Gå til innhold

Angående arv, har jeg forstått det rett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestemor dør, og det er 3 millioner etter henne. Hun hadde tre barn. Det ene barnet døde for noen år siden. Han var gift og hadde barn.

Da er det vel slik at alle barna skal arve 1 million hver. Der hvor sønnen er død, skal kona/ svigerdatter arve. Vil hun da få hele millionen, eller vil disse pengene også bli fordelt til de tre barnebarna? Hvordan vil de da bli fordelt?

Anonymkode: 7e69a...098

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal fordeles på tre ja. Den millionen til det døde barnet går til hans barn (barnebarna til avdøde)

Anonymkode: 95bf1...8b7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal fordeles på tre ja. Den millionen til det døde barnet går til hans barn (barnebarna til avdøde)

Går ingenting til enken etter barnet? Altså barnebarnas mor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, hun er ikke arving etter bestemor. 

Anonymkode: 0c2fa...742

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hun er ikke arving etter bestemor. 

Anonymkode: 0c2fa...742

Takk for hjelp!

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke deles likt. Ta å Google. Jeg husker ikke helt prosent men det er barna til den den avdøde som arver sin bestemor men ikke like mye som barna til bestemoren, det er en egen regel for dette.

Anonymkode: 1b043...730

Skrevet

Kona til avdøde sønn arver ingenting. Kun livsarvinger, altså barnebarna i dette tilfellet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal ikke deles likt. Ta å Google. Jeg husker ikke helt prosent men det er barna til den den avdøde som arver sin bestemor men ikke like mye som barna til bestemoren, det er en egen regel for dette.

Alle barn av avdøde, også barn som har dødd (men som selv har livsarvinger), arver likt så lenge ikke testamente bestemmer annet for det som ev. er over pliktdelsarv.

Barnebarna, altså barna til det døde barnet til arvelater, deler likt på den arven deres nå avdøde far skulle hatt.

Her skisseres det tre millioner igjen. Da går en million til det ene levende barnet til bestemor, en million til det andre levende barnet til bestemor og en million til barna til det avdøde barnet til bestemor. Hvis de også er tre stykker deler disse tre da på en million. Moren deres får ingenting.

Anonymkode: c7d27...4cc

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Foreslår at du googler selv, og deretter deler det du finner med oss andre 👍

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull og tøys!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så bastant, og tar likevel helt feil. 

Anonymkode: a0b38...1ea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang du ser juridiske spørsmål her inne lar du være å uttale deg.

Anonymkode: cb419...8e9

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

De tre millionene deles likt mellom de tre barna, altså 1 mill til hver. Den millionen til han som er død, arves av barna hans og deles likt mellom dem.

Dvs, de to gjenlevende barna får 1 mill hver, de tre barnebarna får 333 333, 33 kr hver. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De deler avdødes andel. I dette tilfellet 1 million/antall barn. F.eks. 2 barn= 500 000. 

(Har selv vært en slik barnebarn-arving, min mor død før bestemor). 

Endret av mmd
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bestemor dør, og det er 3 millioner etter henne. Hun hadde tre barn. Det ene barnet døde for noen år siden. Han var gift og hadde barn.

Da er det vel slik at alle barna skal arve 1 million hver. Der hvor sønnen er død, skal kona/ svigerdatter arve. Vil hun da få hele millionen, eller vil disse pengene også bli fordelt til de tre barnebarna? Hvordan vil de da bli fordelt?

Barn arver, når barn er døde arver det døde barnets barn andelen til den døde.

Svigerdøtre og andre arver ingenting, med mindre det finnes et testament. 

Anonymkode: 8557f...08d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så bastant, og tar likevel helt feil. 

Anonymkode: a0b38...1ea

Dette er kvinneguiden, jo mer bestemt og bastant du uttrykker deg, jo mer rett har du 😂 

Det som er skremmende er at disse menneskene også er blant oss i hverdagen også. Skulle ønske det bare var et mareritt, men slik er det dessverre ikke 

Anonymkode: 751af...e34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 8.26):

Nei, for hun er ikke i slekt med avdøde slik barna og barnebarna er. 

• Liker 1
Skrevet

Sitter enken etter sønnen i uskifte bo? I så fall er det mulig arven går inn i boet. 
Jeg er ikke sikker her, men dette bør sjekkes ut hos noen som kan reglene. 

AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (1 time siden):

Sitter enken etter sønnen i uskifte bo? I så fall er det mulig arven går inn i boet. 
Jeg er ikke sikker her, men dette bør sjekkes ut hos noen som kan reglene. 

Det spiller ingen rolle. Han er død, og arven går derfor videre til hans barn, og ikke inn i boet.

Anonymkode: cb5ea...223

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 8.39):

Arven blir delt på 3. En del pr barn av avdøde. Dersom ett barn kle lever, går den delen til neste ledd. Så hvis da avdøde har ett , to eller 3 barnebarn av avdød barn. Så deles da den delen opp i antall arvinger. Er det ett barn får det barnet hele beløpet.

Dvs avdødhar 3mill pg 3 barn. Det er en mill på hver. Ene barnet lever ikke og har to barn. Da blir det 500.000kr prav de barna. Er det ett barn, arver det ene barnet en mill akene

Anonymkode: 54e83...87b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...