Gå til innhold

Både samboer og jeg er i ferd med å bli utbrente av å søke jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså dette er det dummeste jeg har lest. Selvfølgelig kjipt å ikke få jobb innen det man er utdannet til, og forståelig at man blir lei, men utbrent blir dere ikke. Så er det en gang sånn at får man ikke de jobbene man helst vil ha så må man søke på andre ting i mellomtiden. Det mangler folk som vikarer i bhg, i helse, lærervikarer, serveringsbransjen, bare å ta opp tlf og ta seg en ringerunde. Så søker dere samtidig som dere jobber med noe annet. 

Anonymkode: 4a163...39f

Hvis dette er det dummeste du har lest (jeg finner det ikke dumt), så har du ikke lest mye. DET er dumt, det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lol, selvfølgelig kan man bli utbrent av å søke jobber? Tror dere ikke det er mulig å bli utbrent av konstant tankekjør eller? Dere som kommer med dette bullshitet har antageligvis bare vært arbeidsledige en kort periode eller ikke vært på utkikk etter jobber der du konstant må være i utvikling. Sånn er det med disse data-jobbene, man kan ikke bare sitte på ræva og søke, du må lære deg tusen andre ting i tillegg. Så det er fullt mulig å bli utbrent av et sånt opplegg. Jeg har selv lett etter programmeringsjobber i ett år, og det er nærmest umulig som nyutdannet i disse tider. Selvfølgelig søker man på alt, butikk, lager, kundeservice, whatever, men mange vil ikke ansette folk med utdannelse, og spesielt ikke innen IT fordi de er overbevist om at det er mange muligheter i IT-bransjen og at man derfor kommer til å stikke videre etter kort tid. Det er vanskelig i disse tider, og jeg er dritt lei av å måtte forklare dette til folk som var arbeidsledige for førti år siden. 

Anonymkode: 3db70...51f

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utdanning har dere tatt da? Tre mnd på Kristiania eller en master i informatikk fra ntnu? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Søker dere over hele landet? Dere må nok kanskje utvide horisonten?

 

Anonymkode: b659c...e7d

Dette. TS har laget sikkert tjue tråder om situasjonen sin, men virker ikke spesielt interessert i å søke jobber over hele landet.

Anonymkode: a2c64...999

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere tilbake til helsevesenet / skolen. De skriker etter arbeidskraft. IT markedet er beinhardt for tiden. Har du ikke masse erfaring, stort nettverk eller har en mastergrad fra NTNU / UiO er dere langt nede på listen til arbeidsgivere. AI alene skremmer de fleste fra og satse på dyre ansatte med mindre man er superflink. Har selv studert IT og 90% av klassen begynte på studiet med ideen om at det var gode jobber med lette penger uten et snev av interesse for it.

Anonymkode: adf25...8a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har allerede jobbet på henholdsvis skole og sykehus. Vi har som skrevet tatt to utdanninger hver og søker på mange forskjellige jobber. Vi søker på alt frå markedsføring til backend. Vi bruker rundt tretti timer i uka på jobbsøking og sertifiseringer hver. Så har vi deltidsjobber oppå der igjen 

Anonymkode: 1afc0...baf

Sånn er det. Livet er hardt og urettferdig. Suck it up.

Anonymkode: fc253...48d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde de fleste ble utbrente av å jobbe jeg. 

Men da lærte jeg noe nytt. 

Anonymkode: bafa0...193

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært arbeidssøker i 1,5 år, så jeg forstår deg godt. Får som regel ikke svar fra jobbene jeg søker på en gang, som er sykt frustrerende. 
Kan legge til at jeg fikk meg en heltidsstilling i en helt annen bransje enn den jeg har utdannelse/erfaring i (kun etter et par uker som arbeidsledig fordi jeg var desperat og søkte på ALT).. Ikke noe for meg, men går helt fint midlertidig mens jeg leter etter en mer relevant jobb. Digg å ha kontroll på økonomien og få erfaring fra helt annen bransje. Kan anbefales. 

Anonymkode: 63ce7...b74

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Altså dette er det dummeste jeg har lest. Selvfølgelig kjipt å ikke få jobb innen det man er utdannet til, og forståelig at man blir lei, men utbrent blir dere ikke. Så er det en gang sånn at får man ikke de jobbene man helst vil ha så må man søke på andre ting i mellomtiden. Det mangler folk som vikarer i bhg, i helse, lærervikarer, serveringsbransjen, bare å ta opp tlf og ta seg en ringerunde. Så søker dere samtidig som dere jobber med noe annet. 

Anonymkode: 4a163...39f

For ikke å snakke om at sykemeldinger ikke akkurat kommer til å gjøre dem mer attraktive på jobbmarkedet ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke jobbsøker, men forfatter i startgropa. Har endelig etter hundrevis av avslag og refusjoner fått kontrakt med forlag. Holdt på å gi opp flere ganger. Det er det at man er uaktuell/uinteressant/uønsket av ALLE, som er demotiverende, ikke den fysiske søknadsprosessen, så jeg forstår dere kjempegodt. Og ja, det føles bortkastet å jobbe på Rema når man har tatt en utdanning innenfor noe som er høyaktuelt i dag (ALT digitaliseres i det offentlige, det utvikles masse nye apper osv.) 

Råd: fortell dere selv at det ikke er DERE, men situasjonen rundt akkurat nå, som gjør at dere enda ikke har fått napp. Det er da jeg sluttet å skylde på meg selv (ikke nok talent, skriver for dårlig, ikke flink nok til å markedsføre meg selv, uaktuelle temaer osv), og begynte å følge med på markedet og samfunnsmessige forhold, at jeg fikk ny motivasjon til å fortsette.

Å selge bolig NÅ, er derimot idiotisk. Markedet er i gropa, kronen er svak og folk flest har liten kjøpekraft. Så ikke ta til deg råd om å selge bolig, dere kommer bare til å tape på det. Men dere må bite i det sure eplet og kanskje ha noen irrelevante, men faste fulltidsjobber mens dere fortsetter søkeprosessen. Bli mer offensive i søkingen, oppsøk selskaper og tilby kompetanse.

Anonymkode: bd67d...462

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere som ikke får jobb innen IT? Senest i dag var det en artikkel i lokalavisa om et større IT-firma som startet august med sju nyansatte der majoriteten er nyutdannede. Dette er på sørvestlandet.

Anonymkode: 349b7...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor bor dere som ikke får jobb innen IT? Senest i dag var det en artikkel i lokalavisa om et større IT-firma som startet august med sju nyansatte der majoriteten er nyutdannede. Dette er på sørvestlandet.

Anonymkode: 349b7...7b8

Nå vet ikke jeg hvilken IT utdanning ts har tatt. Men alle IT utdanninger er ikke like. En nyutdannet med master i infomatikk fag fra UiO / NTNU har en helt annen kompetanse en en med 3 årig bachelor i frontend utvikling fra Noroff eller kristiania eks. Regner med TS ikke har en master fra toppuniversitet for de kaster firmaene fortsatt jobber og penger etter.

Mitt intrykk er at der man før fikk kastet IT jobber uavhengig av utdanning er det nå så mye konkurranse i markedet + at AI har forenklet veldig mye av oppgavene man før måtte ha egne ansatte til og gjennomføre at mange av disse "enklere" it utdanningene ikke er i nærheten av så etterspurte som de var for 4-5 år siden.

Anonymkode: adf25...8a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på med jobbsøking en stund jeg også. Var nødt til å søke andre steder i landet enn der vi bodde. Da fikk jeg plutselig to jobbtilbud. 

Anonymkode: b3a39...095

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utbrent, faktisk. Altså, jeg er jobbsøker selv og vet godt hvor mye tid dette kan ta. Imens tar jeg til takke med å jobbe i en jobb jeg er overkvalifisert for. Det er bare sånn jobbmarkedet er for tiden, i de fleste bransjer. Hvor vil du med denne tråden, egentlig?😅

Anonymkode: 8993c...261

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får vel jobb på kassa i bensinstasjon eller kiwi? Hvis ikke så søk på foodora/wolt.

Anonymkode: 0f58f...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Anonymkode: d0c99...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden dere bruker 30 timer i uka på å søke jobber, så må det være veldig mye jobber tilgjengelig. Skriver dere bra nok søknader? Søker dere på de samme jobbene?

Anonymkode: ca9a8...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er psykisk påkjenning å få så mange avslag. Men gå til en bedrift dere har fått avslag og be om tips til hva dere kan gjøre og hva grunnlaget for avslaget er iht om det er noe dere gjør feil 

Anonymkode: bc1f1...075

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2024 at 4:01 PM, mommyaka said:

Kansje søke litt andre jobber imens... Rema.. plantasjen... Biltema... Rusta..jula...

Er dere villig å pendle... flytte?

Tror du virkelig godt voksne folk uten butikkerfaring får jobb der? Butikkjobber er enormt ettertraktet, med hundrevis av søkere på hver eneste stilling.

Anonymkode: 98dd5...221

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du virkelig godt voksne folk uten butikkerfaring får jobb der? Butikkjobber er enormt ettertraktet, med hundrevis av søkere på hver eneste stilling.

Anonymkode: 98dd5...221

Ja...jeg har jobbet i Rema og hadde ikke noe erfaring. Men ja..sist jeg søkte var det 200 på en stiling på Kiwi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...