Gå til innhold

Har noen av dere satt på plass et familiemedlem som snakka om upassende ting i  et familie selskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere satt på plass et familiemedlem som snakka om upassende ting i et familie selskap?

Hva skjedde etterpå?

Ble det bedre?

Anonymkode: 67b19...054

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har noen av dere satt på plass et familiemedlem som snakka om upassende ting i et familie selskap?

Hva skjedde etterpå?

Ble det bedre?

Definer upassende og ovenfor hvem. 
Jeg aksepterer stort sett at vi alle er forskjellige og har stor takhøyde. 
Sunt for barn også og lære at alle er forskjellige, men det finnes selvsagt unntak og jeg ville nok reagert om ble for grovt. Skal mye til før er nødvendig å sette noen på plass, med mindre angriper noen personlig. 
Jeg ville nok feks sagt at det kan vi ta når barna ikke er her, eller ledd og sagt at det der er to much information. 

Anonymkode: ca2bd...d4f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksen, og som voksen er det sjelden passende å sette andre voksne på plass i plenum.

Anonymkode: 5745d...604

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Må regelmessig justere mamma. Mest pga stikk til meg. Og det blir aldri bedre. Hun kan simpelthen ikke beherske seg. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Definer upassende og ovenfor hvem. 
Jeg aksepterer stort sett at vi alle er forskjellige og har stor takhøyde. 
Sunt for barn også og lære at alle er forskjellige, men det finnes selvsagt unntak og jeg ville nok reagert om ble for grovt. Skal mye til før er nødvendig å sette noen på plass, med mindre angriper noen personlig. 
Jeg ville nok feks sagt at det kan vi ta når barna ikke er her, eller ledd og sagt at det der er to much information. 

Anonymkode: ca2bd...d4f

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er voksen, og som voksen er det sjelden passende å sette andre voksne på plass i plenum.

Anonymkode: 5745d...604

Absolutt enig.

Faktisk kan det med å ha det godt med seg selv med stillhet være en veldig god ting i mange situasjoner. Ofte like greit med å ta ting med et smil. Kommer an på hva det er selvsagt.

Vi har ofte familiebesøk der det blir påpekt unødvendige nedsettende ting, f.eks om at det er på tide at jeg vasker vindu. Da bare nikker jeg og sier; ja, det er sant.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Stor pike skrev (3 timer siden):

Må regelmessig justere mamma. Mest pga stikk til meg. Og det blir aldri bedre. Hun kan simpelthen ikke beherske seg. 

Dt kan jeg forstå, og stikkene kjennes ekstra godt når man blir kritisert av sine nærmeste. Men faktisk kan de føle like mye at "de blir satt på plass" eller at det er upassende for de å si det, dersom de blir møtt med uten at vi reagerer noe på det, kanskje bare med : Ja vel :D

Endret av exictence
Gjest Angry Man
Skrevet (endret)

Ja. Flere ganger. Stort sett så holder det med å se surt på vedkommende med en streng mine så tar de tegninga. 

I militæret var det en major som foreleste og som kom med gjentatte grove spøker og upassende ordbruk på bekostning av jenter i militæret. Da reiste jeg meg opp og sa at ordbruken var upassende. Det var muligens litt flaut for han. Men han ba om unnskyldning der og da og gjorde det ikke igjen. 

Onkelen min begynte å preke om at kvinnelige ledere var noe herk og at det var bedre i gamle dager, og at utlendinger var noe dritt. Da måtte jeg si at jeg synes det han sa var tøv som ikke hørte hjemme i dagens samfunn. 

I sosiale settinger skjer det ofte. En eller annen vitsemaker som plukker seg ut et offer og skal gjøre narr av vedkommende -igjen og igjen.

Da setter du bare blikket i personen til han tar tegninga. Hvis han sier noe til deg deg sier du bare "Det er nok nå" eller tilsvarende. 

Har alltid fungert fint for meg. Men er kanskje litt avhengig av hvem det kommer fra.

Har aldri forstått hvorfor man på død og liv skal holde kjeft der og da og heller ta det med personen på kammeret. Hvis man gjør noe galt så er psykologisk best med en umiddelbar respons. Det er også flott at folk ser at andre reagerer på upassende oppførsel og gjør noe med det. 

edit: mitt intrykk er at mange setter pris på at noen sier noe. Det kan alltids bli litt sure miner men hvis dette ikke går over er ikke disse menneskene noen du ønske å ha kontakt med uansett så fuck dem. 

Endret av Angry Man
AnonymBruker
Skrevet

Ja. En venninne satt og snakket skikkelig stygt om mannens onkel. Dette var forøvrig et jentelag, og flere av de andre der kjente verken hun eller han som ble snakket om. Jeg visste at historien hadde flere sider, men valgte å ikke si noe på det. Istedenfor ba jeg henne, av respekt fra meg og mannen min og de andre gjestene, bytte tema. Jeg sa ifra høflig, noe i den duren at dette er huset til både meg og mannen, og han hadde ikke satt pris på det som ble sagt her, så nå kan vi godt bytte tema.  Hun ble stille med en gang, og skjønte nok at hun gikk over streken. Dagen etter tryglet hun meg om å ikke si noe til mannen min, om alt hun hadde sagt. 

Anonymkode: b4a3e...8ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig lar jeg slikt ligge.. Å konfrontere familiemedlemmer ødelegger hele dynamikken i familien og det koster meg ingenting å bare la det ligge. 

Anonymkode: 384e2...d8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster jeg ikke tørr si noe til, fordi det ikke hjelper og fordi når jeg har gjort det før så ble det en langvarig konflikt. 
Hun har liksom ingen hemninger for hva hun snakker om når det er barn til stede, hun snakker dritt om lærere (lærere som barna mine har på sin barneskole), andre foreldre, bruker ord som neger og banneord for å provosere, setter gjerne på grove russesanger. Det blir heller så jeg unngår å være med henne når hun har slike perioder.

Anonymkode: 967c8...0fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjedde etterpå?

Ble det bedre?

Spørs jo på hva du anser og mener med upassende ting og hvem det er. 

Stort sett lar jeg folk - uavhengig av familie relasjon eller andre mene og si hva de vil og ønsker. 

Anonymkode: 52141...3b9

AnonymBruker
Skrevet
Angry Man skrev (1 time siden):

Ja. Flere ganger. Stort sett så holder det med å se surt på vedkommende med en streng mine så tar de tegninga. 

I militæret var det en major som foreleste og som kom med gjentatte grove spøker og upassende ordbruk på bekostning av jenter i militæret. Da reiste jeg meg opp og sa at ordbruken var upassende. Det var muligens litt flaut for han. Men han ba om unnskyldning der og da og gjorde det ikke igjen. 

Onkelen min begynte å preke om at kvinnelige ledere var noe herk og at det var bedre i gamle dager, og at utlendinger var noe dritt. Da måtte jeg si at jeg synes det han sa var tøv som ikke hørte hjemme i dagens samfunn. 

I sosiale settinger skjer det ofte. En eller annen vitsemaker som plukker seg ut et offer og skal gjøre narr av vedkommende -igjen og igjen.

Da setter du bare blikket i personen til han tar tegninga. Hvis han sier noe til deg deg sier du bare "Det er nok nå" eller tilsvarende. 

Har alltid fungert fint for meg. Men er kanskje litt avhengig av hvem det kommer fra.

Har aldri forstått hvorfor man på død og liv skal holde kjeft der og da og heller ta det med personen på kammeret. Hvis man gjør noe galt så er psykologisk best med en umiddelbar respons. Det er også flott at folk ser at andre reagerer på upassende oppførsel og gjør noe med det. 

edit: mitt intrykk er at mange setter pris på at noen sier noe. Det kan alltids bli litt sure miner men hvis dette ikke går over er ikke disse menneskene noen du ønske å ha kontakt med uansett så fuck dem. 

Jeg lurer på hvilke folk du omgås, når dette skjer ofte. 

Ts: jeg har sagt i fra når ting har gått alt for langt. Ender som regel i krangel, da vedkommende blir fornærmet.

Anonymkode: 84f86...584

Skrevet (endret)

Det har skjedd ja.

Jeg har en forelder og denne forelderens mor som har ganske sterke meninger om alt og alle. De baksnakker, og kommer med mye kritikk. De kan fint baksnakke den snille gode broren min om han ikke er tilstede f.eks. Og jeg bare går ut ifra at de også baksnakker meg, mine barn og min mann til andre.

Kaster beskyldninger i hytt og vær gjør de også.

Jeg er vanligvis ganske konfliktsky. Men når det gjelder dem må jeg sette hardt mot hardt for å i det heletatt greie å sameksistere med dem noen ganger.

De begge blir faktisk litt spake og roer seg ned for en liten periode når jeg sier ifra. Forventer vel egentlig at de baksnakker meg mer pga. at jeg sier ifra, men sånn er det. De får ikke lov til å trykke ned de jeg er glade i foran meg uten konsekvenser, og de får ikke snakke til mine barn slik de snakket til meg når jeg var yngre.

Slitsomt å forholde seg til sånne mennesker. Ellers har jeg aldri måttet ta konfrontasjoner med andre familiemedlemmer, fordi de andre jeg har i rundt meg er snille og reale folk som er mer opptatt av å vise kjærlighet enn å så splid innad i familien..

Endret av Nonstop1
AnonymBruker
Skrevet

Har en eksmann uten filter som sier de merkeligste ting. Heldigvis er familien min så vant med det at vi alle er bare glade for at han ikke er min mann lengre. Men vi må ha kontakt pga felles barn. 

Anonymkode: d9f5e...d3e

Gjest Angry Man
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hvilke folk du omgås, når dette skjer ofte. 

Ts: jeg har sagt i fra når ting har gått alt for langt. Ender som regel i krangel, da vedkommende blir fornærmet.

Anonymkode: 84f86...584

Haha. Mente ikke at det har skjedd meg personlig så ofte i sosiale settinger. Bare at det skjer "relativt" ofte generelt sett. Beklager forvirringen. Men hvis man har levd i 40 år og samler alle gangene det har skjedd så blir det da endel ganger. :D 

Er sikker på at absolutt alle på KG har opplevd dette flere ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Moren min kalte meg stygg under familiemiddag og andre stygge kommentarer. Jeg selv ser at jeg er pen og attraktiv person, så vet ikke hvorfor hun sa det. Hun kommer ofte med stikk, vurderer å konfrontere henne. Men er redd det gjør vondt verre. 

Anonymkode: b2b1e...e10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...