AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Del Skrevet 5. august - og det er rekordstor søkning til prestestudier. Jeg har sett enkelte hevde at kirken har utspilt sin rolle, men tallene sier noe annet. https://fagbladet.no/nyheter/flere-unge-melder-seg-inn-i-kirken--kan-gi-hap-i-mote-med-en-urolig-fremtid-6.91.1060079.9af8e546d6 Anonymkode: adaa7...552 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 5. august #2 Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): - og det er rekordstor søkning til prestestudier. Jeg har sett enkelte hevde at kirken har utspilt sin rolle, men tallene sier noe annet. https://fagbladet.no/nyheter/flere-unge-melder-seg-inn-i-kirken--kan-gi-hap-i-mote-med-en-urolig-fremtid-6.91.1060079.9af8e546d6 Anonymkode: adaa7...552 Ble nesten litt trist å lese den saken. Selvfølgelig vil innmeldinger gå opp når det har blitt mye mer vanlig å ikke bli døpt og med det meldt inn av sine foreldre som barn. Trist ble jeg av å lese at dem som ble intervjuet trodde dette var en positiv trend for dem, nei den økningen er negativ for kirken, som stadig får en mindre antall medlemmer. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Del Skrevet 5. august Et tegn av tiden. Det er mye dårlig psykisk helse blant de yngre generasjonene, og tradisjonelt søker folk som sliter mot religion (og utdanninger med psykologi). Anonymkode: d6834...a47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 5. august #4 Del Skrevet 5. august Trist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Del Skrevet 5. august Ja, så bra da! Anonymkode: a4037...3fb 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Del Skrevet 5. august Rekord stor søknad til presteskolen skal kanskje ikke så mye til. Snakka med ei som har utdannet seg som prest for noen få år siden. Hun sa dem var 11 stk i klassen. Det er ikke noe å skryte av. Det er stor mangel på prester. De går ikke gå av med pensjon en gang fordi det er så stor mangel i Norge. Mange klager inn på her fordi dem må jobbe til dem er 70 år. Utrolig mange prester er mye eldre enn det. Dem blir hentet inn lell om dem er i utgangspunktet pensjonist. Anonymkode: 6a2cb...85e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Del Skrevet 5. august Skremmende, men det betyr heldigvis ikke at medlemsmassen øker. Anonymkode: 904fe...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rekord stor søknad til presteskolen skal kanskje ikke så mye til. Snakka med ei som har utdannet seg som prest for noen få år siden. Hun sa dem var 11 stk i klassen. Det er ikke noe å skryte av. Det er stor mangel på prester. De går ikke gå av med pensjon en gang fordi det er så stor mangel i Norge. Mange klager inn på her fordi dem må jobbe til dem er 70 år. Utrolig mange prester er mye eldre enn det. Dem blir hentet inn lell om dem er i utgangspunktet pensjonist. Anonymkode: 6a2cb...85e Nå var det nesten 100, så stor forskjell. https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/aktuelt/rekordstor søkning til prestestudier/ Anonymkode: adaa7...552 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. august #9 Del Skrevet 5. august Nå er vel kirken en av de få som driver med "automatisk" innmelding av medlemmer som ikke er registrerte medlemmer i andre tro- og livsynsorganisasjoner. Så da er det jo ikke rart at antall innmeldte øker? Samtidig ser en at antall medlemmer totalt går jevnt nedover. Så jeg skulle gjerne sett litt mer på detaljene her, som for eks om de nye medlemmene faktisk meldte seg inn selv eller ble overtalt til det for å kunne gifte seg eller ikke var medlem noe annet sted. Om det står, så står det bak betalingsmuren til Vårt Land. Ironisk nok. Samtidig så skriker de fleste prestegjeld etter penger til vedlikehold, drift og oppgraderinger. Kirkene som vi er vant med forfaller, de har ikke penger til strøm for å varme de opp og de klarer sjeldent å få særlig oppmøte. Så hva møter egentlig de nye unge voksne som melder seg inn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Del Skrevet 5. august Snublefot62 skrev (10 minutter siden): Nå er vel kirken en av de få som driver med "automatisk" innmelding av medlemmer som ikke er registrerte medlemmer i andre tro- og livsynsorganisasjoner. Så da er det jo ikke rart at antall innmeldte øker? Samtidig ser en at antall medlemmer totalt går jevnt nedover. Så jeg skulle gjerne sett litt mer på detaljene her, som for eks om de nye medlemmene faktisk meldte seg inn selv eller ble overtalt til det for å kunne gifte seg eller ikke var medlem noe annet sted. Om det står, så står det bak betalingsmuren til Vårt Land. Ironisk nok. Samtidig så skriker de fleste prestegjeld etter penger til vedlikehold, drift og oppgraderinger. Kirkene som vi er vant med forfaller, de har ikke penger til strøm for å varme de opp og de klarer sjeldent å få særlig oppmøte. Så hva møter egentlig de nye unge voksne som melder seg inn? Vedlikehold av kirker er kommunen som står for. Så dem som ikke prioriterer det så forfaller dem. Og merkes hvis du har politikere som er kristen eller ikke. Har du flere som ikke er kristen så blir det ikke satt av penger til å vedlikeholde. Anonymkode: 6a2cb...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #11 Del Skrevet 5. august Kjempebra 🥰 Livet er så mye mer enn her og nå. Det har vært trist å se hvor ateister til tider som er så ekstremt hatefulle mot kristendom. Noen ganger har jeg tenkt de burde kalle seg for hateister i stedet. Det har vært en vekst i kristne her i byen jeg bor også. Da er det sikkert en eller annen hateist her inne som tenker at dumme folk blir kristne. Men da kan jeg si at i kirken min er det like mye høyt utdannede som de som ikke er det. Og alle er like mye verdt uansett, og faktisk er det flere veldig kloke mennesker som ikke har valgt en lang utdanningsvei også. Anonymkode: 72e32...f88 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #12 Del Skrevet 5. august Mine mannlige kollegaer som bevisst står i kirken selv om de ikke er kristne sier alle som en at grunnen er "for da blir det mindre av potten som går til moskeer". Så det ligger mer fremmedhat enn gudstro bak... Anonymkode: 7ff81...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine mannlige kollegaer som bevisst står i kirken selv om de ikke er kristne sier alle som en at grunnen er "for da blir det mindre av potten som går til moskeer". Så det ligger mer fremmedhat enn gudstro bak... Anonymkode: 7ff81...457 Vel, min oppfatning er nå at kirken generelt er ekstremt opptatt av inkludering. Synes av og til det blir litt for mye av det gode, og jeg er ikke spesielt fan av alle de som blir tatt inn i kirkeasyl for eksempel. Anonymkode: adaa7...552 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #14 Del Skrevet 5. august Andelen som døpes har gått jevnt nedover lenge og er nå ganske nøyaktig 50%. Da er det jo åpenbart at antallet utmeldinger blant folk som er 20+ til slutt synker, siden den minst religiøse halvdelen (de som naturlig nok er ivrigst på å melde seg ut) ikke er medlemmer i utgangspunktet. Så tror jeg nok også kirkens mer liberale linje etter hvert, f.eks. synet på skeive, gjør at det er mindre "prinsipielt viktig" for en del å melde seg ut. Men for all del, helt i orden om flere tror også. Det finnes verre ting å tro på enn en såpass moderat kristentro som den norske kirke står for, selv om jeg ikke helt forstår meg på det. Anonymkode: ab703...c0b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. august #15 Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vedlikehold av kirker er kommunen som står for. Så dem som ikke prioriterer det så forfaller dem. Og merkes hvis du har politikere som er kristen eller ikke. Har du flere som ikke er kristen så blir det ikke satt av penger til å vedlikeholde. Anonymkode: 6a2cb...85e Og jo mer penger det settes av til vedlikehold av kirker jo mindre er det til skole, eldreomsorg og andre nødvendigheter i samfunnet. Og for å si det sånn, de eldre får ikke mer omsorg av at kirkene får ny maling. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #16 Del Skrevet 5. august Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Og jo mer penger det settes av til vedlikehold av kirker jo mindre er det til skole, eldreomsorg og andre nødvendigheter i samfunnet. Og for å si det sånn, de eldre får ikke mer omsorg av at kirkene får ny maling. Kan alltid sette ting opp mot hverandre. Hvor mye pøser ikke Norge ut av landet til alskens formål som vi aldri ser noe resultater av? Da snakker vi ikke om småpenger. Hadde vi brukt noe av de midlene til eget folk og egne formål, ville vi ha kommet langt. Anonymkode: adaa7...552 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. august #17 Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kan alltid sette ting opp mot hverandre. Hvor mye pøser ikke Norge ut av landet til alskens formål som vi aldri ser noe resultater av? Da snakker vi ikke om småpenger. Hadde vi brukt noe av de midlene til eget folk og egne formål, ville vi ha kommet langt. Anonymkode: adaa7...552 Men det har ikke direkte innvirkning på kommunebudsjettet. Det har vedlikeholdet for norske kirker. Det er litt dumt når kommunens budsjett blir påvirket av om politikerene er kristne eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #18 Del Skrevet 5. august 8 hours ago, AnonymBruker said: - og det er rekordstor søkning til prestestudier. Jeg har sett enkelte hevde at kirken har utspilt sin rolle, men tallene sier noe annet. https://fagbladet.no/nyheter/flere-unge-melder-seg-inn-i-kirken--kan-gi-hap-i-mote-med-en-urolig-fremtid-6.91.1060079.9af8e546d6 Anonymkode: adaa7...552 Det kan være flyktninger som er her som har meldt seg inn og dermed vil det se ut som tallet har økt Anonymkode: 51f02...de3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #19 Del Skrevet 5. august Tragisk. Anonymkode: 85a8b...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #20 Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skremmende, men det betyr heldigvis ikke at medlemsmassen øker. Anonymkode: 904fe...dfb Hvorfor er det skremmende? Nå er jeg ikke kristen selv, men jeg skjønner ikke hva du er redd for? At noen finner støtte, trøst og/eller glede i religion, er jo bare positivt for dem. Menneskene er de samme uansett avhengig om de er innmeldt i kirken eller ikke. Anonymkode: 38ee2...c34 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå