luxifine Skrevet 7. august #41 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 7.01): - og det er rekordstor søkning til prestestudier. Jeg har sett enkelte hevde at kirken har utspilt sin rolle, men tallene sier noe annet. https://fagbladet.no/nyheter/flere-unge-melder-seg-inn-i-kirken--kan-gi-hap-i-mote-med-en-urolig-fremtid-6.91.1060079.9af8e546d6 Anonymkode: adaa7...552 Fun fact: for noen år siden (ca 2007? 2008?) Ble en drøss medlemmer slettet/skrevet ut av statskirken ved en eller annen feil. Det var på nyhetene til og med og medlemmer ble bedt om å sjekke at se fremdeles stod oppført som "medlem" og eventuelt meldes seg inn igjen. Jeg har vært agnostiker siden jeg var 15 så det tok noen år før jeg sjekket. Var da ikke medlem. Tok det som et tegn og har latt det bare være. Er fremdeles ikke medlem og akter ikke gjøre noe med det. Han her derimot: https://freak.no/forum/showthread.php?t=273180 🤣 tydelig at noen er mer "ønsket" enn andre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #42 Del Skrevet 8. august luxifine skrev (4 timer siden): Fun fact: for noen år siden (ca 2007? 2008?) Ble en drøss medlemmer slettet/skrevet ut av statskirken ved en eller annen feil. Det var på nyhetene til og med og medlemmer ble bedt om å sjekke at se fremdeles stod oppført som "medlem" og eventuelt meldes seg inn igjen. Jeg har vært agnostiker siden jeg var 15 så det tok noen år før jeg sjekket. Var da ikke medlem. Tok det som et tegn og har latt det bare være. Er fremdeles ikke medlem og akter ikke gjøre noe med det. Han her derimot: https://freak.no/forum/showthread.php?t=273180 🤣 tydelig at noen er mer "ønsket" enn andre.. Det er mange år siden det ble slutt på praksisen om automatisk innmelding, selv om ateistene gjentar denne løgnen. Anonymkode: d83ad...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #43 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): I denne tråden har jeg, som er ateist, blitt kalt hatefull og en som dør ut barnløs. Jeg er ikke noen av delene. Faktisk er jeg en ganske grei person, som har mange religiøse venner jeg er veldig glad i. Og jeg har barn. Jeg syns lite om å dra folk ned slik enkelte i denne tråden gjør, kun fordi jeg ikke tror på en gud. Anonymkode: 6f46d...349 Det er jeg enig i. Det kommer lite konstruktivt ut av å sitte på hver sin tue og kaste småstein på hverandre. Det som jeg reagerer på, er de som strømmer til tråden for å fortelle hvor håpløse idioter de som tror er, og hvor tragisk det er at mange nå ønsker å bli prest, bli mer aktiv i kirken/trossamfunn, osv. Det virker som om det ligger en dyp redsel der, og enormt med fordommer. Jeg leste ei som skrev at hun trodde at det jaget vi opplever i dag, alt skal være så perfekt, man skal prestere, realisere, være feilfri, fører til at mange ser etter noe annet. De søker heller tryggheten i et fellesskap, og ser mot troen, der håp, nåde og omsorg står sterkt, og at hver enkelt alltid er elsket av Gud, uansett hvor mislykket man kan kjenne seg. Mange er sinte på kirken fordi enkeltmennesker har oppført seg stygt mot dem på ulikt vis. Det finnes kristne som ikke er gode mennesker. Men det gjelder å se dem for det de er, og se at det finnes masse mennesker som ikke er som dem. Anonymkode: adaa7...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. august #44 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mange år siden det ble slutt på praksisen om automatisk innmelding, selv om ateistene gjentar denne løgnen. Anonymkode: d83ad...146 …mens i realiteten er det ikke så mange år siden jeg av en eller annen grunn ble meldt inn automatisk. Så de har ikke hatt hastverk med å rydde opp akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. august #45 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis vi ser til vikingene så gjør den i alle fall det. Tror ingen av oss har gullhår i ræva for å si det sånn. Anonymkode: 77bc0...e9f Det er dokumenterte tilfeller både får og etter det vi anser som vikingtiden. Til og med de kristne som reiste rundt for å tvinge inn kristendommen over alt gjorde det med brutal makt som kunne inkludere både drap, voldtekt og andre brutaliteter. Jeg er ikke kristen. Og jeg deler ikke den troen på en gud som Bibelen skisserer og kristne tror på. Men jeg anerkjenner allikevel viktigheten av kristendommen i vår historie og det samfunnet vi har i dag hadde sett helt annerledes ut om vi ikke hadde fått «kristenretten» i 1024 på Moster på Bømlo. Eller om ikke eidsvollmennene hadde vært så sterke i sin kristne tro (som for øvrig førte til at Jøder ikke var godtatt i Norge - veldig kristent ikke sant?). Vi har en rik historie i Norge men vi må ikke bli så kunnskapsløse at vi bare velger de gode/positive tingene fra historien sett fra dagens samfunn. Vi må og ta med det før kristendommen ble tvunget på mange, de tingene som i dag ses ned på og de tingene vi i dag hadde fordømt (eller hadde vi det?). Og da gir det lite mening å være så kortsynt som brukeren jeg siterte som sier «vi må ta vare på den kristne arva vår». Da det viser enten skylapper eller kunnskapsløshet. Eller begge deler? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå