Gå til innhold

Stadig flere unge melder seg inn i kirken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 7.37):

Skremmende, men det betyr heldigvis ikke at medlemsmassen øker.

Anonymkode: 904fe...dfb

Nedgangen er i ferd med å snu, og flere blir kristne ettersom medlemstallene vokser for kristne trossamfunn utenfor DNK. Mens ateistene dør ut barnløse.

Anonymkode: d83ad...146

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 16.05):

Tragisk. 

Anonymkode: 85a8b...8e6

Det er alt annet enn tragisk. Det som er tragisk er å lese uvitende innlegg som ditt. Prestestudiet ved f.eks UiO er faktisk ganske interessant, man lærer gamle språk osv. MF har en del spennende emner i den gata og. Har meldt meg som enkeltemnestudent der selv om jeg går en annen master ved UiO.

Prester jobber med mennesker i vanskelige livssituasjoner og utdannes i dette. Jeg er ikke kristen, men snakket jevnlig med en prest fordi det var årevis med ventetid hos psykolog. Det hjalp faktisk, og er et tilbud flere bør benytte seg av (nei, jeg ble ikke forsøkt frelst). At flere nå søker presteutdanning er intet annet enn positivt for samfunnet.

Anonymkode: efc7b...f0a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra. På tide å ta vare på den norske kulturarven. 

Anonymkode: 82ccb...68d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 8/5/2024 at 8:28 AM, Snublefot62 said:

Og jo mer penger det settes av til vedlikehold av kirker jo mindre er det til skole, eldreomsorg og andre nødvendigheter i samfunnet.

Og for å si det sånn, de eldre får ikke mer omsorg av at kirkene får ny maling.

Hadde ikke Norges folkevalgte vært så opptatt av å redde verden og kaste ut penger ut av landets grenser til regnskogen i Brasil eller bistand som til slutt havner i korrupte politikeres lommer, hadde det blitt penger til både eldreomsorg og vedlikehold av kirker; Norge klarte dette i en tid uten oljeinntekter - både før og etter 2. verdenskrig - så det er ingen grunn til at man ikke skulle klare dette idag.

Anonymkode: 77025...31c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 7.01):

- og det er rekordstor søkning til prestestudier.

Jeg har sett enkelte hevde at kirken har utspilt sin rolle, men tallene sier noe annet.

https://fagbladet.no/nyheter/flere-unge-melder-seg-inn-i-kirken--kan-gi-hap-i-mote-med-en-urolig-fremtid-6.91.1060079.9af8e546d6

Anonymkode: adaa7...552

En kan jo lure på hva kirken kan gi av håp i en " urolig fremtid" ?

Helt utrolig at de i 2024   fremdeles ikke forstår hva bibelen forteller og attpåtil har klart å lage en milliardindustri av et eventyr de dikta sjøl..

Meldte meg ut av kirka for en mannsalder siden jeg for min del.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomSawyer skrev (1 minutt siden):

Meldte meg ut av kirka for en mannsalder siden jeg for min del.

Sjekket om du har blitt meldt inn igjen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (Akkurat nå):

Sjekket om du har blitt meldt inn igjen da? 

Hvorfor? Og skjer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 7.35):

Rekord stor søknad til presteskolen skal kanskje ikke så mye til. Snakka med ei som har utdannet seg som prest for noen få år siden. Hun sa dem var 11 stk i klassen. Det er ikke noe å skryte av. Det er stor mangel på prester. De går ikke gå av med pensjon en gang fordi det er så stor mangel i Norge. Mange klager inn på her fordi dem må jobbe til dem er 70 år. Utrolig mange prester er mye eldre enn det. Dem blir hentet inn lell om dem er i utgangspunktet pensjonist. 

Anonymkode: 6a2cb...85e

Du må lære deg forskjellen på de og dem.

Anonymkode: 825de...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (4 timer siden):

Hvorfor? Og skjer det?

Det har skjedd flere ganger med meg. Irriterende. Oppdager det stort sett når jeg får valgkort til kirkevalget sammen med fylkesvalget.

Det er irriterende siden jeg har tatt et tydelig standpunkt og meldt meg ut. Så oppdager jeg at til tross for dette så har de meldt meg inn igjen og fått tilskudd for mitt medlemskap.

Nå har jeg meldt meg ut igjen og samtidig meldt meg inn et annet sted. Så får vi se om de holder seg unna meg nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Inkluderer den norske kulturarven plyndring, voldtekt, drap og tvangskristning og, eller er du selektiv?

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den norske kulturarven er vel strengt tatt åsatro, ikke kristendom. 

Anonymkode: 3784d...49f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den norske kulturarven er vel strengt tatt åsatro, ikke kristendom. 

Anonymkode: 3784d...49f

De siste 1000 årene er det kristendommen som har vært vår kulturarv, og det er den fortsatt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er fint, jeg. Tyder på at folk har interesser utover basic brød og sirkus? Gledelig.

Anonymkode: 41380...421

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I denne tråden har jeg, som er ateist, blitt kalt hatefull og en som dør ut barnløs. Jeg er ikke noen av delene. Faktisk er jeg en ganske grei person, som har mange religiøse venner jeg er veldig glad i. Og jeg har barn. Jeg syns lite om å dra folk ned slik enkelte i denne tråden gjør, kun fordi jeg ikke tror på en gud. 

Anonymkode: 6f46d...349

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De siste 1000 årene er det kristendommen som har vært vår kulturarv, og det er den fortsatt.

Så du er selektiv altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (14 timer siden):

Inkluderer den norske kulturarven plyndring, voldtekt, drap og tvangskristning og, eller er du selektiv?

Hvis vi ser til vikingene så gjør den i alle fall det. Tror ingen av oss har gullhår i ræva for å si det sånn.

Anonymkode: 77bc0...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...