Gå til innhold

Pengegave, invitert i bryllup langt unna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er invitert i bryllup i slutten av mnd til niese. De bor her men vil gifte seg der ektefelle kommer fra, i Norge, men langt fra her vi bor. 

Vi vil behøve 2 netter på hotell, samt fly/transport. Det er ikke mange overnattingsmuligheter i nærheten, det ligger litt utenfor allfarvei.

Vi har gjennomsnittlig lønn og mine/dine/våre barn i skolealder. 

Grubler så mye på gaven, det er dyrt for dem å arrangere bryllup, men det går mye ut fra familiebudsjettet vårt også. Har i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe nye klær for anledningen, med kleskode dress må jeg klare å grave frem noe fra skapet. 

Det vil trolig koste oss rundt 10 000 å reise,med transport og overnatting. Kan være vi kjører, da blir det litt rimeligere men fort noen tusen i bensin. 

I tillegg kommer noe betaling av barnevakt da besteforeldre ikke har kapasitet til å passe begge våre en hel helg. 

Hvor mye bør vi gi for å ikke virke smålig? Men samtidig ha råd til mer enn nudler og vann i september.

Anonymkode: 5abd2...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde droppet å dra, og heller gitt pengegave på 4000.

Dersom dere drar trenger ikke gaven å overstige verdi på 500-1000.

Sånn hadde JEG tenkt 😬

Anonymkode: ce072...7a7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gaven trenger ikke å koste så mye. 500 er ok. 

Men å ikke reise i bryllup til niese virker hårreisende. Hvor mange nieser og nevøer kan dere ha

Anonymkode: a4276...4d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men å ikke reise i bryllup til niese virker hårreisende. Hvor mange nieser og nevøer kan dere ha

Det er et bryllup... om 5 år er de skilt uansett. 

Anonymkode: 04c58...c40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Niesen kan vel ikke noe for at dere har mine og dine barn. Du burde uansett dra i bryllupet til din niese og gi de en fin gave, gifte seg gjør man kun en gang i livet det er en stor og viktig dag for dem.

Synes dere bør gi dem 4000

Anonymkode: 06b71...c86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Grubler så mye på gaven, det er dyrt for dem å arrangere bryllup, men det går mye ut fra familiebudsjettet vårt også. Har i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe nye klær for anledningen, med kleskode dress må jeg klare å grave frem noe fra skapet. 

De er voksne mennesker som har valgt å ha et dyrt bryllup. Man må gå ut fra de har økonomien til det. Gjestene skal ikke sponse bryllupet. En gave til 1000 kr er ikke smålig. 

Går ut fra dere har takket ja til invitasjonen ettersom bryllupet er sist på måneden, dvs. om 3-4 uker? Da må jeg si det samme: Dere er voksne mennesker som har valgt å delta i bryllupet, da må man gå ut fra dere har gjennomtenkt situasjonen og faktisk har økonomien til det.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

gifte seg gjør man kun en gang i livet 

LOL. 

Anonymkode: 3b1f9...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De er voksne mennesker som har valgt å ha et dyrt bryllup. Man må gå ut fra de har økonomien til det. Gjestene skal ikke sponse bryllupet. En gave til 1000 kr er ikke smålig. 

Går ut fra dere har takket ja til invitasjonen ettersom bryllupet er sist på måneden, dvs. om 3-4 uker? Da må jeg si det samme: Dere er voksne mennesker som har valgt å delta i bryllupet, da må man gå ut fra dere har gjennomtenkt situasjonen og faktisk har økonomien til det.

LOL. 

?

Har kun giftet meg en gang. Det er ikke vanlig å arrangere flotte bryllup flere ganger

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Niesen kan vel ikke noe for at dere har mine og dine barn. Du burde uansett dra i bryllupet til din niese og gi de en fin gave, gifte seg gjør man kun en gang i livet det er en stor og viktig dag for dem.

Synes dere bør gi dem 4000

🤣🤣🤣

Dette er bare tull TS, håper du skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🤣🤣🤣

Dette er bare tull TS, håper du skjønner det.

ja🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er invitert i bryllup i slutten av mnd til niese. De bor her men vil gifte seg der ektefelle kommer fra, i Norge, men langt fra her vi bor. 

Vi vil behøve 2 netter på hotell, samt fly/transport. Det er ikke mange overnattingsmuligheter i nærheten, det ligger litt utenfor allfarvei.

Vi har gjennomsnittlig lønn og mine/dine/våre barn i skolealder. 

Det vil trolig koste oss rundt 10 000 å reise,med transport og overnatting. Kan være vi kjører, da blir det litt rimeligere men fort noen tusen i bensin. 

I tillegg kommer noe betaling av barnevakt da besteforeldre ikke har kapasitet til å passe begge våre en hel helg. 

Hvor mye bør vi gi for å ikke virke smålig? Men samtidig ha råd til mer enn nudler og vann i september.

Reise dit ingen skulle tro at nokon skulle bu i bryllup til en niese..? Med hele familien? Aldri i verden om jeg hadde giddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg tidligere i sommer, og av mine tanter/onkler og mannens tanter/onkler fikk vi 2000 per par. Vi hadde ikke et reisebryllup, og hadde vi hatt det - hadde jeg ikke regnet med å få voldsomt med gaver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest issoras
7 hours ago, TomSawyer said:

Reise dit ingen skulle tro at nokon skulle bu i bryllup til en niese..? Med hele familien? Aldri i verden om jeg hadde giddet.

Ts har da ikke sagt at hun skal ha med hele familien, eller at det er der ingen skulle tro nokon kunne bu... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

LOL. 

Det stemmer, og vi har tatt oss råd til å reise. Spørsmålet er bare hvor mye det er "forventer" at vi skal gi i gave, som kommer i tillegg til alle ekstrautgifter vi får med dette bryllupet. 

TomSawyer skrev (11 timer siden):

Skulle faktisk mye heller brukt pengene og tiden på dem jeg bor sammen med. Men som noen nevnte; jeg har ikke så mange nieser/nevøer. Dette er nest eldste og første som gifter seg. Det føles feil å takke nei.

De har ikke invitert barna. 

Paret har nok løst dette på best mulig måte for dem, ved å ha bryllupet i nærheten av der han kommer fra. Sånn jeg har forstått har han større familie og også oldeforeldre der som kommer. 

Det er ikke så ille at ingen bor der, men det er ikke SÅ mange overnattingsmuligheter innen rimelig avstand. 

Anonymrsr skrev (3 timer siden):

Jeg giftet meg tidligere i sommer, og av mine tanter/onkler og mannens tanter/onkler fikk vi 2000 per par. Vi hadde ikke et reisebryllup, og hadde vi hatt det - hadde jeg ikke regnet med å få voldsomt med gaver 

Takk for tips til deg og alle andre som har kommentert ❤️

Det hjelper en overtenker mer enn dere tror! 

(TS) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 21.28):

Mamma og pappa har 150+. 
Er klar over at det er unntaket altså, men jeg lo høyt når jeg så denne kommentaren og måtte bare dele😂

Anonymkode: eead5...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mamma og pappa har 150+. 
Er klar over at det er unntaket altså, men jeg lo høyt når jeg så denne kommentaren og måtte bare dele😂

Dine foreldre må ha utrolig mange søsken som igjen har fått utrolig mange barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde enten ikke reist å gitt rundt 3000kr i gave eller så hadde jeg reist aleine for å redusere reisekostnader etc.

Anonymkode: 0e4ce...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dine foreldre må ha utrolig mange søsken som igjen har fått utrolig mange barn. 

Jepp, hadde mange søsken og en del av de har fått mange, andre få😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...