AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Del Skrevet 5. august 2024 Vi skal så smått starte på å trene på å være alene. Ser allerede at valpen ikke liker at jeg/vi går fra den. Vi har lest om litt forskjellige metoder på nett, der den ene er å ignorere litt, mens den andre er mer å belønne der den er rolig. Hvordan trente du din valp? Hva er det tryggeste for valpen? Ønsker å trene dette sakte og gradvis hvis det er mulig. Anonymkode: 4c6e0...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5. august 2024 #2 Del Skrevet 5. august 2024 Vi holder på forsatt.. han er 1 år...men når dere skal gå ut.. ikke si hade og ikke bry dere om valpen. Når dere kommer tilbake samme... ikke bry dere og gå inn og ikke hils på valpen før dere kommer inn i stua. Vær borte først 5 min i kanskje 1 uke...så 10 min. Pass på at valpen har fått mat og drikke..og vært på do. Beste er om den har gått en tur el. Slik at den blir sliten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Del Skrevet 5. august 2024 Har aldri trent verken med ignorering eller belønning. Begynte med at jeg gikk ut, lukka døra og gikk rett inn igjen. Utvidet så gradvis til at jeg stod utfor døra ett sekund, to sekund osv. Når tiden kom opp i flere minutter hadde jeg kameraovervåkning, sånn at jeg kunne se at valpen var rolig. Ble hun urolig gikk jeg noen skritt tilbake i treningen og var ute kortere tid. Det skal aldri oppleves negativt å være alene, så ikke gå fortere frem enn det valper takler. Anonymkode: 2c573...82b 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. august 2024 #4 Del Skrevet 5. august 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har aldri trent verken med ignorering eller belønning. Begynte med at jeg gikk ut, lukka døra og gikk rett inn igjen. Utvidet så gradvis til at jeg stod utfor døra ett sekund, to sekund osv. Når tiden kom opp i flere minutter hadde jeg kameraovervåkning, sånn at jeg kunne se at valpen var rolig. Ble hun urolig gikk jeg noen skritt tilbake i treningen og var ute kortere tid. Det skal aldri oppleves negativt å være alene, så ikke gå fortere frem enn det valper takler. Anonymkode: 2c573...82b Støtter denne. Ikke belønn når dere kommer inn døra, da bygger dere bare mer forventning til at dere kommer hjem igjen. Det trenger ikke valpen. Hvis dere ser at valpen allerede ikke liker det, så må dere gå tilbake i treningen. Kanskje bare åpne ytterdøren, gå ut, lukke den og så gå rett inn igjen. Fortsett med dagen som vanlig og ikke gjør noe ut av det. Gjenta det å gå ut og inn døren gjerne 10-12 ganger om dagen, til valpen ikke lenger bryr seg. Så kan du gå ut døren, vente 1 sek, gå inn igjen osv. Nøkkelen er å gå frem så sakte at valpen aldri rekker å stress seg opp og få en negativ erfaring med å være hjemme alene. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har aldri trent verken med ignorering eller belønning. Begynte med at jeg gikk ut, lukka døra og gikk rett inn igjen. Utvidet så gradvis til at jeg stod utfor døra ett sekund, to sekund osv. Når tiden kom opp i flere minutter hadde jeg kameraovervåkning, sånn at jeg kunne se at valpen var rolig. Ble hun urolig gikk jeg noen skritt tilbake i treningen og var ute kortere tid. Det skal aldri oppleves negativt å være alene, så ikke gå fortere frem enn det valper takler. Anonymkode: 2c573...82b Dette ☝🏻️ Jeg gikk inn og ut som den mest naturlige delen i verden, gjorde ikke noe styr. Valpen tar etter din stemning. Anonymkode: e8dcc...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Del Skrevet 5. august 2024 53 minutter siden, AnonymBruker said: Dette ☝🏻️ Jeg gikk inn og ut som den mest naturlige delen i verden, gjorde ikke noe styr. Valpen tar etter din stemning. Anonymkode: e8dcc...128 Samme her. Det er liksom mange grunner til at man går inn og ut i løpet av dagen, vi har f.eks. vaskerom i kjelleren og må ut av leiligheten, så da ble valpen fort vant til at det gås i døra og hun ikke alltid ble med. I tillegg var det sommerferie med alle hjemme, så ble mye at folk kom og gikk på ulike tider og i ulike "grupper" og at man ble ulikt lenge bort, men at vi kommer tilbake. Vi trente egentlig aldri på at valpen skulle lære å være alene hjemme, det bare skjedde ut fra hverdagsaktiviteter.. Når det er sagt, det er sikkert ikke en metode som funker for alle, men å utnytte naturlige momenter i hverdagen kan være et bra startpunkt. Anonymkode: e55d7...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Del Skrevet 5. august 2024 Som allerede nevnt over; Å oppføre seg som at det å gå ut og komme tilbake ikke er noen big deal. Hverken fra eller til. Man trenger ikke gå ut heller, men gå inn på badet å lukke døra osv. For å normalisere hele situasjonen. Man kan godt gi valpen noen annet å tenke på f.eks. Snusematte. (noe å gnage på må ikke være ting den kan sette fast i halsen.) Det er klart den ikke liker at du går, hunder liker best å være sammen med folka sine. Nøkkelen er å skape trygghet, og være trygg og ha en plan. Men det kan ta en del tid likevel. Bjeffer eller piper den- javel. Det er en del av pakka, og man må finne litt ut hvor lenge man skal tøye strikken på hvor lenge man er borte om gangen. Men det er viktig å ikke ha «dakar deg»- mentalitet ovenfor valpen, samtidig som man ikke trenger å være helt iskald. Å trene på ro inne, og at den kan gå og legge seg, uten at valpen nødvendigvis får så innmari mye oppmerksomhet hele tiden, er også lurt i sammenheng med å finne roen hjemme. Med eller uten folk tilstede. At valpen er mett, har vært på do, og fått litt lett hjernetrim før man går, er også fint. Anonymkode: 33a35...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Del Skrevet 5. august 2024 Bare husk å ikke avled så mye at valpen ikke oppdager at du går ut.. Mange får panikk om du plutselig er vekke og valpen ikke så at du faktisk gikk ut. Anonymkode: e55d7...e19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Del Skrevet 5. august 2024 Tusen takk for gode svar, vi har holdt på litt som dere skriver, men valpen piper fort. Har nok vært litt for redd for hun skal pipe/være stresset. Skal la henne pipe litt, men komme fort inn igjen og late som ingen ting. Begynt med å åpne/lukke dører mer i dag, så får vi håpe vi får dreisen på det etter hvert Hun piper når jeg dusjer også, men da har jeg henne inne på badet og fortsetter å dusje, hun faller til ro etter noen minutter. Tenker dere at det er greit? Anonymkode: 4c6e0...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Del Skrevet 5. august 2024 Greit å prøve å ikke komme inn når hun piper, sånn at hun lærer å pipe for at dere skal komme. Vi hadde som andre her på kamera og prøvde å time det til vi så at hun slappet litt av før vi kom helt rolig inn og gjorde vanlige ting uten å hilse så mye. Anonymkode: 1bb51...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Tusen takk for gode svar, vi har holdt på litt som dere skriver, men valpen piper fort. Har nok vært litt for redd for hun skal pipe/være stresset. Skal la henne pipe litt, men komme fort inn igjen og late som ingen ting. Begynt med å åpne/lukke dører mer i dag, så får vi håpe vi får dreisen på det etter hvert Hun piper når jeg dusjer også, men da har jeg henne inne på badet og fortsetter å dusje, hun faller til ro etter noen minutter. Tenker dere at det er greit? Anonymkode: 4c6e0...b07 Kan være at hun rett og slett ikke er moden for alenetrening enda, noen trenger litt ekstra tid. Anonymkode: 2c573...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan være at hun rett og slett ikke er moden for alenetrening enda, noen trenger litt ekstra tid. Anonymkode: 2c573...82b Ok, bør jeg avvente å se et par uker til? Anonymkode: 4c6e0...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greit å prøve å ikke komme inn når hun piper, sånn at hun lærer å pipe for at dere skal komme. Vi hadde som andre her på kamera og prøvde å time det til vi så at hun slappet litt av før vi kom helt rolig inn og gjorde vanlige ting uten å hilse så mye. Anonymkode: 1bb51...827 Det prøver jeg på, men ikke alltid jeg treffer der….. Skal vurdere kamera når hun skal være inne helt alene Anonymkode: 4c6e0...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Del Skrevet 5. august 2024 Valpen er 10 uker. Vært hos meg nå nesten to uker. Anonymkode: 4c6e0...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ok, bør jeg avvente å se et par uker til? Anonymkode: 4c6e0...b07 Veldig vanskelig å svare på, valper er så utrolig forskjellige. Men så lenge det ikke haster å komme i gang med alenetreningen er det helt greit å vente litt. Anonymkode: 2c573...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 5. august 2024 #16 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ok, bør jeg avvente å se et par uker til? Anonymkode: 4c6e0...b07 Nei, jeg ville begynt med en gang! Ikke med å la den være alene over tid, men med å gå inn og ut av dører uten at valpen er med. Først bare åpne og lukke, så gå ut og rett inn igjen. 100 ganger om dagen 😅 Bare gjøre det helt normalt og til en ikke-sak at dere blir borte noen sekunder og kommer tilbake igjen. Råd om å ikke gå inn igjen når valpen piper er jeg mer skeptisk til. Da må man vite hvorfor valpen piper. Er det fordi den kjeder seg kan det være greit. Er den usikker eller redd, kan man gjøre vondt verre ved å la den stå alene og bli mer redd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #17 Del Skrevet 5. august 2024 Myrmica skrev (8 minutter siden): Råd om å ikke gå inn igjen når valpen piper er jeg mer skeptisk til. Da må man vite hvorfor valpen piper. Er det fordi den kjeder seg kan det være greit. Er den usikker eller redd, kan man gjøre vondt verre ved å la den stå alene og bli mer redd. Enig, piper valpen så er det jo fordi den er ukomfortabel i situasjonen. Det blir ikke noe triveligere å være alene ved å la valpen sitte der og pipe. Jeg hadde stoppet treningen og gått inn, og heller gått noen steg tilbake i treningen neste gang. Anonymkode: 2c573...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #18 Del Skrevet 5. august 2024 Trikset er å få valp til å tro at dette er veldig positivt og ikke minst trygt. Mye bra tips her = Tabris:) Mange feilet under korona og ga skylden på hjemmekontor +++ - Greia er at du må starte tidlig mens du er hjemme. Går på do uten valp osv. Og at en dør bare betyr at vips så er du tilbake, uten å skape noe styr, glede over det. Dette bør startes med en gang. Så trene videre gradvis til at du fysisk går ut av huset, går ut med søpla etc. Dette må som regel gjøres med omplasseringshunder og hvis man flytter til et nytt hus. Anonymkode: 05de4...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #19 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for gode svar, vi har holdt på litt som dere skriver, men valpen piper fort. Har nok vært litt for redd for hun skal pipe/være stresset. Skal la henne pipe litt, men komme fort inn igjen og late som ingen ting. Begynt med å åpne/lukke dører mer i dag, så får vi håpe vi får dreisen på det etter hvert Hun piper når jeg dusjer også, men da har jeg henne inne på badet og fortsetter å dusje, hun faller til ro etter noen minutter. Tenker dere at det er greit? Anonymkode: 4c6e0...b07 Da har dere ikke holdt på som de fleste her skriver. Poenget med alene-trening er at man aldri går så fort frem at valpen rekker å stresse og pipe. Piper den, har den nå fått en negativ erfaring ved å være alene. Det man bør gjøre, er å passe på at valpen aldri får sjansen til å pipe. Start smått, og gå frem med musesteg. Gå ut og inn døra (uten å vente utenfor) flere ganger om dagen. La det bli en hverdagslig greie. Etterhvert kan dere legge til et par sekunder utenfor døra før dere går inn igjen, også øker dere gradvis. Om valpen på noe som helst tidspunkt piper, så har man går for fort frem. Da bør man gå inn igjen, også tar man noen skritt tilbake i treningen. Anonymkode: 69731...a10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #20 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da har dere ikke holdt på som de fleste her skriver. Poenget med alene-trening er at man aldri går så fort frem at valpen rekker å stresse og pipe. Piper den, har den nå fått en negativ erfaring ved å være alene. Det man bør gjøre, er å passe på at valpen aldri får sjansen til å pipe. Start smått, og gå frem med musesteg. Gå ut og inn døra (uten å vente utenfor) flere ganger om dagen. La det bli en hverdagslig greie. Etterhvert kan dere legge til et par sekunder utenfor døra før dere går inn igjen, også øker dere gradvis. Om valpen på noe som helst tidspunkt piper, så har man går for fort frem. Da bør man gå inn igjen, også tar man noen skritt tilbake i treningen. Anonymkode: 69731...a10 Hvordan går jeg frem når valpen kan pipe bare den ikke får oppmerksomhet? Den kan jo pipe selv om jeg er i rommet. Anonymkode: 4c6e0...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå