AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Del Skrevet 4. august 2024 Merker at jeg elsker lydbøker og har blitt helt avhengig. Sitter hver eneste kveld og hører på lydbok. Jeg synes vanlig lesing er stress fordi jeg får ikke med meg hva jeg leser. Samtidig som at bøker er veldig dyrt. Flere enn meg her som har fått åpnet en helt ny verden med lydbøker ? Anonymkode: dfaf3...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. august 2024 #2 Del Skrevet 4. august 2024 Det er veldig artig hører på Knut Gribb og Spøkelses rytteren 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjær Skrevet 4. august 2024 #3 Del Skrevet 4. august 2024 Ja, sluker lett ett par bøker i uka. Spør meg om jeg har sett en reklame eller ett program på tv så er svaret nei, prioriterer heller å sitte å høre på bok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Del Skrevet 4. august 2024 15 minutter siden, Maskinfører said: Det er veldig artig hører på Knut Gribb og Spøkelses rytteren 😊 Kanskje tar jeg feil, men det høres ut som om det er Radioteatret du hører på - mye Knut Gribb å finne der: https://radio.nrk.no/serie/knut-gribb Radioteater er en egen kunstart der man dramatiserer boken; det er langt mer innholdrikt enn å bare høre en bok bli lest opp. Anonymkode: 014b9...a25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Del Skrevet 4. august 2024 fjær skrev (12 minutter siden): Ja, sluker lett ett par bøker i uka. Spør meg om jeg har sett en reklame eller ett program på tv så er svaret nei, prioriterer heller å sitte å høre på bok. Moro har vært hektet på diverse tv programmer før, men nå foretrekker jeg lydbok jeg og. Hadde jeg aldri trodd hehe. Anonymkode: dfaf3...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. august 2024 #6 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje tar jeg feil, men det høres ut som om det er Radioteatret du hører på - mye Knut Gribb å finne der: https://radio.nrk.no/serie/knut-gribb Radioteater er en egen kunstart der man dramatiserer boken; det er langt mer innholdrikt enn å bare høre en bok bli lest opp. Anonymkode: 014b9...a25 Hører på Knut Gribb på Youtube og spøkelsesrytteren på cd plate som jeg har hatt siden jeg var liten sikkert eneste gutt som var medlem av Pennyklubben 🎠🐎 Ja tror Knut er radioteateret ja det er nok mer innholdsrikt er ikke så god på alt som har med disse begrepene og gjøre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Del Skrevet 4. august 2024 Jeg er egentlig helt motsatt av deg. Får ikke med meg det jeg hører fordi jeg har en tendens til å sone ut 😅 Det er mye mer knot å finne tilbake til hvor jeg sluttet å følge med i lydboka enn hvor jeg sluttet å følge med i vanlig bok. Når det er sagt så liker jeg godt enkle lydbøker som ikke har fokus på for mange personer eller for komplisert plott. Da kan jeg høre på mens jeg går rundt og rydder eller går tur, uten at det gjør noe om jeg soner ut litt innimellom. F.eks Emily Henrys bøker er fine til dette. Sparer det mer kompliserte til fysiske bøker, hehe. I tilfelle du ikke allerede vet så kan du låne gratis lyd- og ebøker fra bibliotek via appene Libby og Bookbites (mulig andre bibliotek bruker andre apper). Anonymkode: 13aaf...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Del Skrevet 4. august 2024 Hva gjør dere mens dere hører på lydbøkene da? Anonymkode: 27811...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Del Skrevet 4. august 2024 5 minutter siden, Maskinfører said: Hører på Knut Gribb på Youtube og spøkelsesrytteren på cd plate som jeg har hatt siden jeg var liten sikkert eneste gutt som var medlem av Pennyklubben 🎠🐎 Ja tror Knut er radioteateret ja det er nok mer innholdsrikt er ikke så god på alt som har med disse begrepene og gjøre Ja, Knut Gripp i Radioteatret er flotte saker av god, gammel årgang. Forskjellen på en vanlig lydbok og dramatisering av boken som hørespill (noe Radioteatret jo er) eller filmatisering er etter min mening stor; mens man i en lydbok bare leser opp en ferdigskrevet tekst, tilfører man innholdet noe kunstnerisk når man lager et hørespill eller en film av boken, selv om filmatiseringen ikke alltid blir like vellykket. Andre eksempler er serier som i utgangspunktet er bygget på bøker, men bygger videre på dette og skaper et nytt univers, som i "Midsomer Murders" ("Mord og mysterier" på norsk). Dette er noe annet enn å kun lese opp bøkene ord for ord; det samme med hørespill. Selv hører jeg ikke på lydbøker da jeg foretrekker å lese boken og tolke teksten med tankene mine uten at en oppleser roter i inntrykket av ordene, men Radioteatret og andre hørespill er jeg stor fan av - mens man i en film må se den visuelt for å få med seg innholdet, kan man med hørespill bare lukke øynene og la fantasien ta seg av resten. Verden var et bedre sted den gang både voksne og barn satt og hørte på radio før man begynte å sende fjernsyn i Norge; idag er altfor mange passive mottagere av visuelt innhold. I så måte er lydboken et alternativ. Anonymkode: 014b9...a25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. august 2024 #10 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, Knut Gripp i Radioteatret er flotte saker av god, gammel årgang. Forskjellen på en vanlig lydbok og dramatisering av boken som hørespill (noe Radioteatret jo er) eller filmatisering er etter min mening stor; mens man i en lydbok bare leser opp en ferdigskrevet tekst, tilfører man innholdet noe kunstnerisk når man lager et hørespill eller en film av boken, selv om filmatiseringen ikke alltid blir like vellykket. Andre eksempler er serier som i utgangspunktet er bygget på bøker, men bygger videre på dette og skaper et nytt univers, som i "Midsomer Murders" ("Mord og mysterier" på norsk). Dette er noe annet enn å kun lese opp bøkene ord for ord; det samme med hørespill. Selv hører jeg ikke på lydbøker da jeg foretrekker å lese boken og tolke teksten med tankene mine uten at en oppleser roter i inntrykket av ordene, men Radioteatret og andre hørespill er jeg stor fan av - mens man i en film må se den visuelt for å få med seg innholdet, kan man med hørespill bare lukke øynene og la fantasien ta seg av resten. Verden var et bedre sted den gang både voksne og barn satt og hørte på radio før man begynte å sende fjernsyn i Norge; idag er altfor mange passive mottagere av visuelt innhold. I så måte er lydboken et alternativ. Anonymkode: 014b9...a25 Ja Gribb er god gammel årgang liker han 🤗 det er det som er forskjellen ja mord og mysterier liker jeg veldig godt likte best han Nettles men Dudgeon 😀 veldig glad i Helmer og Sigurdson også ja jeg liker og lese krimbøker også ligger noen i huset jeg arvet etter min far han var født i 1945 og da måtte man underholde seg selv men han likte seg godt i denne tiden all teknikken vi liker også godt Radioteatret ja alt var bedre før lytter mye på radio også hørt Gribb der også husker bare ikke hvem program lydbøker er veldig godt alternativ skal kjøpe flere med tiden har bare hørt om fabel aner ikke åssen det er 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 6. august 2024 #11 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 1.20): Hva gjør dere mens dere hører på lydbøkene da? Anonymkode: 27811...862 Hører på når jeg går tur, eller til og fra trening, mens jeg lager middag og gjør husarbeid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 6. august 2024 #12 Del Skrevet 6. august 2024 Problemet med lydbøker er om innleser er dårlig blir hele opplevelsen ødelagt. Pleier å høre lydbøker når jeg jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 6. august 2024 #13 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 1.20): Hva gjør dere mens dere hører på lydbøkene da? Anonymkode: 27811...862 Går tur, kjører bil, rydder feks. Dessuten hører jeg på lydbok hvert kveld når jeg legger meg. Synes det er avslappende og søvndyssende. Setter lydboken på 15 min, og sovner som regel til den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #14 Del Skrevet 6. august 2024 Har 40 minutter til jobb, så hører alltid lydbok der. Hører også lydbok når jeg går tur, eller rydder i huset. Da går det som en lek! Anonymkode: 0af28...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå