AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 …. Hva syntes du om det? Våre barn er i tenårene/på vei inn i tenårene og er mer og mer negative til at vi er vegetarianere. Det handler ikke om maten eller at de ikke liker den, men at vi er annerledes enn andre og skiller oss ut. De vil at vi bare skal være helt normale og ikke skille oss ut. De får servert vegetariske måltider hjemme, men på besøk/skolekjøkken o.l spiser de akkurat det de har lyst på. Det samme da de gikk i barnehage. Allikevel skiller vi oss ut når vi samles rundt et bord med venner og storfamilien, og de klager noe voldsomt. Du som har vokst opp ca som dette, hvordan er det å tenke tilbake på? Kan du nå forstå at foreldrene dine stod ved valget sitt? Var du i det hele tatt negativ som barn/ungdom? Fortell! Anonymkode: 89fed...051 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Naboene er vegetarianere, der serverer de kun veggismat. Ene ungen på 13 springer rundt på bygda rundt middagstider og spiser kjøttkaker og koteletter hos oss naboer, han er litt her og litt der og timer det greit slik att han ikke er for ofte på samme plassen , vi ler litt av dette og skjønner hva greia er når han kommer dinglende til oss på besøk rundt middagstider, han har skikkelig hekt på kjøttmat rett og slett, elsker det. Dei to andre ungene i den familien derimot elsker maten til foreldrene, og spiser det de får servert hjemme. Alle familier skiller seg ut litt på en eller anna måte, og tenåringer kjenner vel uansett ekstra på dette, vi feks har en gammel bil i forhold til naboene, og ungene klager, men vi foreldre slipper billån og er superfornøyd med kjerra, der skiller vi oss ut. Anonymkode: 3ab68...cee 4 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 Jeg forstår at foreldrene mine står ved valget sitt, men det hadde gitt mer mening om de ikke var så ekstreme. Kjøtt én gang i uka og vi spiser det vi får servert, hadde tatt bort det ekstreme som vi hele tiden sto i og måtte forsvare. Det å ikke ville skille seg ut kjenner jeg meg igjen i, men det handlet ikke så mye om å være som alle andre direkte. Det var mer det at det alltid ble snakk om vegetarmat og linser og nøttestek der vi var og jeg ville heller snakke om andre ting. Husker jeg ofte lurte på hva storfamilien hadde snakket om, hvis det ikke var for mine foreldres uvanlige valg. Det andre handlet mer om at da jeg vokste opp var det ikke så vanlig å være vegetarianer, så det var litt opprørsk. Jeg skulle ofte ønske foreldrene mine var «vanlige» så jeg kunne gjøre opprøret istedet. Hadde vært stolt vegetarianer om jeg valgte det selv. Anonymkode: 93837...aba 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): …. Hva syntes du om det? Våre barn er i tenårene/på vei inn i tenårene og er mer og mer negative til at vi er vegetarianere. Det handler ikke om maten eller at de ikke liker den, men at vi er annerledes enn andre og skiller oss ut. De vil at vi bare skal være helt normale og ikke skille oss ut. De får servert vegetariske måltider hjemme, men på besøk/skolekjøkken o.l spiser de akkurat det de har lyst på. Det samme da de gikk i barnehage. Allikevel skiller vi oss ut når vi samles rundt et bord med venner og storfamilien, og de klager noe voldsomt. Du som har vokst opp ca som dette, hvordan er det å tenke tilbake på? Kan du nå forstå at foreldrene dine stod ved valget sitt? Var du i det hele tatt negativ som barn/ungdom? Fortell! Anonymkode: 89fed...051 Jeg er det hva med tanke på at jeg er 40 så var det helt andre tider den gang, men for meg var det helt naturlig og jeg tenkte ikke så mye over at det var annerledes. Men i dagens samfunn er det jo veldig enkelt skal man ut og spise med venner eller skal man grille etc. så finnes det jo alltid alternativer for de som ikke spiser kjøtt. jeg er veldig glad for den oppveksten jeg fikk og jeg gikk fra vegetarianer til veganer når jeg var 20. Anonymkode: daf36...a9d 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Mine var vegetarianere bare frem til jeg startet på skolen. Men spiste fortsatt lite kjøtt. Jeg likte at vi startet med kjøtt, kanskje mest fordi de fleste rundt oss var vegetarianere. Tror jeg likte at vi var mer liberale (i denne sammenheng). Så skal det sies at jeg egentlig ikke er glad i kjøtt og nå har jeg vært vegetarianer i mange år, kunne ikke tenke meg annet. Men selvom mannen min og jeg ikke spiser kjøtt, så gjør barna våre det. Lager alltid kjøtt til dem hvis de vil ha. De er tenåringer. Kan ikke barna dine få spise kjøtt selvom dere ikke gjør det? Anonymkode: 4913d...da1 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine var vegetarianere bare frem til jeg startet på skolen. Men spiste fortsatt lite kjøtt. Jeg likte at vi startet med kjøtt, kanskje mest fordi de fleste rundt oss var vegetarianere. Tror jeg likte at vi var mer liberale (i denne sammenheng). Så skal det sies at jeg egentlig ikke er glad i kjøtt og nå har jeg vært vegetarianer i mange år, kunne ikke tenke meg annet. Men selvom mannen min og jeg ikke spiser kjøtt, så gjør barna våre det. Lager alltid kjøtt til dem hvis de vil ha. De er tenåringer. Kan ikke barna dine få spise kjøtt selvom dere ikke gjør det? Anonymkode: 4913d...da1 Og ja, det er vanskelig for barn og unge å være annerledes. Det følte jeg mye på som barn (av flere årsaker enn kostholdet). Det syns jeg dere bør ta hensyn til. Anonymkode: 4913d...da1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og ja, det er vanskelig for barn og unge å være annerledes. Det følte jeg mye på som barn (av flere årsaker enn kostholdet). Det syns jeg dere bør ta hensyn til. Anonymkode: 4913d...da1 Ts Det er dette jeg tenker på nå, om vi burde tatt mer helsyn til at barna har så sterke følelser knyttet til dette. Men så leste jeg det en over her skrev, hennes barn er flaue over at de har en billig bil.. de vil alltid være flau over noe? Samtidig er det å være vegetarianer ganske omfattende. Jeg ser at noen foreslår at barna kan få spise kjøtt. De gjør det delvis når de er andre steder enn hjemme. De kan få kjøtt hjemme også, men jeg syns det er vanskelig av flere grunner. Vi er vegetarianere pga dyrevelferd og egen helse. Vi tror det er et det beste kostholdet vi kan gi barna våre. Dermed har vi ikke nødvendigvis lyst til å gi dem kjøtt pga et «tenåringsoppriør». Nr 2, skal vi lage en middag til dem og en til oss? Her tenker jeg både på tidsbruk og økonomi. En av grunnene til at jeg lufter det med dere er at jeg vil være bevisst valget mitt om jeg endrer vei. Det dere med erfaring fra egen barndom er nyttig for meg å lese! Dere som ikke har erfaring er også nyttige. Jeg trenger å røre litt rundt i denne gryta for å finne ut hvordan vi skal håndtere dette. Anonymkode: 89fed...051 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): …. Hva syntes du om det? Våre barn er i tenårene/på vei inn i tenårene og er mer og mer negative til at vi er vegetarianere. Det handler ikke om maten eller at de ikke liker den, men at vi er annerledes enn andre og skiller oss ut. De vil at vi bare skal være helt normale og ikke skille oss ut. De får servert vegetariske måltider hjemme, men på besøk/skolekjøkken o.l spiser de akkurat det de har lyst på. Det samme da de gikk i barnehage. Allikevel skiller vi oss ut når vi samles rundt et bord med venner og storfamilien, og de klager noe voldsomt. Du som har vokst opp ca som dette, hvordan er det å tenke tilbake på? Kan du nå forstå at foreldrene dine stod ved valget sitt? Var du i det hele tatt negativ som barn/ungdom? Fortell! Anonymkode: 89fed...051 Som barn reagerte jeg ikke på det. Som voksen er jeg ikke vegetarianer selv og ville ikke pålagt barna mine slikt kosthold. Kan forstå mine foreldres valg, men ikke deres valg om å pålegge deres livsvalg på sine barn. At foreldre velger noe, betyr ikke at barna bør pålegges samme livsstil/valg. Vi fikk spise annen mat på besøk hos andre og på skolekjøkken, men de likte det ikke, og fikk ikke annen kost hjemme under noen omstendigheter... Jeg byttet kosthold i tenårene og har aldri sett meg tilbake. Anonymkode: ed5f4...f66 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Jeg tenker de er store nok til å ta egne valg når det gjelder kosthold. Dere kan hjelpe de med å ta "riktige" valg. Og de er også store nok til å tilegne seg mer kunnskap om feks dyrevelferd, bærekraft, miljø, økonomi osv. Det er dere som betaler for maten, så jeg skjønner dere ikke har lyst å måtte øke budsjettet betraktelig, fordi det alltid skal være kjøtt. Og det er unødvendig å lage to middager. Men de kan jo få lov til å spise noe kjøtt innimellom? Syns det blir litt voldsomt at ungdom ikke skal kunne få ta valg selv. Og de kan jo få en viss sum som kan brukes på kjøtt per uke. Da kan de samtidig lære litt om økonomi, og kanskje de forstår at man av og til kan få mer for pengene ved å velge vegetarisk. I tillegg kan dere bestemme dere for at kjøttprodukter kommer fra produsenter som behandler dyrene bra og økologisk. Gjør det enkelt. Har dere pizza kan halve lages vegetar og den andre med skinke. Vegetar pasta kan tilsettes bacon etterpå. Ellers kan dere si at middager er vegetar, men de kan feks ha et par kjøttpålegg til brødmat. De kan også få beskjed om at middager og måltider med kjøtt må tilberedes av de selv. Anonymkode: 292e1...bbd 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 Jeg ville ikke endret på noe, for som det nevnes over her, er ungdommer flaue over egne foreldre og hjem uansett. Det er alltid noe som gjør dem flaue om det er dårlig råd, stygt/lite hus, aldri dra på ferie, tykke foreldre osv. ALT kan bli til noe flaut, så det er ingen vits i å endre noe på kostholdet hjemme hos dere. Jeg ville tatt en prat med barna og hørt hva de tenker. Forklart deres valg og begrunne det. Er barna enige i det? Dersom de kan spise hva de ønsker ute, er det jo ikke noe problem at de spiser burger på Mcern og kebab om de ønsker det. Anonymkode: f3847...e56 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts Det er dette jeg tenker på nå, om vi burde tatt mer helsyn til at barna har så sterke følelser knyttet til dette. Men så leste jeg det en over her skrev, hennes barn er flaue over at de har en billig bil.. de vil alltid være flau over noe? Samtidig er det å være vegetarianer ganske omfattende. Jeg ser at noen foreslår at barna kan få spise kjøtt. De gjør det delvis når de er andre steder enn hjemme. De kan få kjøtt hjemme også, men jeg syns det er vanskelig av flere grunner. Vi er vegetarianere pga dyrevelferd og egen helse. Vi tror det er et det beste kostholdet vi kan gi barna våre. Dermed har vi ikke nødvendigvis lyst til å gi dem kjøtt pga et «tenåringsoppriør». Nr 2, skal vi lage en middag til dem og en til oss? Her tenker jeg både på tidsbruk og økonomi. En av grunnene til at jeg lufter det med dere er at jeg vil være bevisst valget mitt om jeg endrer vei. Det dere med erfaring fra egen barndom er nyttig for meg å lese! Dere som ikke har erfaring er også nyttige. Jeg trenger å røre litt rundt i denne gryta for å finne ut hvordan vi skal håndtere dette. Anonymkode: 89fed...051 Jeg ble veganer da jeg var 14. Synes det var veldig fint at foreldrene tilrettela måltidene for å ta hensyn til det. Jeg hadde ikke fått positive assosiasjoner til kjøtt om mine foreldre tvang meg til å spise det. Av samme grunn, tror jeg ikke det har noe for seg å tvinge barna til å ikke spise kjøtt. Jeg kan forsåvidt forstå at det kan føles litt ugreit å handle inn kjøtt når det går mot personlige verdier å støtte industrien. Men, du sier dere er vegetarianere for dyrevelferd og helse, og likevel kjøper og spiser dere melkeprodukter. Dere har allerede slakket litt på verdiene for å kunne fortsette å spise melkeprodukter, hvor dyrevelferd og miljø er særdeles dårlig. Om dere kan slakke på verdiene for dere selv, hvorfor ikke for barna deres? Jeg sier ikke at dere skal steke opp kjøtt til hver middag, men husk at dette er barnas hjem, og de har ikke valgt å spise vegetarisk. Hva med å handle inn litt kjøttpålegg så de får ordne litt selv? Da slipper de å snike seg rundt og raide kjøleskapet til kompiser og bruke opp lommepengene på macdonalds og andre usunne plasser. Kanskje vil de bli mer positivt innstilt til vegetariske middager, også kan de fortelle kompiser at de har kjøtt hjemme selv om dere foreldre ikke spiser kjøtt (og dermed føler de seg kanskje ikke så flaue). Flauheten vil nok gå over med alderen. Tenåringer er alltid flaue over foreldre. Men, jeg tror ikke det har noe for seg å bygge et negativt bilde av vegetarianere/veganere i barna. Som min far engang sa: "jeg har aldri møtt en sint vegeterianer/veganer, men etter at du ble veganer, ser jeg sinte kjøttetere overalt". Tilrettelegg litt for barna, så vil flauheten gå over. Anonymkode: d1a62...765 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts Det er dette jeg tenker på nå, om vi burde tatt mer helsyn til at barna har så sterke følelser knyttet til dette. Men så leste jeg det en over her skrev, hennes barn er flaue over at de har en billig bil.. de vil alltid være flau over noe? Samtidig er det å være vegetarianer ganske omfattende. Jeg ser at noen foreslår at barna kan få spise kjøtt. De gjør det delvis når de er andre steder enn hjemme. De kan få kjøtt hjemme også, men jeg syns det er vanskelig av flere grunner. Vi er vegetarianere pga dyrevelferd og egen helse. Vi tror det er et det beste kostholdet vi kan gi barna våre. Dermed har vi ikke nødvendigvis lyst til å gi dem kjøtt pga et «tenåringsoppriør». Nr 2, skal vi lage en middag til dem og en til oss? Her tenker jeg både på tidsbruk og økonomi. En av grunnene til at jeg lufter det med dere er at jeg vil være bevisst valget mitt om jeg endrer vei. Det dere med erfaring fra egen barndom er nyttig for meg å lese! Dere som ikke har erfaring er også nyttige. Jeg trenger å røre litt rundt i denne gryta for å finne ut hvordan vi skal håndtere dette. Anonymkode: 89fed...051 Jeg ble veganer da jeg var 14. Synes det var veldig fint at foreldrene tilrettela måltidene for å ta hensyn til det. Jeg hadde ikke fått positive assosiasjoner til kjøtt om mine foreldre tvang meg til å spise det. Av samme grunn, tror jeg ikke det har noe for seg å tvinge barna til å ikke spise kjøtt. Jeg kan forsåvidt forstå at det kan føles litt ugreit å handle inn kjøtt når det går mot personlige verdier å støtte industrien. Men, du sier dere er vegetarianere for dyrevelferd og helse, og likevel kjøper og spiser dere melkeprodukter. Dere har allerede slakket litt på verdiene for å kunne fortsette å spise melkeprodukter, hvor dyrevelferd og miljø er særdeles dårlig. Om dere kan slakke på verdiene for dere selv, hvorfor ikke for barna deres? Jeg sier ikke at dere skal steke opp kjøtt til hver middag, men husk at dette er barnas hjem, og de har ikke valgt å spise vegetarisk. Hva med å handle inn litt kjøttpålegg så de får ordne litt selv? Da slipper de å snike seg rundt og raide kjøleskapet til kompiser og bruke opp lommepengene på macdonalds og andre usunne plasser. Kanskje vil de bli mer positivt innstilt til vegetariske middager, også kan de fortelle kompiser at de har kjøtt hjemme selv om dere foreldre ikke spiser kjøtt (og dermed føler de seg kanskje ikke så flaue). Flauheten vil nok gå over med alderen. Tenåringer er alltid flaue over foreldre. Men, jeg tror ikke det har noe for seg å bygge et negativt bilde av vegetarianere/veganere i barna. Som min far engang sa: "jeg har aldri møtt en sint vegeterianer/veganer, men etter at du ble veganer, ser jeg sinte kjøttetere overalt". Tilrettelegg litt for barna, så vil flauheten gå over. Anonymkode: d1a62...765 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 Takk for mange fine tanker og innspill. Jeg heller nå mot å servere dem kjøtt nå og da, bare for å glede dem rett og slett. Ikke en fast dag, men om det for eksempel passer med en kyllingfilet eller ei kotelett til den maten vi andre skal ha, så kan jeg by dem på det. Jeg tror ikke at de forlater barndomshjemmet som vegetarianere. Kan hende de innser at det er billigere og gjør det av den grunn, i så tilfelle har de mange gode retter å ta av fra barndomshjemmets kokebøker 🙂 Anonymkode: 89fed...051 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 Jeg er vegetarianer men sønnen min er ikke det. Jeg har aldri tvunget mitt kosthold over på han. Synes det er viktig at barn/ungdom i vekst spiser kjøtt. Men vi spiser mye vegetar og jeg får ikke klager fra ungdommen. Jeg tilbereder også kjøtt til enkelte middager slik at han skal få i seg det. Innimellom tilbereder jeg fisk og da spiser jeg litt av det selv. Anonymkode: cff40...299 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er vegetarianer men sønnen min er ikke det. Jeg har aldri tvunget mitt kosthold over på han. Synes det er viktig at barn/ungdom i vekst spiser kjøtt. Men vi spiser mye vegetar og jeg får ikke klager fra ungdommen. Jeg tilbereder også kjøtt til enkelte middager slik at han skal få i seg det. Innimellom tilbereder jeg fisk og da spiser jeg litt av det selv. Anonymkode: cff40...299 Jeg leser ofte slike kommentarer om at man ikke vil tvinge sitt kosthold på et barn, men det er jo ikke sånn at barn som vokser opp i et hjem hvor man spiser kjøtt får et valg heller. Anonymkode: daf36...a9d 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #16 Skrevet 5. august 2024 I ungdomsårene er man typisk veldig opptatt av å passe inn, og alle måter familien skiller seg ut kan være flaut - om det er eldre bil eller bolig, kosthold, religion eller hva som helst. Jeg tenker egentlig man har godt av å øve seg på å stå i akkurat det. Så synes jeg dere gjør klokt i å la ungdommene deres velge selv når de er ute, men jeg synes ikke dere skal lage dobbelt opp med middag. Hva som serveres hjemme, det er opp til dere som voksne. Om de ønsker selv, kan det være et alternativ å la dem få pålegg med kjøtt? Anonymkode: da937...da1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #17 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leser ofte slike kommentarer om at man ikke vil tvinge sitt kosthold på et barn, men det er jo ikke sånn at barn som vokser opp i et hjem hvor man spiser kjøtt får et valg heller. Anonymkode: daf36...a9d Ikke? Det er i alle fall sånn i mitt hjem at ungdommene er med på å påvirke kostholdet vårt. Vi lager ofte en base som kan tilpasset til flere ønsker. Anonymkode: 3e6be...fa1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #18 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): De får servert vegetariske måltider hjemme, men på besøk/skolekjøkken o.l spiser de akkurat det de har lyst på. Det samme da de gikk i barnehage. Allikevel skiller vi oss ut når vi samles rundt et bord med venner og storfamilien, og de klager noe voldsomt. Anonymkode: 89fed...051 Men kan ikke de få spise det de vil ute blant storfamilien og venner og så kan dere spise vegetar? De kan jo ikke bestemme at dere skal spise kjøtt ute blant folk for at de ikke skal bli flaue? Anonymkode: d32ac...38a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #19 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg leser ofte slike kommentarer om at man ikke vil tvinge sitt kosthold på et barn, men det er jo ikke sånn at barn som vokser opp i et hjem hvor man spiser kjøtt får et valg heller. Anonymkode: daf36...a9d Ingen her i huset som blir tvunget til å spise kjøtt eller noe annet for den del - uansett alder. Så jo - de får velge. Anonymkode: ed5f4...f66
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #20 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen her i huset som blir tvunget til å spise kjøtt eller noe annet for den del - uansett alder. Så jo - de får velge. Anonymkode: ed5f4...f66 Mange får velge og det er bra. Jeg fikk definitivt velge da jeg var liten, men måtte spise kjøtt. Hvis du ser i tråden om barn som ikke vil ha kjøtt er det mange som ville tvunget eller lurt kjøtt i ungene sine. En jeg jobber med gir ungen sin kjøttpølse og sier at det er vegetarpølse osv. Anonymkode: d32ac...38a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå