Gå til innhold

Bursdag i første klasse: hvem inviterer man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er nå skolestarter, og på skolen hun skal gå på er 1.klassene fordelt på en A- og en B-klasse, satt sammen ut i fra adresse. 

Hun skal gå i A-klassen, og der er det tilsammen 12 jenter. Alle de nærmeste vennene hennes fra barnehagen har imidlertid havnet i B-klassen, der det er 10 jenter totalt. 

Slik er fordelingen, og det får vi ikke gjort noe med. Vi ønsker selvsagt å inkludere de «gamle» vennene fra B-klassen i bursdagen hennes, men lurer litt på hvordan det er best å gjøre det. Er det vanlig å invitere alle av samme kjønn i både A- og B-klasse i slike tilfeller? 

Anonymkode: 72820...a9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der vi bodde var deg alle I samme kjønn i klassen eller alle I klassen.

Var noen som ba alle I samme kjønn i begge klasser siden barnet kjente og omgikk i begge glasser

Anonymkode: 397f6...39d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å finne ut om flere har på ca samme tid , så kanskje dere kan invitere alle jentene . 

Anonymkode: 54650...663

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min startet på et stort trinn hvor de i 1 klasse ikke delte inn i klasser. vi valgte derfor å invitere kun barnehage jentene i den første bursdagen, men det skal sies at den hadde vi helgen før skolestart, har augustbarn. Og inviterte alle jentene fra samme årskullet i barnehagen, noen gikk på trinnet og noen gikk på annen skole.

Den neste bursdagen slo vi oss sammen med en annen og inviterte alle jentene på trinnet, rundt 2o stykker puh..

Anonymkode: c264b...48a

AnonymBruker
Skrevet

Da inviterer man de man leker mest med og kjenner best. 

Anonymkode: fcdc3...dab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Ikke i første klasse, med mindre det er snakk om max 2 fra hver klasse.

Inviter alle jentene i begge klassene da vel. Det er ikke vanlig, men hvilken rolle spiller det? 

Første fire årene på skole. hadde vi to bursdager hvert år - en bursdag med klassen (både guttene og jentene), og en med de nærmeste vennene fra barnehagen, fra trening, fra nabolaget og sånn.

Anonymkode: ca561...314

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mitt barn er nå skolestarter, og på skolen hun skal gå på er 1.klassene fordelt på en A- og en B-klasse, satt sammen ut i fra adresse. 

Hun skal gå i A-klassen, og der er det tilsammen 12 jenter. Alle de nærmeste vennene hennes fra barnehagen har imidlertid havnet i B-klassen, der det er 10 jenter totalt. 

Slik er fordelingen, og det får vi ikke gjort noe med. Vi ønsker selvsagt å inkludere de «gamle» vennene fra B-klassen i bursdagen hennes, men lurer litt på hvordan det er best å gjøre det. Er det vanlig å invitere alle av samme kjønn i både A- og B-klasse i slike tilfeller? 

det vanligste er vel å invitere de som er i den klassen man går i. Det er mye som kan skje med vennskap gjennom barneskolen, og det er ikke gitt at barnehagevennskapene holder gjennom barneskolen, samtidig som nye relasjoner blir etablert i den klassen de går i.

Eventuelt kan dere invitere noen få fra B-klassen i tillegg, men det bør være enten noen få eller alle - dvs ikke nesten alle, og så er det to som står igjen.

Anonymkode: 4df1c...bb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

det er ikke vanlig i barneskolen.

I barnehagen eller i ungdomskolen er de vanlig å gjøre det slik, men ikke i barneskolen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hele klassen.

Anonymkode: 83212...027

Skrevet

Hele klassen eller jentene i klassen. A eller A og B. Etter de er 10år er det innafor å bare invitere nære venner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Mange skoler har føringer for slikt - og de lages ofte av foreldre på foreldremøte sammen med lærer. 

Det normale er alle av samme kjønn eller hele klassen - da altså den klassen barnet går i- ikke hele trinnet. 

Anonymkode: 5cc11...143

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei. Ikke i første klasse, med mindre det er snakk om max 2 fra hver klasse.

Inviter alle jentene i begge klassene da vel. Det er ikke vanlig, men hvilken rolle spiller det? 

Første fire årene på skole. hadde vi to bursdager hvert år - en bursdag med klassen (både guttene og jentene), og en med de nærmeste vennene fra barnehagen, fra trening, fra nabolaget og sånn.

Anonymkode: ca561...314

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

det er ikke vanlig i barneskolen.

I barnehagen eller i ungdomskolen er de vanlig å gjøre det slik, men ikke i barneskolen.

ser jeg ut som en som bryr meg om hva som er vanlig?

AnonymBruker
Skrevet

Fyller hun året innen de første 4 ukene på skolen?

Etter 2 uker på skolen, så er hun blitt bestevenner med de hun går i klassen med. 

Anonymkode: fa541...a62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ser jeg ut som en som bryr meg om hva som er vanlig?

Ser jeg ut som jeg bryr meg om hva du tenker om dette?

Det driter jeg faktisk en lang i.

Jeg svarte korrekt på ts sitt spørsmål, som gjaldt hva som er vanlig.

Du derimot svarte feil, fordi du satte deg selv og dine preferanser i sentrum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Min startet på et stort trinn hvor de i 1 klasse ikke delte inn i klasser. vi valgte derfor å invitere kun barnehage jentene i den første bursdagen, men det skal sies at den hadde vi helgen før skolestart, har augustbarn. Og inviterte alle jentene fra samme årskullet i barnehagen, noen gikk på trinnet og noen gikk på annen skole.

Den neste bursdagen slo vi oss sammen med en annen og inviterte alle jentene på trinnet, rundt 2o stykker puh..

Sånn er det hos oss også, går nå i 6 klasse da. 

Men hos oss har alle av samme kjønn blitt invitert i alle bursdager. Og det er alltid blitt slått sammen bursdager, så samme grupper som feirer i sammen hvert år, delt opp i måneden man har bursdag. Også blir det gitt 50 kr i gave. 

Det var foreldremøte før de begynte i 1 klasse, da ble vi enige om det. Har fungert veldig bra i alle år. 

Anonymkode: da080...fa6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene og kaller det en dag. 

Anonymkode: a534a...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det hos oss også, går nå i 6 klasse da. 

Men hos oss har alle av samme kjønn blitt invitert i alle bursdager. Og det er alltid blitt slått sammen bursdager, så samme grupper som feirer i sammen hvert år, delt opp i måneden man har bursdag. Også blir det gitt 50 kr i gave. 

Det var foreldremøte før de begynte i 1 klasse, da ble vi enige om det. Har fungert veldig bra i alle år. 

Anonymkode: da080...fa6

Ja det er jeg helt enig i, det var bare en måte for oss å slippe å invitere masse ukjente jenter i bursdag ved skoleoppstarten og jenta mi fikk ha de hun kjente i 6 årsdagen. Men forøvrig er jeg helt enig i å inkludere alle

AnonymBruker
Skrevet

Her er det like vanlig å be alke jentene eller alle guttene i begge klassene, som å bare be alle hentene/guttene i egen klasse. Mange som leker på tvers i barneskolen. 

Anonymkode: f02fb...192

AnonymBruker
Skrevet

De oppretter vanligvis nye vennskap første tiden i den klassen de skal gå i og det er de jo hun etterhvert vil bli bedre kjent med. Så jeg ville brukt det til en mulighet til å bli bedre kjent og for å ikke lage noe "uvennskap" allerede ifra første stund. Det er jo synd om hun blir upopulær fordi hun ikke inviterer jentene i klassen og hvis du ikke inviterer kan du heller ikke forvente at hun blir invitert.

Det går jo an å sjekke om noen andre har bursdag rundt samme tid så dere kan slå sammen og invitere alle jentene.

Anonymkode: ea4c1...3f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da inviterer hun enten alle alle jentene i sin klasse eller alle jentene på hele trinnet. 

Hvis det var snakk om en eller to jenter fra den andre klassen er det greit å invitere de i tillegg til alle jentene i sin klasse. Å begynne første klasse med å lage grupperinger og holde noen få utenfor er enormt dårlig ide.

Anonymkode: 8a099...109

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...