AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg vet at dette kanskje ikke er så veldig lett å gjennomføre i praksis, men dette er bare en tanke. Først, dette gjelder alle religioner. Når man ser hvordan folk (ofte ungdommer / unge voksne) som har vokst opp i ulike menigheter har problemer med å bryte ut av menigheten om de skulle få lyst til det ville det ikke da vært bedre om man gjorde det forbudt oppdra barna sine i en bestemt meninghet / religion og heller sa at dette med religion er et valg man må ta selv den dagen man er myndig? Som sagt dette er kanskje ikke så lett å gjennomføre i praksis, men man hører ofte om barn som er redde for å komme til helvete pga tankene eller følelsene sine og dette må vel være barnemishandling? I tillegg kan jo ungdommer som står fram som homofile blir forsøkt helbredet. Eller de kan bli forsøkt tvunget til å gifte seg med en person foreldrene har valgt ut med bakgrunn i religion. Har man vokst opp i enkelte menigheter og man ønsker å bryte ut kan man bli fryst helt ut av familie, slekt og venner selv om man ikke skulle være voksen. Mange blir også truet med helvete om man bryter ut. Omskjæring av både gutter og jenter burde også være noe man burde få velge selv. Det burde heller ikke være lov til å nekte barna sine å ta imot blod om man skulle få en eller annen skade. Det finnes kirker, menigheter og religioner som er bedre og verre på dette, men religion er jo uansett et valg man burde få ta selv. Hva tenker andre om dette? Burde religion være et valg man tar selv i voksen alder? Eller er det riktig at foreldrene dine velger for deg når du er liten? Anonymkode: 7adbb...323 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Del Skrevet 5. august 2024 Man kan jo uansett alltid velge religion eller ikke religion når man blir voksen. Anonymkode: b9ca7...3fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5. august 2024 #3 Del Skrevet 5. august 2024 Ja jeg synes det, men det er lettere å påføre dette når de er små:/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg mener at religion ikke skal gå i arv. Er selv oppdratt i Jehovas vitner. Det har ødelagt livet mitt. Har ikke ord som kan beskrive hvor giftig det trossamfunnet er bak den smilende fasaden. Anonymkode: a5633...327 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Man kan jo uansett alltid velge religion eller ikke religion når man blir voksen. Anonymkode: b9ca7...3fa Feil. Mange har ikke et valg. Du mister alt om du velger noe annet. Anonymkode: a5633...327 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet at dette kanskje ikke er så veldig lett å gjennomføre i praksis, men dette er bare en tanke. Først, dette gjelder alle religioner. Når man ser hvordan folk (ofte ungdommer / unge voksne) som har vokst opp i ulike menigheter har problemer med å bryte ut av menigheten om de skulle få lyst til det ville det ikke da vært bedre om man gjorde det forbudt oppdra barna sine i en bestemt meninghet / religion og heller sa at dette med religion er et valg man må ta selv den dagen man er myndig? Som sagt dette er kanskje ikke så lett å gjennomføre i praksis, men man hører ofte om barn som er redde for å komme til helvete pga tankene eller følelsene sine og dette må vel være barnemishandling? I tillegg kan jo ungdommer som står fram som homofile blir forsøkt helbredet. Eller de kan bli forsøkt tvunget til å gifte seg med en person foreldrene har valgt ut med bakgrunn i religion. Har man vokst opp i enkelte menigheter og man ønsker å bryte ut kan man bli fryst helt ut av familie, slekt og venner selv om man ikke skulle være voksen. Mange blir også truet med helvete om man bryter ut. Omskjæring av både gutter og jenter burde også være noe man burde få velge selv. Det burde heller ikke være lov til å nekte barna sine å ta imot blod om man skulle få en eller annen skade. Det finnes kirker, menigheter og religioner som er bedre og verre på dette, men religion er jo uansett et valg man burde få ta selv. Hva tenker andre om dette? Burde religion være et valg man tar selv i voksen alder? Eller er det riktig at foreldrene dine velger for deg når du er liten? Anonymkode: 7adbb...323 Det blir i mange tilfeller merkelig. For en kristen familie kan det f eks være naturlig å gå på familiegudstjenester. Skal man da la de minste være hjemme alene? Eller skal man la være å oppsøke kristne sosiale treff, etc for å ikke påvirke barna? Det blir jo helt feil. Alle foreldre påvirker barna sine. Det som er foreldrenes valg speiler seg ofte nedover. Dersom de er religiøse så kan religion lettere bli en stor del av livet til barna enn om foreldrene er ateister. Og motsatt, selvfølgelig. Barn som ikke vokser opp med en tro har sannsynligvis en større sjans til å bli ateister enn en troende. Anonymkode: 54177...c63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Del Skrevet 5. august 2024 Man burde få velge selv som voksen, men som kommunisme er dette umulig i praksis, fordi religion er et levesett, og foreldre kan ikke unngå å påføre sitt levesett på sine barn. Anonymkode: 77cbf...0e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg var alltid veldig irritert over at foreldrene mine døpte meg. Det var helt unødvendig, men greit nok. Ingen skade skjedd. De har i alle fall unngått å "oppdra meg i den kristne tro" (forstår forresten heller ikke hvorfor man melder inn barna i trossamfunn på denne måten uten å tro selv eller å følge det opp, men det får de stå for selv). Mine barn vokser opp uten religiøs innflytelse. Det sagt, hvis de kommer hjem nyfrelste som 10-åringer kommer jeg til å støtte dem hvis de vil døpes. Anonymkode: daa9f...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Del Skrevet 5. august 2024 Religiøs indoktrinering skjer mer eller mindre ubevisst gjennom normer og verdier. Jeg mener at religiøs indoktrinering er emosjonell mishandling av barn og i tilfeller der foreldre er svært konservative så bør barnevernet kobles inn. Anonymkode: 2c5ca...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg mener det er moralsk forkastelig og fullstendig uakseptabelt å presse religion på barn. Man er rett og slett et dårlig menneske om man gjør det. Å presse religion på barn havner et sted mellom indoktrinering, manipulasjon og direkte psykisk vold. Anonymkode: 9b1d3...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Religiøs indoktrinering skjer mer eller mindre ubevisst gjennom normer og verdier. Anonymkode: 2c5ca...a3d Ateistisk indoktrinering skjer mer eller mindre ubevisst gjennom normer og verdier. Anonymkode: 54177...c63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Del Skrevet 5. august 2024 Religionsfrihet ved fylte 15. Anonymkode: 5d76c...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Del Skrevet 5. august 2024 Juridisk må folk få lov å gjøre det, men å oppdra noen som et religiøst barn er moralsk forkastelig i mine øyne. Å se barn med hijab feks kjenner jeg at jeg får fysisk vondt av å se Anonymkode: 5b00f...670 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg mener at religion er en privatsak og at man skal forholde seg mest mulig nøytral angående dette i forbindelse med barn. Man skal få velge selv hva man tror eller ikke tror. Anonymkode: e3fe0...9f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Del Skrevet 5. august 2024 Jeg synes det bør være et valg man tar selv. Noe annet er tvang. Vi lever i en verden mer ytringsfrihet og trosfrihet. Vi velger selv hva vi vil tro på. Anonymkode: 71105...1db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #16 Del Skrevet 5. august 2024 Helt greit for foreldre å ta et valg om man skal være medlem av en kirke, menighet e.l. frem til man er voksen nok til å melde seg inn eller ut selv. Men troen kan man ikke styre, mine foreldre var ateister og jeg ble troende i ung alder. Anonymkode: c185a...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå