Gå til innhold

Tips til tørrfor eller annet til kresen valp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en valp på straks 12 uker, siden vi fikk hun har hun vært svært kresen. Tar ingen godbiter, kun leverpostei, har testet alt mulig men ingenting tas i mot. Vi fikk med tørrfor av oppdretter, dette er hun ikke videre interessert i. Hun spiser litt, setter jeg frem et måltid blir det aldri spist opp. Jeg har testet vom uten hell, da vi egentlig tenkte å gå over på rå-foring. Dette lukter hun så vidt på før hun går bort til noe annet. Vi har testet å servere på ulike måter, vanlig skål, flat tallerken, ulike varianter av skåler, kong og på gulvet. Hun spiser litt mer dersom det er på gulvet, eller på gresset ute på tur hvor hun snuser dem frem, eller direkte fra hånden min. Hun er ellers frisk, men er litt frustrerende når hun ikke får i seg nok mat. Har testet litt ulike typer i samråd med veterinær men har ikke funnet noe hun vil ha, noen her som har tips? Eller vært borti lignende? Jeg testet en stund me å ta maten bort etter fem min, for å tilby senere men dette var uten hell.. 

Anonymkode: e2d7d...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en valp på straks 12 uker, siden vi fikk hun har hun vært svært kresen. Tar ingen godbiter, kun leverpostei, har testet alt mulig men ingenting tas i mot. Vi fikk med tørrfor av oppdretter, dette er hun ikke videre interessert i. Hun spiser litt, setter jeg frem et måltid blir det aldri spist opp. Jeg har testet vom uten hell, da vi egentlig tenkte å gå over på rå-foring. Dette lukter hun så vidt på før hun går bort til noe annet. Vi har testet å servere på ulike måter, vanlig skål, flat tallerken, ulike varianter av skåler, kong og på gulvet. Hun spiser litt mer dersom det er på gulvet, eller på gresset ute på tur hvor hun snuser dem frem, eller direkte fra hånden min. Hun er ellers frisk, men er litt frustrerende når hun ikke får i seg nok mat. Har testet litt ulike typer i samråd med veterinær men har ikke funnet noe hun vil ha, noen her som har tips? Eller vært borti lignende? Jeg testet en stund me å ta maten bort etter fem min, for å tilby senere men dette var uten hell.. 

Har du faste tider du setter frem maten? 
Våter du foret eller gir du helt tørt?

Anonymkode: e389c...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun tar mat fra hånda, så hadde jeg sett på det som en utmerket mulighet til å trene/bygge relasjon med valpen min. Og dermed ikke stresset i det hele tatt med foringa. 

En del hunder, særlig når de ikke lenger har konkurranse fra andre hunder/søsken, spiser dårligere. Min gjorde også det. Han spiser fortsatt alt tørrfor fra hånda, men spiser noe vom som tillegg. Han er 3,5 år. Men vi får trent veldig mye, da ;)

Anonymkode: 70817...38f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund sulter ikke med mat i skålen. Kan du ikke la maten stå ute? Da kan hunden spise når den selv føler for det. 

Anonymkode: 31119...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Magesekken til valpen er like stor som poten. Får hun godbiter, så blir jo hunden mett.

Det er det samme med barn. Mater man dem godteri på hele turen, så vil de ikke ha middag når de kommer hjem.

Anonymkode: e5bbc...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kaste fôret ut i hage etc, og lær valpen å bruke nesa samtidig. Det blir ofte mer spennende slik. Gjerne med et fôr som lukter litt mye i begynnelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vår var også enormt kresen inntil hun var et år.

Etter å ha prøvd det meste for var det Royal Canin som var minst ille. Gikk da bort fra faste måltider og lot det stå for fremme hele dagen. Tok den kun bort om natten. Hun nektet uansett å spise når den var bløtet opp.

Etter første løpetid snudde dette fullstendig, hun kunne ikke få mat fort nok og vi startet da med faste måltider.

Ang. Vom så blir den med laks fremdeles avvist, mens Active går ned på høykant.

Anonymkode: ec965...01d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis valpen er 12 uker og jeg regner med at dere hentet henne som 8, så da har dere "prøvd forskjellig" i 4 uker? Etter min erfaring er det å raskt tilby noe annet når hunden ikke spiser, oppskriften på å få kresen hund. 

Veterinæren kom vel med andre råd enn stadig fôrbytte? Fôrbytte kan gi mageknip, så det må gjøres svært forsiktig, særlig til valper. Hvis ikke så vil de jo ikke spise det fôret.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: 70817...38f

Enig med denne brukeren lengre opp i tråden her. Ikke stress og bruk fôring som en mulighet for trening/relasjonsbygging. 

Anonymkode: 7ca93...684

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker det under trening / relasjonsbygging, da hun ikke spiser hvis ikke. Jeg har testet faste tider, samt å la maten stå fremme. Står urørt hele dagen. Vi har ikke byttet mat i den forstand, men testet ulike typer for å se om det vekket interessen (tips fra dyrlege). Men det er uten hell. Nå er hun i tynneste laget, og bør legge på seg mer, så vi skulle teste med vom men dette står også urørt. Har forsøkt oppbløtet tørrfor uten hell.. så jeg lurte mer på hvilket type tørrfor jeg kan teste, som flertallet av kresne hunder liker. Var senest hos dyrlegen i går, og hun er ellers frisk. :) 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En hund sulter ikke med mat i skålen. Kan du ikke la maten stå ute? Da kan hunden spise når den selv føler for det. 

Anonymkode: 31119...c41

Forstår ikke folk som sier det "hunden sulter ikke så lenge maten står framme". Ikke alle hunder er like. Min hund er veldig kresen, fant tilslutt ut at frossenfor/fullfor var noe han likte. Men om jeg bare lot matskålen med tørrfor stå framme, så gikk han aldri å spiste, gikk helt til han ble helt slakk, spydde og var helt dårlig. Da gikk jeg og hentet maten, tok en og en bit inn i munnen hans til han begynte å spise av hånden min litt. Etterpå var han helt fin i formen.

Så det er ikke alle hunder som spiser så lenge maten står framme. Så lærte du noe nytt

Anonymkode: ef7ef...426

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 22.53):

Jeg har en hund på snart 7år som alltid har vært kresen, helt til han fikk frossenfor/fullfor. Denne som er på bildet passer både til "vanlige" hunder, ammende/gravide hunder og valper faktisk. Så om du har en butikk som selger denne i området ditt, så anbefaler jeg å prøve den! Minner litt om leverpostei, bare litt fastere.

Screenshot_20240805_235702_Chrome.jpg

Anonymkode: ef7ef...426

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd å blande oppbløtt tørrfor med våtfor? Du kan evt tilsette litt ekstra vann så det blir litt mer «suppe» og du får blandet alt godt. Ved å gjøre dette litt kan du kanskje gradvis bruke mindre og mindre våtfor. Det finnes også mye bra våtfor på markedet i dag så det blir ikke usunt heller

Anonymkode: 127c5...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine elsker råfor boller fra smaak (kjøpes på musti, ca 80kr for en kilo, veldig drøy i bruk). Ellers er Royal Canin tørrfor en sikker vinner (ikke det beste på næringsinnhold, men god erfaring når det kommer til høy smaklighet). Mine liker å «rydde» derfor passer det å legge litt tørrfor utenfor skålen/på gulvet/marken. Om du vil prøve våtfor liker mine brit care/royal canin/edgard&cooper. Det kan også funke å drysse litt knust godteri over maten (krydder). 

Anonymkode: df73d...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min spiste lite da han var valp. Løsningen ble 1/2 Brit care lam eller salmon og 1/2 vom puppy. Farmina med blåbær og gresskar liker han også. 
Min hatet royal canin, da sultet han heller. Våtfor har han aldri likt. 
Skal sies at min hund liker ikke å spise av vanlig skål. Ruller tørrforet i en håndkle eller bruker en slowfeeder. Å måte jobbe for maten er mer stas. 
Går han for lenge uten mat så tar jeg å vanner ut 1/2 teskje med leverpostei og har i vommen.

Anonymkode: 7dbf0...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...