AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Broren min og dama ble foreldre for første gang for noen få mnd siden. De har lest veldig mye og funnet ut at dem IKKE skal ha leker til barnet (evt bare noen yderst få ting). Dette for at barnet ikke skal bli overstimulert og få for mange inntrykk, miste konsentrasjon fordi det blir for mye osv. Jeg var ikke klar over dette da barnet ble født, så kjøpte blant annet en treleke for å henge på vogna. Denne ble byttet inn, ble visst for mye farger og stimulering. Da jeg var på besøk sist, hadde jeg kjøpt en treleke i duse farger som kan festes med sugekopp på bordet. Synes den var så fin, så hadde så lyst å gi det i gave. Hadde hvertfall stor glede av dette til mine barn i den alderen. Denne ble også byttet inn, for dem må ha kontroll over at dette med leker ikke går over stokk og stein. Barnet har to rangler (5 mnd) og det er visst mer enn nok... Er dette noe nytt? Nå er yngste her 5 år, men kan virkelig ikke huske at man skulle begrense leker i så stort omfang? Barna mine hadde hvertfall godt av litt nytt i den alderen. Skjønner jo at jeg ikke kan gi mere leker i gave til dette barnet, for her blir man virkelig satt på plass 😅 Anonymkode: a9cad...d42
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Babyer trenger ikke leker. Om foreldrene ønsker å ha det slik, så respekterer man det. Selv har vi en gutt på 5 år og det er uaktuelt med huset fullt i billige plastleker. Anonymkode: 82e0a...4c1 5
mereo Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 De vil ikke ha og har gitt utrykk for det, ikke noe annet enn å respektere valget. Jeg kan skjønne at de ønsker å begrense for det blir fort mye leker i ymse kvalitet og ymse nivåer av bruk blant barna. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Jeg skriver at jeg forstår at jeg ikke skal gi mere leker i gaver. Jeg spørr i HI om dette er noe nytt? At barn ikke skal ha leker? Har bare ikke hørt om det før. Og når det er sagt, begge lekene jeg har gitt, er treleker fra sprell til godt over 300 kr stk. Vil ikke kalle det "ræl i plast". Ts Anonymkode: a9cad...d42 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Sterke farger og store kontraster er lettere for babyer å se da synet dems ikke er ordentlig utviklet. Små barn tiltrekkes av sterkere farger uten at de blir overstimulert. Det er heller skjermer som overstimulerer utviklingen av hjernen til små barn. Å enkelte forskere anbefaler at barn ikke ser på tv, ipad osv sine første leveår. Barnet har størst utbytte av leker det kan ta og kjenne på med hendene. Hvor det bruker sansene og koble opp hva som skjer når det gjør slik og slik. Typ settekasse, hammer leken til brio, leker med ulik tekstur osv. Når barnet blir eldre er det leker som utvikler fantasien som er mest utviklende for barnet. Pratet nylig med noen som har jobbet mange år med barn og hun påpekte at mange barn sliter med fantasien og fri lek når de når barneskolealder. En del nye førstegangs foreldre får en eller annen fix tanke etter å ha lest litt på nett også må det være slik. Barnet vil sannsynligvis ønske seg leker når det blir eldre og kommer inn i barnehagen og skolen. Kvalitets leker gir mye til barn da lek er viktig. Har ofte irritert meg over en del søppel barnet har fått i gave, så jeg prøver så godt det lar seg gjøre og ikke fylle opp andres hjem med søppel men folk kan jo mene Lego og bøker er søppel. Hadde ikke tatt kampen rundt leker til et så lite barn, antar barnet vil få leker ettervært. Anonymkode: e591c...705 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Broren min og dama ble foreldre for første gang for noen få mnd siden. De har lest veldig mye og funnet ut at dem IKKE skal ha leker til barnet (evt bare noen yderst få ting). Dette for at barnet ikke skal bli overstimulert og få for mange inntrykk, miste konsentrasjon fordi det blir for mye osv. Jeg var ikke klar over dette da barnet ble født, så kjøpte blant annet en treleke for å henge på vogna. Denne ble byttet inn, ble visst for mye farger og stimulering. Da jeg var på besøk sist, hadde jeg kjøpt en treleke i duse farger som kan festes med sugekopp på bordet. Synes den var så fin, så hadde så lyst å gi det i gave. Hadde hvertfall stor glede av dette til mine barn i den alderen. Denne ble også byttet inn, for dem må ha kontroll over at dette med leker ikke går over stokk og stein. Barnet har to rangler (5 mnd) og det er visst mer enn nok... Er dette noe nytt? Nå er yngste her 5 år, men kan virkelig ikke huske at man skulle begrense leker i så stort omfang? Barna mine hadde hvertfall godt av litt nytt i den alderen. Skjønner jo at jeg ikke kan gi mere leker i gave til dette barnet, for her blir man virkelig satt på plass 😅 Anonymkode: a9cad...d42 Vettu jeg har barn med adhd. Og som baby han ble faktisk skikkelig overstimulert av en sånn leke som hang over sengen hans. Han begynte å gråte etter å ha ligget der litt og sett på den, og så var h sliten etterpå tror jeg. Mener å huske at den spant rundt og han likte den veldig godt da. Men han ble overstimulert, ja. 🤷 Anonymkode: 213e4...9eb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 Er så mye sære mennesker Anonymkode: e27a7...970
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 Jeg tror ikke dette er noe nytt, men jeg synes disse går litt for langt. Våre barn har også få leker, men det hindrer dem ikke i å leke. Hos oss er det også begrunnet med at ting tar plass. Anonymkode: 59177...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå