AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Mannen vil prøve noen uker med lavkarbodiett. Han sa derfor jeg ikke trengte tenke på matlaging til ham de neste ukene. Jeg vil derimot likevel overraske ham med et par smakfulle lavkarbo middagsmåltider. Som da verken inneholder poteter, ris, pasta eller brød. Noen gode tips linker til oppskrifter? Anonymkode: 5b005...16d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Lag maten som vanlig og server uten poteter, ris, pasta eller brød. Anonymkode: b9d36...b87 1
Belima Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 https://no.pinterest.com/ihetland/lavkarbo-middag/
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Vil bare minne om at dietten legger opp til lite karbohydrater, og ikke en diett uten karbohydrater. Det går derfor helt fint med litt karbohydrater, helst skal det være det også. Men ja, mine beste tips er biff med gode grønnsaker. Kyllingsalat. Grønnsakspai er godt. Anonymkode: 47b1f...5be
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Biff med en god hjemmelaget saus som for eksempel bearneaise. Så får du nok en stjerne i boka hos mannen uansett om han er på lavkarbo eller ikke. Anonymkode: 8400e...534 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 Bare å velge rene varer. Kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker til. Grønnsaker som vokser over bakken i hovedsak. En klatt smør for smak og litt fett. Av og til lager jeg bare grønnsaksmos/stappe om jeg blir litt lei av vanlig kokte grønnsaker. F.eks brokkoli og blomkål. Koker, moser med stavmikser. Tilsetter litt krydder etter ønske, litt smør og pittelitt fløte. Som saus kan man bruke crème fresh med ulike krydder. Gratinert blomkål med bacon er også godt. Litt krydderost, litt fløte kokes opp til en saus, helles over kokt blomkål, vender i sprøstekt bacon, og strør ost på toppen. Gratinerte det i ovnen til osten er smeltet og slik man liker den. Nå har jeg vært ute av det en stund, men da jeg levde på lavkarbo var hovedregel at vi spiste det samme, men jeg hadde ekstra grønnsaker istedet for pasta ris og poteter, og sløyfet sausen om den var melbasert. De dagene unga ville ha Fiskegrateng, eller annen slik type mat kjøpte jeg bare en bit torsk,sei eller laks til meg, og spiste grønnsaker ved siden av. Lurt å gjøre det enkelt og gjennomførbart, ellers er det utfordrende i lengden. Anonymkode: 17dfd...e52 1 1
MissSkog Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 Jeg kan av og til få dilla på blomkålris. Bytter ut vanlig ris med det. Bare å raspe opp blomkål og steke det i smør/olje sammen med feks hvitløk/annet krydder i 5 minutter. Blir veldig godt! 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Stek en god burger (kjøp en sånn topakning, ikke de store frosne, de er bare ca 80% kjøtt). Lag cloud bread eller bruk salat som "wrap". Og husk bacon Anonymkode: 3f4c7...8af 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 Tilbehør til middag kan være Salat, grillede,dampede eller stekte grønnsaker, grønnsaksmos. Min favorittmos er Blomkål og gulrot og/eller sellerirot + eggeplommer,litt fløte og krydder. Eller du kan lage lasagneplater til lasagne av fiberhusk, kremost og egg. Omhelse har en del oppskrifter som er gode. Generelt googler jeg bare det jeg har lyst på og skriver lavkarbo foran. Feks "lavkarbo lasagne" og så kommer det opp masse oppskrifter. Anonymkode: 45b35...9b9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Jeg har ofte middager som er lavkarbo, og da steker jeg stort sett biff, kyllingbryst naturell, eller fisk,og har ovnsstekte grønnsaker til. Man kan fint spise litt stivelse til da, f.eks bittelitt fullkornsris, quinoa, etc. Bare litt. Jeg må spise mer proteiner og fett når jeg kutter karbohydratene, og slenger ofte på 1 avokado eller en neve hakkede valnøtter e.l der det passer. Salat med kylling, rødløk, litt olje, tomat, fetaost, er helt nydelig. Her er flere tips: https://www.klikk.no/helse/kosthold/denne-lavkarbo-dietten-klarer-alle-2464215 Anonymkode: 38596...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå