AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024  Har laget en sammenligning mellom Lidl i Sverige, og Oda i Norge. Oda har de samme prisene som REMA og Kiwi. Jeg har valgt billigste alternativet. Enda verre er prisforskjellen på apotekvarer. Har sjekket et svensk og norsk nettapotek. (vi kan lett bestille fra det svenske også, bare å adressere til svensk pakkeboks) Dessuten alltid fri frakt på svenske nettapoteket, ingen minstesum, og kommer dagen etter bestilling. Når vi ser prisforskjellen, da skjønner jeg hvordan eierne av norske kjeder er blitt milliardærer. De stikker av med utrolig mye penger. Så hvorfor skulle ikke jeg handle i Sverige, og beholde en del av disse selv? Anonymkode: 7803c...bbf 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Det tar meg 10-11 timer å kjøre til Sverige, så jeg velger Norge. Anonymkode: 3155b...b3c 16 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Du skal bo veldig nær Sverige for at kjøreturen skal lønne seg. Det er forøvrig få som sier at maten koster mindre i Norge. Vi sier at vi bruker mindre av lønnen vår på mat. Det er fordi lønnen er høyere. Du kan ikke sammenligne matpriser og si at vi betaler så mye uten også å se på hva vi tjener. Anonymkode: 8579e...3b8 15 7
Hololo Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 er vel ingen som sier dette? Men når det gjelder mathandel i Sverige så bor desverre ikke de fleste nær grensa og da blir det fort dyrere med reise og alt som høre til. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Finnes det folk som shamer svenskehandlere for å ikke legge igjen pengene i Norge i steden? 😂 Anonymkode: d281f...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden):  Har laget en sammenligning mellom Lidl i Sverige, og Oda i Norge. Oda har de samme prisene som REMA og Kiwi. Jeg har valgt billigste alternativet. Enda verre er prisforskjellen på apotekvarer. Har sjekket et svensk og norsk nettapotek. (vi kan lett bestille fra det svenske også, bare å adressere til svensk pakkeboks) Dessuten alltid fri frakt på svenske nettapoteket, ingen minstesum, og kommer dagen etter bestilling. Når vi ser prisforskjellen, da skjønner jeg hvordan eierne av norske kjeder er blitt milliardærer. De stikker av med utrolig mye penger. Så hvorfor skulle ikke jeg handle i Sverige, og beholde en del av disse selv? Anonymkode: 7803c...bbf Svarer direkte på spørsmålet ditt ; du skal handle i Norge for å støtte norske arbeidsplasser! Ellers undergraver du alt vi driver med her. Jeg vet ikke hva DU jobber med, men i bunn og grunn er det mye som henger sammen. Om noen arbeidsplasser forsvinner så er det gjerne noe som henger sammen med den, som leverandør eller støttespiller, så om noen forsvinner så forsvinner mye rundt. Og da kan det fort berøre deg og ditt og. Mer enn de kronene du sparer på å handle i Sverige. Anonymkode: b1276...3dc 9 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du skal bo veldig nær Sverige for at kjøreturen skal lønne seg. Det er forøvrig få som sier at maten koster mindre i Norge. Vi sier at vi bruker mindre av lønnen vår på mat. Det er fordi lønnen er høyere. Du kan ikke sammenligne matpriser og si at vi betaler så mye uten også å se på hva vi tjener. Anonymkode: 8579e...3b8 Det er veldig rart. Jeg jobber som jurist i staten, og min lønn er lavere enn lønnen til mine venninner med samme utdanning og stilling i Sverige og Danmark. Og nei, svenskene tjener ikke halvparten av det vi gjør. Disse statistikkene som dras frem hele tiden om hvor lite vi bruker på mat, er hentet fra 2018, altså FØR prisgaloppen begynte. Tallene er dermed overhodet ikke relevante i 2024. Anonymkode: de696...080 9 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svarer direkte på spørsmålet ditt ; du skal handle i Norge for å støtte norske arbeidsplasser! Ellers undergraver du alt vi driver med her. Jeg vet ikke hva DU jobber med, men i bunn og grunn er det mye som henger sammen. Om noen arbeidsplasser forsvinner så er det gjerne noe som henger sammen med den, som leverandør eller støttespiller, så om noen forsvinner så forsvinner mye rundt. Og da kan det fort berøre deg og ditt og. Mer enn de kronene du sparer på å handle i Sverige. Anonymkode: b1276...3dc Men de du egentlig støtter ved å handle i Norge, er de griske eierne av konsern som har matbutikkjedene. Anonymkode: de696...080 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men de du egentlig støtter ved å handle i Norge, er de griske eierne av konsern som har matbutikkjedene. Anonymkode: de696...080 Dessverre så støtter man dem og, men også produsenter. Men det finns andre muligheter enn å handle hos kjedene. Lokalbutikker og småbutikker, gårdsutsalg og nisjeprodusenter med egne utsalg. Hvis du gjør det rett så går det fint å bruke slike mer og ikke støtte mellomledd. Og så er det sjåfører, butikkansatte osv . Som jeg skrev ; det er mye rundt vi mister evt. Anonymkode: b1276...3dc 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Var nylig på ferie i afrika. Mye bedre matvareutvalg der. Ganske tragisk spør du meg. De tjener vel 1/3 av oss, men en baguett koster 1,50! Anonymkode: 857b0...2a2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Dessverre så støtter man dem og, men også produsenter. Men det finns andre muligheter enn å handle hos kjedene. Lokalbutikker og småbutikker, gårdsutsalg og nisjeprodusenter med egne utsalg. Hvis du gjør det rett så går det fint å bruke slike mer og ikke støtte mellomledd. Og så er det sjåfører, butikkansatte osv . Som jeg skrev ; det er mye rundt vi mister evt. Anonymkode: b1276...3dc For å være helt ærlig: det blåser jeg i. Jeg kjøper der det er billigst. I et marked konkurrerer man, og norske butikkjeder klarer ikke det. Noe som er veldig rart, med tanke på at alternative "verdensbutikker" klarer å levere større utvalg og billigere priser, uten at det går ut over kvalitet. De store kjedene burde alltid være billigst, da de kan bruke plasseringen sin i markedet til å presse ned prisene på sine innkjøp. Den eneste forklaringen på hvorfor de i steden er dyrest er at eierne vil ha mer profitt. Noe som er helt greit, men da bruker jeg alternativer. Anonymkode: d281f...7bb 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Finnes det folk som shamer svenskehandlere for å ikke legge igjen pengene i Norge i steden? 😂 Anonymkode: d281f...7bb Veldig mange faktisk. Anonymkode: 550cf...212 2
Tvist Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var nylig på ferie i afrika. Mye bedre matvareutvalg der. Ganske tragisk spør du meg. De tjener vel 1/3 av oss, men en baguett koster 1,50! Anonymkode: 857b0...2a2 Det er vel store forskjeller i Afrika, på samme måte som det er store forskjeller når du bare sier at du bor i Europa. Har de mer penger til overs på slutten av måneden i det landet du var i Afrika? Vareutvalget har kanskje sammenheng med at det bor flere mennesker i nærheten? 3
Tvist Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å være helt ærlig: det blåser jeg i. Jeg kjøper der det er billigst. I et marked konkurrerer man, og norske butikkjeder klarer ikke det. Noe som er veldig rart, med tanke på at alternative "verdensbutikker" klarer å levere større utvalg og billigere priser, uten at det går ut over kvalitet. De store kjedene burde alltid være billigst, da de kan bruke plasseringen sin i markedet til å presse ned prisene på sine innkjøp. Den eneste forklaringen på hvorfor de i steden er dyrest er at eierne vil ha mer profitt. Noe som er helt greit, men da bruker jeg alternativer. Anonymkode: d281f...7bb Hva er verdensbutikker? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å være helt ærlig: det blåser jeg i. Jeg kjøper der det er billigst. I et marked konkurrerer man, og norske butikkjeder klarer ikke det. Er det som blir feil da ; at alle tenker kun på seg selv. Og ikke tenker på at det slår tilbake etterhvert. Når nærbutikken forsvinner når du kun skal ha en liten ting sent en kveld, og MÅ reise langt. Man må bruke det som er der for at det ikke skal forsvinne. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noe som er veldig rart, med tanke på at alternative "verdensbutikker" klarer å levere større utvalg og billigere priser, uten at det går ut over kvalitet. De store kjedene burde alltid være billigst, da de kan bruke plasseringen sin i markedet til å presse ned prisene på sine innkjøp. Den eneste forklaringen på hvorfor de i steden er dyrest er at eierne vil ha mer profitt. Noe som er helt greit, men da bruker jeg alternativer. Anonymkode: d281f...7bb Anonymkode: b1276...3dc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #16 Skrevet 5. august 2024 3 minutter siden, Tvist said: Hva er verdensbutikker? Det som før ble kalt "innvandrerbutikker", altså uavhengige matbutikker som ikke tilhører noen kjede. Ble vell kalt det fordi de nesten alltid var eid og drevet av personer med innvandrerbakgrunn og hadde litt "rare" matvarer for oss nordmenn. Anonymkode: d281f...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #17 Skrevet 5. august 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er det som blir feil da ; at alle tenker kun på seg selv. Og ikke tenker på at det slår tilbake etterhvert. Når nærbutikken forsvinner når du kun skal ha en liten ting sent en kveld, og MÅ reise langt. Man må bruke det som er der for at det ikke skal forsvinne. Det er matkjedene som må endre seg, ikke meg. Jo færre som bruker dem, desto mer må de endre seg (bli billigere). Det er slik kapitalisme fungerer. Anonymkode: d281f...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #18 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Svarer direkte på spørsmålet ditt ; du skal handle i Norge for å støtte norske arbeidsplasser! Ellers undergraver du alt vi driver med her. Jeg vet ikke hva DU jobber med, men i bunn og grunn er det mye som henger sammen. Om noen arbeidsplasser forsvinner så er det gjerne noe som henger sammen med den, som leverandør eller støttespiller, så om noen forsvinner så forsvinner mye rundt. Og da kan det fort berøre deg og ditt og. Mer enn de kronene du sparer på å handle i Sverige. Anonymkode: b1276...3dc Vel, det som faktisk forsvinner, er pengene du legger igjen der. De går til milliardærene, eller til Sveits. Lite blir igjen lokalt. Anonymkode: 7803c...bbf 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #19 Skrevet 5. august 2024 Noe er fundamentalt galt. Når Lidl selger svenskprodusert gul løk til under en tredjedel av hva vi betaler for Nederlandsk "billigløk" Anonymkode: 7803c...bbf 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #20 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Svarer direkte på spørsmålet ditt ; du skal handle i Norge for å støtte norske arbeidsplasser! Ellers undergraver du alt vi driver med her. Så lenge matvarebransjen kontrolleres av 3 milliardærfamilier og en dysfunksjonell gjennomregulert nasjonalistisk landbrukspolitikk, så kommer ingen noen vei med å forsøke å trekke noe moralkort mot grensehandel på meg. Jeg ønsker å legge igjen minst mulig penger i en korrupt bransje. Jeg handler direkte av dyktige bønder, små uavhengige private slakterier, fra fiskere og alt annet forsøker jeg å kjøpe inn i Danmark, Sverige eller Tyskland. Jeg kjøper heller ikke israelske varer. Forresten, den gulosten der, Prima Lavpris er knapt menneskefor. Den langt billigere varianten fra den svenske sjappa ser ut som en ordentlig spisbar Gouda, nam nam. Anonymkode: 1a3b7...9e5 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå