AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg er en voksen dame i femtiåra som ble ufør i fjor, og som dessverre må akseptere at helsa er dårlig, at jeg har veldig begrenset med energi og at jeg må tilbringe mye tid i seng og sofa for å hvile før og etter aktivitet. Likevel har jeg lyst til å bruke evnene mine litt og jeg har lyst til å finne en jobb som jeg kan gjøre på PC mens jeg ligger og hviler. For selv om kroppen lider av fatigue så er jeg ikke alltid så sliten i hodet. Men det er vanskelig for meg å lage faste avtaler om arbeidstid fordi formen er veldig uforutsigbar. Så jeg ønsker meg en jobb hvor jeg kan arbeide på PC hjemmefra, men samtidig en jobb hvor jeg kan selv bestemme når jeg jobber og hvor mye jeg jobber (men kanskje med et minimum i uka eller noe...) Finnes det i hele tatt noen jobber som dette? Jeg har gjort noen søk og det eneste som kommer opp er chat-medarbeider med "voksent" innhold. Det har jeg ikke lyst på! 🙄 Jeg er tidligere jurist og leder og jeg er logisk anlagt og flink til å skrive. Er det noen av dere som har ideer om hvor jeg skal lete etter en slik "selvbestemt" jobb hjemmefra? 🙏 Anonymkode: ddf30...e86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. august 2024 #2 Del Skrevet 5. august 2024 Hva med å tilby juridiske tjenester via e-post/nett/videomøter? Gjennomlesing av avtaler, utkast til avtaler, sjekk av innhold ++. Må selvfølgelig utøves innenfor de rammene yrket og tittelen tillater, men kan jo være et marked der? 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Del Skrevet 5. august 2024 Der er mange skrivejobber tilgjengelig. Alt over nett. Søk opp freelance Anonymkode: f74dd...665 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Del Skrevet 5. august 2024 Tusen takk for den tanken, men da må jeg sette opp min egen business og drive markedsføring, og jeg må gjøre en jobb for å registrere meg som "rettshjelper" med forsikring. I det hele tatt blir det for stort for meg med min begrensede kapasitet. Men ja, hvis det var mulig å få tekster tilsendt som jeg kunne lese korrektur på eller engelske tekster jeg kunne oversette til norsk.... Eller at jeg kunne hjulpet noen å skrive klagebrev eller andre type brev til det offentlige (ikke så lett for alle).... Anonymkode: ddf30...e86 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. august 2024 #5 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for den tanken, men da må jeg sette opp min egen business og drive markedsføring, og jeg må gjøre en jobb for å registrere meg som "rettshjelper" med forsikring. I det hele tatt blir det for stort for meg med min begrensede kapasitet. Men ja, hvis det var mulig å få tekster tilsendt som jeg kunne lese korrektur på eller engelske tekster jeg kunne oversette til norsk.... Eller at jeg kunne hjulpet noen å skrive klagebrev eller andre type brev til det offentlige (ikke så lett for alle).... Anonymkode: ddf30...e86 Å starte business må ikke være komplisert. Men hjelp til klagebrev kan jo være en god ide, og du kan regulere tiden selv. Spørsmålet er selvfølgelig om det er marked for det, dvs at noen vil betale for det. Men noe markedsføring må du regne med. Men det kan du jo og styre tiden rundt selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Der er mange skrivejobber tilgjengelig. Alt over nett. Søk opp freelance Anonymkode: f74dd...665 Jeg har kikket litt og skal kikke mer. Ser ut som mange av disse jobbene krever "bransjeerfaring" (typisk SoME eller markedsføring av ulike slag...). Men takk for tipset, jeg skal google litt.... Anonymkode: ddf30...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Del Skrevet 5. august 2024 Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Å starte business må ikke være komplisert. Men hjelp til klagebrev kan jo være en god ide, og du kan regulere tiden selv. Spørsmålet er selvfølgelig om det er marked for det, dvs at noen vil betale for det. Men noe markedsføring må du regne med. Men det kan du jo og styre tiden rundt selv. Det er mulig det har noe med min generasjon å gjøre, eller at jeg ikke har erfaring med markedsføring og "selge" mine egne tjenester, og ihvertfall ikke på nett. Både tanken på det å sette opp egen business og særlig markedføringsbiten gjør at jeg føler meg overveldet og rullgardina går liksom ned 🙄 Vet ikke engang hvor jeg skulle begynne.... Så jeg kjenner at det hadde vært best for meg å få "et oppdrag" tilsendt og så kunne jeg bare levert på det og fått en slant for jobben 😉 Anonymkode: ddf30...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg ville sett helt vekk fra oversettelsesmarkedet. Det er oversvømt av billige KI-løsninger og folk som knapt tar seg betalt, og de som krever gode oversettelser og faktisk betaler ordentlig for det, krever stort sett godkjent translatør. Jeg beveger meg bort fra alt som har med oversettelse å gjøre nå, for altfor mange har altfor stor tro på kunstig intelligens. Anonymkode: 56786...252 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville sett helt vekk fra oversettelsesmarkedet. Det er oversvømt av billige KI-løsninger og folk som knapt tar seg betalt, og de som krever gode oversettelser og faktisk betaler ordentlig for det, krever stort sett godkjent translatør. Jeg beveger meg bort fra alt som har med oversettelse å gjøre nå, for altfor mange har altfor stor tro på kunstig intelligens. Anonymkode: 56786...252 Jeg jobber med oversetting for et firma som har faste kunder, så det er fullt mulig å tjene litt på oversetting hvis man gjør det i ordnende former og ikke freelance. Anonymkode: c2e26...c44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. august 2024 #10 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er mulig det har noe med min generasjon å gjøre, eller at jeg ikke har erfaring med markedsføring og "selge" mine egne tjenester, og ihvertfall ikke på nett. Både tanken på det å sette opp egen business og særlig markedføringsbiten gjør at jeg føler meg overveldet og rullgardina går liksom ned 🙄 Vet ikke engang hvor jeg skulle begynne.... Så jeg kjenner at det hadde vært best for meg å få "et oppdrag" tilsendt og så kunne jeg bare levert på det og fått en slant for jobben 😉 Anonymkode: ddf30...e86 Og her står du ovenfor et veivalg. Skal du skaffe kunder selv så må du og selge deg selv. Jeg vet det er vanskelig å tenke på, og for mange unaturlig, men mange gjør det uten å tenke over det og så det trenger ikke være umulig. Men impostor syndrome er reelt og sterkt, så forstår deg godt. Alternativet er at andre selger deg. Men da må du ha de og det vil være en typisk arbeidsgiver. Problemet her er å finne noen som kan ha arbeid til noen med så frie rammer som du sier du trenger. De finnes nok, men er nok like vanskelige å finne som enhjørninger. Hvertfall føles det slik. Kanskje verdt å høre med tidligere arbeidsgiver som kjenner deg fra før om det er mulig å få noen frilans oppdrag? De har sikkert ikke mindre å gjøre nå enn før så hva har du å tape? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. august 2024 #11 Del Skrevet 5. august 2024 Den jobben finnes ikke. Du har en bakgrunn som det ikke er manko på, du kan ikke levere stabilt. Kjipt, men sånn er det. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Del Skrevet 5. august 2024 Takk til alle dere som tok dere tid til å svare, og tusen takk for alle gode tanker og innspill, - og ikke minst: takk for ærlige realitetsorienteringer. Det kan hende jeg må legge min idè om å jobbe litt fra sofaen på is pga min helsesituasjon. Og da har jeg en jobb å gjøre i forhold til AKSEPT av tingenes tilstand. 😅 Ha en fin dag, alle! Anonymkode: ddf30...e86 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tusen takk for den tanken, men da må jeg sette opp min egen business og drive markedsføring, og jeg må gjøre en jobb for å registrere meg som "rettshjelper" med forsikring. I det hele tatt blir det for stort for meg med min begrensede kapasitet. Men ja, hvis det var mulig å få tekster tilsendt som jeg kunne lese korrektur på eller engelske tekster jeg kunne oversette til norsk.... Eller at jeg kunne hjulpet noen å skrive klagebrev eller andre type brev til det offentlige (ikke så lett for alle).... Anonymkode: ddf30...e86 Tilby juridiske tjenester og klage brev til offentlige inn til utsatte pas grupper som feks me pasienter, eller foreldre som sliter med Bv, flyktninger feks? Anonymkode: 08934...7f7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tilby juridiske tjenester og klage brev til offentlige inn til utsatte pas grupper som feks me pasienter, eller foreldre som sliter med Bv, flyktninger feks? Anonymkode: 08934...7f7 Takk for innspill! Ja, det er vel i det segmentet jeg kunne gjort størst nytte for meg med min begrensede kapasitet. Jeg skal ta den tanken med meg og i en god periode skal jeg undersøke hva som skal til for at jeg får lov til å drive lovlig med den slags; for å selge juridiske tjenester (uten å være advokat) så må man bli godkjent som "rettshjelper" hos Tilsynsrådet for advokatvirksomhet, og det er en stor papirmølle og faktisk litt kostnadskrevende. 🙄 Anonymkode: ddf30...e86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for innspill! Ja, det er vel i det segmentet jeg kunne gjort størst nytte for meg med min begrensede kapasitet. Jeg skal ta den tanken med meg og i en god periode skal jeg undersøke hva som skal til for at jeg får lov til å drive lovlig med den slags; for å selge juridiske tjenester (uten å være advokat) så må man bli godkjent som "rettshjelper" hos Tilsynsrådet for advokatvirksomhet, og det er en stor papirmølle og faktisk litt kostnadskrevende. 🙄 Anonymkode: ddf30...e86 Jeg fikk utrolig god hjelp via NAV-hjelpen da jeg hadde en million spørsmål rundt uføresøknad og det at jeg var selvstendig næringsdrivende i forkant. Tenker juss ift NAV, pasientskade, statsforvalter, ulike rettigheter-og gjerne ME pasientgruppen. Selv er jeg medlem av ulike fb grupper der det hagler inn med spørsmål. Litt usikker på hvordan det evt kan lønnes, men det er vel mulighet for inntil 6000kr skattefritt hos privatperson? jeg vet ikke, bare slenger ut litt her. Kudos til deg, og håper du får en ok fremtid🥰 Anonymkode: 0042d...efa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #16 Del Skrevet 5. august 2024 Begyn å skriv bøker? Anonymkode: 08934...7f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #17 Del Skrevet 5. august 2024 Men du, kan du ikke for eksempel kontakte Gatejuristen? Forklar situasjonen, og jeg er sikker på at de for eksempel kan gi deg det samme som de gir studentmedarbeidere. Under korona, så gjorde vi mye arbeid hjemmefra. Sakene er relativt enkle og det er ikke noe tidspress. Om du gjerne vil ha kompensasjon, så er det sikkert mulig å snakke om det og 😊 Anonymkode: 7707a...845 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #18 Del Skrevet 5. august 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Å starte business må ikke være komplisert. Men hjelp til klagebrev kan jo være en god ide, og du kan regulere tiden selv. Spørsmålet er selvfølgelig om det er marked for det, dvs at noen vil betale for det. Men noe markedsføring må du regne med. Men det kan du jo og styre tiden rundt selv. Ikke gi tips når du har null kjennskap til hva som må være på plass for å selge juridisk bistand i Norge😑 Anonymkode: 5cf9a...5ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. august 2024 #19 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke gi tips når du har null kjennskap til hva som må være på plass for å selge juridisk bistand i Norge😑 Anonymkode: 5cf9a...5ec Jeg kjenner ikke til de, men jeg var tydelig på at det må skje innenfor det rammene tillater. Snublefot62 skrev (1 time siden): Hva med å tilby juridiske tjenester via e-post/nett/videomøter? Gjennomlesing av avtaler, utkast til avtaler, sjekk av innhold ++. Må selvfølgelig utøves innenfor de rammene yrket og tittelen tillater, men kan jo være et marked der? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catlady56 Skrevet 5. august 2024 #20 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg fikk utrolig god hjelp via NAV-hjelpen da jeg hadde en million spørsmål rundt uføresøknad og det at jeg var selvstendig næringsdrivende i forkant. Tenker juss ift NAV, pasientskade, statsforvalter, ulike rettigheter-og gjerne ME pasientgruppen. Selv er jeg medlem av ulike fb grupper der det hagler inn med spørsmål. Litt usikker på hvordan det evt kan lønnes, men det er vel mulighet for inntil 6000kr skattefritt hos privatperson? jeg vet ikke, bare slenger ut litt her. Kudos til deg, og håper du får en ok fremtid🥰 Anonymkode: 0042d...efa Ja, jeg har jo selv vært i NAV-prosessen og uføre-prosess, så jeg vet jo hvor hjelpesløs man kan føle seg. Så ja, det hadde gitt stor mening å kunne hjelpe. Som sagt så må jeg se an om jeg på et eller annet tidspunkt greier den mølla det er å registrere seg som "rettshjelper". Det må nok til selvom jeg kunne gitt hjelp innenfor de 6000 skattefrie kronene. Jeg kan ikke markedsføre juridisk hjelp uten å være godkjent og ha forsikring. Tusen takk for kudos og lykkeønskninger 🥰🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå