Gå til innhold

Solsikkeolje i gulrotkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake gulrotkake senere i dag, og i oppskriften står det soyaolje. Men jeg lurer på om jeg heller kan bruke solsikkeolje? Det har jeg fra før, og det er jo også smaksnøytralt. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker alltid solsikkeolje i bakst, så det går fint! (Som du sier, så er det smaksnøytralt)

Skrevet

Det skal gå bra!

Begge deler er jo nøytrale matoljer, og jeg har mange ganger erstattet slike oljer med hverandre. Har til og med brukt olivenolje i en sjokoladekake, og det smakte like godt :)

Skrevet

Jeg har til og med brukt kaldpresset solsikkeolje i gulrotkake ved en feiltakelse - den er ikke smaknøytral, men gjestene ga meg likevel komplimenter for kaken (den fikk en bismak som falt i smak, kan man si :ler: ).

Skrevet

Kakerøren ble i hvertfall VELDIG god :sjenert: Nå står kaken i ovnen, , og så håper jeg gjestene blir fornøyde i morgen.

Skrevet

Gi referat om resultatet :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Oppskrift? :-D

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Oppskriften er som følger:

4 egg

250 g sukker

275 g hvetemel

1 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver

1/2 ts salt

1 ts natron

2 ts kanel

375 g revne gulrøtter

1 dl rosiner

75 g hakkede valnøtter eller mandler

Visp egg og sukker til eggedosis, bland deretter inn olje, og alt det tørre. Oppskriften er fin til liten langpanne, eller springform 24 cm. Stekes ved 185 grader i 55 minutter på nederste rille.

Glasur:

200 g Philadelphia (= ett beger)

125 g margarin eller smør

250 g melis

1 ts vaniljesukker

Ingrediensene til glasuren røres sammen og smøres på kaken når den er blitt kald. :)

Skrevet

Nami :)

Tror jammen jeg skal ta med meg et gulrotkakestykke hjem fra jobben i dag. Vi lager verdens beste gulrotkake! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...