Gå til innhold

Skatt på salg av utleiebolig i borettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har de siste to årene leid ut min borettslagbolig og vurderer nå å selge den etterhvert. Jeg er klar over at jeg må betale 22% skatt av overskuddet ved boligsalget, ,men lurer på om man kan trekke fra ekstra innbetalinger på fellesgjeld? Min bolig kjøpte jeg i 2017, da var fellesgjelden ganske høy (over to millioner) og borettslaget hadde IN-ordning så jeg har de siste årene prioritert å nedbetale ekstra på den (ca 1 mill) for å slippe de høye renteutgiftene. Da blir jo selvfølgelig en eventuell salgsum høyere også.. Må jeg flytte tilbake for å unngå å skatte av det eller kan man få trekke fra nedbetalt fellesgjeld? 

Anonymkode: 42b96...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ikke trekke fra. Det har bare økt din verdi av leiligheten og du kommer til å måtte skatte mer. Det beste er å bo et år der for å slippe skatt.

Anonymkode: fecf5...070

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har de siste to årene leid ut min borettslagbolig og vurderer nå å selge den etterhvert. Jeg er klar over at jeg må betale 22% skatt av overskuddet ved boligsalget, ,men lurer på om man kan trekke fra ekstra innbetalinger på fellesgjeld? Min bolig kjøpte jeg i 2017, da var fellesgjelden ganske høy (over to millioner) og borettslaget hadde IN-ordning så jeg har de siste årene prioritert å nedbetale ekstra på den (ca 1 mill) for å slippe de høye renteutgiftene. Da blir jo selvfølgelig en eventuell salgsum høyere også.. Må jeg flytte tilbake for å unngå å skatte av det eller kan man få trekke fra nedbetalt fellesgjeld? 

Anonymkode: 42b96...ae7

Prisen trenger ikke å bli høyere selv om du har brukt IN ordningen. Sluttsummen ved salg er den samme uansett hva felleskostnadene er. Folk må kunne finansiere totalsummen. 
Har du mulighet så hadde jeg flyttet tilbake og bodd der i 365 dager før jeg solgte. Men det er nå urolige tider, så hva som skjer på kort sikt, og om ett år med boligprisene :vetikke:

Anonymkode: 8166f...c30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan ikke trekke fra. Det har bare økt din verdi av leiligheten og du kommer til å måtte skatte mer. Det beste er å bo et år der for å slippe skatt.

DETTE. Bo der ett år.

Anonymkode: 3e3cd...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er feil.

Er et eksempel på dette på Skatteetatens nettsider hvor det forklares ganske enkelt. Gevinsten eller tapet er differansen mellom utgangsverdien og inngangsverdien. Fellesgjelden er inkludert i både inngangsverdi og utgangsverdi. Derfor vil ikke ts være nødt til å betale mer skatt fordi han/hun har betalt ned ekstra på fellesgjelden.

Å påstå at man må betale mer skatt fordi man har betalt ned på fellesgjeld, vil dermed være det samme som å påstå at man må betale mer skatt på gevinst ved at man i eietiden har betalt ned på et helt ordinært boliglån.

Anonymkode: 90a9d...c09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er feil.

Er et eksempel på dette på Skatteetatens nettsider hvor det forklares ganske enkelt. Gevinsten eller tapet er differansen mellom utgangsverdien og inngangsverdien. Fellesgjelden er inkludert i både inngangsverdi og utgangsverdi. Derfor vil ikke ts være nødt til å betale mer skatt fordi han/hun har betalt ned ekstra på fellesgjelden.

Å påstå at man må betale mer skatt fordi man har betalt ned på fellesgjeld, vil dermed være det samme som å påstå at man må betale mer skatt på gevinst ved at man i eietiden har betalt ned på et helt ordinært boliglån.

Anonymkode: 90a9d...c09

Jeg er enig i det du skriver, men ts ønsker å trekke fra nedbetalt fellesgjeld. Det som er påpekt er at dette ikke er fradragsberettiget.

Anonymkode: 5a4d6...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...