Gå til innhold

Barnehagestart - hva skjer første dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jentungen begynner straks i barnehage, og jeg er på en måte veldig avslappet da hun er veldig klar, hun er trygg, kontaktsøkende og god å leke. Besøksdager har gått veldig bra og hun har vært masse i åpen barnehage.

Men hva skjer egentlig første dag? Det står jo at vi skal være med hele tiden de 3-5 timene det er satt opp, men skal man ta med alle tingene (regndress, vinterdress, klesskift, alle ulike typer sko, votter, luer)? Vogn? Når de skal spise, sitter vi foreldre alle sammen der da? Er vi ute og inne?

Anonymkode: c2e55...b85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man er med barnet, snakker med personalet, blir kjent, får informasjon og er med i barnehagens hverdag så lenge man er der. At man skal ta med ting er nok mest for at det er vanlig at utstyr henger klart i barnehagen. Når barnet begynner å bli trygt på personalet er det vanlig å gå seg en tur i nabolaget eller jobbe et par timer før man henter tidlig. Det varierer hvor lang tid det tar, men de fleste barnehager legger til rette for at man kan bruke minst en arbeidsuke på tilvenning. 

Anonymkode: 00edb...ae5

Skrevet

Her var første dagen bare litt lek inne på avdelingen med en ansatt og et par jevnaldrende barn. Vi var der en liten stund, 2-3 timer kanskje , og dro hjem etterpå. Dagen etter trakk vi oss litt unna etter en stund, tror vi satt på lunsjrommet og drakk kaffe. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok litt varierende fra barnehage til barnehage :)

Her møtte vi opp og hilste på kontaktperson. Fikk litt omvisning og slikt. Vi var så inne på et rom og lekte i en times tid med kontaktpersonen og et annet barn som hadde startet for 3 dager siden så mor hadde gått ut en liten stund, hun dro ca da vi kom. Spiste mat sammen med kontaktpersonen og de 2 barna. Jeg var der jo hele tiden men forsøkte å la den ansatte få litt kontakt med barnet mitt og la barnet leke og se seg omkring. Men var trygg base for barnet. Etter spising så dro vi hjem når de andre barna skulle sove (da kom også moren til han andre tilbake)

Vi hadde med litt ekstra yttertøy og skift men det var ikke nødvendig første dag egentlig. Fylte på med yttertøy og skift i barnehage etterhvert som det trengtes (men vi har ikke dobbelt av ytterklær og sko så tar med litt frem og tilbake etter behov). Hadde også med bleier første dag som vi la på plassen, greit å ha det ordnet.

Anonymkode: 0f15b...9f8

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jentungen begynner straks i barnehage, og jeg er på en måte veldig avslappet da hun er veldig klar, hun er trygg, kontaktsøkende og god å leke. Besøksdager har gått veldig bra og hun har vært masse i åpen barnehage.

Men hva skjer egentlig første dag? Det står jo at vi skal være med hele tiden de 3-5 timene det er satt opp, men skal man ta med alle tingene (regndress, vinterdress, klesskift, alle ulike typer sko, votter, luer)? Vogn? Når de skal spise, sitter vi foreldre alle sammen der da? Er vi ute og inne?

første dag er mer bli kjent dag, her var første dag 2 timer der vi var med barnet inn, lekte litt og ungen ble kjent med primær kontaktperson.

Vi var kun inne.

Anonymkode: b9a55...8f7

Skrevet

Første dag hos Oss er 1-1,5 t, så når du har så lang tid første dag så ville heg tatt med uteklær også

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men du tar jo ikke med vinterdress hvis det er helt usannsynlig at det er behov for den. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere sitter på gulvet. Barna leker og går rundt og utforsker avd og lekene. Mens dere sitter i i bakgrunn. De blir kjent med personalet. De andre barna. Følger dagsrytme med måltider og bleieskift. 
ofte foreldre tar bleieskiften første dagene. Ansatte styrer dagen og foreldrene henger på. Vær tilstede men litt bak. Gråter de kan en ansatt prøve trøste. De skal bli kjent og trygg med de voksne også 

Anonymkode: 9e356...3d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kom vi, gikk inn i et rom med andre voksen og barn, satte oss ned og satt der et par timer og lekte med barnet vårt.

Anonymkode: e474c...113

AnonymBruker
Skrevet

Du tar med det tøyet barnet kan komme til å trenge de timene.

Det er som regel ikke plass nok til at barnet har vintertøy på plassen i august. Det vanlige er å ha med tøy til sesong, og ta med tøy frem og tilbake etter vær (og det som må tørkes/ vaskes). 

Anonymkode: 8e829...e40

• Liker 1
Skrevet

Send en mail til barnehagen om du ikke har fått noe info :) vi har fått en ganske detaljert plan for første uken

Skrevet (endret)

Første dagen var vi der vare 1.5 time sammen med primærkontakt og et annet barn på samme alder. Lot datteren min bli kjent på avdelingen og la hun leke.

Andre dagen gikk jeg mens de gikk ut. Da var jeg vekke 1.5 time mens hun også spiste lunsj med de andre. 

Tredje dagen sov hun der også. Jeg var da vekke i fire timer.

Endret av Angeleye
Skrevet

Ta med skift, høstdress, regnklær etc i løpet av de første dagene. Få ting på plass og bli kjent med garderoben. Men vent med vinterdress og vintersko til det faktisk blir snø/kaldt. Det er ikke meningen at dere skal ha klær til fire sesonger hengende hele året. Litt utpå høsten tar dere med shortser og tskjorter hjem og erstatter det med ullundertøy. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...