Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

A og B kjøper bolig sammen. Samboere, ikke gift. A har pga en del arv egenkapital på ca 4.500.000, B har ca 200.000. A vil tjene ca mellom 700.000 og 850.000, B tjener ca 650.000. Begge jobber 100%. To felles biler der én er belånt med felles lån, og den andre bilen er uten lån. A har ca 300.000 i studielån, B har ca 400.000 i studielån. Ingen annen gjeld. Boligen A og B kjøper sammen koster ca 7.000.000. Familieplanlegging er på trappene. 

Hva vil rettferdig eierbrøk være / hvilken eierbrøk er normalt å ha, og hvordan bør kostnader fordeles?

Anonymkode: a1977...9c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eierandel A 64%, B 3%, lån som deles likt(?) 33 %. Det gir A en eierandel på 80%, B 20%. Boutgifter deles likt (inkl rent vedlikehold), mens oppgradering betales etter eierbrøk. Jeg legger til grunn at B ikke har økonomi til å ha ansvar for større del av lånet og slik få større eierandel.

Noen vil alltids mene at B skal betale "husleie" for den eierandelen som ikke eies. Jeg tenker at det ville vært rimelig mellom venner, men ikke for to som planlegger en framtid sammen.

Begge har ansvar for eget studielån.

Dersom en går i redusert stilling når barna kommer, må den andre bidra til å betale mer av gjelden uten at det går ut over den med lavest eierandel.

Gift dere, og alt blir enklere og økonomisk tryggere for den med lavest inntekt og eierandel.

Anonymkode: edc83...c32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

A og B kjøper bolig sammen. Samboere, ikke gift. A har pga en del arv egenkapital på ca 4.500.000, B har ca 200.000. A vil tjene ca mellom 700.000 og 850.000, B tjener ca 650.000. Begge jobber 100%. To felles biler der én er belånt med felles lån, og den andre bilen er uten lån. A har ca 300.000 i studielån, B har ca 400.000 i studielån. Ingen annen gjeld. Boligen A og B kjøper sammen koster ca 7.000.000. Familieplanlegging er på trappene. 

Hva vil rettferdig eierbrøk være / hvilken eierbrøk er normalt å ha, og hvordan bør kostnader fordeles?

Anonymkode: a1977...9c2

Hos oss hadde A 2.5 mill i egenkapital og B 1 mill. A gikk inn med sin halvdel av en bolig til 5 mill og gjeldsfri. B hadde da da 1,5 mill igjen i boliglån og eierbrøken ble dermed likevel 50-50. A tjener 450 000 og B 700 000. Vi betaler inn 40% av lønna vår på felleskonto og fra den betaler vi alle faste utgifter utenom boliglånet til B. Syns vi har en grei ordning.

Anonymkode: 3268b...c3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har alltid hatt innstillingen at alt er likt i samboerskap/ekteskap, og heller hatt gode samboeravtaler/ektepakt som sier noe om hvordan ting skal være ved brudd. 

Å ha ulik økonomi og ulik eierbrøk når man først har valgt livet sammet har alltid vært uaktuelt for oss. Skal den med mest penger kunne ha en mye høyere standard ellers? Reise på ferier alene? Hva med oppussing og andre bokostnader, må man for hver regning, hver beslutning, diskutere hvordan regningen skal fordeles? 

Anonymkode: 1c379...55c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og mannen har alltid hatt innstillingen at alt er likt i samboerskap/ekteskap, og heller hatt gode samboeravtaler/ektepakt som sier noe om hvordan ting skal være ved brudd. 

Å ha ulik økonomi og ulik eierbrøk når man først har valgt livet sammet har alltid vært uaktuelt for oss. Skal den med mest penger kunne ha en mye høyere standard ellers? Reise på ferier alene? Hva med oppussing og andre bokostnader, må man for hver regning, hver beslutning, diskutere hvordan regningen skal fordeles? 

Ulik eierbrøk har ikke betydning før samlivet avsluttes eller boligen selges. Boutgiftene ellers deles likt eller ut fra inntekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ulik eierbrøk har ikke betydning før samlivet avsluttes eller boligen selges. Boutgiftene ellers deles likt eller ut fra inntekt. 

Du forventer at en partner skal betale likt på alt av vedlikehold, oppussing, og andre ting som bidrar til å vedlikeholde eller øke verdien av boligen, selv om de får mindre igjen for det ved et salg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du forventer at en partner skal betale likt på alt av vedlikehold, oppussing, og andre ting som bidrar til å vedlikeholde eller øke verdien av boligen, selv om de får mindre igjen for det ved et salg? 

Jeg regner med at de deler utgiftene til vedlikehold.  Alternativet blir at den som har minst eierandel må betale husleie. Vedlikehold øker ikke verdien på boligen, men reduserer verditap. For meg er det helt naturlig at dette er utgifter man deler. Hvorvidt man deler likt eller ut fra inntekt mener jeg ingenting om.

Oppgradering som gir verdiøkning deles etter eierbrøk.

Jeg skjønner ikke helt forskjellen til hvordan dere gjør det. Dere har også avtaler som sier hvordan verdier skal deles ved brudd. Jeg går it fra at du ikke mener at han som gikk inn med 4500000 skal ha like mye med ut dom han som gikk inn med 200000. 

For meg har ikke dette noe hvordan man deler andre utgifter å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...