AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Jeg bor i Finnmark, og har bodd her siden 2008. Den gangen var det veldig vanskelig å få jobb som var relevant for min ferske utdanning, rundt Oslo og på Østlandet generelt. Derfor flyttet jeg hit, giftet meg, fikk barn som jeg har 50/50-ordning med far på. Alt er så tungvint. Nå snakker jeg ikke om drittværet, kulda og mørketiden. Men mat er dyrt. Man må kjøre bil overalt, fordi kollektivtilbudet er ræva. Barna driver med idrett, og vi må reise land og strand på stevner og samlinger, ta fri fra jobb fredag eller mandag, kjøre langt og bekoste overnatting. Jeg har fast jobb, men holder på å utvikle meg innen min første utdanning (kunst). ALT av workshops, seminarer og lignende er i Oslo, Bergen eller Trondheim. Noe som vil si at jeg må droppe 90 prosent av disse utviklingstiltak (svindyre flybilletter, hotell og så videre). Ferie? Da må man jo først fly til Oslo, eventuelt kjøre, før man kommer seg noen vei videre. Ekstra dyrt. Strømregningene på vinteren er skyhøye fordi det er kalt og vi bruker mye strøm til oppvarming av hus. Ingen muligheter for karriereutvikling innenfor kommunen, og det er langt til nabokommune, altså ikke aktuelt å pendle når man har barn. Men pendle gjør min mann, fordi han jobber som rørlegger på anlegg, og det er svært lite arbeidsoppgaver til ham i kommunen. Eksen er ufør. Han har sin familie her, men ellers er han jo ganske fleksibel, siden han ikke er avhengig av arbeid. Bør jeg snakke med ham om at vi kanskje kan flytte nærmere sivilisasjonen? Ellers må jeg vente enda i flere år før jeg får utviklet meg, blant annet. Anonymkode: 6485c...b00 4 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Føler med deg, men du må nesten snakke med barnas far om dette, husk at de barna er glade i faren sin også. Barn-far forholdet veier tungt her. Anonymkode: 96c99...68f 11
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føler med deg, men du må nesten snakke med barnas far om dette, husk at de barna er glade i faren sin også. Barn-far forholdet veier tungt her. Anonymkode: 96c99...68f Altså, jeg kommer jo ikke til å flytte hvis ikke far også flytter sørover. Jeg ofrer meg selv, min karriere og trivselen min for barna, selvfølgelig. Men om 6 år er yngste 16, og da kan han gå på videregående et annet sted enn her. Da er det greit å flytte. Problemet er at om 6 år så er jeg 48, og føler at det blir sent å starte på nytt karrieremessig. Anonymkode: 6485c...b00 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eksen er ufør. Han har sin familie her, men ellers er han jo ganske fleksibel, siden han ikke er avhengig av arbeid. Bør jeg snakke med ham om at vi kanskje kan flytte nærmere sivilisasjonen? Ellers må jeg vente enda i flere år før jeg får utviklet meg, blant annet. Anonymkode: 6485c...b00 Selvsagt kan du spørre han om det. Flytta fra finnmark til østlandet for tre år siden, og angrer kun på at vi ikke gjorde det tidligere. Anonymkode: 1247b...8ce 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Altså, jeg kommer jo ikke til å flytte hvis ikke far også flytter sørover. Jeg ofrer meg selv, min karriere og trivselen min for barna, selvfølgelig. Men om 6 år er yngste 16, og da kan han gå på videregående et annet sted enn her. Da er det greit å flytte. Problemet er at om 6 år så er jeg 48, og føler at det blir sent å starte på nytt karrieremessig. Anonymkode: 6485c...b00 Jeg skjønner, lykke til med det, jeg håper dere får det til, ja jeg synes du skal spørre ham. Det verste som skjer er at han sier nei, men da vet du jo. Anonymkode: 96c99...68f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 Sånn kan det gå når man skal realisere seg selv og det må gå ut over alle andre, og alle andre må ta hensyn til den som har det så bråttom med å realisere seg selv.. Anonymkode: f9485...6ce 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 Hva med barnas venner? Når man kommer opp i barne- og ungdomsskolen er vennskap det viktigste unger har. Anonymkode: 66d2c...c3b 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Du skulle aldri bosatt deg der i utgangspunktet. Nå sitter du fast!, Klart at en ufør eks ikke ønsker å flytte til Østlandet, han får garantert ikke bolig og hvorfor skulle han ønske å flytte vekk fra hjemplassen sin. Tror det er lite sannsynlig. Lykke til Anonymkode: c5356...773 6 1
Egenskap Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bor i Finnmark, og har bodd her siden 2008. Den gangen var det veldig vanskelig å få jobb som var relevant for min ferske utdanning, rundt Oslo og på Østlandet generelt. Derfor flyttet jeg hit, giftet meg, fikk barn som jeg har 50/50-ordning med far på. Alt er så tungvint. Nå snakker jeg ikke om drittværet, kulda og mørketiden. Men mat er dyrt. Man må kjøre bil overalt, fordi kollektivtilbudet er ræva. Barna driver med idrett, og vi må reise land og strand på stevner og samlinger, ta fri fra jobb fredag eller mandag, kjøre langt og bekoste overnatting. Jeg har fast jobb, men holder på å utvikle meg innen min første utdanning (kunst). ALT av workshops, seminarer og lignende er i Oslo, Bergen eller Trondheim. Noe som vil si at jeg må droppe 90 prosent av disse utviklingstiltak (svindyre flybilletter, hotell og så videre). Ferie? Da må man jo først fly til Oslo, eventuelt kjøre, før man kommer seg noen vei videre. Ekstra dyrt. Strømregningene på vinteren er skyhøye fordi det er kalt og vi bruker mye strøm til oppvarming av hus. Ingen muligheter for karriereutvikling innenfor kommunen, og det er langt til nabokommune, altså ikke aktuelt å pendle når man har barn. Men pendle gjør min mann, fordi han jobber som rørlegger på anlegg, og det er svært lite arbeidsoppgaver til ham i kommunen. Eksen er ufør. Han har sin familie her, men ellers er han jo ganske fleksibel, siden han ikke er avhengig av arbeid. Bør jeg snakke med ham om at vi kanskje kan flytte nærmere sivilisasjonen? Ellers må jeg vente enda i flere år før jeg får utviklet meg, blant annet. Anonymkode: 6485c...b00 Flytt 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Flytt. Barna får seg raskt nye venner når de er i tenårene. Utdanningsmulighetene deres er uansett svært begrenset i Finnmark. Jeg flyttet fra Finnmark i 2001 da jeg var 18 og har aldri satt min fot der siden. Følte aldri at jeg hørte hjemme der, til tross for at jeg vokste opp der. Jeg ble aldri flink i idretten(e) jeg drev med. Det var for små forhold, ikke gode nok trenere og fasiliteter, samt at å reise på konkurranser var som du sier: Svinedyrt. Ja, og så har du jo mørketiden... Og myggen. Anonymkode: c1771...b37 4
Hareena Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 Det står respekt av folk som flytter til Finnmark for relevant arbeid etter endt utdanning! Etterpå er det jo lov å flytte sørover igjen om man får seg arbeid sørpå. Det viktigste er jo jobb for å forsørge seg selv og barna.
Perelandra Skrevet 6. august 2024 #12 Skrevet 6. august 2024 Tråden er ryddet for spam, avsporinger og svar til dette. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #13 Skrevet 6. august 2024 Jeg føler med deg. Jeg bor i en middels by midt i landet, og når jeg besøker familie på mitt gamle hjemsted får jeg alltid en påminnelse om hvorfor jeg ALDRI skal flytte tilbake. Jeg er selv ufør, og er så glad jeg ble det mens jeg bodde her jeg er nå. Pga helsa ville det vært vanskelig å flyttet til et nytt sted nå, selv om jeg ikke har jobb å forholde meg til. Anonymkode: 22165...02b
ops2 Skrevet 6. august 2024 #14 Skrevet 6. august 2024 (endret) Problemet med å flytte sør er at boligprisene er skyhøye i forhold til Finnmark. Så billigere mat oppveier ikke det. Strøm er dyrere, ihvertfall sør for Dovre, så mindre oppvarming betyr ikke at du betaler mindre. Jeg støtter deg i og med at alt er tungvint med jobb, og skal barna dine gå på skole videre etter ungdomsskolen, må de flytte uansett. Så det å beholde venner er ikke et så tungt argument. Alt er langt unna, og du må kjøre over alt siden det ikke er kollektivtrafikk, som du sier. Du har 100% rett der. Du vil ikke spare så mye penger på å flytte, men du får en lettere hverdag. Hvis eksen din ikke har råd til å flytte, og alle de han har kontakt med bor i Finnmark, så tror jeg det blir vanskelig å flytte for han. Han må bruke alle pengene på boliglån eller leie svindyrt. Vil han flytte så kan dere (nåværende mann, du og dine barn) også flytte. Hvis ikke, så får du bo i Finnmark til barna blir større, som du sier. Jeg er veldig glad for at jeg flyttet fra Finnmark etter Videregående, og skal aldri tilbake. Endret 6. august 2024 av ops2 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #15 Skrevet 6. august 2024 Flytt, du kommer ikke til å angre…. Jeg flyttet og grøsser bare ved tanken på hvordan det var😬 Du trenger vel ikke å flytte midt i Oslo? Det er jo fine steder like ved Oslo, med greie boligpriser og kollektivtransport som går hver dag og ikke en gang hvert skuddår…. Anonymkode: 73da6...70d 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #16 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 12.32): Flytt, du kommer ikke til å angre…. Jeg flyttet og grøsser bare ved tanken på hvordan det var😬 Du trenger vel ikke å flytte midt i Oslo? Det er jo fine steder like ved Oslo, med greie boligpriser og kollektivtransport som går hver dag og ikke en gang hvert skuddår…. Anonymkode: 73da6...70d har aldri forstått at noen skal bo like ved Oslo. Hvorfor alltid er Oslo en referanse. Anonymkode: a1386...25d 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #17 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): har aldri forstått at noen skal bo like ved Oslo. Hvorfor alltid er Oslo en referanse. Anonymkode: a1386...25d Ofte er det arbeidsliv-muligheter, studiemuligheter, alle andre tilbud som er samlet i Oslo som lokker folk dit. Det er jo ikke til å nekte for at Oslo gir deg større sjanse for jobb enn Finnmark... TS skriver at hun er kunstnerisk anlagt, og da er det mye Oslo har å tilby. Mannen hennes er rørlegger og hadde garantert fått seg ny jobb innen måneden var omme om de flyttet til Oslo. Anonymkode: e21be...6cc 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #18 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 12.26): Og hvis du skulle flyttet til Gjøvik. Noen advarsler 1: Er nord polen kaldt der på vinteren. Du kan ikke overleve der vil jeg påstå uten en varmovn. Og vinduet syr seg nesten fast ved kulden. 2: Det er ikke flyplass der. Så du må sikkert finne noe kollektiv reise til Oppland eller Trondheim eller noe hvis du skal komme deg hjem. Anonymkode: 28e51...225 Er vrl nærmere til Gardermoen? Men ja Gjøvik er svinkaldt Anonymkode: 96c99...68f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #19 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 6.46): har aldri forstått at noen skal bo like ved Oslo. Hvorfor alltid er Oslo en referanse. Anonymkode: a1386...25d Det forstår ikke jeg heller. Lite å hente der. Anonymkode: ca019...4ef
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #20 Skrevet 10. august 2024 Barna og deres trivsel kommer først. Anonymkode: 98efb...54c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå