Gå til innhold

Er det en selvfølge at det er moren som skal sitte i passasjersetet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håndballaget til dattera mi skulle til Spania på cup, og da spurte bestevenninna hennes om hu kunne sitte på med oss til Gardemoen ( vi bor 1.5 time unna ) hun fortalte at bilen dems bare hadde 6 seter, altså 2 per rad,  faren skulle kjøre og moren skulle sitte i passasjersetet, også skulle absolutt storesøstera og kjæresten hennes sitte i den midterste raden. De 2 fremste radene er de med mest beinplass. Hun ville sitte på med oss fordi hun og broren hennes måtte sitte på bakerste rad, hvor setene er hardere og beinplassen er veldig mye mindre. Broren hennes er kanskje rundt 145 så for han er det stor plass, men siden henne er over 170 så er det trangt, og i tillegg fortalte hun at hun sliter med både ryggen og beina, og må kunne strekke på seg. Hun sa at hun hadde prøvd å si at siden moren hennes er lavere så kunne kanskje hun sitte bakerst, men da hadde moren snakket med en streng stemme og sagt at det er bare sånn det er. Jeg lot henne selvfølgelig sitte på, men er dette vanlig? Jeg tenker at det er veldig rart, men mulig det bare er meg. Beklager hvis det er uoversiktlig, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sortere dette. 

Anonymkode: a3706...4f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt merkelig spør du meg.

Selvfølgelig burde den jenta sitte i fremsetet

Anonymkode: 78e14...99e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren min et slik, veldig prinsippfast. Jeg derimot driter i hvor jeg sitter! Og hadde absolutt flytta meg for ungen sin del ja! 

Anonymkode: 7d792...ada

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss hadde vært en selvfølge ja. Det er trolig mer ubehagelig for en voksen dame å sitte i de setene enn for et barn (som hun virker å være). 

Anonymkode: b3a62...515

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, for oss er det en selvfølge at de voksne sitter foran, hvis ikke det er snakk om bilsyke eller andre ting. At barnet syntes det er bedre å sitte foran pga bedre plass kan jeg forstå, men jeg hadde ikke giddet å sitte mer ubehagelig pga det likevel. 
Jeg vil sitte nær mannen min og holde ham i hånden når vi kjører, og slik har vi alltid gjort det. Har ungdommer som er høyere enn meg men tror aldri de ville ha tenkt på å be om å få sitte foran så lenge jeg også var med i bilen.

Anonymkode: 51572...ea8

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man er 170 - 176 er det nok av plass bak i en bil, altså. Selv på Rad 3. Jeg er 174 og passer i alle biler. 

Men ingen selvfølge at mora skal sitte i passasjersetet, hun burde bytte på med å kjøre, vel. 

Anonymkode: 9db7e...944

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært totalt uaktuelt at jeg skulle sittet i baksetet i min egen bil som jeg betaler halve lånet og utgiftene på bare fordi mange barn og unge er høyere enn meg.

Synes det er utrolig merkelig med voksne som sitter i baksetet med ungene sitte de foran, og lurer på om ungene styrer showet hjemme også. Får barna sove i den dyre gode dobbeltsengen og mor og far i køyeseng på barnerommet med skumgummimadrasser? Bestemmer barna hva som skal handles inn på matbutikken? 

Anonymkode: 94ae5...39a

• Liker 35
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Håndballaget til dattera mi skulle til Spania på cup, og da spurte bestevenninna hennes om hu kunne sitte på med oss til Gardemoen ( vi bor 1.5 time unna ) hun fortalte at bilen dems bare hadde 6 seter, altså 2 per rad,  faren skulle kjøre og moren skulle sitte i passasjersetet, også skulle absolutt storesøstera og kjæresten hennes sitte i den midterste raden. De 2 fremste radene er de med mest beinplass. Hun ville sitte på med oss fordi hun og broren hennes måtte sitte på bakerste rad, hvor setene er hardere og beinplassen er veldig mye mindre. Broren hennes er kanskje rundt 145 så for han er det stor plass, men siden henne er over 170 så er det trangt, og i tillegg fortalte hun at hun sliter med både ryggen og beina, og må kunne strekke på seg. Hun sa at hun hadde prøvd å si at siden moren hennes er lavere så kunne kanskje hun sitte bakerst, men da hadde moren snakket med en streng stemme og sagt at det er bare sånn det er. Jeg lot henne selvfølgelig sitte på, men er dette vanlig? Jeg tenker at det er veldig rart, men mulig det bare er meg. Beklager hvis det er uoversiktlig, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sortere dette. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal "sortere" dette?

Anonymkode: 465db...e9b

• Liker 27
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om man er 170 - 176 er det nok av plass bak i en bil, altså. Selv på Rad 3. Jeg er 174 og passer i alle biler. 

Men ingen selvfølge at mora skal sitte i passasjersetet, hun burde bytte på med å kjøre, vel. 

bytte på å kjøre på en tur på 1,5 time…?

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gardermoen, bilen deres

Anonymkode: 07a35...a99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en selvfølge at mora bestemmer slikt, ja. Har ungen et ekte  helseproblem, så tar vel foreldrene hensyn til det, eventuelt at storesøster må bytte. Men logisk at de voksne sitter foran og de yngste helt bak. 

Anonymkode: 5f7cd...0b8

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener du egentlig med passasjersetet? Denne bilen har slik jeg forstår det fem passasjerseter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

bytte på å kjøre på en tur på 1,5 time…?

Må jo ha ment mer generelt da, vettø. At mor og far bytter på å kjøre på generell basis.

Anonymkode: f4089...832

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hos oss er det en selvfølge at faren sitter i passasjersetet.

Anonymkode: e9edf...5b8

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja, for oss er det en selvfølge at de voksne sitter foran, hvis ikke det er snakk om bilsyke eller andre ting. At barnet syntes det er bedre å sitte foran pga bedre plass kan jeg forstå, men jeg hadde ikke giddet å sitte mer ubehagelig pga det likevel. 
Jeg vil sitte nær mannen min og holde ham i hånden når vi kjører, og slik har vi alltid gjort det. Har ungdommer som er høyere enn meg men tror aldri de ville ha tenkt på å be om å få sitte foran så lenge jeg også var med i bilen.

Anonymkode: 51572...ea8

Hæ? Holde i hånden mens dere kjører??

Anonymkode: ed625...81d

• Liker 32
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Gardermoen, bilen deres

Anonymkode: 07a35...a99

🤦🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Eh nei det er ikke det altså

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig at ikke barnet da kan få sitte foran 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hadde vært totalt uaktuelt at jeg skulle sittet i baksetet i min egen bil som jeg betaler halve lånet og utgiftene på bare fordi mange barn og unge er høyere enn meg.

Synes det er utrolig merkelig med voksne som sitter i baksetet med ungene sitte de foran, og lurer på om ungene styrer showet hjemme også. Får barna sove i den dyre gode dobbeltsengen og mor og far i køyeseng på barnerommet med skumgummimadrasser? Bestemmer barna hva som skal handles inn på matbutikken? 

Er enig i at jeg som voksen også foretrekker å sitte foran.

Men man reagerer da ikke på at andre voksne velger å sette seg baki? Er det definisjonen på å styre showet? Barna mine bruker forøvrig ikke sove i den dyre gode dobbeltsengen vår, men de har en dyr og god dobbeltseng hver på rommene sine. Hvorfor skal barn sove i en dårlig seng med skumgummimadrasser? Ikke at det må være dårlig, men gitt eksempelet ditt skal de liksom ha lavere standard. Skjønner ikke. Barna bestemmer en del av hva som skal handles inn på matbutikken og. De bestemmer hva de ønsker seg av pålegg, drikke, frukt og grønnsaker, og får komme med forslag til middager. Her i huset kan alle sammen skrive opp på handlelista. Det betyr ikke at alt de ønsker ukritisk blir kjøpt inn, men selv om de er mindre så trenger man ikke behandle de som underdanige. 

Anonymkode: ebfe8...361

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...