AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Hei! Den skrur seg spesielt opp når møter nye folk og i nye situasjoner, som i ny jobb. Det spinner helt ut av kontroll og får ikke sove og våkner helt utslitt og presser meg på jobb. Det sies at man skal møte angsten men det har jeg gjort i åresvis, men den kommer stadig tilbake. Noen som har kommet seg forbi dette og i så fall hvordan? Anonymkode: 56db3...8bd
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Du har sannsynligvis masse mestringsstrategier som du bruker samtidig som du "møter" angsten. Da møter du den ikke i en kurativ setting. Du møter den, men med så mye sikring, at det er gass og brems på samme tid. Du blir sannsynligvis både verre og utslitt i tillegg, fordi du sier til deg selv at angsten ikke er farlig, samtidig som du har mestringsstrategier som sier til deg selv at jo, det er den. Sjekk metakognitiv terapi. Anonymkode: 98ad3...736 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har sannsynligvis masse mestringsstrategier som du bruker samtidig som du "møter" angsten. Da møter du den ikke i en kurativ setting. Du møter den, men med så mye sikring, at det er gass og brems på samme tid. Du blir sannsynligvis både verre og utslitt i tillegg, fordi du sier til deg selv at angsten ikke er farlig, samtidig som du har mestringsstrategier som sier til deg selv at jo, det er den. Sjekk metakognitiv terapi. Anonymkode: 98ad3...736 🤯🤯🤯 mind. Blown. Utrolig god beskrivelse av problemet, dette hjalp meg masse (jeg er ikke ts men i omtrent samme situasjon). Takk! Dette forklarer nok hvorfor all eksponering ikke fungerer! Anonymkode: 3823a...673
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 🤯🤯🤯 mind. Blown. Utrolig god beskrivelse av problemet, dette hjalp meg masse (jeg er ikke ts men i omtrent samme situasjon). Takk! Dette forklarer nok hvorfor all eksponering ikke fungerer! Anonymkode: 3823a...673 Det kalles sikkerhetsstrategier og er en del av unngåelsen. Eksponeringen får virkelig fart på seg når man vet om dette og kan begynne å eksponere seg uten disse strategiene! Anonymkode: 2a9b0...315
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Kan ufør være tingen ts? Veldig mange blir ufør for sosial angst i dag. Anonymkode: 082f6...b6a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 🤯🤯🤯 mind. Blown. Utrolig god beskrivelse av problemet, dette hjalp meg masse (jeg er ikke ts men i omtrent samme situasjon). Takk! Dette forklarer nok hvorfor all eksponering ikke fungerer! Anonymkode: 3823a...673 Det er veldig vanlig! De fleste gjør det. Og derfor mange river seg i håret av eksponering som ikke fungerer også. Hvis du er redd for å ta buss, men øver og øver samtidig som du alltid setter deg foran og alene, nærme døra, sjekker bussruta, tar bussen når det er lite mennesker, sørger for å snakke med noen i telefonen og hele tiden si til deg selv at "det er ikke farlig det er ikke farlig," så skjønner kroppen ingenting, fordi alt du gjør indikerer at det er farlig. Hvorfor gjør du det hvis det er trygt, liksom? Sånn tenker reptilhjernen vår. Sikring kan være alt fra det mest "opplagte" som man forstår at er sikring (sobril i veska osv,) til å alltid kjøre bil selv for å komme seg hjem når man vil, og sikringstanker. Legger ved en link til deg her, og til TS. Anbefaler å lese litt i artiklene og bloggen, der ligger det mye bra, og man kan begynne å få en forståelse av hva eksponering er. Det betyr ikke at man alltid skal eksponere, men da vet man i alle fall hva som er korrekt eksponering, og hva som ikke er det. Det er ufattelig slitsomt å holde gass og brems inne over lang tid, når man ender opp utslitt og står på samme sted. https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/5-grunner-til-angst-og-hvordan-bli-frisk?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI_9inmYbehwMVEAqiAx0jdCucEAAYASAAEgJkrfD_BwE Anonymkode: 98ad3...736 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan ufør være tingen ts? Veldig mange blir ufør for sosial angst i dag. Anonymkode: 082f6...b6a Gå og rydd i et skap eller noe. Anonymkode: 98ad3...736 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ufør være tingen ts? Veldig mange blir ufør for sosial angst i dag. Anonymkode: 082f6...b6a Tja,tror du en med sosial angst klarer å gå til legen? Sitte på et venterom med andre. Ikke minst prate med fastlegen?Stadig møte nye mennesker på NAV,DPA, Utredninger og annet? Da er man i såfall er man tøff. Anonymkode: 56424...501
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tja,tror du en med sosial angst klarer å gå til legen? Sitte på et venterom med andre. Ikke minst prate med fastlegen?Stadig møte nye mennesker på NAV,DPA, Utredninger og annet? Da er man i såfall er man tøff. Anonymkode: 56424...501 På et punkt har man ikke noe valg. Selv klarte jeg endelig å gå til legen når jeg fikk depresjon i tillegg og ikke klarte å gå på jobb. Legen oppfattet ikke sosial angst, men jeg var så deprimert at jeg kom raskt til avtalespesialist. Gått til samme i lengre tid nå og jobber med eksponering sammen. Men, jeg er i full jobb. Heldigvis ikke en sosial jobb, men må likevel forholde meg til kollegaer. Anonymkode: 14b36...ef2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Har du prøvd ACT? Det hjalp meg veldig. Og så sleit jeg med et nervesystem som stadig var utenfor toleransevinduet, så har fokusert en del på det, roe meg ned, dempe utrygghetsfølelsen i kropp og hjerne, og da har tankene dempet seg veldig også. Har sikkert noe med om det er mest et tankeproblem, eller et bakenforliggende problem/traumer/hjerneskade. I dag vil jeg nok tro at jeg ikke lenger kvalifiserer til diagnosen, samtidig lever jeg veldig isolert, er jo vanskelig å ha sosial angst når en knapt møter folk. 😅 Mindfullness funker også. Anonymkode: 3976d...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ufør være tingen ts? Veldig mange blir ufør for sosial angst i dag. Anonymkode: 082f6...b6a Lol nei. Sosial angst regnes som noe som kan fikses, så du blir ikke ufør kun for sosial angst. Anonymkode: b7126...d3a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lol nei. Sosial angst regnes som noe som kan fikses, så du blir ikke ufør kun for sosial angst. Anonymkode: b7126...d3a Jeg har hatt sosial angst i 45 år så nei det kan ikke fikses for alle nei. Anonymkode: 36136...f32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå