AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Har noen hatt det? Hva var dine symptomer og hva gjorde du for å bli bedre? Anonymkode: 0a027...46e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har noen hatt det? Hva var dine symptomer og hva gjorde du for å bli bedre? Anonymkode: 0a027...46e Elektrolyttforstyrrelser skal man ta på alvor da dette kan få fatale konsekvenser så dette tar man med en lege. Anonymkode: c400d...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har noen hatt det? Hva var dine symptomer og hva gjorde du for å bli bedre? Anonymkode: 0a027...46e Hvorfor spør du? Har manglet flere elektrolytter og fått både i.v. Tilførsel og medisiner. Du kan søke på eletrolytthåndboka. Anonymkode: 3725a...835
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Kommer helt an på. Akutt alvorlig lav eller høy kalium = hjertestans i verste fall (da merker du ikke så mye). Lav natrium kan gi svimmelhet. Lav magnesium kan gjøre deg forvirret eller gi kramper mens høy kalsium kan gi magesmerter, muskel- og skjelletsmerter samt oppkast. Sjekk Norsk legemiddelhåndbok for eksempel. Anonymkode: d9511...5ac
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Man kan ha ubalanser mtp elektrolytter uten å være døden nær. Ubalanse = for lite av eller for mye av. Jeg har hatt for lite av kalium, kalsium, magnesium, sodium, og var da dehydrert med sterke magesmerter og langvarig forstoppelse. Fatigue, kramper, svimmelhet, besvimelse. Angst. trykk i bryst. Man kan ha ubalanse selv om det ikke vises på blodprøve. Jeg har lært å drikke litt natron de dagene jeg trener/svetter, særlig om sommeren. Tar tilskudd av de andre elektrolyttene i perioder når jeg kjenner det trengs. Anonymkode: 0a57d...69b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan ha ubalanser mtp elektrolytter uten å være døden nær. Ubalanse = for lite av eller for mye av. Jeg har hatt for lite av kalium, kalsium, magnesium, sodium, og var da dehydrert med sterke magesmerter og langvarig forstoppelse. Fatigue, kramper, svimmelhet, besvimelse. Angst. trykk i bryst. Man kan ha ubalanse selv om det ikke vises på blodprøve. Jeg har lært å drikke litt natron de dagene jeg trener/svetter, særlig om sommeren. Tar tilskudd av de andre elektrolyttene i perioder når jeg kjenner det trengs. Anonymkode: 0a57d...69b Må bare påpeke at ubalanser kan gi milde symptomer også. F.eks lettere fordøyelsesbesvær, søvnproblemer, leamus, etc. Har du for mye sodium kombinert med for lite kalium, så kan det gi høyt b Anonymkode: 0a57d...69b 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har noen hatt det? Hva var dine symptomer og hva gjorde du for å bli bedre? Anonymkode: 0a027...46e To i familien har hatt det. En ble sløv, fikk sterk hodepine og kastet opp, men kom seg med tilførsel av salt og mineraler (ung) Den andre fikk sterk hodepine, kastet opp, fikk multiorgansvikt og døde (ganmel). Anonymkode: c653f...14d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Fatigue, leddsmerter, hodepine og svimmelhet. Har det til tider i mine verste bulimiske perioder. Anonymkode: ba9f2...547
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 Jeg tror ikke jeg er døden nær akkurat, men føler meg ikke helt bra. Har lenge tisset altfor ofte (prøver å finne ut av årsaken, men det tar tid), og lurer på om det kan ha ført til ubalanse rett og slett. Har slitt lenge med mageplager, dårlig søvn, m.m. Men føler meg nå «rarere» i kroppen enn jeg vanligvis gjør, noen ganger litt mildt forvirra, alltid veldig sliten, kan være kvalm, føle jeg skal besvime (har aldri svimt av), m.m Var nettopp startet å ta elektrolytter en dosepose om dagen for å se om det hjelper. Eller drikke vann med godt salt i (Himalaya salt). Prøver å drikke nok rent vann, er jo tørst hele tiden, men tisser det jo ut like fort som det kommer inn. Jeg fyser forresten på salt, salt er fantastisk spør du meg, så det virker rimelig om det kan være ubalanse i elektrolyttene. Vistes også på siste blodprøvetagning, men ikke noe legen brydde seg nevneverdig om, men «streken» der jeg så på resultatet var veldig kaotisk. Håper bare at jeg merker bedring snarlig. ts Anonymkode: 0a027...46e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg tror ikke jeg er døden nær akkurat, men føler meg ikke helt bra. Har lenge tisset altfor ofte (prøver å finne ut av årsaken, men det tar tid), og lurer på om det kan ha ført til ubalanse rett og slett. Har slitt lenge med mageplager, dårlig søvn, m.m. Men føler meg nå «rarere» i kroppen enn jeg vanligvis gjør, noen ganger litt mildt forvirra, alltid veldig sliten, kan være kvalm, føle jeg skal besvime (har aldri svimt av), m.m Var nettopp startet å ta elektrolytter en dosepose om dagen for å se om det hjelper. Eller drikke vann med godt salt i (Himalaya salt). Prøver å drikke nok rent vann, er jo tørst hele tiden, men tisser det jo ut like fort som det kommer inn. Jeg fyser forresten på salt, salt er fantastisk spør du meg, så det virker rimelig om det kan være ubalanse i elektrolyttene. Vistes også på siste blodprøvetagning, men ikke noe legen brydde seg nevneverdig om, men «streken» der jeg så på resultatet var veldig kaotisk. Håper bare at jeg merker bedring snarlig. ts Anonymkode: 0a027...46e Du SKAL til lege og ikke drive på å utforske ting selv. Har du hyppig vannlating, så er diabetes det man først tenker på. Ring i morgen tidlig og få en hastetime hos legen din, er legen på ferie, så skal andre leger på samme kontor eller i kollegaring hjelpe deg. Ta med urinprøve, så de får sjekket den for både infeksjon og sukker. Anonymkode: 3725a...835 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du SKAL til lege og ikke drive på å utforske ting selv. Har du hyppig vannlating, så er diabetes det man først tenker på. Ring i morgen tidlig og få en hastetime hos legen din, er legen på ferie, så skal andre leger på samme kontor eller i kollegaring hjelpe deg. Ta med urinprøve, så de får sjekket den for både infeksjon og sukker. Anonymkode: 3725a...835 Diabetes er sjekket ut og det er ikke det. Urinveisinfeksjon er sjekket ut, det slår ikke ut. Føler ikke egentlig legen kan hjelpe meg, men jeg tar til meg bekymringen din og skal bestille meg (enda en😛) time dersom jeg ikke merker noe bedring snarlig. ts Anonymkode: 0a027...46e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 Hvilke elektrolytter var det du hadde for lite av? Var det lite av noen og for mye av andre? Har du andre symptomer som vekttap, utmattelse osv? Andre endringer som feks at du blir brunere i huden? Anonymkode: 19257...219
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Diabetes er sjekket ut og det er ikke det. Urinveisinfeksjon er sjekket ut, det slår ikke ut. Føler ikke egentlig legen kan hjelpe meg, men jeg tar til meg bekymringen din og skal bestille meg (enda en😛) time dersom jeg ikke merker noe bedring snarlig. ts Anonymkode: 0a027...46e TS, hyppig vannlating kan være alt fra stress til svak bekkenbunn. Vært hos gynekolog og sjekket dette? Har du sjekket b12 og andre ting? Anonymkode: 0a57d...69b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS, hyppig vannlating kan være alt fra stress til svak bekkenbunn. Vært hos gynekolog og sjekket dette? Har du sjekket b12 og andre ting? Anonymkode: 0a57d...69b Hei! Ja, b12 er sjekket, det lå faktisk litt høyt. Stress har nok mye med saken å gjøre, ihvertfall at det har vært med på å skape en ubalanse i kroppen. Jeg har slitt med hyppig tissing i maaaange år, og har aldri funnet ordentlig ut av det. Jeg skal kutte ut elektrolytt-tilskudd et par dager nå og så heller prøve meg på en halvering av de doseposene pr dag, tydeligvis så takler ikke kroppen min en hel pose pr dag. Men den kvalmen jeg har vært plaget av forsvant da jeg begynte å ta elektrolytter, så det er jo interessant. Det ble bedre, mens det at jeg må på do og tisse + tørstefølelse ble verre. Merkelig denne kroppen, ubalansert er den ihvertfall… ts Anonymkode: 0a027...46e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei! Ja, b12 er sjekket, det lå faktisk litt høyt. Stress har nok mye med saken å gjøre, ihvertfall at det har vært med på å skape en ubalanse i kroppen. Jeg har slitt med hyppig tissing i maaaange år, og har aldri funnet ordentlig ut av det. Jeg skal kutte ut elektrolytt-tilskudd et par dager nå og så heller prøve meg på en halvering av de doseposene pr dag, tydeligvis så takler ikke kroppen min en hel pose pr dag. Men den kvalmen jeg har vært plaget av forsvant da jeg begynte å ta elektrolytter, så det er jo interessant. Det ble bedre, mens det at jeg må på do og tisse + tørstefølelse ble verre. Merkelig denne kroppen, ubalansert er den ihvertfall… ts Anonymkode: 0a027...46e Folat da, hvordan lå det? Stress og f.eks b7 tilskudd kan gi falske høye verdier av b12. Har også hatt ekstrem hyppig vannlating, og stress kombinert med svak bekkenbunn er årsaken. Det har ødelagt nattesøvn og livskvalitet. Stress er forårsaket av flere ting, både kosthold og visse tilskudd har vært viktige. Elektrolytter var aldri det som ga positivt utslag for meg mtp hyppig vannlating. Ta en tur til gynekolog og sjekk hvordan ståa med bekkenbunnen er. Den kan lett trenes opp med øvelser. Bekkenbunnen svekkes av flere ting, særlig av stress (glemmer å puste med diafragma), inaktivitet, m.m. Kosthold er veldig viktig her også. Hvordan spiser du? Ikke svar "vanlig" Anonymkode: 0a57d...69b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå