AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #81 Del Skrevet 6. august 2024 Du kan vel ikke sammenligne Lidl og Oda? Lidl har ikke hjemlevering, du kan ikke bestille varer for henting. Du får vel sammenligne Coop butikkene på begge sider av grensa. Skal du sammenligne priser, så må du jo sammenligne med to like kjeder som har de samme forutsetningene. Forøvrig er det nytt her i Sverige at om du bestiller smertestillende via nettet for levering pr post så må du vise legitimasjon når varen kommer i posten, ts. Så bestille til en postboks i Sverige for å hente det der faller jo bort for din del da. Anonymkode: 32483...a5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #82 Del Skrevet 6. august 2024 Jeg ønsker ikke å kjøpe utenlandsk kjøtt da jeg vet at de får altfor mye anibiotika - noe som er sterkt medvirkende til den antibiotikaresistensen man ser i de fleste andre land - (mange av dødsfallene under covid var også relatert til dette - spesielt i Sør-Europa) . Problemet er at jeg synes det er vanskelig å vite hvor jeg får kjøpt norsk kjøtt . Men hadde jeg hatt et bra gårdsutsalg i nærheten så hadde jeg nok dratt dit og betalt mer for kortreist kjøtt. Angående bacon, som flere nevner her, så har jeg sluttet å spise bacon fra svin, da svinekjøtt er eksytremt lite sunt - det er også betennelsesfremmende i kroppen. Jeg foretrekker kalkunbacon fra Danmark, det er mye bedre enn det norske kalkun/kylling-baconet man finner i butikkene her. Og mye sunnere enn svine-bacon, + mindre fett/kalorier. Dog er jeg usikker på hvordan danske kalkuner har det....må kanskje sjekke opp i det.... 😉 Anonymkode: ce0dd...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #83 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er HELT sikker på at det var å få tak i kjøttdeig (ikke karbonadedeig) uten salt og vann for 15 år siden ca, men den er borte nå. Jeg pleide å kjøpe den. De solgte også pølseformede kjøttdeigpakker på 1 kg til 100 kr, som var frosne. Mye mindre plastemballasje. Anonymkode: 5e3f0...3e9 Ja, for 15 år siden var kvaliteten på mat i Norge mye bedre. Nå er det utrolig mye råtten frukt, visne grønnsaker, bacon, kjøttdeig og kylling med vann og salt, smakløs ost osv. Anonymkode: de696...080 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 6. august 2024 #84 Del Skrevet 6. august 2024 Lidl skulle etablert seg i Norge nå. De prøvde i Norge for noen år siden, før alt gikk dårlig i Norge og matvareprisene går opp og opp og opp. Jeg grøsser når jeg helgehandler, selv om jeg leser alt med liten skrift og kjøper billigste pr. kilo og de billigste alternativene. Jeg tror Lidl ville blitt en suksess nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #85 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Grotesk prisforskjell på ibuprofen (Ibux) 400mg Svensk nettapotek kr 0,46 pr tablett Norsk nettapotej kr 2,40 pr tablett. Går du på et norsk fysisk apotek må du ut med 6 kroner pr tablett. Vannvittig prisforskjell! Anonymkode: 7803c...bbf Norske myndigheter har over flere tiår jobbet hardt og intensivt med å få ned avansen og prisene for reseptpliktige legemidler(rx). For de som ikke vet det, så er det maksavanse på rx, og for å kunne drive et apotek i Norge er man helt avhengig av å hente inn avanse andre steder for å kunne holde dørene åpne og betale lønn til sine ansatte. Apotekene er altså tvunget til å ha inntjening på det som ikke nødvendigvis er kjernevirksomheten deres. I Sverige er avanse på rx mye høyere, og apotekene tjener mye mer på det de driver med bak skranken. Derfor kan de holde prisene på et helt annet nivå på det de selger uten resept. Det forklarer mye av prisforskjellene på det du handler uten resept, mellom nett/fysisk apotek/dagligvare og sverige/norge/Danmark. Anonymkode: eec6f...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #86 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette er ikke sant. Det er derfor industri forhandler lønn først. Slik at man skal konkurrere med utlandet. Og hele modellen i Norge støtter at de svakeste bedrifter skal gå konkurs eller ikke eksistere, dvs at folk ikke blir underetasje og lønnsnivå blir høy nok. Det man gjør med denne støtten er som å tisse o buksa for å holde seg varm.... Eller betale høyere priser for varer for å få høyere lønn. De spiser hverandre opp. Så de som kan må ta svensketur med den beste samvittigheten. Og det har ingenting med bonden å gjøre. Har aldri hørt at de får godt betalt for det de leverer. Det er nok mer et problem på systemnivå Anonymkode: c6303...259 Det er MANGE problemer! Men selv om bonden får dårlig betalt så får han enda dårligere kår om ingen kjøper varene hans. Og selvsagt er jeg sterkt kritisk til mellomleddene som tar så mye, det må vi får påvirka noen til å gjøre noe med. Men å handle i Sverige er likevel å gi opp. Handle hos småbutikkene da! Hvertfall NOE! Anonymkode: b1276...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #87 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, jeg gjør det også. Bruker de norske kjedene til så lite som absolutt mulig. Handler stort sett kun på uavhengige butikker. De er bedre og billigere, som oftest. Vi bor i en global verden. Man konkurrerer ikke bare innad i landet, men med alle verdens land. Sverige er så nærme at det er helt naturlig å se på den skandinaviske halvvøy som det samme markedet. Der taper norske butikker. Det er ikke "å gi opp" å bruke det beste og billigste alternativet. Det er bare smart. Anonymkode: d281f...7bb Bare at billigst behøver ikke å være best! Vil ikke folk ha kvalitet lenger.. Anonymkode: b1276...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #88 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er MANGE problemer! Men selv om bonden får dårlig betalt så får han enda dårligere kår om ingen kjøper varene hans. Og selvsagt er jeg sterkt kritisk til mellomleddene som tar så mye, det må vi får påvirka noen til å gjøre noe med. Men å handle i Sverige er likevel å gi opp. Handle hos småbutikkene da! Hvertfall NOE! Anonymkode: b1276...3dc Det er ikke alle steder man har småbutikker. Vi bor for eksempel 5 timer unna svenskegrensa, og har verken Reko-ring eller små nisjebutikker. Vi har det vanlige "bygdeutvalget" - Coop, Rema, Kiwi. Anonymkode: de696...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #89 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare at billigst behøver ikke å være best! Vil ikke folk ha kvalitet lenger.. Anonymkode: b1276...3dc Det er ikke kvalitet på norsk kylling som er sprøytet full av vann og salt, altså. Anonymkode: de696...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #90 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg ønsker ikke å kjøpe utenlandsk kjøtt da jeg vet at de får altfor mye anibiotika - noe som er sterkt medvirkende til den antibiotikaresistensen man ser i de fleste andre land - (mange av dødsfallene under covid var også relatert til dette - spesielt i Sør-Europa) . Problemet er at jeg synes det er vanskelig å vite hvor jeg får kjøpt norsk kjøtt . Men hadde jeg hatt et bra gårdsutsalg i nærheten så hadde jeg nok dratt dit og betalt mer for kortreist kjøtt. Angående bacon, som flere nevner her, så har jeg sluttet å spise bacon fra svin, da svinekjøtt er eksytremt lite sunt - det er også betennelsesfremmende i kroppen. Jeg foretrekker kalkunbacon fra Danmark, det er mye bedre enn det norske kalkun/kylling-baconet man finner i butikkene her. Og mye sunnere enn svine-bacon, + mindre fett/kalorier. Dog er jeg usikker på hvordan danske kalkuner har det....må kanskje sjekke opp i det.... 😉 Anonymkode: ce0dd...ef7 Enig i at bacon/flesk ikke er spesielt sunt, går vel lett 1-2 år mellom jeg spiser det. Men hadde vi hatt greid flesk her hadde jeg nok spist det oftere. Flesk/fett gir meg mye langvarig energi, og så vidt jeg vet så hjelper det å holde blodsukkeret jevnt lengre. Jeg har en ganske fysisk krevende jobb, og jeg merker at å få spist noen skiver flesk kjennes styrkende, sammenlignet med andre matvarer. Anonymkode: 5e3f0...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #91 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 9.54): Det er veldig rart. Jeg jobber som jurist i staten, og min lønn er lavere enn lønnen til mine venninner med samme utdanning og stilling i Sverige og Danmark. Og nei, svenskene tjener ikke halvparten av det vi gjør. Disse statistikkene som dras frem hele tiden om hvor lite vi bruker på mat, er hentet fra 2018, altså FØR prisgaloppen begynte. Tallene er dermed overhodet ikke relevante i 2024. Anonymkode: de696...080 Ja, det er riktig det, at det i andre land er større forskjeller på lønninger i forhold til utdannelse og stilling enn her, så man får mer for lønnen sin i de tilfellene. Det representerer ikke snittet. Spørsmålet blir jo om butikkansatte i Norge vil gå 100 kr ned i lønn for at jurister skal få billigere løk. Det er jo uansett dit vi er på vei, så det blir mer løk til deg og matkø på andre. Anonymkode: 5c16b...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #92 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er riktig det, at det i andre land er større forskjeller på lønninger i forhold til utdannelse og stilling enn her, så man får mer for lønnen sin i de tilfellene. Det representerer ikke snittet. Spørsmålet blir jo om butikkansatte i Norge vil gå 100 kr ned i lønn for at jurister skal få billigere løk. Det er jo uansett dit vi er på vei, så det blir mer løk til deg og matkø på andre. Anonymkode: 5c16b...fe3 Altså. Det er et valg man tar - når man tar høyere utdanning og bruker fem år på å leve billig, lese fra morgen til kveld, ha praksis og ikke opparbeide seg noe særlig med pensjonspoeng, så ofrer man MYE for å få en utdanning. Butikkansatte går ut i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. De har ikke studielån, de får pensjonspoeng fra første året de jobber, og så videre. Det er ikke slik at alle skal tjene det samme, som i kommunistiske land. Motivasjonen til å ta utdanning blir jo borte hvis man skal tjene det samme, både når man har full arbeidsinntekt fra dag én, og når man studerer i fem år med alt det innebærer. Anonymkode: de696...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #93 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er riktig det, at det i andre land er større forskjeller på lønninger i forhold til utdannelse og stilling enn her, så man får mer for lønnen sin i de tilfellene. Det representerer ikke snittet. Spørsmålet blir jo om butikkansatte i Norge vil gå 100 kr ned i lønn for at jurister skal få billigere løk. Det er jo uansett dit vi er på vei, så det blir mer løk til deg og matkø på andre. Anonymkode: 5c16b...fe3 Det du egentlig sier er at det er de butikkansattes høye lønn, som gir dyre varer. Skal vi få billigere løk, er det altså de ansatte i butikkene som må ned i lønn. Ikke å redusere på utbytte til milliardærene i kjedene og Orkla. Anonymkode: 7803c...bbf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #94 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er HELT sikker på at det var å få tak i kjøttdeig (ikke karbonadedeig) uten salt og vann for 15 år siden ca, men den er borte nå. Jeg pleide å kjøpe den. De solgte også pølseformede kjøttdeigpakker på 1 kg til 100 kr, som var frosne. Mye mindre plastemballasje. Anonymkode: 5e3f0...3e9 Kjøp lokalmat så får du topp kvalitet uten juks og tilsetninger! Ja, det er dyrere men du får mer smak og bedre mat på økologiske prinsipper ofte. Jada, det er dyrere, men kan du ikke kjøpe slik mat og ha et par ganger i uka da, så har du gjort en bra ting for deg og for norske produsenter. Lokalmat finns og på netthandel forresten, eks lagringsoster, spekemat, syltetøy osv. Anonymkode: b1276...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #95 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke alle steder man har småbutikker. Vi bor for eksempel 5 timer unna svenskegrensa, og har verken Reko-ring eller små nisjebutikker. Vi har det vanlige "bygdeutvalget" - Coop, Rema, Kiwi. Anonymkode: de696...080 Finns på netthandel mye av det da. Og det begynner å poppe opp adskillige små selvbetjeningsboder om du kjører litt rundt og undersøker. Anonymkode: b1276...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #96 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du kan vel ikke sammenligne Lidl og Oda? Lidl har ikke hjemlevering, du kan ikke bestille varer for henting. Du får vel sammenligne Coop butikkene på begge sider av grensa. Skal du sammenligne priser, så må du jo sammenligne med to like kjeder som har de samme forutsetningene. Forøvrig er det nytt her i Sverige at om du bestiller smertestillende via nettet for levering pr post så må du vise legitimasjon når varen kommer i posten, ts. Så bestille til en postboks i Sverige for å hente det der faller jo bort for din del da. Anonymkode: 32483...a5b Leste du ikke? Oda er bare brukt som prisindeks, fordi de har like priser som Kiwi og REMA. Er ikke butikkene som sammenlignes. Jeg har akkurat hentet 4 pakker paracet, og 3 ibuprofen. Det du skriver er faktisk ikke riktig. Var ingen problem. Anonymkode: 7803c...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #97 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 13.29): Du mister totalt poenget. Hvis vi som har mulighet, bruker forbrukermakta vår, og handler i Sverige, så vil jo Reitan og co miste masse omsetning og kunder. Det logiske da er at de setter ned prisene, øker kanskje mangfoldet, for å få tilbake kundene. Dette vil jo gavne dere på Vestlandet også. Kjedene har stort sett like priser på øst og Vestlandet. Anonymkode: 7803c...bbf Du drømmer, og mangler totalt forståelse for hvordan dette vil fungere i den virkelige verdenen. Anonymkode: aee36...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #98 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Leste du ikke? Oda er bare brukt som prisindeks, fordi de har like priser som Kiwi og REMA. Er ikke butikkene som sammenlignes. Jeg har akkurat hentet 4 pakker paracet, og 3 ibuprofen. Det du skriver er faktisk ikke riktig. Var ingen problem. Anonymkode: 7803c...bbf På Farmasiet .no får du ikke lengre kjøpt for eks 2 pakker paracet. Det fikk jeg senest noen måneder siden. Her er det bare PostNord som leverer fra Farmasiet, og kjøper jeg derfra må jeg hente på selve lageret deres, som selvsagt ikke akkurat er sentrumsnært, og med helt håpløse åpningstider. Jævla irriterende. Men prisen er uslåelig. 30 kr for paracet vs opp i 100+ eller hva det er i apotekene. Ran i dagslys. Anonymkode: 5e3f0...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #99 Del Skrevet 7. august 2024 Det er ikke billigere for meg å handle i Sverige! Men det handler både om transportutgifter og hva jeg putter i handlevogna når jeg er der. De få gangene jeg har handlet i Sverige, så har det blitt med mye snacks og brus hjem. Totalt unødvendig, men jeg klarer ikke helt å la være 😉 Anonymkode: bc8f4...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå