4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så fint at konsensus er at dette ikke er dyrt. Da er det rom for å sette opp avgiftene.

Anonymkode: e2ab7...eb4

Absolutt! Det er jo kun bensin/dieselbiler som må betale veiavgift via drivstoffprisen, så dette burde og vært innført på elbiler, spesielt mtp tyngde og veislitasje og dekkstøvet de generer!!

Skrevet

Tiltreder forlaget om å innføre veibruksavgift også for elbiler! Det er på høy tid at også elbilene betaler for dette og ikke bare de som kjører benisn/disel.

Skrevet

Forslag om veibruksavgift er alt lansert:

https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-mye-dyrere-a-kjore-elbil/80145310

Sitat

Fra 2029 kan det bli innført en veibruksavgift som vil skaffe staten store inntekter, skriver Bergens Tidende.

I løpet av få år vil den dra inn 11 milliarder kroner fra norske bileiere, ifølge en utredning gjennomført på oppdrag fra Finansdepartementet.

Vei- og skatteutrederne mener det bør koste 29 øre å kjøre en kilometer med elbil, altså 2,90 kroner per mil – ekslusiv moms. Bileiere som kjører 12.000 kilometer i året må dermed ut med 4350 kroner med moms. Kjører man 20.000 kilometer i året, blir summen på 7250 kroner.

I tillegg foreslås det at det nasjonale taket for hva det skal koste å kjøre elbil i bomringen fjernes.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...